Motor op kant gevallen en lekt nu olie

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Mouse79
Berichten: 7
Lid geworden op: di 18-09-2018, 20:49
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Motor op kant gevallen en lekt nu olie

Bericht door Mouse79 »

Dag allen,

Mijn naam is Cindy en heb onlangs mijn eerste motor gekocht (Suzuki V-strom 650 uit 2005). Ik heb een beetje pech want gelijk op de eerste avond lag er zand op de weg en gleed mijn voorband onder mij vandaan, na een rembeweging. Bijna uit stilstand maar toch.. ik kon de motor niet houden en heb m op de kant moeten laten vallen (zachtjes).

Na paar keer weer gereden te hebben, viel mij op dat er aan de zijkant wat druppels zaten.

Het blijkt toch olie te zijn... ik vind het wel bijzonder dat na 1x vallen er een scheurtje kan komen, maar dat is mijn eigen logica (die ik niet logisch vind) want de motor is op de zijkant gevallen op de valbeugel. Nu blijkt de valbeugel vast gemaakt te zijn aan de blokbout.

Ik heb al meerdere mensen geïnformeerd en de een zegt, lassen is geen optie en een ander zegt weer dat het zeker niet onmogelijk is...

Herkent iemand dit? Wat is jullie advies...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5025
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Motor op kant gevallen en lekt nu olie

Bericht door Sparkle Black Peter »

Ik zou beginnen met het motorblok goed te schoonmaken. Ik zie nogal wat vet en vuil zitten. Dat zou door een warm motorblok kunnen 'smelten' en een spoor na kunnen laten. Dan pas kan je zien of er ergens een scheurtje in zit. Maar lijkt mij sterk dat er ergens een scheurtje zit van een keer 'rustig neerleggen' Maar zeg nooit, nooit.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Free rider
Berichten: 22
Lid geworden op: za 24-03-2018, 15:02
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT

Re: Motor op kant gevallen en lekt nu olie

Bericht door Free rider »

Ik heb hetzelfde meegemaakt. Goede kans dat de onluchtingsslang van het carter los geschoten is. Deze zit met een klem vast aan het luchtfilter. Is in een paar tellen opgelost.

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: Motor op kant gevallen en lekt nu olie

Bericht door AVC »

Het carter van het motorblok heeft een ontluchting nodig, omdat er door de bewegende onderdelen druk ontstaat met oliedampen. Die ontluchting mag niet naar de buitenwereld gaan, dat geeft vette oliedampen, wat qua emissies foei foei is. Wat doet men? Via een rubberen slang wordt de oliedamp naar de luchtfilterkast geleid. Hier kan die lucht met z'n oliedamp verbrand worden in de motor.
Ga je op je bek, dan kan daar gerust wat olie uit lekken, zeker als de darm losgekomen is. Als hij fel op z'n kant is gegaan kan er olie naar de luchtfilterkast lekken. Dan krijg je lekker blauwe damp en mogelijks lekt er olie uit de luchtfilterkast naar beneden.
Ik denk: helemaal geen barst, eerder een lek in de darm of olie dat uit de luchtfilterkast naar beneden zeikt. Heb ik al meermaals gezien, aangezien ik veel offroad rij (niet met de V strom) .
Zeker investigeren! zoek naar de (relatief dikke) darm die naar de luchtfilterkast gaat (onder de tank).
Margon
Berichten: 1052
Lid geworden op: zo 16-08-2009, 23:01
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
Woonplaats: s`Gravendeel

Re: Motor op kant gevallen en lekt nu olie

Bericht door Margon »

zoals peter al aangeeft zou ik hem eerst een goed ontvetten en dan nog een kijken.
:-)}650 K7 / L13 / L14/ L15 650 2018 xta geel
Mouse79
Berichten: 7
Lid geworden op: di 18-09-2018, 20:49
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Motor op kant gevallen en lekt nu olie

Bericht door Mouse79 »

Motor is goed schoongemaakt en door een kennis van mij nagekeken. Blijkt toch een klein scheurtje in het blok te zitten. Hij is een kenner en vindt het een dubieuze plek en zeker voor dit soort type motoren, maar ik kom ook niet achter de waarheid bij de man waar ik de motor van gekocht heb.

Die kennis van mij heeft getracht om met een aluminium-kit het te lijmen. Vanmorgen ben ik naar mijn werk gereden...maar helaas.. lekt toch nog iets.. wel minimaal..

ik weet het ff niet meer wat ik nu moet doen... op zoek naar een ander blok.. maar dat is voor dit type motor niet makkelijk te vinden: Suzuki Vstrom 650 (58.000 km)
Als iemand nog tips daarvoor heeft?
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5093
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: Motor op kant gevallen en lekt nu olie

Bericht door Stroompje »

Pfff dikke pech..... en NIET leuk!
Ik zou er ook niet gerust op zijn om er mee door te rijden......
Sterkte met het vinden van een oplossing en Beterschap voor je Strom.


Verstuurd vanaf mijn Slimme Phone met Tapatalk

Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Rene
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 24-03-2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Motor op kant gevallen en lekt nu olie

Bericht door Rene »

Misschien niet helpvol maar..

- Ik kan op de foto's het scheurtje niet goed vinden
- Alu gietdelen hebben soms oppervlakte scheurtjes die niet "door" zijn.
Mijn eerste motor (Honda XL500) zat vol met dat soort "scheurtjes". Lekte ook behoorlijk olie, maar uit andere gaten,
Bouten draaiden dol en niet alles kon vastgezet worden - maar het oude ding bleef gewoon rijden.
- Mijn DL650* is een paar keer gevallen, 1 keer een lowsider @ 50 kmh. Behalve de gebruikelijke knipperlichten, stuurdoppen, plastikdelen nooit schade aan frame of motor kunnen ontdekken. Is sterk spul.
- Ik zou gewoon de mini-lekkage negeren, af en toe oliepeil checken / bijvullen - en gewoon genieten.
Een ander blok kan altijd nog. Als er elke ochtend een plas olie onder ligt.

(* ik heb nu een andere 2-wieler, hoop dat die net zo degelijk is)
Mouse79
Berichten: 7
Lid geworden op: di 18-09-2018, 20:49
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Motor op kant gevallen en lekt nu olie

Bericht door Mouse79 »

Hoi Rene,
Dank je wel voor je reactie. Ja mijn kennis heeft dit ook al aangegeven. Het lekt minimaal en er zit nog ruim voldoende olie in. Ik heb het natuurlijk liever niet, maar het is zoals het is.. een ander blok kan inderdaad altijd nog (ben al wel aan het rondkijken). Fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die hier zo over denken en ermee doorrijden.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op do 11-10-2018, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is onnodig en ongewenst.
Margon
Berichten: 1052
Lid geworden op: zo 16-08-2009, 23:01
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
Woonplaats: s`Gravendeel

Re: Motor op kant gevallen en lekt nu olie

Bericht door Margon »

Als de olie niet op je achterband terecht komt gewoon door rijden. Succes
:-)}650 K7 / L13 / L14/ L15 650 2018 xta geel
Mouse79
Berichten: 7
Lid geworden op: di 18-09-2018, 20:49
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Motor op kant gevallen en lekt nu olie

Bericht door Mouse79 »

Hoi Margon,
Nee zeker niet. Ik heb het net aan een collega laten zien en die zei ook gelijk: maak je geen zorgen, check het motorolie peil regelmatig en inderdaad.. zolang het zo weinig is, kan je er wel mee doorrijden. Hij heeft het net gezien en zei: is dat alles? :-)
Laatst gewijzigd door Iron Horse op do 11-10-2018, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is onnodig en ongewenst.
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1578
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: Motor op kant gevallen en lekt nu olie

Bericht door Motormuus »

Is het niet te lassen?.
Mouse79
Berichten: 7
Lid geworden op: di 18-09-2018, 20:49
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Motor op kant gevallen en lekt nu olie

Bericht door Mouse79 »

Een motorzaak raadde het af... maar goed, die gaf ook de optie om te lijmen niet..

Ervaring mee?
Laatst gewijzigd door Iron Horse op do 11-10-2018, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is onnodig en ongewenst.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5025
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Motor op kant gevallen en lekt nu olie

Bericht door Sparkle Black Peter »

Da's klote dat er toch een scheur inzit. Alhoewel ik dat nog steeds mijn twijfels heb of dat van je 'valpartij' is. Net zoals jou kennis die er ook zijn twijfels bij heeft. Kan je een foto maken van de scheur. Aluminium is wel te lassen, beetje afhankelijk van de grote van het te lassen oppervlakte. Mijn broers zijn lasexperts en kan ze dan laten zien of het gelast kan worden.

Houdoe,

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2949
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Motor op kant gevallen en lekt nu olie

Bericht door Tulipan »

Ik kan het niet goed zien, maar aan de bevestiging te zien heb je een lage valbeugel die de zijkappen niet beschermt. Deze heeft de bevestigingsbout door het blok naar de andere kant.
Die valbeugel had ik in het begin. Maar door lezen kwam ik erachter dat bij een val de kracht op de staaf
te groot word en het blok scheurt. Dat wetende heb ik toen voor de hoge SW Motech valbeugel gekozen en de lage verkocht.
Klopt het dat je de lage valbeugel hebt ??
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Mouse79
Berichten: 7
Lid geworden op: di 18-09-2018, 20:49
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Motor op kant gevallen en lekt nu olie

Bericht door Mouse79 »

Klopt... Gevalletje.. Te laat...
Laatst gewijzigd door Iron Horse op vr 12-10-2018, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is onnodig en ongewenst.
Gebruikersavatar
Pdendrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 02-04-2018, 20:45
Mijn motor is een: DL650 - 2009
Woonplaats: Rijen
Contacteer:

Re: Motor op kant gevallen en lekt nu olie

Bericht door Pdendrijver »

Er bestaat 2 componentenpasta om dit soort scheuren te dichten, zolang het niet te heet wordt (naast een uitlaatbocht bijvoorbeeld) moet dat goedkomen.

En anders: Als er geen druk achter staat, gewoon lekker mee doorrijden. Heb ooit een GTR1000 gehad met een haarscheurtje in het blok. Het oliepeil daalde niet, hoefde niet bij te vullen tussen de oliebeurten van 10k km. Olie wordt heel dun als het warm wordt dus het ziet er altijd erger uit dan het is. Grote kans dat af en toe schoonmaken genoeg is.
Gebruikersavatar
De Graaf van Salland
DL650 berijder
Berichten: 418
Lid geworden op: wo 02-10-2013, 12:25
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 ABS L1
Woonplaats: Geëmigreerd van Salland naar Flevoland

Re: Motor op kant gevallen en lekt nu olie

Bericht door De Graaf van Salland »

Mocht je ' t willen lijmen:
De gebruikelijke 2-componenten epoxylijm (verkrijgbaar bij heel veel DHZ-zaken) is bestand tegen olie en benzine etc. en hecht bovendien goed op aluminium (wel eerst ontvetten en opruwen natuurlijk).
"There is no such thing as bad weather, only wrong clothes" [Billy Connolly]
JohanG
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 29-01-2018, 09:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom Dl1000 2004

Re: Motor op kant gevallen en lekt nu olie

Bericht door JohanG »

Ik heb hele goede ervaring met twee componenten aluminium. Koppelingsdeksel van een kennis lekte olie na een schuiver maar deze hebben we gewoon dichtgesmeerd met twee componentenaluminium. Dit gaat al bijna 300000 km goed.
Margon
Berichten: 1052
Lid geworden op: zo 16-08-2009, 23:01
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
Woonplaats: s`Gravendeel

Re: Motor op kant gevallen en lekt nu olie

Bericht door Margon »

Carter van mijn zwager wel eens dicht gesmeerd met kneedbaar ijzer . werkte ook goed
:-)}650 K7 / L13 / L14/ L15 650 2018 xta geel
Plaats reactie