schrapende koppeling

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LHoey
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 20 sep 2015, 22:11
Mijn motor is een: DL 1000 Adventure L4
Locatie: BE - Mol

schrapende koppeling

Bericht door LHoey » vr 06 apr 2018, 08:12

Vanmorgen met de motor naar het werk.
Wanneer ik thuis startte hoorde ik een gek schrapend geluid.
Nooit eerder gehoord.
Het was er wanneer de motor in neutraal stond en met de koppelingshendel los.
Bij het aantrekken van de koppeling was het geluid er niet.

Toch maar vertrokken. Na een km of drie gestopt. Toen was het geluid niet meer te horen.

Iemand een idee wat dit is? De motor staat in een vorstvrije garage.

Ik heb de laatste tijd ook wel eens het idee dat de koppeling er opeens wil opspringen bij vertrek. alsof hij blijft plakken en dan toch ineens los schiet.
Dat lijkt ook alleen bij een koude motor het geval te zijn.

mvg
Lode

Moose
DL1000 berijder
Berichten: 77
Lid geworden op: di 29 aug 2017, 20:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 XT Explorer 2017
Locatie: Overpelt (B)

Re: schrapende koppeling

Bericht door Moose » vr 06 apr 2018, 08:35

Hoi Lode,
het antwoord op deze vraag interesseert me ook. Ik hoor wel geen schrapend geluid maar wanneer ik de koppelingshendel laat opkomen grijpt de koppeling sinds kort ook erg abrupt in, met een schokje. Dat doet zich pas sinds korte tijd voor, sinds ik de koppelingscilinder heb afgenomen om het aandrijftandwiel en de omgeving er van eens grondig te kuisen (man, daar zat een vettige smurrie). Ik heb de cilinder er opnieuw afgenomen: de koppelingsstift is niet verbogen, het geheel ziet netjes op zijn plaats, de zuiger van de cilinder functioneert soepel en gesmeerd. Het peil van de koppelingsvloeistof is OK en ik heb de leiding ontlucht. Toch bizar ...
One bike ride a day keeps the doctor away

Gebruikersavatar
Eikie
DL650 berijder
Berichten: 8714
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A GS
Locatie: Oud Beijerland

Re: schrapende koppeling

Bericht door Eikie » vr 06 apr 2018, 16:54

Verwissel de motorolie eens. Ik vermoed dat jullie bij een motor die op bedrijfstemperatuur is, minder of geen last hebben van de koppeling. Een goede synthetische olie doet vaak wonderen. Bij verkeerde olie kunnen de koppelingsplaten gaan plakken.
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck.

"The first thing we want to do is find the loudest exhaust." "The second thing is finding the quietest helmet".

V-Strom 2011 DL650A GS :schater:

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5253
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: schrapende koppeling

Bericht door RedStrom » vr 06 apr 2018, 17:05

De koppelingscilinder 'lekt' wel eens. Onze forummonteur Chiel adviseert een dikke klodder vet bij het terugzetten van de cilinder.

En afgaand op andere recente topics misschien voorste lager, of tandwiel, ketting? Maar dan zou het langer merkbaar moeten zijn.
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Moose
DL1000 berijder
Berichten: 77
Lid geworden op: di 29 aug 2017, 20:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 XT Explorer 2017
Locatie: Overpelt (B)

Re: schrapende koppeling

Bericht door Moose » vr 06 apr 2018, 21:23

Oesje, klinkt onheilspellend. Heb de motor nog niet eens 6 maanden en hij heeft amper 5000 Km op de teller. Had ik bij Triumph moeten blijven?
One bike ride a day keeps the doctor away

Gebruikersavatar
Eikie
DL650 berijder
Berichten: 8714
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A GS
Locatie: Oud Beijerland

Re: schrapende koppeling

Bericht door Eikie » vr 06 apr 2018, 22:09

Jij hebt nog fabrieksgarantie ! Bij twijfel of klachten. Gewoon naar je dealer
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck.

"The first thing we want to do is find the loudest exhaust." "The second thing is finding the quietest helmet".

V-Strom 2011 DL650A GS :schater:

Gebruikersavatar
LHoey
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 20 sep 2015, 22:11
Mijn motor is een: DL 1000 Adventure L4
Locatie: BE - Mol

Re: schrapende koppeling

Bericht door LHoey » vr 20 apr 2018, 12:42

Ik heb intussen de koppelingscilinder eraf gehaald en de omgeving rond het voorste tandwiel een gekuist.
Er zat wel wat smurrie maar zeker niet abnormaal veel.
Ik rij met een scottoiler. Goede smering en de boel blijft een pak properder dan met kettingvet.

Een plakkende koppeling heb ik niet meer gemerkt.

De rammelende koppeling blijft wel hoorbaar bij koude motor.

Hoort nog iemand het verschil tussen koppeling los of aangetrokken bij een draaiende motor in neutraal?

Ik begin te geloven dat dit eigenlijk normaal is ...

@Eikie, motorolie werd pas vervangen. Volgens het factuur EXP 10W40 motorolie BELRAY.


mvg
Lode

Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1246
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 11:41
Mijn motor is een: KTM 1090 R Adventure 2017 dr jekyll&mr hide uitlaat
Locatie: brouwershaven

Re: schrapende koppeling

Bericht door Motormuus » vr 20 apr 2018, 14:39

Je hoort De koppeling altijd wel als hij stationair draait. Als je, je hendel intrekt is Het weg. Koppeling moet natuurlijk Wel vrij kunnen lopen..

Gebruikersavatar
Bob
Berichten: 48
Lid geworden op: za 20 aug 2016, 18:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2004)
Locatie: Lelystad

Re: schrapende koppeling

Bericht door Bob » za 21 apr 2018, 18:13

Ik heb een soortgelijk probleem sinds deze week.
Toen ik van de week een keer thuis kwam van werk zag ik dat recht onder het voortandwiel een olieachtige substantie op het blok zat.
Dit was er de dag ervoor niet en het is de rest van de week ook niet erger geworden.
Nu merkte ik vandaag tijdens een toer tochtje dat mijn koppeling ook raar doet.

Het ene moment ontkoppeld de motor volledig, het volgende blijft hij ligt trekken (alsof de platen plakken maar dan erger)
Mijn eerste gevoel zou zijn te zeggen dat de koppelingscilinder aan blokzijde lek is en dus niet de juiste druk opbouwt om goed te functioneren. Ware het niet dat ik een 650 heb uit 2004 welke dus geen hydraulische bediening heeft.

Kleine toevoeging, afgelopen weekend heb ik de motorolie vervangen met de zelfde Castrol olie die ik de afgelopen 4 keer ook gebruikt heb.
Vandaag ook even tijd gehad om de boel schoon te maken en een rondje te rijden. De keerringen van zowel voortandwiel als koppelingstift lijken niet te lekken.

Iemand enig idee wat dit schijnbaar willekeurige 'plakken van de platen' kan veroorzaken?

Hessel
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 07 jan 2018, 11:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000

Re: schrapende koppeling

Bericht door Hessel » za 21 apr 2018, 21:33

Ik heb het idee dat de koppeling van de vstrom 1000 een beetje de achilleshiel is.
Mijn 2016 (overjarig) staat nu op 900 km en sinds een paar 100 km kan ik de koppeling goed horen draaien in vrij met koppeling los. (koppeling ingetrokken is ie stil)
Vrijkomen heb ik geen problemen mee maar dus wel met bijgeluiden.
Volgende week even nieuwe olie en dan eens zien wat ie doet.
Ik denk dat het een gevalletje leef er maar mee wordt en persoonlijk boeit het me ook niet zo eigenlijk.
De strom 1000 is een relatief goedkoop fietsje tov de concurrenten en dan moet je een paar kwaliteits makkes maar op de koop toe nemen denk ik.
Hij krijgt van de zomer nog een paar flinke ritten voor de kiezen en alles wat dan ontploft kan ik dit jaar nog voor garantie claimen....
Overigens zijn de kosten voor een korf en/of andere koppelingsdelen bij suzuki erg vriendelijk vind ik.....mag natuurlijk ook wel als het zo n ruk kwaliteit is ...hahaha
maar goed met het lawaai dat mijne al maakt bij 900km vraag ik me af hoelang het duurt voor het ondragelijk wordt..haha.

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1157
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: schrapende koppeling

Bericht door Sanscorp » zo 27 mei 2018, 21:59

Ik geef mijn topic nog eens een schop zo.

Ben niet de starter van dat topic maar geeft wel de oplossing.
Modificatie op koppelingskorf is mogelijk en dan ben je van het getril en geschud af als je een rammelende korf hebt.

Ze hebben het allemaal, de K2 tot heden, ook de 2018 modellen...
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

Gebruikersavatar
LHoey
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 20 sep 2015, 22:11
Mijn motor is een: DL 1000 Adventure L4
Locatie: BE - Mol

Re: schrapende koppeling

Bericht door LHoey » vr 08 jun 2018, 10:51

Als dat gerammel niet onmiddellijk voor schade zorgt kan ik er wel mee leven.
het blijft een karakterfiets...


grtn
Lode

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1157
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: schrapende koppeling

Bericht door Sanscorp » vr 08 jun 2018, 10:57

Niet onmiddelijk, maar ja het kan wel schade veroorzaken, zelfs meer dan je lief is (worst case is blok in puin). Naast het feit dat het irritant is en voor bokkerig gedrag kan zorgen.

Nee ik heb geen aandelen, heb alleen zo veel mogelijk info op internet opgezocht en iemand in NL gevonden die de werkzaamheden uit kan voeren.

Zoek maar eens op internet.
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

Gebruikersavatar
LHoey
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 20 sep 2015, 22:11
Mijn motor is een: DL 1000 Adventure L4
Locatie: BE - Mol

Re: schrapende koppeling

Bericht door LHoey » vr 08 jun 2018, 12:35

Op welke km-stand kan je problemen verwachten?

mvg
Lode

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1157
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: schrapende koppeling

Bericht door Sanscorp » vr 08 jun 2018, 13:02

Soms al vanaf 10.000km.
De dealer herkent het probleem en steeds meer dealers (waaronder nimag) gaan naar degene waar ik mee begonnen ben.
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

Plaats reactie