Gaskleppen instellen dl1000 abs

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Freebiker 57
Berichten: 9
Lid geworden op: za 17-02-2018, 11:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Gaskleppen instellen dl1000 abs

Bericht door Freebiker 57 »

Hallo iedereen,

Heeft al iemand ervaring met het afstellen van de primaire gaskleppen bij de nieuwe dl1000, L6 ??
Ik heb de nodigen onderdrukmeters en heb ze vorige week aan de twee iap sensoren/slangetjes aangesloten die aan der linkerkant van de luchtfilter. Op mijn meters had ik een afwijking van 4strepjes. Door de bout van de primaire as te verdraaien heb ik de afwijking bijgezet,tot 0 verschil. De motor start en rijdt goed.

Ik ben me alleen niet zeker van of ik de onderdruk meters op de juiste leidingen heb aangesloten???
Kan mij iemand met advies of ervaring verder helpen???? Ik probeer nog foto's te plaatsen......
Afbeelding
Grtz Bert
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Gaskleppen instellen dl1000 abs

Bericht door Eikie »

Ik vraag mij echt af waarom je dit doet bij een motorfiets met een nog geldige fabrieksgarantie.
Als de motor niet goed presteert ga je naar de dealer en laat je hen het werk doen.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Freebiker 57
Berichten: 9
Lid geworden op: za 17-02-2018, 11:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Re: Gaskleppen instellen dl1000 abs

Bericht door Freebiker 57 »

Hi René, de antwoord is vrij simpel : vertrouwen is goed maar kontrole is beter. En blijkbaar was het goed om het even te kontroleeren. Als ik fout zit zeg ik zonder probleem sorry maar het zou echt niet de eerste keer zijn dat vooral de gaskleppen niet goed afgesteld uit de fabriek komen.

Grtz Bert
Gebruikersavatar
F2ride2001
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
Woonplaats: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Gaskleppen instellen dl1000 abs

Bericht door F2ride2001 »

Gewoon aansluiten op de computer en je kunt exact aflezen wat ie doet! :duim:
016_zpsr7l1dhbg.jpg
En Afstellen (zonder schroevendraaier!)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
TL1000 forever
Freebiker 57
Berichten: 9
Lid geworden op: za 17-02-2018, 11:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Re: Gaskleppen instellen dl1000 abs

Bericht door Freebiker 57 »

Afspraak gemaakt voor volgende week bij de dealer.

Blijkbaar mag je volgens Suzuki de gaskleppen niet afstellen door allen aan de onderste bout te draaien van het gasmechanisme ( sorry mij valt het juiste woord niet binnen). Je moet de motor bij bedrijfstemperatuur aan de computer aansluiten en dan wordt blijkbaar via de messing bouten de synchronisatie gedaan. Zo heb ik het tenminste begrepen.

Grtz Bert
Gebruikersavatar
F2ride2001
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
Woonplaats: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Gaskleppen instellen dl1000 abs

Bericht door F2ride2001 »

Nee, het is zo dat de ISC klep continue het mengsel bij regelt. Dus als jij gaat schroeven, regelt de computer bij en krijg je hem niet makkelijk (nooit?) goed.
Via de software kun je de ISC klep vastzetten en kun je gewoon synchroniseren (mechanisch, met meter)

Daarna ISC waarde resetten en weer actief zetten. Nu zal het ISC system weer zelflerend de zaak (bij)regelen.

Marc
Laatst gewijzigd door Iron Horse op do 22-02-2018, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is onnodig en ongewenst.
TL1000 forever
Freebiker 57
Berichten: 9
Lid geworden op: za 17-02-2018, 11:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Re: Gaskleppen instellen dl1000 abs

Bericht door Freebiker 57 »

Denk dat je gelijk hebt Marc.
Bedankt nog voor de goede uitleg.
Grtz Bert
Moose
DL1000 berijder
Berichten: 77
Lid geworden op: di 29-08-2017, 20:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 XT Explorer 2017
Woonplaats: Overpelt (B)

Re: Gaskleppen instellen dl1000 abs

Bericht door Moose »

Was bij mijn goeie oude BMW GS Adventure ook zo: de "ISC-klep", of liever de "stappenmotor" die ze beweegt, moest vastgezet worden in gesloten toestand alvorens correct met de meetklokken te kunnen synchroniseren. Dat kon je wel omzeilen door de elektrische aansluiting van de stappenmotor even los te maken. Jammer genoeg wist je dan niet met zekerheid of de klep ook volledig gesloten was tot de aanslag, want je legde het geheel stil in de toestand waarin het zich op dat moment bevond.
Ik kocht me via het net een GS-911 BMW diagnose tool (OBD; On Board Diagnostic), een afgespekte versie van de dure diagnosecomputer van de dealer, maar dan voor particulier thuisgebruik. Kostte zowat 400 Euro, is aansluitbaar op PC via kabel of bluetooth, leest storingen uit, laat resetten en bijregelen van verschillende dingen toe, maakt het spoelen van de ABS-module mogelijk enzoverder. Heb nadien nooit meer een dealership moeten bezoeken en kon mijn onderhoud zelf en goedkoper doen.
Bestaat zo'n OBD ook voor Suzuki's?
One bike ride a day keeps the doctor away
Moose
DL1000 berijder
Berichten: 77
Lid geworden op: di 29-08-2017, 20:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 XT Explorer 2017
Woonplaats: Overpelt (B)

Re: Gaskleppen instellen dl1000 abs

Bericht door Moose »

Hopla, ben even zelf gaan neuzen op het internet. Ze bestaan wel degelijk , de universele diagnosescanners die ook voor Suzuki functioneren. Scanners die het systeem uitlezen kosten tussen de 200 - 400 Euro, tools die resetten/regelen toelaten zijn aan de prijzige kant: actueel tussen de 1000 en de 1200 Euro, BTW inclusief ... :x
https://www.q24u.nl/obd2-per-merk/motor ... motorbike/
One bike ride a day keeps the doctor away
Freebiker 57
Berichten: 9
Lid geworden op: za 17-02-2018, 11:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Re: Gaskleppen instellen dl1000 abs

Bericht door Freebiker 57 »

Ik probeer even een link te plaatsen van het sds systeem dat een Duitse forum lid me stuurde.https://shop.motofreakz.de/Elektrik-Ins ... 31682.html

Ik dacht dat hij iets van 150€ zou kosten.

Grtz Bert
Moose
DL1000 berijder
Berichten: 77
Lid geworden op: di 29-08-2017, 20:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 XT Explorer 2017
Woonplaats: Overpelt (B)

Re: Gaskleppen instellen dl1000 abs

Bericht door Moose »

Bert,
dit toestel lijkt enkel diagnose toe te laten, m.a.w. het uitlezen en identificeren van opgeslagen foutcodes. Je kan er ogenschijnlijk geen regelingen mee uitvoeren.
"Das Fehlerauslesegerät hilft dir im Falle einer Fehlermeldung dabei, das Problem schnell zu finden und zu beheben. Nach der Reparatur kannst du den Fehlercode selber löschen und weiter geht die Fahrt!"
Aan die prijs zou het tegendeel mij verwonderd hebben :-)
One bike ride a day keeps the doctor away
Freebiker 57
Berichten: 9
Lid geworden op: za 17-02-2018, 11:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Re: Gaskleppen instellen dl1000 abs

Bericht door Freebiker 57 »

Hi Moose, ik heb het mij nog niet doorgelezen maar die v Stromer van het duitse forum schreef dat hij daarmee zijn dl1000 L5 heeft afgesteld. Voor de rest weet ik ook niet . Sorry.

Ik heb bovendien net mijn motor afgehaald. Hun hebben de gaskleppen synchroniseert en de remvloeistof vervangen. Daarna ben ik rond 70km naar huis gereden. Verbruik rond 5.1l op de 100 en geen geroeckel , trekt goed , hangt zuiver aan het gas. De zomer kan komen. Dan gaat het hopelijk weer naar Zweden.

Grtz Bert
Moose
DL1000 berijder
Berichten: 77
Lid geworden op: di 29-08-2017, 20:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 XT Explorer 2017
Woonplaats: Overpelt (B)

Re: Gaskleppen instellen dl1000 abs

Bericht door Moose »

En dat fijn rijden, Bert, is uiteindelijk het allerbelangrijkste. Wie het waarmee in orde brengt is niet relevant, als het ding maar lekker draait. Veel plezier in Zweden, opletten voor de elanden, de moose :-)
One bike ride a day keeps the doctor away
Gebruikersavatar
VFRblues
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 03-04-2015, 21:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000A L4
Woonplaats: Beuningen GLD

Re: Gaskleppen instellen dl1000 abs

Bericht door VFRblues »

Ook Ali levert een zeer betaalbaar OBD tooltje, via USB op je laptop aan te sluiten. Hiermee kan je ook de ISC klep vastzetten zodra het koelwater 90 graden heeft bereikt, en naderhand de waarde resetten, werkte naar behoren voor mij.
Diagnostische OBD Tool voor Suzuki Motorfietsen Scanner OBD2 OBD Scanner voor Suzuki
http://s.aliexpress.com/jAFB3Iby
Moose
DL1000 berijder
Berichten: 77
Lid geworden op: di 29-08-2017, 20:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 XT Explorer 2017
Woonplaats: Overpelt (B)

Re: Gaskleppen instellen dl1000 abs

Bericht door Moose »

Interesting ..... !!! :-)
One bike ride a day keeps the doctor away
Gebruikersavatar
F2ride2001
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
Woonplaats: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Gaskleppen instellen dl1000 abs

Bericht door F2ride2001 »

Maar die chinese troep kun je niet update en van ondersteuning hoef je al helemaal niets te verwachten......
TL1000 forever
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Gaskleppen instellen dl1000 abs

Bericht door Iron Horse »

Ik denk dat dit een uitspraak is die redelijk kort door de bocht is. Ik wil niet zeggen dat alle chineese kloons of alternatieven even goed zijn als originele westerse producten, maar op deze manier scheer je ieder chinees product over 1 kam. En dat is absoluut niet terecht. Er zitten hele goede, goedkopere en net zo goede producten tussen, maar even zogoed ook heel slechte. En als je het product zelf niet kent is het natuurlijk wel heel makkelijk het op vooroordelen direct af te branden.

Als klein voorbeeld de volgende tekst uit een website die ik tijdens een zoektocht naar wat anders tegenkwam.
Het klopt dat de kwaliteit van een namaak-Arduino minder is dan die van een originele in de EU of USA geproduceerde Arduino of Genuino. Van de 5 of 6 nep-Arduino’s in mijn bezit is er 1 op onverklaarbare wijze overleden, ook zijn ze vaak schots en scheef in elkaar gesoldeerd, de rest van de Arduino-klonen draait echter probleemloos. Bovendien koop je voor het prijsverschil tussen een origineel en namaak gemakkelijk een nieuwe mocht hij het begeven.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
F2ride2001
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
Woonplaats: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Gaskleppen instellen dl1000 abs

Bericht door F2ride2001 »

Ik zal het even nuanceren. Ik heb eerst zo'n chinese gekocht. De eerste die geleverd werd werkte niet, de tweede wel. Echter toen ik probeerde te update deed het hele ding niets meer.
Leverancier niet meer thuis.

Dan maar iets meer geld uitgeven en dan naar Healtech uitgeweken. Die werkt wel en heeft uitstekende service.

Voor de rest heb je gelijk, ik praat dan ook niet over chinese spullen in zijn algemeenheid, echter wel over dit product.

Ga nu even verder met "balen". Net mijn motor terug gevonden met een plate achterband. Spijker erin.... :evil:
TL1000 forever
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Gaskleppen instellen dl1000 abs

Bericht door Iron Horse »

F2ride2001 schreef: za 03-03-2018, 21:04 Ik zal het even nuanceren. Ik heb eerst zo'n chinese gekocht. De eerste die geleverd werd werkte niet, de tweede wel. Echter toen ik probeerde te update deed het hele ding niets meer.
Leverancier niet meer thuis.

Dan maar iets meer geld uitgeven en dan naar Healtech uitgeweken. Die werkt wel en heeft uitstekende service.
Wanneer je die ervaring hebt dan ben ik het voor dat product met je eens. En dan is het ook vaak verstandiger wat meer geld uit te geven voor zekerheid. Of je moet bewust geen prijs stellen op verdere ondersteuning en voor het voordeel van de prijs gaan.
F2ride2001 schreef: za 03-03-2018, 21:04 Ga nu even verder met "balen". Net mijn motor terug gevonden met een plate achterband. Spijker erin.... :evil:
Dat is minder, maar dan kan de discussie over wel of geen prop weer leven ingeblazen worden .... :schater: (Btw, ik duw er gewoon een prop in.)
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Gaskleppen instellen dl1000 abs

Bericht door Eikie »

Ik ook Rob +1
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
F2ride2001
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
Woonplaats: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Gaskleppen instellen dl1000 abs

Bericht door F2ride2001 »

Ik ook, net gedaan. Staat nu te drogen. Moet morgen wel naar mijn werk op 2 wielen....
TL1000 forever
Plaats reactie