Een kapot motorblok

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Hans_1400
DL650 berijder
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 14:04
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 Black Rhino (2008)
Locatie: 't Harde

Een kapot motorblok

Bericht door Hans_1400 » ma 15 jan 2018, 10:44

Goedemorgen,

Ben afgelopen zomer in Oekraine geweest op de V-strom. Ik kreeg daar problemen met de koppelingsplaten (versleten) en heb deze in Odessa laten vervangen. Bij deze werkzaamheden hebben ze waarschijnlijk de olie-aftapplug niet goed weer aangedraaid want op de terugweg in Polen is deze los getrilt en heb ik een kleine 500 meter gereden terwijl ik olie aan het verliezen was. Motor begon slecht te lopen en viel uit. Nadat ik stil stond kwam er nog meer olie onder te liggen dus heb niet helemaal zonder gereden, maar lang genoeg om de boel volledig in de soep te hebben. De plug lag nog op mijn carterbescherming.

Hier een filmpje van hoe de motor nu klinkt: https://1drv.ms/v/s!AksT5izXcm_-8lH2xco--7ZN8DLl

Nu de vraag: Wat zijn de mogelijkheden?
Raden jullie aan om er een ander blok in te zetten ? Heeft iemand er misschien 1 op de plank liggen? V-strom 650 uit 2008
Hoe groot achten jullie de kans dat zoiets te repareren is?
Is er iemand die belang heeft deze motor te kopen? (of inruil)

Ik hoor graag,
Groet Hans

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8339
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Een kapot motorblok

Bericht door Iron Horse » ma 15 jan 2018, 11:06

Ik vraag me af hoe je concludeert dat hij volledig in de soep is gedraaid. Nu is het op het korte fragment slecht te beoordelen, maar hij loopt toch aardig zo op het eerste gehoor. De schade die je verwacht bij verloren olie is een vastloper, maar die heb je niet gehad. De zuiger, cilinder en cilinderkop met kleppen zijn de heetste delen van de motor (afgezien van de uitlaat dan). Je zegt dat er nog olie uitliep, dus de draaiende delen zijn dan toch nog gesmeerd. Misschien niet optimaal gekoeld, maar of ze daardoor direct in de soep zijn gedraaid betwijfel ik. Ik zou er eerst eens een specialist naar laten kijken/luisteren. Misschien is het allemaal nog niet zo erg als je denkt. Ik heb ooit weleens een vastloper gehad door een verkeerd gemonteerde oliepomp, maar ook die heb ik uiteindelijk zonder verdere schade doorgereden. Was wel geen V-Strom maar een BMW R51/2, maar ik wil er maar mee zeggen dat het niet altijd meteen dramatisch hoeft af te lopen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
F2ride2001
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 13:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Een kapot motorblok

Bericht door F2ride2001 » ma 15 jan 2018, 12:42

Meestal liggen dan de drijfstanglagers eruit. Maar dat zou je moeten kunnen zien aan de koperen schitters in de olie!

Feit blijft: als je het zeker wilt weten, blok eronderuit en open maken.........
TL1000 forever

Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 6789
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Locatie: Bij Tilburg

Re: Een kapot motorblok

Bericht door Sparkle Black Peter » di 16 jan 2018, 00:13

Hoi hans, ik heb je een mail gestuurd. :duim:
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?

Hans_1400
DL650 berijder
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 14:04
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 Black Rhino (2008)
Locatie: 't Harde

Re: Een kapot motorblok

Bericht door Hans_1400 » di 16 jan 2018, 22:00

Mensen, bedankt voor jullie reacties!
Filmpje is inderdaad niet zo duidelijk. Maar ik kan wel vertellen dat t niet klinkt zoals ie hoort te klinken :) maar inderdaad, een vastloper is het niet. Misschien moet ik inderdaad de stoute schoenen eens aantrekken en het blok er onderuit halen en open maken, dat ga ik dan doen als het weer wat warmer wordt in de schuur. Ik heb hem trouwens bij een garage gehad (daar is hij door ANWB gebracht na de pech) daar heb ik m ook aangehad en ze hadden er weinig hoop op, dat zijn dan toch experts neem ik aan. Zij dachten dat een ander blok eronder schroeven de verstandigste keuze was. dus inderdaad, als ik toch daarvoor zou gaan kan het geen kwaad om deze eens van binnen te bekijken. Ik moet zeggen, toen ik in het donder in Polen langs de weg stond heb ik niet gelet op koperen schitters in de olie, maar ik hoop dat je gelijk hebt, dan valt het misschien allemaal nog mee.

Peter, bedankt voor je aanbod via de mail, maar in verband met de afstand kan ik hier verder niet op in gaan.
Ik hou jullie op de hoogte.

J.K.
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 03 mei 2015, 23:05
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 K2 grijs
Locatie: Moordrecht

Re: Een kapot motorblok

Bericht door J.K. » zo 28 jan 2018, 18:41

Klinkt inderdaad niet helemaal 100 meer. Je gaat bij het vervangen van het oliefilter waarschijnlijk wel sporen van lagerschade zien. Vervelende met lagerschade is dat er vaak slijpsel door het hele blok zit en diverse andere delen het ook zwaar gehad hebben. Vaak loont het om op zoek te gaan naar een ander blok, omdat de kosten best kunnen oplopen om de schade helemaal te verhelpen.

Gebruikersavatar
Eikie
DL650 berijder
Berichten: 8541
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A NB (L2) Wit
Locatie: Oud Beijerland

Re: Een kapot motorblok

Bericht door Eikie » zo 28 jan 2018, 20:00

Mijn zoon heeft twee jaar geleden een motorblok voor zijn SV650 gekocht in Italie via Ebay. Kostte toen iets van €600 inclusief de verzendkosten.

Samen met Chiel in zijn werkplaats toen in een dag de blokken gewisseld. Oude kapotte blok nog voor een leuk bedrag verkocht aan BOR motoren in de Lutte.

http://forum.v-strom.nl/viewtopic.php?f ... 50#p181511
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck

70K pure pleasure and heading for 100K :schater:

Hans_1400
DL650 berijder
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 14:04
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 Black Rhino (2008)
Locatie: 't Harde

Re: Een kapot motorblok

Bericht door Hans_1400 » di 22 mei 2018, 14:47

Goedemiddag,

Na een lange radiostilte nog even een vraagje aangaande mijn defecte blok.
Ik heb een blok gevonden op Ebay maar weet niet zo goed waar ik allemaal op moet letten bij aanschaf.
https://www.ebay.nl/itm/Motor-SUZUKI-V- ... SwTA1atNrB

Kan ik er gewoon vanuit gaan dat het past (First generation motor (2008) + first generation donorblok (2006)) of is dat iets te kort door de bocht?
Ik hoor graag van jullie.

Groet Hans

Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 2007
Lid geworden op: zo 17 apr 2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Locatie: Enschede

Re: Een kapot motorblok

Bericht door Cplegt » di 22 mei 2018, 16:54

Net iets te krap door de bocht.

Een 2006 model heeft 1 bougie per cilinder, de 2008 heeft er 2.
De eerste 3 of 4 identieficatie nr's op je blok geven de serie aan (405 of 503) als die overeen komen zou het nieuwe blok moeten passen
Gr. Chiel

Hans_1400
DL650 berijder
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 14:04
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 Black Rhino (2008)
Locatie: 't Harde

Re: Een kapot motorblok

Bericht door Hans_1400 » vr 25 mei 2018, 11:50

Ok, dankjewel voor je reactie, nummer van mijn blok is: P509 - 179693
Blok op ebay P507,, No Go?

Ik ga nog maar eens verder zoeken. Mogen jullie evt. ook doen :)

Plaats reactie