Luchtfilter vandaag vervangen

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Ferdo

Luchtfilter vandaag vervangen

Bericht door Ferdo »

Ik heb vandaan het luchtfilter op mijn DL650 vervangen. Ik raad iedereen aan dit eerder te doen dan bij de 18.000 km beurt zoals Suzuki aangeeft. Mijn DL650 heeft er nu bijna 16.000 km opzitten.

Kennelijk gaat bij mijn rijstijl het Suzuki luchtfilter eerder vol zitten dan gemiddeld.

Na de plaatsing ervan heb ik even een proefritje gemaakt en toen wist ik opeens hoe mijn VStrom ook al weer reed toen ie net nieuw was! De acceleratie van 80 naar 140 km/uur is nu weer echt overweldigend. En wat me erg meevalt is dat het KFR (konstant Fahrruckeln, heerlijk duits woord), in de laagste drie versnellingen bij lage snelheid niet teruggekeerd is!

En wat me ook is opgevallen, is dat voordat ik het filter had vervangen, bij snelle acceleratie de motor bij ongeveer 7000 toeren een brullend geluid begon te geven. Nu treed dat brullende geluid pas op boven de 8500 toeren. Heeft iemand hier een verklaring voor? Wordt het brullen van de motor eigenlijk veroorzaakt door resonantie van het luchtfilter? Ik las afgelopen mei op de Yahoo VStrom2 mailinglist een geweldig verhaal over de berekening van de resonantie frequentie van het luchtfilterhuis: http://autos.groups.yahoo.com/group/VSt ... sage/38639. Zou de auteur er naast kunnen zitten voor wat betreft de DL650?
V-dad

Re: Luchtfilter vandaag vervangen

Bericht door V-dad »

ferdo schreef:Ik heb vandaan het luchtfilter op mijn DL650 vervangen. ?
Standaard of K&N?
Ferdo

Bericht door Ferdo »

Nee, standaard Suzuki. Ik heb zitten nadenken over het K&N filter. Maar ik kwam tot de conclusie dat als dat filter meer lucht doorlaat er ook meer stof in de motor zou kunnen komen. Misschien toch iets voor over 12.000 km?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Net een K&N luchtfilter bij Louis besteld, helaas nu niet in de aanbieding. Ik ben benieuwd wat het verschil zal zijn.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Fred

Bericht door Fred »

Iron Horse schreef:Net een K&N luchtfilter bij Louis besteld, helaas nu niet in de aanbieding. Ik ben benieuwd wat het verschil zal zijn.

Daar gaat ge geene spijt van krijgen.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Hier spreekt kennelijk een ervaringsdeskundige..... :D Vertel meer.... 8)
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Strommax

Bericht door Strommax »

Daar gaat ge idd geen spijt van hebben :lol: Motor krijgt meer lucht, en is vinniger, aggressiever op het gas. Iets mooiere, diepere roffel en dan bedoel ik niet aan de uitlaten 8) 8) Tsjakaaa zou Emile zeggen :P :P
Fred

Bericht door Fred »

Strommax schreef:Daar gaat ge idd geen spijt van hebben :lol: Motor krijgt meer lucht, en is vinniger, aggressiever op het gas. Iets mooiere, diepere roffel en dan bedoel ik niet aan de uitlaten 8) 8) Tsjakaaa zou Emile zeggen :P :P
Moet ik allemaal beamen, en motor draait ook soepeler, geen dips meer.
Het koppel wordt mooi afgegeven.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik kan niet wachten, maar zal wel even moeten. Dank voor deze info! 8) In combinatie met de iridium bougies moet dat dan helemaal een vooruitgang worden.....
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Bericht door Hunter6 »

Bij mij zijn bij alle beurten tot nu toe het luchtfilter vervangen. Ik heb ze ook allemaal gezien en het is was echt niet overbodig.
K&N filter kan interessant zijn zodra ik de beurten zelg ga doen( na de garantie periode) het heeft nu weinig zin want wat ik bespaar aan aanschafkosten ben ik aan werktijd (schoonmaken en nieuw in oliën) bij de dealer weer kwijt.
Plaats reactie