motor slaat af lage toeren

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Mvdbroek
Berichten: 7
Lid geworden op: za 18 mar 2017, 22:02
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Locatie: Nieuwkoop

motor slaat af lage toeren

Bericht door Mvdbroek » ma 22 mei 2017, 20:32

Afgelopen weekend naar mega motortreffen geweest, leuk maar wel met een bijsmaakje.
Net voor aankomst na ongeveer 50 km te hebben gereden kreeg mijn strom kuren. Bij het stoplicht sloeg hij op eens af. Gewoon weer gestart maar bleef onder de 2000 toeren overslaan en vervolgens met een tik afslaan. Toch nog het treffen bereikt en eerst maar even geparkeerd. Na enige tijd op het treffen gewandeld te hebben motor gestart en weg probleem. Weer helemaal naar huis gereden zonder enige problemen, blijft ook weer perfect stationair lopen. Toch heb ik mijn twijfels. Iemand enig idee wat dit geweest kan zijn ?

Gebruikersavatar
Eikie
DL650 berijder
Berichten: 7842
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A NB (L2) Wit
Locatie: Oud Beijerland

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Eikie » ma 22 mei 2017, 21:38

Losse bougiedop.
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck

DL650 Vstrom NB

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1117
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Sanscorp » di 23 mei 2017, 12:11

Helaas is het zo gokwerk, je had geen foutmelding toen jet gebeurde?

Kan zoiets simpels zijn als een losse bougiedop, maar bijv. ook een sensor die aan zijn einde is: dan specifiek de nokkenas of krukaspositiesensor.

Als die warm worden onderbreken ze het contact en doet de motor niets meer. Na afkoelen maakt hij weer even contact en start hij weer.

Maar je zult helaas moeten zoeken, daarbij te denken aan lucht, brandstof en ontsteking.

A.d.h.v. het werkplaatshandboek kan je de juiste waarden voor de sensoren vinden, met een multimeter koud meten. Daarna de 2 positiesensoren even opwarmen (föhn) en nogmaals meten.
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

Gebruikersavatar
Jabba
DL650 berijder
Berichten: 407
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 09:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L4
Locatie: Eindhoven de gekste

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Jabba » di 23 mei 2017, 17:19

Of zoiets simpels als vuil in de benzine??

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk


Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1117
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Sanscorp » di 23 mei 2017, 17:21

Dan loopt 'ie niet of altijd beroerd.
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

Mvdbroek
Berichten: 7
Lid geworden op: za 18 mar 2017, 22:02
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Locatie: Nieuwkoop

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Mvdbroek » di 23 mei 2017, 21:46

Bedankt voor de reacties.
Als het een sensor zou zijn, had ik toch het zelfde probleem opmde terugweg moeten hebben?
Op de parkeer plaat heb ik met de hand de bougie kabel aangedrukt, maar deze zat volgens mij niet echt los, maar daarna geen probleem meer.
Kunnen ze bij een dealer de storing indien sensor op de computer uitlezen ?
Km stand is 60.000 km, bougie kabels vervangen ? of niet nodig.

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1117
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Sanscorp » di 23 mei 2017, 22:25

Dat heeft waarschijnlijk weinig nut. In ieder geval bij de 2002 tot de 2010 modellen word de FI foutcode gewist bij contact uit. Wel kan je een schakelaar (of paperclip) installeren om ter plaatse de motor in dealermodus te zetten. Over welke motor praten precies? De K modellen ken ik aardig, de L modellen niet.

Een sporadisch probleem doet zich, jawel, sporadisch voor. Misschien was het koeler op de terugweg of heb je over de snelweg gereden ipv binnendoor?

Het blijft zonder zoeken giswerk.

Bougiekabels en km stand zeggen weinig, bouwjaar soms meer maar bij twijfel kan je ze nakijken. Draai daarbij ook de bougiedop even open om daar de interne staat van te controleren.
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

Paulvd
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 09:53
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Paulvd » wo 24 mei 2017, 07:11

Ik heb helaas hetzelfde probleem. Als ik een lange tijd (min 30 minuten) 140 a 150 op de snelweg rijd en ik wil stoppen stopt ook de motor.
Opnieuw starten en hoog in de toeren houden lukt dan net. Zelfs bij het terug schakelen slaat de motor af. Er komt wel een ongelooflijke benzinelucht uit de uitlaten.
10 minuten stilstaan en het is over.
Het was meer dan een jaar niet gebeurd maar op de tolweg bij Krakau was het weer zover. Stoppen bij het tolpoortje en......
Welke sensor kan het nu zijn?
Ik heb deze vraag vorig jaar ook al op het forum gezet. Misschien iemand die ons nu wel kan helpen. :-)

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1117
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Sanscorp » wo 24 mei 2017, 08:16

Er is hier niemand die je kan aanwijzen wat het probleem is. Je zult moeten zoeken of laten onderzoeken.

De 2 sensoren had ik al genoemd ;)

Maar ook de bobines, bougiekabels of bougies kunnen de oorzaak zijn, of injectoren, of afstelling. Dat valt a.d.h.v. een enkel symptoom wat zich eens in het jaar voordoet niet te vertellen vanaf een afstand.
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

Mvdbroek
Berichten: 7
Lid geworden op: za 18 mar 2017, 22:02
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Locatie: Nieuwkoop

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Mvdbroek » vr 02 jun 2017, 22:32

Gisteren weer een stuk gereden, en nu blijkt dat het alleen op wat langere ritten gebeurt.
Na een 30 minuten op de snelweg, weer inhouden, afslaan, en als je opnieuw start afslaan en ploffen. Raar is dat hij 10 minuten weer prima rijd, maar na een nieuw lang stuk snel weg weer de zelfde storing. Ga nu eerst de bougies, bougies doppen, luchtfilter vervangen. ik heb het idee dat het de voorste cilinder is die overslaat dus ook maar even de bobines wissel. Mocht het dan bij de achterste cilinder gaan gebeuren zou het de bobine kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1117
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Sanscorp » vr 02 jun 2017, 22:57

Beter storing zoeken dan van alles op de gok vervangen.
Luchtfilter is het niet.

Ik ga nog steeds voor die 2 sensoren! Meten is weten!
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

Mvdbroek
Berichten: 7
Lid geworden op: za 18 mar 2017, 22:02
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Locatie: Nieuwkoop

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Mvdbroek » za 03 jun 2017, 08:05

wil ik ook gaan doen
crank as sensor is ckp sensor ?
en weet je wat die andere is ?

ps je hulp wordt zeer gewaardeerd !

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1117
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Sanscorp » za 03 jun 2017, 08:12

Ckps idd en je hebt iig op de 1000 ook een nokkenaspositiesensor of bovenstedodepunt sensor (bpd).

1 zit laag en de ander zit bovenop. Schoonmaken wil soms al helpen. Zal straks ff in de manual duiken.

Dit is de nokkenas sensor:
Afbeelding
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

Gebruikersavatar
Kompas
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 09 mei 2016, 23:05
Mijn motor is een: geen v-strom meer

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Kompas » ma 05 jun 2017, 08:22

Ik heb het zelfde gehad met mijn oude v strom 650 van 2005.
Onderweg gestopt en alles los gehaald. Bleek er water bij de voorste bougie te zitten. De bougie dop was helemaal nat. Droog gemaakt en alles weer gemonteerd. ( en dat is aardig wat voordat je bij de voorste bougie bent) en alles deed het weer zoals normaal. Eenmaal thuis heb ik het overstroom gaatje aan de rechterkant van het blok nog eens door geprikt. Later zag ik daar een opgedroogd water spoortje. Maar ik heb er daarna nooit meer last van gehad. En ook nooit meer een waterspoortje gezien bij dat gaatje.
Met vriendelijke groet,
Onno

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1117
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Sanscorp » ma 05 jun 2017, 13:55

Het lijkt mij puur vanuit de praktijk vrij onwaarschijnlijk tenzij het die dag regende?

Anders moet je vaker / constant problemen hebben.

Wat je evt. ook kan doen is bougiedop er uit en door blazen vanaf de zijkant, dan weet je iig zeker dat er geen water in zit en dat de boel doorloopt.

Sensoren al gevonden en nagekeken en gemeten?
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

Mvdbroek
Berichten: 7
Lid geworden op: za 18 mar 2017, 22:02
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Locatie: Nieuwkoop

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Mvdbroek » ma 05 jun 2017, 20:58

bovenste sensor gemeten en schoon gemaakt, zat wel wat grijs (metaal) aanslag op.
onderste nog niet gevonden.
Ben electronisch ook niet zo goed in, doe mij maar mechanisch.
Moet nog even zoeken hoe ik deze door moet meten.
Bougies en doppen zij ook al vervangen,

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1117
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Sanscorp » ma 05 jun 2017, 21:01

Ook warm gemeten? Want dat is eigenlijk het belangrijkste:)
Schoonmaken wil bij een hele vuile sensor ook nog wel eens helpen.
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

Mvdbroek
Berichten: 7
Lid geworden op: za 18 mar 2017, 22:02
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Locatie: Nieuwkoop

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Mvdbroek » ma 05 jun 2017, 21:38

bovenste is camshaft position meter cmps toch?
volgens de manual, kan ik alleen volt meten geen weerstand ?

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1117
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Sanscorp » ma 05 jun 2017, 21:46

Camshaft position sensor cmps en crankshaft position sensor ckps. Beide zijn volgens mij HAL sensoren. Beide kan je meten door er stroom op te zetten en er een metalen voorwerp langs te bewegen, dan moet er een output uit komen. Als je hem dan opwarmt en dan nogmaals probeert dan kan je wellicht een fout ontdekken.

Ik heb de manual niet voor me op de telefoon. Maar de bovenste sensor heb je gevonden, de andere zit volgens mij verstopt achter een deksel bij je vliegwiel. Wat lastiger bii te komen, wel voordeel dat het een droog gedeelte is dus geen pakking nodig volgens mij.
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8070
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Iron Horse » ma 05 jun 2017, 22:32

Een HALL sensor werkt/schakelt op een (permanente) magneet die er in de buurt komt, niet op "zomaar" een metalen voorwerp.

Afbeelding
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1117
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Sanscorp » di 06 jun 2017, 07:06

Dan is het geen hall sensor.
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

Rene
Berichten: 279
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Rene » di 06 jun 2017, 08:58

Allebei gelijk: meestal is het een Hall sensor met ingebouwde permanente magneet.
Het geheel detecteert veranderingen in het magnetisch veld door wisselende aanwezigheid van metalen delen.

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1117
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: motor slaat af lage toeren

Bericht door Sanscorp » di 06 jun 2017, 09:00

Ik zocht zoiets even snel op de telefoon maar kon niets vinden. maar ik weet idd dat er geen magneetje op het roterende deel zit. Dus ging ik twijfelen.
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

Plaats reactie