Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Highking
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 14 mar 2016, 20:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2002)
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!

Bericht door Highking » di 16 mei 2017, 19:32

Hoi! Ik had dit ook op motor-forum.nl geplaatst maar wilde jullie dit niet onthouden.

Mijn fiets had de laatste tijd wat rare ploffen op lage toeren. Onder de 3000 toeren soms een pufje maar soms echt harde klappen die ik ook goed kon voelen (alsof 'ie een slag oversloeg). Weggebracht naar die ene dealer van dat andere Japanse merk in Alkmaar. Had wel verwacht dat ik nu een keer serieus geld kwijt zou zijn maar dat viel gelukkig alles mee!

Het oordeel van de monteur: het afdichtrubber van de inlaat was wat ruim. Volgens hem een bekend probleem bij V-Stroms en dus niet opgelost met een nieuw rubber. Hij heeft de boel wat vaster gezet en iets tussen de tank en de inlaat geklust zodat de tank de boel wat strakker aandrukt.

Gevolg: niet alleen het probleem is opgelost maar de motor loopt in het gehele toerenbereik veel mooier! Voor het eerst hoef ik op de snelweg eigenlijk niet meer terug te schakelen als ik vanuit 100km/u weer gas wil geven. Hij gaat er voor mijn gevoel veel steviger vandoor! Daarbij lijkt de dip op hogere toeren nu ook afwezig.

Voor een paar tientjes dus een veel fijnere motor terug! Dit heeft meer effect gehad dan het aanpassen van de mappings een tijdje geleden (wat ik vanwege het letterlijk en figuurlijk bezopen verbruik heb laten terugdraaien).

Het verhaal wordt nog mooier... na 2x heen en weer naar Zoetermeer te zijn gereden gooide ik zojuist iets meer dan 13 liter in mijn tank (normaal gesproken 16 á 17 liter). Sinds kort houd ik mijn verbruik bij in de app 'FuelLog', eneuuhhh...

Afbeelding

Niet te vroeg juichen natuurlijk, maar als dit aanhoudt dan ben ik heel erg blij. :-)}
KFFR - Metal!

Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 6749
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000A L4 :-))))))
Locatie: Lunteren.

Re: Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!

Bericht door Stroompje » di 16 mei 2017, 19:38

:duim:
:arrow: en lang leve de hogere buitentemperaturen :worship: Dat doet ook wonderen voor je verbruik! :duim:
AfbeeldingGreetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4615
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!

Bericht door RedStrom » di 16 mei 2017, 20:10

Valse lucht?
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8070
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!

Bericht door Iron Horse » di 16 mei 2017, 21:00

Logisch, valse lucht geeft de ecu het signaal dat het mengsel te arm is, dus die spuit er wat extra benzine in.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Highking
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 14 mar 2016, 20:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2002)
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!

Bericht door Highking » di 16 mei 2017, 22:11

Inderdaad ja, maar volgens mij is 1:17 een vrij normaal verbruik voor een DL1000 bij veel snelweg (ik doe zo'n 120km per dag waarvan zo'n 80 à 85% snelweg). En dan nu opeens bijna 1:21... :shock:

Nu is 't natuurlijk niet gezegd dat dit zo blijft want dit is de 1e keer tanken sinds de aanpassing. Wellicht sloeg de benzinepomp te snel af, weet jij het?
Maar zo zuinig is 'ie nog niet eerder geweest. Ook niet in de zomer.
KFFR - Metal!

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8070
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!

Bericht door Iron Horse » di 16 mei 2017, 22:19

Inderdaad, dat is voor een 1000 wel weer bijzonder.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 6477
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Locatie: Bij Tilburg

Re: Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!

Bericht door Sparkle Black Peter » wo 17 mei 2017, 02:36

Wat heeft de monteur dan precies tussen de tank en de inlaat 'geklust' Ik ben, net als jij, benieuwd naar het verbruik op langere termijn. En als dat zo blijft en er komt niets anders om de hoek kijken, zou ik onmiddellijk patent gaan aanvragen. :o)
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?

Gebruikersavatar
Highking
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 14 mar 2016, 20:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2002)
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!

Bericht door Highking » wo 17 mei 2017, 09:05

Haha, ja wat ik al zei: voor hetzelfde geld sloeg de pomp te snel af gisteren. Hoewel, als er nog 3 à 4 liter bij zou passen zou ik de benzine niet hebben kunnen zien denk ik. :-)
Ik zal eens navraag doen bij Lemstra of hij kan aangeven wat 'ie precies heeft gedaan. Met mijn technische kennis (op het gebied van verbrandingsmotoren dan :o)) begrijp ik het maar minimaal.
KFFR - Metal!

Gebruikersavatar
Bacchus
DL1000 berijder
Berichten: 1068
Lid geworden op: ma 24 sep 2007, 18:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Locatie: Weert

Re: Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!

Bericht door Bacchus » wo 17 mei 2017, 09:51

Ik ben ook zeer benieuwd. Alkmaar is mij wat ver rijden om even naar een monteur te gaan. Maar mijn eigen monteur zou dit ook moeten kunnen controleren natuurlijk.
Voor een paar tientjes 1 op 21. Ben al blij met 1 op 15, al rij ik niet veel snelweg.
Bagster zadel,Daijiro,Handkappen,Strebel Nautilus,Handvatverw.,KTM spiegels,Alu kettingbesch,Led stadsl.,Bluevision,Topkoffer,Zijkoffers,TTOne-Rider 5 navcore,12 voltNav-beugel,Airflow-ruit, framebeschermers,Valbeugels,Middenbok,Tanktas,Cruisehelp,Iridium

Gebruikersavatar
Highking
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 14 mar 2016, 20:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2002)
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!

Bericht door Highking » do 18 mei 2017, 22:19

Meh, vandaag na 303km weer 18,32l getankt. 1:16,5. Misschien is er de vorige keer toch iets tekort in gegaan. :-P
KFFR - Metal!

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4615
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!

Bericht door RedStrom » do 18 mei 2017, 22:21

Het had zo mooi kunnen zijn ...
Maar hij rijdt wel beter toch?
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
Highking
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 14 mar 2016, 20:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2002)
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!

Bericht door Highking » vr 19 mei 2017, 09:24

Hij rijd zeker veel beter nu, dus ik klaag zeker niet.
Verbruik zal ik de komende tijd eens in de gaten houden (doe ik sowieso al met m'n eppie).
KFFR - Metal!

Gebruikersavatar
Eikie
DL650 berijder
Berichten: 7841
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A NB (L2) Wit
Locatie: Oud Beijerland

Re: Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!

Bericht door Eikie » vr 19 mei 2017, 11:33

Ben stiekem wel blij met m'n L2 1:24,6 gemiddeld over 52000 km O:-)
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck

DL650 Vstrom NB

Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 4273
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Locatie: Maasbree

Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!

Bericht door Ebrostrom » vr 19 mei 2017, 12:18

JW zou zeggen, dat ding rechts is de gashendel...gebruik m eens ;-)
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | Zumo 660 & migsel | DTS | Xenon

Gebruikersavatar
Eikie
DL650 berijder
Berichten: 7841
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A NB (L2) Wit
Locatie: Oud Beijerland

Re: Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!

Bericht door Eikie » vr 19 mei 2017, 15:38

Ik ben gewoon een rustige rijder.

Back on topic want anders krijg ik commentaar
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck

DL650 Vstrom NB

Gebruikersavatar
Highking
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 14 mar 2016, 20:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2002)
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!

Bericht door Highking » vr 19 mei 2017, 15:53

Haha, ja ik ben wel van 't gasgeven. Heb wel gemerkt dat dit best wel wat uitmaakt bij een DL1000. Bij woon-werk naar Utrecht, 100 rijden op de A2, haalde ik fluitend de 1:18,5 maar naar Zoetermeer red ik dat niet (het enige stuk trajectcontrole is 130 op de A4). Maar met een 650 is boven de 1:20 halen volgens mij niet zo moeilijk(?).
KFFR - Metal!

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4615
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!

Bericht door RedStrom » vr 19 mei 2017, 19:10

Het verschil tussen 1 op 16 en 1 op 20 bij 15000 km per jaar en 1,50 /ltr is 281,- .
1406 - 1125 = 281,-.
Op het totaal van onderhoud, appeltaart, uitsmijters, verzekering, olie, banden, belasting, kleding, helm, aanschaf motor, kettingslot, led lamp, fun, etc. etc: verwaarloosbaar.
Overbrugbaar.
Ik stel wel voor dat 1000-rijders tijdens stops en lunches worden vrijgehouden door 650-rijders. Om het verschil kleiner te maken.
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
Highking
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 14 mar 2016, 20:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2002)
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!

Bericht door Highking » vr 19 mei 2017, 22:33

:o)
KFFR - Metal!

Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 6477
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Locatie: Bij Tilburg

Re: Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!

Bericht door Sparkle Black Peter » za 20 mei 2017, 00:16

RedStrom schreef:
vr 19 mei 2017, 19:10

Ik stel wel voor dat 1000-rijders tijdens stops en lunches worden vrijgehouden door 650-rijders. Om het verschil kleiner te maken.
Nu weet ik waarom Kees altijd de lunchplaats voorbij rijdt. :schater:
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?

Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 6477
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Locatie: Bij Tilburg

Re: Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!

Bericht door Sparkle Black Peter » za 20 mei 2017, 00:17

Eikie schreef:
vr 19 mei 2017, 15:38
Ik ben gewoon een rustige rijder.

Back on topic want anders krijg ik commentaar
Back on topic René :schater:
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?

Gebruikersavatar
Highking
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 14 mar 2016, 20:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2002)
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!

Bericht door Highking » zo 21 mei 2017, 20:28

Ohja, antwoord van Lemstra:
Het komt erop neer dat het eigenlijk niet uit maakt wat je onder de tank legt, het
gaat er alleen om dat het luchtfilter harder naar beneden gedrukt wordt.
Wie weet kan iemand er wat mee. Ik heb in ieder geval wel een veel krachtiger motorfiets sinds deze aanpassing die zeker niet méér is gaan verbruiken. Maar wie weet was 'ie altijd al wat zwakjes, ik kwam hiervoor van een 50PK 'sterke' Vulcan 800 dus de DL1000 was daarna sowieso nogal een verschil in vermogen. :-)
KFFR - Metal!

Plaats reactie