Mijn fiets had de laatste tijd wat rare ploffen op lage toeren. Onder de 3000 toeren soms een pufje maar soms echt harde klappen die ik ook goed kon voelen (alsof 'ie een slag oversloeg). Weggebracht naar die ene dealer van dat andere Japanse merk in Alkmaar. Had wel verwacht dat ik nu een keer serieus geld kwijt zou zijn maar dat viel gelukkig alles mee!
Het oordeel van de monteur: het afdichtrubber van de inlaat was wat ruim. Volgens hem een bekend probleem bij V-Stroms en dus niet opgelost met een nieuw rubber. Hij heeft de boel wat vaster gezet en iets tussen de tank en de inlaat geklust zodat de tank de boel wat strakker aandrukt.
Gevolg: niet alleen het probleem is opgelost maar de motor loopt in het gehele toerenbereik veel mooier! Voor het eerst hoef ik op de snelweg eigenlijk niet meer terug te schakelen als ik vanuit 100km/u weer gas wil geven. Hij gaat er voor mijn gevoel veel steviger vandoor! Daarbij lijkt de dip op hogere toeren nu ook afwezig.
Voor een paar tientjes dus een veel fijnere motor terug! Dit heeft meer effect gehad dan het aanpassen van de mappings een tijdje geleden (wat ik vanwege het letterlijk en figuurlijk bezopen verbruik heb laten terugdraaien).
Het verhaal wordt nog mooier... na 2x heen en weer naar Zoetermeer te zijn gereden gooide ik zojuist iets meer dan 13 liter in mijn tank (normaal gesproken 16 á 17 liter). Sinds kort houd ik mijn verbruik bij in de app 'FuelLog', eneuuhhh...

Niet te vroeg juichen natuurlijk, maar als dit aanhoudt dan ben ik heel erg blij.