Sludge V-Strom 650
Geplaatst: za 14-01-2017, 22:27
Het onderwerp ‘sludge’ is al in meerdere topics aangekaart. Specifiek de V-Strom 650 van het nieuwe type, niet te verwarren met het allernieuwste type van 2017, blijkt hiervan last te hebben.
In het topic over een digitale olietemperatuurmeter heb ik eerder aangegeven op het sludge-probleem terug te komen. Bij deze dus.
Omdat ook mijn DL650A L3 (bouwjaar 2013) last had van sludge heb ik geprobeerd de oorzaak hiervan te achterhalen.
Vooraf wat algemene informatie over mijn V-Strom.
Hij rijdt het hele jaar door weer en wind en maakt daarbij tussen de 25- en 27.000 km per jaar.
Die kilometers worden hoofdzakelijk met woon/werk- en zakelijk verkeer gereden, waarbij de meest voorkomende afstand 50 km per rit is.
Van onze verkeersminister mag hij over het overgrote deel van de wegen waar hij rijdt maximaal 100 km/uur en daar houdt hij zich, gezien een enkele rekening van het Centraal Justitieel Incassobureau, redelijk aan.
In december 2014 is er als experiment een aangepast luchtfilterhuis gemonteerd welke een drainslangetje heeft om het in de luchtfilterkast verzamelde condens af te voeren.
De condens komt via de carterontluchting in de luchtfilterkast en uiteindelijk via de retourslang van de carterontluchting weer terug in het blok.
Omdat er ondanks het aftappen van het condenswater uit de luchtfilterkast toch weer sludge in het carter kwam bij buitentemperaturen onder de 8 graden Celcius is de radiateur voor 80% afgedekt om te pogen door een hogere koelwatertemperatuur de olietemperatuur hoger te krijgen en daarmee het water in het carter te laten verdampen. Er is sindsdien in combinatie met het regelmatig aftappen van het luchtfilterhuis geen sludge meer in het carter ontstaan.
Op het display wordt zowel in de zomer als in de winter de koelwatertemperatuur na een korte opwarmperiode met 3 blokjes weergegeven.
Om tevens de olietemperatuur te kunnen meten is de motorolie-aftapplug vervangen door een exemplaar met daarin een temperatuursensor, gekoppeld aan een digitale temperatuurmeter.
Deze meter geeft dezelfde temperatuur aan na een nachtje stilstand als de meter in het Suzuki-display. We kunnen er daarom vanuit gaan dat de meter vrij nauwkeurig de olietemperatuur weergeeft.
De hoeveelheid afgetapt water uit de luchtfilterkast en de olietemperatuur bij verschillende buitentemperaturen is in de periode van december 2014 t/m december 2016 bijgehouden. Het afgetapte water werd nauwkeurig met een pipet gemeten.
De olietemperatuur is tijdens de ritten altijd op dezelfde plek en bij het rijden met hetzelfde toerental gemeten zonder dat de olietemperatuur door bijvoorbeeld files of iets dergelijks beïnvloed is.
Voor zover het technische deel van het onderzoek.
Al snel bleek dat de olie niet goed op temperatuur kwam. De metingen van het eerste jaar zijn gedeeld met Suzuki Nederland waarop begin 2015 de volgende reactie kwam;
Allereerst wil Suzuki Nederland u hartelijk danken voor uw meetgegevens. Wij hebben uw bevindingen doorgegeven aan de fabriek, echter hebben zij momenteel geen oplossing voor het door u genoemde euvel.
Ook het voorstel van Suzuki om de warmtewisselaar buiten werking te zetten door bepaalde koelwaterslangen door te verbinden bracht geen oplossing.
De cijfers:
Meetperiode: 10-12-2014 t/m 23-12-2016
Aantal gereden kilometer: 54.278
Totaal afgetapt water uit luchtfilterhuis: 435 ml
Afgetapt water in winterperiode: +/- 20 ml/1.000 km
Radiateur voor 80% afgedekt d.m.v. RVS plaat met 3 gefreesde sleuven.
Olietemperatuur t.o.v. buitentemperatuur bij 100 km/uur: + 50 graden Celcius.
(bijvoorbeeld 60 graden bij een buitentemperatuur van 10 graden Celcius)
Olietemperatuur t.o.v. buitentemperatuur bij 120 km/uur: + 60 graden Celcius.
Bij buitentemperatuur vanaf 14 graden Celcius geen condens meer in luchtfilterhuis.
Conclusie (voor wat betreft mijn V-Strom):
Door een te lage motorolietemperatuur kan het condens in het blok vanaf een buitentemperatuur lager dan 14 graden Celcius niet volledig verdampen.
Vanaf deze buitentemperatuur kan dus sludgevorming optreden.
Door het in het luchtfilterhuis verzamelde condens regelmatig af te tappen in combinatie met het deels afdekken van de radiateur wordt sludgevorming in het blok voorkomen.
Zorg er ook voor dat wanneer het luchtfilter vervangen wordt, het groffilter en de behuizing hiervan in het filterhuis gereinigd wordt. Hierin kan zich namelijk ook sludge ophopen.
Of Suzuki ondertussen voor het nieuwste Euro4 2017 model dit probleem heeft opgelost zal moeten blijken.
In het topic over een digitale olietemperatuurmeter heb ik eerder aangegeven op het sludge-probleem terug te komen. Bij deze dus.
Omdat ook mijn DL650A L3 (bouwjaar 2013) last had van sludge heb ik geprobeerd de oorzaak hiervan te achterhalen.
Vooraf wat algemene informatie over mijn V-Strom.
Hij rijdt het hele jaar door weer en wind en maakt daarbij tussen de 25- en 27.000 km per jaar.
Die kilometers worden hoofdzakelijk met woon/werk- en zakelijk verkeer gereden, waarbij de meest voorkomende afstand 50 km per rit is.
Van onze verkeersminister mag hij over het overgrote deel van de wegen waar hij rijdt maximaal 100 km/uur en daar houdt hij zich, gezien een enkele rekening van het Centraal Justitieel Incassobureau, redelijk aan.
In december 2014 is er als experiment een aangepast luchtfilterhuis gemonteerd welke een drainslangetje heeft om het in de luchtfilterkast verzamelde condens af te voeren.
De condens komt via de carterontluchting in de luchtfilterkast en uiteindelijk via de retourslang van de carterontluchting weer terug in het blok.
Omdat er ondanks het aftappen van het condenswater uit de luchtfilterkast toch weer sludge in het carter kwam bij buitentemperaturen onder de 8 graden Celcius is de radiateur voor 80% afgedekt om te pogen door een hogere koelwatertemperatuur de olietemperatuur hoger te krijgen en daarmee het water in het carter te laten verdampen. Er is sindsdien in combinatie met het regelmatig aftappen van het luchtfilterhuis geen sludge meer in het carter ontstaan.
Op het display wordt zowel in de zomer als in de winter de koelwatertemperatuur na een korte opwarmperiode met 3 blokjes weergegeven.
Om tevens de olietemperatuur te kunnen meten is de motorolie-aftapplug vervangen door een exemplaar met daarin een temperatuursensor, gekoppeld aan een digitale temperatuurmeter.
Deze meter geeft dezelfde temperatuur aan na een nachtje stilstand als de meter in het Suzuki-display. We kunnen er daarom vanuit gaan dat de meter vrij nauwkeurig de olietemperatuur weergeeft.
De hoeveelheid afgetapt water uit de luchtfilterkast en de olietemperatuur bij verschillende buitentemperaturen is in de periode van december 2014 t/m december 2016 bijgehouden. Het afgetapte water werd nauwkeurig met een pipet gemeten.
De olietemperatuur is tijdens de ritten altijd op dezelfde plek en bij het rijden met hetzelfde toerental gemeten zonder dat de olietemperatuur door bijvoorbeeld files of iets dergelijks beïnvloed is.
Voor zover het technische deel van het onderzoek.
Al snel bleek dat de olie niet goed op temperatuur kwam. De metingen van het eerste jaar zijn gedeeld met Suzuki Nederland waarop begin 2015 de volgende reactie kwam;
Allereerst wil Suzuki Nederland u hartelijk danken voor uw meetgegevens. Wij hebben uw bevindingen doorgegeven aan de fabriek, echter hebben zij momenteel geen oplossing voor het door u genoemde euvel.
Ook het voorstel van Suzuki om de warmtewisselaar buiten werking te zetten door bepaalde koelwaterslangen door te verbinden bracht geen oplossing.
De cijfers:
Meetperiode: 10-12-2014 t/m 23-12-2016
Aantal gereden kilometer: 54.278
Totaal afgetapt water uit luchtfilterhuis: 435 ml
Afgetapt water in winterperiode: +/- 20 ml/1.000 km
Radiateur voor 80% afgedekt d.m.v. RVS plaat met 3 gefreesde sleuven.
Olietemperatuur t.o.v. buitentemperatuur bij 100 km/uur: + 50 graden Celcius.
(bijvoorbeeld 60 graden bij een buitentemperatuur van 10 graden Celcius)
Olietemperatuur t.o.v. buitentemperatuur bij 120 km/uur: + 60 graden Celcius.
Bij buitentemperatuur vanaf 14 graden Celcius geen condens meer in luchtfilterhuis.
Conclusie (voor wat betreft mijn V-Strom):
Door een te lage motorolietemperatuur kan het condens in het blok vanaf een buitentemperatuur lager dan 14 graden Celcius niet volledig verdampen.
Vanaf deze buitentemperatuur kan dus sludgevorming optreden.
Door het in het luchtfilterhuis verzamelde condens regelmatig af te tappen in combinatie met het deels afdekken van de radiateur wordt sludgevorming in het blok voorkomen.
Zorg er ook voor dat wanneer het luchtfilter vervangen wordt, het groffilter en de behuizing hiervan in het filterhuis gereinigd wordt. Hierin kan zich namelijk ook sludge ophopen.
Of Suzuki ondertussen voor het nieuwste Euro4 2017 model dit probleem heeft opgelost zal moeten blijken.