Motor vervangen

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Raimond
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 11:56
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2008)
Locatie: Nijmegen

Motor vervangen

Bericht door Raimond » zo 09 okt 2016, 13:52

Hallo allemaal,
Ik bezit een vstrom 650 uit 2008 , echter is mijn blokje op. Mijn monteur adviseerd mij om een tweedehands blok op de kop te tikken, omdat dat goedkoper is dan reviseren. Mijn blok heeft ongeveer een 100.000 gelopen.
Nou is mijn vraag, heeft iemand ervaring met plaatsen van een 1000 cc blok onder een 650 te plaatsen en of dat past?
Of weet iemand een adresje waar ik een blok kan vinden voor een schappelijke prijs en met een redelijke kilometerstand?
Groeten raimond

Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2769
Lid geworden op: wo 18 nov 2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Locatie: Tenerife

Re: Motor vervangen

Bericht door Tulipan » zo 09 okt 2016, 14:29

of dat past?

Nope
Hasta luego
Tulipan
Alle toeters en bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "

Raimond
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 11:56
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2008)
Locatie: Nijmegen

Re: Motor vervangen

Bericht door Raimond » zo 09 okt 2016, 14:45

Thanks voor de info, dan ga ik maar opzoek naar een 650 motorblok. Als er iemand een weet te liggen dan hoor ik het graag.

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8074
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Motor vervangen

Bericht door Iron Horse » zo 09 okt 2016, 21:38

Wacht even op antwoord van Chiel (Cplegt) , dat is de expert voor zowel de 1000 als de 650 en mogelijk dat hij nog wel een mogelijkheid kent.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Bozobin
DL650 berijder
Berichten: 2933
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Motor vervangen

Bericht door Bozobin » zo 09 okt 2016, 22:28

Definieer "op" eens wat beter ? Laten reviseren, zelf doen, waar gaat het om ?
2e hands blok kan (onderdelenzoeker bv) maar hoeveel heeft die gelopen en hoe is er mee gereden ?

Zomaar even wat zaken om (misschien) over na te denken.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3

Gebruikersavatar
Ballie
DL650 berijder
Berichten: 686
Lid geworden op: za 01 mar 2014, 09:56
Mijn motor is een: Suzuki DL650 K5
Locatie: Roosendaal - West Brabant
Contacteer:

Re: Motor vervangen

Bericht door Ballie » wo 12 okt 2016, 22:12

Ik mis eigenlijk nog wat info over het "versleten" blok. Ik vind 100.000 km eigenlijk veel te vroeg voor een blok om "op" te zijn. Dus de vraag is: Wat mankeert er aan dat 'ie vervangen zou moeten worden?
You can't buy happiness, but you can buy a V-Strom...

Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 30 sep 2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Locatie: Friesland

Re: Motor vervangen

Bericht door John007 » wo 12 okt 2016, 22:21

Raimond schreef:Mijn monteur adviseerd mij om een tweedehands blok op de kop te tikken, omdat dat goedkoper is dan reviseren.
Het gaat dus om de kosten en niet de vraag of het is te repareren/reviseren.
Omdat reparatie waarschijnlijk duurder is als het blok vervangen, dat is wat ik uit het eerste bericht begrijp.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.

Raimond
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 11:56
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2008)
Locatie: Nijmegen

Re: Motor vervangen

Bericht door Raimond » do 13 okt 2016, 08:33

Het ging er eigenlijk om of het blok te vervangen was voor een 1000cc, en of iemand een adresje had/heeft om een ander blok aan te schaffen.
Revisie is volgens mijn monteur erg duur maar wel te doen.
Ik heb nog geen navraag gedaan naar revisie, of wat dat kost. Heb jij enig idee? Krukas moet sowieso vervangen worden.
Een tweedehands blok heb je voor ongeveer 1000 euro

Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 30 sep 2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Locatie: Friesland

Re: Motor vervangen

Bericht door John007 » do 13 okt 2016, 12:14

Maar wat is dan de reden van een revisie of om het blok te vervangen?
Is er nu niet meer mee te rijden of heb je veel olieverbruik of compressieverlies?
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.

Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1979
Lid geworden op: zo 17 apr 2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Locatie: Enschede

Re: Motor vervangen

Bericht door Cplegt » do 13 okt 2016, 16:09

Ik heb tot nu 2 keer een vtwin blok van suzuki vervangen. De eerste van mijn eigen 650 welke een paar kilomter gedraaid had met bijzonder weinig olie. Destijds via een tip van hier een blok op de kop getikt bij onze oosterburen.
De 2e keer was het ook een 650 blok maar dan van een SV650. De eigenaar had deze goed gebruikt ( ook op het cirquit) en toen ging er wat rammelen.

Opzich is omwisselen van een blok goed te doen. Ook zelf.
Een 1000 blok gaat zeker niet passen zonder bijzonder veel aan te passen. Denk dan aan de kabelboom, stukken van de hulpframes, radiateur, kuipwerk en de uitlaat. Ook weegt het blok meer waardoor je wat aan je vering zult moeten gaan doen. Mijn inziens kun je dan beter een 1000 kopen ipv het blok onder je 650 monteren.
Wat van belang is voor het blok dat je er onder gaat hangen is dat het van de zelfde generatie is. Dwz. dat het zo aan te sluiten is zonder de ecu te hoeven verwisselen.
De eerste 3 cijvers op je motorblok geven de generatie aan (meende ik). Het belangrijkste is dus dat je een blok koopt het zelfde aantal bougies heeft.

Volgens mij past een blok van een sv650 ook, mits deze van de zelfde generatie is.

De eigenaar van de SV650 heeft destijds zijn blok uit italië laten komen voor ergens rond de 450 euro inc. verzendkosten en met een niet goed geld terug garantie. Hij vond het blok via ebay.

Hier 2 verslagen van hoe het destijds gegaan is met het vervangen van de blokken e.d

klik

klik
Gr. Chiel

Raimond
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 11:56
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2008)
Locatie: Nijmegen

Re: Motor vervangen

Bericht door Raimond » do 13 okt 2016, 17:52

John007 schreef:Maar wat is dan de reden van een revisie of om het blok te vervangen?
Is er nu niet meer mee te rijden of heb je veel olieverbruik of compressieverlies?
Het blok maakt erg veel herrie en her is wachten tot hij er helemaal mee stopt.
Dat ben ik uiteraard niet van plan. Ik ben met 2 bedrijven aan het mailen ivm 2 blokken dus hoop hem snel weer op de weg te hebben.

Raimond
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 11:56
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2008)
Locatie: Nijmegen

Re: Motor vervangen

Bericht door Raimond » do 13 okt 2016, 17:56

Ballie schreef:Ik mis eigenlijk nog wat info over het "versleten" blok. Ik vind 100.000 km eigenlijk veel te vroeg voor een blok om "op" te zijn. Dus de vraag is: Wat mankeert er aan dat 'ie vervangen zou moeten worden?
Volgens mijn monteur is er een probleem met de krukas. De motor er is ook erg intensief gebruikt door mijn collega als volgmotor tijdens de motorrijlessen.

Raimond
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 11:56
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2008)
Locatie: Nijmegen

Re: Motor vervangen

Bericht door Raimond » do 13 okt 2016, 18:08

Cplegt schreef:Ik heb tot nu 2 keer een vtwin blok van suzuki vervangen. De eerste van mijn eigen 650 welke een paar kilomter gedraaid had met bijzonder weinig olie. Destijds via een tip van hier een blok op de kop getikt bij onze oosterburen.
De 2e keer was het ook een 650 blok maar dan van een SV650. De eigenaar had deze goed gebruikt ( ook op het cirquit) en toen ging er wat rammelen.

Opzich is omwisselen van een blok goed te doen. Ook zelf.
Een 1000 blok gaat zeker niet passen zonder bijzonder veel aan te passen. Denk dan aan de kabelboom, stukken van de hulpframes, radiateur, kuipwerk en de uitlaat. Ook weegt het blok meer waardoor je wat aan je vering zult moeten gaan doen. Mijn inziens kun je dan beter een 1000 kopen ipv het blok onder je 650 monteren.
Wat van belang is voor het blok dat je er onder gaat hangen is dat het van de zelfde generatie is. Dwz. dat het zo aan te sluiten is zonder de ecu te hoeven verwisselen.
De eerste 3 cijvers op je motorblok geven de generatie aan (meende ik). Het belangrijkste is dus dat je een blok koopt het zelfde aantal bougies heeft.

Volgens mij past een blok van een sv650 ook, mits deze van de zelfde generatie is.

De eigenaar van de SV650 heeft destijds zijn blok uit italië laten komen voor ergens rond de 450 euro inc. verzendkosten en met een niet goed geld terug garantie. Hij vond het blok via ebay.

Hier 2 verslagen van hoe het destijds gegaan is met het vervangen van de blokken e.d

klik

klik
Hoi Chiel, ik ben momenteel in gesprek met 2 partijen om een blok over te nemen, 1 van die blokken is helemaal compleet incl aanbouwdelen. Dus dat is in principe zelf wel te doen. Maar ik laat het toch maar over aan iemand die er verstand van heeft.
Ik hoop dat ik het allemaal snel geregeld kan worden zodat de motor de weg weer op kan.

Gebruikersavatar
Eikie
DL650 berijder
Berichten: 7861
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A NB (L2) Wit
Locatie: Oud Beijerland

Re: Motor vervangen

Bericht door Eikie » do 13 okt 2016, 18:33

Nijmegen naar Enschede is maar anderhalf uur rijden.

Samen met Chiel het blok vervangen is leuk en leerzaam om te doen.
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck

DL650 Vstrom NB

Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 4278
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Locatie: Maasbree

Re: Motor vervangen

Bericht door Ebrostrom » do 13 okt 2016, 20:34

Of langer als t blok er tussentijds mee stopt...naar Enschede duwen duurt zo lang ;-) dat t leuk en leerzaam is weet jij natuurlijk uit ervaring.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | Zumo 660 & migsel | DTS | Xenon

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4619
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Motor vervangen

Bericht door RedStrom » do 13 okt 2016, 21:26

Rene? Een motorblok wisselen?
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
Eikie
DL650 berijder
Berichten: 7861
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A NB (L2) Wit
Locatie: Oud Beijerland

Re: Motor vervangen

Bericht door Eikie » do 13 okt 2016, 22:19

Nehhh, krijg je vieze handen van
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck

DL650 Vstrom NB

Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 6483
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Locatie: Bij Tilburg

Re: Motor vervangen

Bericht door Sparkle Black Peter » vr 14 okt 2016, 00:27

IK ken wel een Suzukimonteur die het blok kan reviseren, maar of dat met 100.000km nog zin heeft :?: Zal wel eens vragen bij mijn Duitse vrienden of die er nog een hebben tegen een schappelijke prijs.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1119
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: Motor vervangen

Bericht door Sanscorp » do 20 okt 2016, 16:38

Mocht er iemand een defect blok over hebben dan heb ik er wel interesse in (leerdoeleinden) :D
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

Plaats reactie