Pagina 1 van 1

Motorbeurt

Geplaatst: zo 11-09-2016, 20:00
door RedboyChefke
Goeindag...

Vroeg mij af wanneer de beurt moet doen bij de DL 650 !?
Gewoon bij de 24.000 en de 38.000 kms ?


Greetzz

Re: Motorbeurt

Geplaatst: zo 11-09-2016, 20:06
door Frank
Oud model iedere 6000
Nieuw model iedere 12000

Re: Motorbeurt

Geplaatst: zo 11-09-2016, 21:31
door Eikie
Gedurende de 3 jaar garantie mag het nieuwe model 650 ook elke 6000 km.

Re: Motorbeurt

Geplaatst: zo 11-09-2016, 22:34
door Iron Horse
zakkenvullers ....

Re: Motorbeurt

Geplaatst: ma 12-09-2016, 00:33
door Tulipan
Daarom heb ik een interval van 10.000 met mijn 2009er, en kleppen stellen ook 10.000 meer 8)

Want er zijn veel meer kleuren grijs dan de ( niet ) kleuren zwart en wit :mrgreen:

Re: Motorbeurt

Geplaatst: ma 12-09-2016, 00:35
door Sparkle Black Peter
Gedurende de 3 jaar garantie mag het nieuwe model 650 ook elke 6000 km.
Vanaf model L4 (2014) niet meer, dan mag het om de 12.000km.

Re: Motorbeurt

Geplaatst: ma 12-09-2016, 05:53
door Eikie
Heel bijzonder. Er is volgens mij, motorisch gezien, geen verschil tussen een L2> en een <L6.
Zoals Rob al schreef: geldklopperij.

Wel grappig om dit te lezen want nà mijn laatste garantiebeurt gaf Marc Hoegee al aan dat één keer per jaar of 10.000 km een beurtje noodzakelijk is.

Re: Motorbeurt

Geplaatst: ma 12-09-2016, 10:53
door Ebrostrom
10.000km is prima. Geen centje pijn, althans ze blijven dan wat langer in je zak zitten ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Motorbeurt

Geplaatst: ma 12-09-2016, 13:27
door PDvD
Als je steeds korte stukjes rijdt om de 6K, rij je 'm gewoon goed warm en langere afstanden dan gewoon 10K aanhouden voor een olie en oliefilterwissel.

Re: Motorbeurt

Geplaatst: ma 12-09-2016, 14:21
door Marre
Volgens het boekje van mijn L2, elke 6000 km, wat ik ook doe (15000km/jaar). Maar ik doe de kleine beurt (olie+oliefilter) zelf, dat kost 3x niets en dan krijg ze een grote beurt om de 12000 bij de dealer.

Rest mij de vraag: is kleppen stellen bij voorbaat nodig (k weet niet vanbuiten wat het boekje voorschrijft), maar 't is na 54000 km nog niet gebeurt. Merk je dat als het nodig is? (En nog niet te laat is?)

Re: Motorbeurt

Geplaatst: ma 12-09-2016, 14:38
door Tulipan
Daar zou ik wel actie op ondernemen, da`s 2x de opgegeven km stand :D
( Ontdoe hem zelf van de tupperware, scheelt weer punica 8) )

Re: Motorbeurt

Geplaatst: ma 12-09-2016, 14:53
door Marre
Ik zal het bij 60000 eens voorstellen, dat moet er toch al tot aan de luchtfilter ontbloot worden.
Ik hoor trouwens sterk uiteenlopende opinies over kleppen, van strikt volgens boekje tot als je het begint te merken ?? Ik vertrouw nogal op de dealer en dat is zeker geen geldwolf, in tegendeel.

Re: Motorbeurt

Geplaatst: ma 12-09-2016, 17:49
door Ebrostrom
Bij mij was t bij 54000 echt wel nodig. Bij 24000 niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Motorbeurt

Geplaatst: ma 12-09-2016, 19:57
door RedboyChefke
Bedankt voor de info!

Alle motoren krijgen altijd een beurtje in het voorjaar.
En bij bepaalde kilometerstand natuurlijk :duim:

Re: Motorbeurt

Geplaatst: di 13-09-2016, 11:27
door Jeen
Ik heb dit voorjaar bij 49000 voor het eerst (zelf) de kleppen nagekeken bij mijn 650-K9. Ik heb één plaatje moeten vervangen met 5/100 verschil.
Verder alles binnen tolerantie.
Olie met filter e.d. doe ik rond de 10-15 K. Oude olie is dan nog lekker vet en lijkt vergeleken met bijvoorbeeld de afgewerkte olie uit de auto nog behoorlijk schoon. Doe er dan meestal ook een schoon luchtfiltertje in en synchroniseer de gaskleppen.

Re: Motorbeurt

Geplaatst: di 13-09-2016, 20:56
door Iron Horse
Het is al veel vaker geschreven. Maar de meeste afwijkingen met kleppen komen voor bij de (oude) 1000 modellen. Bij de 1000 zelfs kritiek op het intervaltijdstip. Vrijwel alle 650 modellen blijven gemakkelijk de dubbele interval dus 48.000 km binnen de toleranties. Maar het is uiteraard geen garantie, je kunt natuurlijk een maandagochtend model hebben getroffen.

Re: Motorbeurt

Geplaatst: ma 19-09-2016, 21:59
door Bozobin †
Marre schreef:Ik zal het bij 60000 eens voorstellen, dat moet er toch al tot aan de luchtfilter ontbloot worden.
Ik hoor trouwens sterk uiteenlopende opinies over kleppen, van strikt volgens boekje tot als je het begint te merken ?? Ik vertrouw nogal op de dealer en dat is zeker geen geldwolf, in tegendeel.
Als je het begint te merken ben je te laat, dan hebben de kleppen al schade opgelopen.
Het verraderlijke met kleppen is dat ze steeds strakker gaan staan en dus minder gaan tikken. Op het moment dat ze niet goed meer sluiten en je wat gaat merken verbranden ze.

Re: Motorbeurt

Geplaatst: di 20-09-2016, 00:48
door Iron Horse
De moraal van dit verhaal; blijf je kleppen horen ......en je zit goed.

Re: Motorbeurt

Geplaatst: vr 23-09-2016, 21:57
door Bozobin †
Maar hoor je ze dan ook allemaal ?

Re: Motorbeurt

Geplaatst: za 24-09-2016, 11:56
door Iron Horse
Tja, dat is inderdaad de vraag.

Re: Motorbeurt

Geplaatst: zo 25-09-2016, 21:42
door Bozobin †
Dus gewoon op tijd controleren. Verkeerde zuinigheid om dat niet te doen.

Re: Motorbeurt

Geplaatst: ma 26-09-2016, 21:45
door RedboyChefke
Heb laats nog gevraag voor de 24.000 beurt.
Maar dat was wel effe schrikken rond de 400 euro.
Vind dat serieus veel geld, kijk wel effe veder..

Re: Motorbeurt

Geplaatst: ma 26-09-2016, 21:49
door Iron Horse
Kleppen controleren en eventueel stelplaatjes vervangen kost nu eenmaal een redelijke tijd dus ook geld. Dat is het hoofdbestanddeel van de 24K beurt. Je zult misschien wel wat goedkoper bij een kleine motorzaak terecht kunnen maar voor de totale beurt moet je toch echt nog redelijk in de buidel tasten.

Re: Motorbeurt

Geplaatst: ma 26-09-2016, 23:31
door Bozobin †
Zelf het plastic er af halen, scheelt weer tijd.

Re: Motorbeurt

Geplaatst: wo 28-09-2016, 20:51
door NoNick
Jeen schreef:Ik heb dit voorjaar bij 49000 voor het eerst (zelf) de kleppen nagekeken bij mijn 650-K9. Ik heb één plaatje moeten vervangen met 5/100 verschil.
Verder alles binnen tolerantie.
Olie met filter e.d. doe ik rond de 10-15 K. Oude olie is dan nog lekker vet en lijkt vergeleken met bijvoorbeeld de afgewerkte olie uit de auto nog behoorlijk schoon. Doe er dan meestal ook een schoon luchtfiltertje in en synchroniseer de gaskleppen.


Heb je 5/100 dikker of dunner gebruikt ?