Motorolie

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erwin
DL1000 berijder
Berichten: 29
Lid geworden op: do 28 apr 2011, 23:14
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2003)
Locatie: Hemiksem ( België )

Motorolie

Bericht door Erwin » wo 10 aug 2016, 19:55

Hallo ,

en vraagje over motorolie .
Ik heb een DL 1000 van 2003.
Momenteel zit er olie in van Motul , 5100 10 W 40 Technosynthese , Ester technologie.
http://www.oliehandel.nl/motul/motul-51 ... 0wodtIIHRA" onclick="window.open(this.href);return false;
Als dit motorseizoen ten einde is zal mijn koppelingskorf worden aangepakt en zal er nieuwe motorolie in het carter komen.
Als Belg koop ik geregeld bij RAD.
Daar hebben ze enkel motorolie van Eurol.
Bijv : https://www.rad.eu/nl/c/p/35253-eurol-s ... 10w-40.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze olie heeft ook Ester technologie , wat het ook mag betekenen.
Het enige verschil tussen deze 2 oliën is dat Motul meer kost.
Kent iemand Eurol olie , ervaringen met deze olie ?
Grtjs.

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4619
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Motorolie

Bericht door RedStrom » wo 10 aug 2016, 20:39

Ken het ook vanuit mijn werk en gebruik het zelf ook. Goed spul en betaalbaar.
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 6486
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Locatie: Bij Tilburg

Re: Motorolie

Bericht door Sparkle Black Peter » do 11 aug 2016, 00:37

RedStrom schreef:Ken het ook vanuit mijn werk
Je hebt toch een oliebollenkraam JW :mrgreen:
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4619
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Motorolie

Bericht door RedStrom » do 11 aug 2016, 07:39

Ja, en?
Oooooh. Mag dat niet met afgewerkte Eurol dan?
Ze waren best lekker, toch?
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
Consono
DL1000 berijder
Berichten: 370
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 22:55
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000 K7
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Motorolie

Bericht door Consono » do 11 aug 2016, 07:55

Sparkle Black Peter schreef:Je hebt toch een oliebollenkraam JW :mrgreen:
:schater: :schater: :schater:
Groet, Arno

Gebruikersavatar
Valetek
DL650 berijder
Berichten: 423
Lid geworden op: zo 16 mar 2014, 13:13
Mijn motor is een: V-Strom 650 '04
Contacteer:

Re: Motorolie

Bericht door Valetek » do 11 aug 2016, 12:50

ik had hiervoor een GSX 1400, kreeg als tip van meerdere gsx 1400 forum leden om Eurol te gebruiken voor een soepelere schakelovergang, dat was idd zo . ik was er tevreden.

zonder al te veel reclame willen maken .... ik bestel mijn olie bij oliehandel.nl koop meteen 20 liters castrol . scheelt bijn a 4 euro per liter als je veel koopt

Gebruikersavatar
Erwin
DL1000 berijder
Berichten: 29
Lid geworden op: do 28 apr 2011, 23:14
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2003)
Locatie: Hemiksem ( België )

Re: Motorolie

Bericht door Erwin » do 11 aug 2016, 13:01

Dan is Eurol blijkbaar een goede keuze om eens te proberen.
Iedereen die wat moeite doet om prijzen te vergelijken kan soms wel wat behoorlijk geld in zijn zakken steken.
Bedankt voor jullie adviezen en kennis.

Grtjs.

Gebruikersavatar
Valetek
DL650 berijder
Berichten: 423
Lid geworden op: zo 16 mar 2014, 13:13
Mijn motor is een: V-Strom 650 '04
Contacteer:

Re: Motorolie

Bericht door Valetek » do 11 aug 2016, 13:08

ik heb eens overnagedacht om echt een vaat te kopen via werk , maar voordat het op is .. ik rij wel veel maar zo veel :P

misschien inzamel vaat kopen :P? neemt ieder zijn oude 4 L kannetje mee

Soesko
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 08 feb 2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Motorolie

Bericht door Soesko » vr 12 aug 2016, 20:03

Kijk anders ook eens bij http://www.misteroil.be" onclick="window.open(this.href);return false;, 4 liter Motul voor nog geen 30 euro. Ik heb er onlangs een bestelling geplaatst en had de olie binnen een paar dagen in huis.

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8076
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Motorolie

Bericht door Iron Horse » za 13 aug 2016, 00:44

Alweer een topic met onnodig geneuzel over de kwaliteit van olie. Ik heb het al vaker aangehaald, waarom dure olie in je fiets gooien als de specs van de fabrikant veel lager aangeven, daar schiet je niks mee op. Alleen weggegooid geld. Je voert je kat toch ook geen kaviaar als hij op wijting het net zo goed doet? Voor deze keer dan maar weer een quote uit het (verre) verleden. Doe je voordeel ermee en laat je niet gek maken door reclames voor olie bestemd voor circuitmotoren.
Als je op olie zoekt komt er toch wel een heleboel aan resultaten.

Ik heb in 2006 ook eens een stukje geschreven dat ik hier citeer:

Iron Horse schreef:
Met de nieuwe Louis catalogus op schoot kwam ik ook weer bij het onderdeel olie aan. Nu heb ik laatst mijn oliewissel gedaan met een voordeelaanbieding van deelssynthetische olie. 4 liter kost nu 16,95. Dat is wel wat anders dan de werkplaatsen er vaak ingooien met een prijs die soms de 10 Euro per liter overstijgt. Maar is dat dan wel nodig?

Om daar achter te komen ben ik wat gaan Googlen. En mijn conclusie is; NEE, je hoeft echt niet zoveeel per liter te betalen. Het is zeker niet slecht(er) voor je motor maar het is absoluut geen must.

In de gebruikershandleiding wordt aangegeven dat men een motorolie dient toe te passen met een specificatie API SF of SG. Nou schiet mij maar lek dan, want zegt me dus geen mallemoer. Dat gaf al meteen twijfels over mijn vorige oliewissel, want die olie heeft een andere specificatie.

Dus na wat Googlen was ik er toch uit. wat blijkt is dat de olie die ik gebruikt heb de specificatie API SL heeft. En dat is dus een betere kwaliteit dan men in de handleiding voorschrijft. API staat voor 'American Petroleum Institute'. De eerste letter 'S' staat voor benzinemotoren. De tweede letter geeft de kwaliteit aan. Hoe hoger de letter hoe beter de kwaliteit. Met andere woorden, ik heb voor weinig een veel betere olie gebruikt dan de fabrikant voorschrijft.

Voor wie er nog meer over wil weten; tik in Google de woorden 'api' en 'olie' in en je hebt weer heel wat leesplezier.

Let wel op, want er is verschil tussen toepassing voor auto's en motoren. Motoren (enkele uitzonderingen daargelaten) hebben meestal een natte plaatkoppeling. Dit in tegenselling tot auto's die een droge plaatkoppeling hebben. Zou je een specifieke auto-olie gebruiken dan zou het kunnen gebeuren dat de koppeling gaat doorslippen omdat in die olie geen additieven zitten om dit te voorkomen. Koop je de olie bij een motorzaak dan zit dat wel snor. Maar een aanbieding bij de ALDI of LiDL, of even een stop bij een benzinestation is wel even oppassen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

AVC
DL650 berijder
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Honda CBX 550 F2 ('84)/ Honda CRF 250 M
Locatie: Leuven

Re: Motorolie

Bericht door AVC » zo 14 aug 2016, 19:28

wel, dat is dan ook even opgelost.

Rene
Berichten: 280
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Motorolie

Bericht door Rene » ma 15 aug 2016, 08:39

Er zijn een paar van die onderwerpen waar met religieus fanatisme wordt gediscussieerd over onderwerpen van wereldbelang:

- Welke Olie (Monokristallijn synthetisch F1 grade of toch de Aldi)
- Op welke benzine loopt hij het best? (102 octaan is echt beter, met Makro benzine klink hij anders)
- Hoe ketting spannen (heb ik een schuifmaat of micrometer nodig)
- Ketting reinigen (tandenborstel? Voorwasprogramma?)
- Ketting smeren (WD40? GPS gestuurde olie druppelaar?)

En dan natuurlijk banden en ruitjes. Maar dat zijn vaak wel zinnige discussies. :o)

Ik geniet ervan :-)}

Gebruikersavatar
Eikie
DL650 berijder
Berichten: 7864
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A NB (L2) Wit
Locatie: Oud Beijerland

Re: Motorolie

Bericht door Eikie » ma 15 aug 2016, 09:22

:schater:
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck

DL650 Vstrom NB

Gebruikersavatar
Marian
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 29 mar 2015, 12:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650 zwart 2016

Re: Motorolie

Bericht door Marian » ma 15 aug 2016, 20:33

Tomtom vs Garmin of Garmin vs Tomtom ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Camino
DL1000 berijder
Berichten: 1303
Lid geworden op: zo 29 jun 2014, 20:13
Mijn motor is een: DL1000 L4 Vorige: Suzuki v-strom DL1000 2005 ,Kawa ZZR1100, FZR600R, TDM850
Locatie: Eindhoven

Re: Motorolie

Bericht door Camino » di 23 mei 2017, 21:01

Ondanks dat hier boven omschreven wordt dat het eigenlijk allemaal onzin is, toch even een vraagje. Wat is nu beter: vol synthetisch of semi synthetisch en 10 W 40 of 10 W 50. Prijzen voor 4 liter variëren inderdaad van 30 euro tot 70 euro. Mooie kreten zoals Nano Tech en Esther tech zeggen me niets. In dit geval voor een 1000A L4. Wil er toch nog ff nieuwe olie op gooien.
Met een helm op nooit te oud voor........ (niemand zie toch hoe lelijk je bent)

Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.

Gebruikersavatar
Eikie
DL650 berijder
Berichten: 7864
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A NB (L2) Wit
Locatie: Oud Beijerland

Re: Motorolie

Bericht door Eikie » di 23 mei 2017, 22:02

10w40 semisyntheet nemen.

Die namen zeggen inderdaad niks, uiteindelijk moet de fabrikant altijd ergens melden of de olie mineraal, half- of volsyntheet is.

10w50 is niet nodig in Nederland. Die 50 is alleen qua viscositeit constanter over een breder temperatuurbereik dan de 40. Maar dat verschil is alleen bij buitentemperaturen van -15 of lager (of was t nou +35 of hoger?) van belang

En aangezien de Suzuki v-blokken super simpel en lowkey zijn, moet er dus ook zowat de meest gebruikelijke olie in. Niet moeilijk doen, gewoon 10w40 halfsyntheet voor een habbekrats :duim:
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck

DL650 Vstrom NB

HD2W4W
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 20 apr 2016, 22:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2007)
Locatie: Oosterwolde (fr)

Re: Motorolie

Bericht door HD2W4W » vr 26 mei 2017, 22:20

Ik koop al jaren de Procycle 10w40 halfsyntheet van Louis. Ze hebben regelmatig een aanbieding. Duitse olie van Wintershall heb ik eens gelezen. En die komt net buiten Schoonebeek uit de grond.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk


Plaats reactie