Pagina 1 van 1

Spuitwerk

Geplaatst: di 19-07-2016, 23:10
door Robby_V
Ik zou graag wat onderdelen van mijn motor mat zwart willen spuiten
maar weet niet goed of dat zelf goed te doen is of dat ik dit beter kan uit besteden.
het gaat om wat metalen delen maar ook wat kunststof kappen.
welke kleur code moet ik voor mat zwart kiezen en is deze verf geschikt voor metaal en kunststof?
tevens zou ik het hitteschilt van de uitlaten mat zwart willen hebben.
Weet er anders iemand een adres in noord brabant die dat kan doen?
tot horens.

Re: Spuitwerk

Geplaatst: wo 20-07-2016, 01:49
door Sparkle Black Peter
Code; YKV Metallic Matte Black. ABS and Standard Model .

Kunststof eerst voorzien van kunststof primeur. Metaal ook in de grondlak.

De kappen is zelf goed te doen. Ook het hitteschild is niet zo ingewikkeld.

Re: Spuitwerk

Geplaatst: wo 20-07-2016, 08:16
door Frimeur
Ik heb de motor ook zelf gespoten maar zou het geen tweede keer doen. Kost veel tijd. Goede adembescherming is duur evenals de verf en het is best moeilijk om alles netjes stof vrij te houden. Ook het uitharden duurt best lang om goed benzine bestendig te worden.

Re: Spuitwerk

Geplaatst: wo 20-07-2016, 08:46
door Eikie
Camino (Rene) heeft volgens mij een aantal keer z'n motor van een ander kleurtje voorzien. Misschien heeft hij een adres en advies.

Re: Spuitwerk

Geplaatst: wo 20-07-2016, 08:52
door Robby_V
Bedankt voor de reactie.
Die YKV code is natuurlijk de code die Suzuki hangt aan de kleur als deze uit de fabriek komt rollen.

Ik zoek eigenlijk nog wat tips over de te gebruiken spuitbussen.
bijvoorbeeld het merk Motip artikelcode ....? (maar mag ook een ander merk zijn)
moet het hitteschild echt met hittebestendige verf? of kan dit met de zelfde verf als de metalen delen?
het hitteschild word wel warm, maar toch niet echt heet?
hoeveel lagen moet ik over de onderdelen doen?
hoeveel bussen zou ik nodig hebben voor alle hitteschilden?
moet er nog een eindlaag over als alles gespoten is?

er komen vast nog wel meer vragen bij me op

Re: Spuitwerk

Geplaatst: wo 20-07-2016, 09:38
door RedStrom
Motip heb ik gebruikt, en Hamarite.
Kleurcode weet ik zo niet. matzwart staat op , was matzwart.
Bij beide heb je geen primer nodig en het geeft een mooi resultaat wat jaren meegaat.
Met die Hamarite heb ik de middenbok en het zijstandaard ook gedaan. Prima spul.

Oud topic levert ook nog wel eens info op. http://forum.v-strom.nl/viewtopic.php?f ... ile#p74855
Nav dit topic heb ik het ook zelf gedaan. 2x 10 minuten werk en klaar.

Helemaal spuiten zou je ook terug kunnen vinden op het forum. Er zijn er niet veel die dat zelf gedaan hebben.
Meestal is het zelf strippen en laten spuiten.

Re: Spuitwerk

Geplaatst: wo 20-07-2016, 17:28
door Marian
Als antwoord op je pb..... Ik heb ook Zelf gestript en laten spuiten. Alle kappen en spatbord voor en de boven kuip. Prijs en adres weet ik ff niet ben op vakantie. :). Maar je bent dus opzoek naar zelf doen..heb ik niet voor gekozen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Spuitwerk

Geplaatst: wo 20-07-2016, 19:00
door Frimeur
Ook ik heb Motip gebruikt en wel de alkyd lak vanwege de benzine bestendigheid. Deze lak heeft wel een relatief lange droogtijd en je moet dan ook aflakken met alkyd. Reken op 2 tot 3 keer kleur opbrengen en minimaal 3 keer blank. (En natuurlijk nog de primer) Overigens is de blanke lak goed nat op nat aan te brengen. Dwz als een laag nog niet helmaal droog is kan je weer een laag aanbrengen. Niet te veel anders lost de eerste weer op. Niet weinig anders krijg je nooit een mooie hoogglans.

Re: Spuitwerk

Geplaatst: wo 20-07-2016, 21:01
door Camino
Ik heb mijn motor inderdaad al een paar keer een andere kleur gegeven maar nu uiteindelijk laten wrappen. Dit kan ook in matzwart natuurlijk. Zelf heb ik ook al diverse malen zaken matzwart gespoten zoals kappen kofferset. Wil je het niet definitief zou je voor plastidip kunnen kiezen. Zelf vind ik dat niet zo stootvast wat ik bij de koffers heb gemerkt. Maar goed, de koffers neem je er regelmatig af en dan stoot je wel eens ergens tegenaan. Mag het definitief matzwart worden ga dan voor de spuitbussen van Action. Nog geen 2 euro en werkt gewoon perfect. Geef niet teveel uit aan dure bussen van Motip ed. Het is exact hetzelfde als de goedkope bussen van de Action.
Overigens is matzwart het makkelijkste spuiten. Lukt altijd. Je kunt ook nog overwegen er nog een matte blanke spuitlak overheen te spuiten. Gewoon op een proefstukje kunststof uitproberen. Tip: spuit meerderen dunne lagen. Teveel in een laag gaat druipen. Tussen de lagen niet langer als een half uur laten drogen en voor monteren echt 48 uur laten uitharden. Succes.

Overigens zou ik voor de hitte schildjes wel een hittebestendige spuitlak gebruiken.
Maar wrappen is ook mooi hoor, zo ziet mij Strommeke er nu uit.

Afbeelding

Re: Spuitwerk

Geplaatst: do 21-07-2016, 01:23
door Sparkle Black Peter
Als ik me niet vergis kun je voor rond de €300,= je kappen laten spuiten. Wel zelf demonteren. Kun je gelijk je hitteschild mee laten doen. 8) Ik zal eens navragen.

Re: Spuitwerk

Geplaatst: vr 22-07-2016, 22:02
door Bozobin †
Ik gebruikte vroeger op mijn otr altijd Duplicolor Hitzefest op de uitlaat en alles wat ik matzwart wilde hebben. Ik vond het resultaat heel bevredigend.
En anders probeer je toch gewoon eerst het hitteschild ? Vind je het niet goed genoeg kun je het altijd nog over laten doen.

Re: Spuitwerk

Geplaatst: za 23-07-2016, 11:52
door Cronny
Spuitbussen van rust oleum hard hat
Zijn duurder maar geven uitstekend resultaat

Re: Spuitwerk

Geplaatst: za 23-07-2016, 13:09
door Dyrck
Sparkle Black Peter schreef:Als ik me niet vergis kun je voor rond de €300,= je kappen laten spuiten. Wel zelf demonteren. Kun je gelijk je hitteschild mee laten doen. 8) Ik zal eens navragen.
Nergens voor nodig om zoveel geld uit te geven voor matzwart spuitwerk, voor minder dan €20,- kun je perfect resultaat krijgen en zelfs met twee linkerhanden kun je het zelf doen. Het vergt alleen wat moed om de eerste stap te zetten.

Zoals hierboven door Camino al aangegeven is, kun je voor matzwart het beste en goedkoopste de spuitbussen van de Action kopen.
Het geheim van goed spuiten is dat op een afstand van ca. 30 cm. je dunne egale laagjes spuit, die laat drogen en er dan een nieuw laagje opspuit.
Dit herhaal je net zo vaak tot je kuipdeel egaal matzwart is en dan laat je het minimaal 24 uur drogen.
De verf van de Action is goed en goedkoop, maar stinkt naar oplosmiddel en het duurt een tijdje tot het goed droog is.

Primer is niet nodig, goed ontvetten (remmenreiniger, ook van de Action) en licht opschuren wel.
Voor het hitteschil is het niet nodig om hittebestendige verf te gebruiken, het hitteschild wordt aan de buitenkant niet zo heet dat de verf er af zou branden. Dat is namelijk juist de functie van het hitteschild, voel maar eens hoe heet het wordt na een stuk rijden.

Bovenstaande methode van matzwart spuiten wordt al jaren gebruikt in de ratbikescene, waar ik al meer dan tien jaar in zit en ik heb nog nooit meegemaakt dat het fout gaat (tenzij je ongeduldig bent en er teveel opspuit, waardoor je zakkers krijgt in de verf).

Ik heb een jaar of acht geleden mijn VStrom zo matzwart gespoten en de verf zit er nog steeds op.
Alleen op een hoekje waar mijn tanktas over een puntje van een zijkap schuift, kun je aan een klein slijtplekje zien dat die zijkap oorspronkelijk blauw is geweest (en het voordeel van matzwart is dat dat makkelijk bij te werken is).

Re: Spuitwerk

Geplaatst: ma 25-07-2016, 12:19
door Robby_V
Bedankt voor alle reacties.
ik ga maar eens kijken wanneer de spuitbussen weer bij de action in de verkoop gaan.
wordt een actie voor na de vakantie.

Re: Spuitwerk

Geplaatst: ma 25-07-2016, 13:29
door Valetek
Ik had mijn hitteschild en carterbeschermer eerst gespoten met action mat zwart spuitbussen maar het werd niet mooi egaal ; soms gingen die ook van die vervelende korrels druppeltjes spuiten .. Matzwart action raad ik af

De primer van de action kan ik wel aanraden , die is best wel sterk


Heb daarna opnieuw met motip mat zwart gespoten en dat was echt 10 x mooier ( spuitbus is 10€ maar os bijna 2 x zo groot als die van de action )

Blanke mat lak niet nodig, lak is hard genoeg ik rij al een paar maanden mee rond en ik zie geen steenslag .


Spuiten is niet zo ingewikkeld , schuren kost echt de meeste tijd . schuren tot korrel 1000 waterproof voor plastic kappen

Re: Spuitwerk

Geplaatst: ma 25-07-2016, 14:56
door Cplegt
Ligt aan de spuitdopjes. Koop ff bij een goede automatrialenhandel een zakje met andere spuitkoppen. Deze zorgen voor een betere spreiding en voorkomen die dunne druppels op je spuitwerk.