Spuitwerk

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robby_V
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 03 apr 2015, 21:11
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2007)
Locatie: Breda
Contacteer:

Spuitwerk

Bericht door Robby_V » di 19 jul 2016, 23:10

Ik zou graag wat onderdelen van mijn motor mat zwart willen spuiten
maar weet niet goed of dat zelf goed te doen is of dat ik dit beter kan uit besteden.
het gaat om wat metalen delen maar ook wat kunststof kappen.
welke kleur code moet ik voor mat zwart kiezen en is deze verf geschikt voor metaal en kunststof?
tevens zou ik het hitteschilt van de uitlaten mat zwart willen hebben.
Weet er anders iemand een adres in noord brabant die dat kan doen?
tot horens.
Mede beheerder Facebookgroep Suzuki V-Strom Nederland/België
https://www.facebook.com/groups/suzukivstrom.nlbe/
Kom gerust eens kijken

Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 6554
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Locatie: Bij Tilburg

Re: Spuitwerk

Bericht door Sparkle Black Peter » wo 20 jul 2016, 01:49

Code; YKV Metallic Matte Black. ABS and Standard Model .

Kunststof eerst voorzien van kunststof primeur. Metaal ook in de grondlak.

De kappen is zelf goed te doen. Ook het hitteschild is niet zo ingewikkeld.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?

Gebruikersavatar
Frimeur
Berichten: 129
Lid geworden op: di 14 feb 2012, 22:24
Mijn motor is een: DL650A RAL 1015
Locatie: Limburg

Re: Spuitwerk

Bericht door Frimeur » wo 20 jul 2016, 08:16

Ik heb de motor ook zelf gespoten maar zou het geen tweede keer doen. Kost veel tijd. Goede adembescherming is duur evenals de verf en het is best moeilijk om alles netjes stof vrij te houden. Ook het uitharden duurt best lang om goed benzine bestendig te worden.

Gebruikersavatar
Eikie
DL650 berijder
Berichten: 7984
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A NB (L2) Wit
Locatie: Oud Beijerland

Re: Spuitwerk

Bericht door Eikie » wo 20 jul 2016, 08:46

Camino (Rene) heeft volgens mij een aantal keer z'n motor van een ander kleurtje voorzien. Misschien heeft hij een adres en advies.
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck

DL650 Vstrom NB

Gebruikersavatar
Robby_V
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 03 apr 2015, 21:11
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2007)
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Spuitwerk

Bericht door Robby_V » wo 20 jul 2016, 08:52

Bedankt voor de reactie.
Die YKV code is natuurlijk de code die Suzuki hangt aan de kleur als deze uit de fabriek komt rollen.

Ik zoek eigenlijk nog wat tips over de te gebruiken spuitbussen.
bijvoorbeeld het merk Motip artikelcode ....? (maar mag ook een ander merk zijn)
moet het hitteschild echt met hittebestendige verf? of kan dit met de zelfde verf als de metalen delen?
het hitteschild word wel warm, maar toch niet echt heet?
hoeveel lagen moet ik over de onderdelen doen?
hoeveel bussen zou ik nodig hebben voor alle hitteschilden?
moet er nog een eindlaag over als alles gespoten is?

er komen vast nog wel meer vragen bij me op
Mede beheerder Facebookgroep Suzuki V-Strom Nederland/België
https://www.facebook.com/groups/suzukivstrom.nlbe/
Kom gerust eens kijken

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4643
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Spuitwerk

Bericht door RedStrom » wo 20 jul 2016, 09:38

Motip heb ik gebruikt, en Hamarite.
Kleurcode weet ik zo niet. matzwart staat op , was matzwart.
Bij beide heb je geen primer nodig en het geeft een mooi resultaat wat jaren meegaat.
Met die Hamarite heb ik de middenbok en het zijstandaard ook gedaan. Prima spul.

Oud topic levert ook nog wel eens info op. viewtopic.php?f=10&t=6056&p=74855&hilit ... ile#p74855
Nav dit topic heb ik het ook zelf gedaan. 2x 10 minuten werk en klaar.

Helemaal spuiten zou je ook terug kunnen vinden op het forum. Er zijn er niet veel die dat zelf gedaan hebben.
Meestal is het zelf strippen en laten spuiten.
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
Marian
Berichten: 665
Lid geworden op: zo 29 mar 2015, 12:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650 zwart 2016

Re: Spuitwerk

Bericht door Marian » wo 20 jul 2016, 17:28

Als antwoord op je pb..... Ik heb ook Zelf gestript en laten spuiten. Alle kappen en spatbord voor en de boven kuip. Prijs en adres weet ik ff niet ben op vakantie. :). Maar je bent dus opzoek naar zelf doen..heb ik niet voor gekozen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Frimeur
Berichten: 129
Lid geworden op: di 14 feb 2012, 22:24
Mijn motor is een: DL650A RAL 1015
Locatie: Limburg

Re: Spuitwerk

Bericht door Frimeur » wo 20 jul 2016, 19:00

Ook ik heb Motip gebruikt en wel de alkyd lak vanwege de benzine bestendigheid. Deze lak heeft wel een relatief lange droogtijd en je moet dan ook aflakken met alkyd. Reken op 2 tot 3 keer kleur opbrengen en minimaal 3 keer blank. (En natuurlijk nog de primer) Overigens is de blanke lak goed nat op nat aan te brengen. Dwz als een laag nog niet helmaal droog is kan je weer een laag aanbrengen. Niet te veel anders lost de eerste weer op. Niet weinig anders krijg je nooit een mooie hoogglans.

Gebruikersavatar
Camino
DL1000 berijder
Berichten: 1362
Lid geworden op: zo 29 jun 2014, 20:13
Mijn motor is een: DL1000 L4 Vorige: Suzuki v-strom DL1000 2005 ,Kawa ZZR1100, FZR600R, TDM850
Locatie: Eindhoven

Re: Spuitwerk

Bericht door Camino » wo 20 jul 2016, 21:01

Ik heb mijn motor inderdaad al een paar keer een andere kleur gegeven maar nu uiteindelijk laten wrappen. Dit kan ook in matzwart natuurlijk. Zelf heb ik ook al diverse malen zaken matzwart gespoten zoals kappen kofferset. Wil je het niet definitief zou je voor plastidip kunnen kiezen. Zelf vind ik dat niet zo stootvast wat ik bij de koffers heb gemerkt. Maar goed, de koffers neem je er regelmatig af en dan stoot je wel eens ergens tegenaan. Mag het definitief matzwart worden ga dan voor de spuitbussen van Action. Nog geen 2 euro en werkt gewoon perfect. Geef niet teveel uit aan dure bussen van Motip ed. Het is exact hetzelfde als de goedkope bussen van de Action.
Overigens is matzwart het makkelijkste spuiten. Lukt altijd. Je kunt ook nog overwegen er nog een matte blanke spuitlak overheen te spuiten. Gewoon op een proefstukje kunststof uitproberen. Tip: spuit meerderen dunne lagen. Teveel in een laag gaat druipen. Tussen de lagen niet langer als een half uur laten drogen en voor monteren echt 48 uur laten uitharden. Succes.

Overigens zou ik voor de hitte schildjes wel een hittebestendige spuitlak gebruiken.
Maar wrappen is ook mooi hoor, zo ziet mij Strommeke er nu uit.

Afbeelding
Met een helm op nooit te oud voor........ (niemand zie toch hoe lelijk je bent)

Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.

Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 6554
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Locatie: Bij Tilburg

Re: Spuitwerk

Bericht door Sparkle Black Peter » do 21 jul 2016, 01:23

Als ik me niet vergis kun je voor rond de €300,= je kappen laten spuiten. Wel zelf demonteren. Kun je gelijk je hitteschild mee laten doen. 8) Ik zal eens navragen.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?

Gebruikersavatar
Bozobin
DL650 berijder
Berichten: 2953
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Spuitwerk

Bericht door Bozobin » vr 22 jul 2016, 22:02

Ik gebruikte vroeger op mijn otr altijd Duplicolor Hitzefest op de uitlaat en alles wat ik matzwart wilde hebben. Ik vond het resultaat heel bevredigend.
En anders probeer je toch gewoon eerst het hitteschild ? Vind je het niet goed genoeg kun je het altijd nog over laten doen.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3

Cronny
DL1000 berijder
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 04 okt 2009, 20:00
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Locatie: belgie

Re: Spuitwerk

Bericht door Cronny » za 23 jul 2016, 11:52

Spuitbussen van rust oleum hard hat
Zijn duurder maar geven uitstekend resultaat

Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1259
Lid geworden op: za 27 jan 2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 Rattus Nigra
Locatie: Almere

Re: Spuitwerk

Bericht door Dyrck » za 23 jul 2016, 13:09

Sparkle Black Peter schreef:Als ik me niet vergis kun je voor rond de €300,= je kappen laten spuiten. Wel zelf demonteren. Kun je gelijk je hitteschild mee laten doen. 8) Ik zal eens navragen.
Nergens voor nodig om zoveel geld uit te geven voor matzwart spuitwerk, voor minder dan €20,- kun je perfect resultaat krijgen en zelfs met twee linkerhanden kun je het zelf doen. Het vergt alleen wat moed om de eerste stap te zetten.

Zoals hierboven door Camino al aangegeven is, kun je voor matzwart het beste en goedkoopste de spuitbussen van de Action kopen.
Het geheim van goed spuiten is dat op een afstand van ca. 30 cm. je dunne egale laagjes spuit, die laat drogen en er dan een nieuw laagje opspuit.
Dit herhaal je net zo vaak tot je kuipdeel egaal matzwart is en dan laat je het minimaal 24 uur drogen.
De verf van de Action is goed en goedkoop, maar stinkt naar oplosmiddel en het duurt een tijdje tot het goed droog is.

Primer is niet nodig, goed ontvetten (remmenreiniger, ook van de Action) en licht opschuren wel.
Voor het hitteschil is het niet nodig om hittebestendige verf te gebruiken, het hitteschild wordt aan de buitenkant niet zo heet dat de verf er af zou branden. Dat is namelijk juist de functie van het hitteschild, voel maar eens hoe heet het wordt na een stuk rijden.

Bovenstaande methode van matzwart spuiten wordt al jaren gebruikt in de ratbikescene, waar ik al meer dan tien jaar in zit en ik heb nog nooit meegemaakt dat het fout gaat (tenzij je ongeduldig bent en er teveel opspuit, waardoor je zakkers krijgt in de verf).

Ik heb een jaar of acht geleden mijn VStrom zo matzwart gespoten en de verf zit er nog steeds op.
Alleen op een hoekje waar mijn tanktas over een puntje van een zijkap schuift, kun je aan een klein slijtplekje zien dat die zijkap oorspronkelijk blauw is geweest (en het voordeel van matzwart is dat dat makkelijk bij te werken is).
Groeten;
Dyrck


Gib mir Benzin
Es fließt durch meine Venen, Es schläft in meinen Tränen
Es läuft mir aus den Ohren, Herz und Nieren sind Motoren

Gebruikersavatar
Robby_V
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 03 apr 2015, 21:11
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2007)
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Spuitwerk

Bericht door Robby_V » ma 25 jul 2016, 12:19

Bedankt voor alle reacties.
ik ga maar eens kijken wanneer de spuitbussen weer bij de action in de verkoop gaan.
wordt een actie voor na de vakantie.
Mede beheerder Facebookgroep Suzuki V-Strom Nederland/België
https://www.facebook.com/groups/suzukivstrom.nlbe/
Kom gerust eens kijken

Gebruikersavatar
Valetek
DL650 berijder
Berichten: 441
Lid geworden op: zo 16 mar 2014, 13:13
Mijn motor is een: V-Strom 650 '04
Contacteer:

Re: Spuitwerk

Bericht door Valetek » ma 25 jul 2016, 13:29

Ik had mijn hitteschild en carterbeschermer eerst gespoten met action mat zwart spuitbussen maar het werd niet mooi egaal ; soms gingen die ook van die vervelende korrels druppeltjes spuiten .. Matzwart action raad ik af

De primer van de action kan ik wel aanraden , die is best wel sterk


Heb daarna opnieuw met motip mat zwart gespoten en dat was echt 10 x mooier ( spuitbus is 10€ maar os bijna 2 x zo groot als die van de action )

Blanke mat lak niet nodig, lak is hard genoeg ik rij al een paar maanden mee rond en ik zie geen steenslag .


Spuiten is niet zo ingewikkeld , schuren kost echt de meeste tijd . schuren tot korrel 1000 waterproof voor plastic kappen

Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1989
Lid geworden op: zo 17 apr 2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Locatie: Enschede

Re: Spuitwerk

Bericht door Cplegt » ma 25 jul 2016, 14:56

Ligt aan de spuitdopjes. Koop ff bij een goede automatrialenhandel een zakje met andere spuitkoppen. Deze zorgen voor een betere spreiding en voorkomen die dunne druppels op je spuitwerk.
Gr. Chiel

Plaats reactie