Pagina 1 van 1

L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Geplaatst: vr 27 mei 2016, 13:28
door LHoey
Zoals een hele tijd geleden al eens aangehaald in een andere topic vind ik dat de dl1000 voelbaar wordt tegengehouden wanneer het gas opengaat.
In de tweede versnelling: Gashendel volledig open vanaf 3000 toeren zorgt voor een normale acceleratie waarna een duidelijke vertraging voelbaar en hoorbaar is rond 5000 toeren. Vanaf 6500 toeren is er weer een goede acceleratie. Wanneer het gashendel maar 3/4 opengaat is het probleem niet voelbaar.
Vermoedelijk is de vertraging te wijten aan emissie en geluidsnormen en doen secundaire luchtinlaatkleppen en/of uitlaatklep de motor vertragen?

Heeft nog iemand die ervaring en belangrijker, heeft iemand dat probleem al opgelost?

Een powercommander of XTRE zal waarschijnlijk het probleem verhelpen maar ik vraag mij af of het probleem alleen bij mij voorkomt.
En ik laat de elektronica liever ongemoeid.



mvg
Lode

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Geplaatst: vr 27 mei 2016, 18:15
door Motormuus
Dat gevoel had uk nu ook, dacht dat het te wijten was aan de bos demper. En het nog niet afstellen van de motor. Maar er zijn er meer die daar dus last van hebben.

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Geplaatst: za 28 mei 2016, 14:53
door Framomile
Klopt heb inderdaad ook wel eens een hapering in vermogen bemerkt. Had alleen niet zo specifiek het idee dat dat alleen bij de 2e versn gebeurde. Bij mij dus ook.

Heb er niet echt last van maar als het makkelijk zou kunnen worden verholpen zou ik het wel veranderen.

Gr Franc

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Geplaatst: za 28 mei 2016, 15:59
door Weerman
Dit is nu presies 1 van de probleemen waar de Duitse forum mee vol staat dat hun ECU wordt vervangen om dit op te lossen,
iets wat ik al vaker heb gemeld ook afslaan is een probleem wat door het ECU kan komen.

Het max vermogen wordt in de tweede en derde versnelling tussen 3000 en 6000 toeren niet afgegeven dat wordt door de ECU tegen gehouden i.v.m. emissie doeleinden.

En ik vind het nog altijd vreemd dat er hier in Nederland niets van bekend is, zelfs bij de dealers niet gezien ik zelf ook van plan was vorig jaar een 1000 te kopen en er met meerdere dealers over heb gehad.

Wim.

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Geplaatst: wo 07 dec 2016, 08:56
door LHoey
Intussen weer eens bij de dealer geweest met de vraag om er een officiële klacht naar suzuki van te maken.

Na een testrit "herkende" de de dealer het probleem maar dit was volgens hem normaal. Hij heeft dezelfde L4 en die heeft net hetzelfde probleem. Alleen ervoer de dealer het niet als probleem maar als normaal.

Reactie Suzuki: enkel motoren waar uitval voorkomt komen in aanmerking voor vervanging van ECU. Een nieuwe ECU zou niets wijzigen aan het bovenvermelde probleem.

Oplossing volgens dealer: Powercommander o.d. om de motor rijker te kunnen afstellen.
Dure oplossing voor een "probleem" dat er niet zou mogen zijn als je het mij vraagt.

grtn
Lode

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Geplaatst: zo 11 dec 2016, 10:38
door Weerman
Op het Duitse forum staat duidelijk de reden bij waarom het ECU word vervangen ook op het Engelse forum trouwens.
Let wel op dat je type J02 er in hebt als nieuwe ECU gezien J01 ook nog problemen geeft.

Hier in Nederland wordt het probleem te gemakkelijk af gedaan als zijnde normaal vind ik.
Type 2016 L6 met zwarte uitlaat en ABS stikkers op voor poten zit type J02 ECU al in en zal dus goed moeten wezen.

Zie Duitse Forum Kolom 6.

Angabe: Leistungsverlust und plötzliches Ausgehen.
Laut Suzuki "bekanntes Problem".
Garantiefall problemlos

http://www.v-stromforum.de/viewtopic.php?f=3&t=43607

Wim.

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Geplaatst: zo 11 dec 2016, 10:57
door Motormuus
Ik heb de j02 erin zitten. Mijn dealer deed er totaal niet moeilijk om. Herkende de klachten wel. Had ze al meer gehoord maar wist niets van een nieuwe ecu af. Heeft een nieuwe besteld en geclaimd bij suzuki.. sinds gisteren de motor weer terug. Dus testen word pas van het voorjaar.

Verstuurd vanaf mijn HTC One_M8 met Tapatalk

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Geplaatst: ma 26 dec 2016, 11:01
door Stromjäger
Ik herken het probleem ook en het is niet alleen de 2e versnelling. In de 3e zit ook een soortgelijke dip. Daarnaast miste de ontsteking zo nu en dan een slag. Het voelt voor oud tweetakters aan alsof er soms even vuiltje tussen de contactpunten zit waardoor er een halve seconde geen vonkje is. :lol: Tenslotte bokte de motor bij lage toerentallen. Dat is niet fijn in de stad en in de dagelijkse file. Ik heb deze klachten bij mijn dealer neergelegd die ze ook herkende. Na contact met de importeur werd de ECU in oktober zonder gezeur onder garantie vervangen door een J02. Gevolg: lineaire acceleratie in 2 en 3 , de motor slaat niet meer over en bokt niet meer bij lage toerentallen en is ook nog een fractie zuiniger met het sap. Maar de mooiste bijkomstigheid is dat bij stationair toerental er nu in tegenstelling tot voorheen een echte V-twin staat te stampen. Conclusie: meldt je klachten. Het is echt de moeite waard.

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Geplaatst: ma 26 dec 2016, 11:05
door Motormuus
Zuiniger met sap? Dus ik ga de 1:17 nu wel halen?.

Verstuurd vanaf mijn HTC One_M8 met Tapatalk

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Geplaatst: ma 26 dec 2016, 11:14
door Stromjäger
Ik rij normaal zo'n 100 km per dag w-w verkeer (zonder gescheur) en draai gem. ong 1: 20. Vlot doorrijden of fftjes lekker scheuren geeft een hoger gebruik. Gem. 1:17 is mij nog nooit gelukt.

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Geplaatst: ma 26 dec 2016, 11:36
door Camino
Hoe controleer ik of die J02 ecu er bij mij wellicht al in zit? De mijne is een import uit Duitsland dus wellicht is dit al gebeurd. Waar zit dat ding?

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Geplaatst: ma 26 dec 2016, 12:15
door Motormuus
Afbeelding
Dit is de ecu zit onder/achter de accu.
Op die sticker die erop zit staat een nummer en eindigde op j00 of j01 of j02.

Ik heb versie j02 de oude ecu (j00) heb ik ook nog thuis liggen mocht de nieuwe voor mij toch geen verbetering geven.

@ stromjager ik ben nog nooit zuiniger dan 1:17 geweest. Zal wel aan de rechterhand liggen. Voor die 12k km per jaar vind ik dat ook niet zo heel belangrijk.

Verstuurd vanaf mijn HTC One_M8 met Tapatalk

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Geplaatst: do 10 aug 2017, 13:19
door LHoey
Oud topic maar toch nog even nieuwe ontwikkeling.

Na herhaaldelijke pogingen bij meerdere dealers heb ik geen J02 kunnen vastkrijgen omdat ik geen last had van uitval. Enkel van de vermogensdip.
Het heft in eigen handen dus en op zoek naar een oplossing.

Gezocht naar een andere motor en de L4 te koop.
Een Tracer 900 komt in de buurt, maar toch maar niet. (zie ander topic).
De L4 te koop met bieden vanaf 9000€ maar na een maand geen reactie.
De motor is volledig uitgerust met alle toeters en bellen en die prijs is nochtans 1000€ onder wat handelaars in belgië voor vergelijkbare motoren vragen.
Wat mag je eigenlijk nog verwachten van een L4 van 2014 met 15.000km en volledig uitgerust + dealeronderhouden?

Nuja, daarna ondanks de terughoudenheid om te klooien met de elektronica toch maar een healtech XTRE aangeschaft en geplaatst.
Plaatsing is een makkelijk maar vraagt toch enige basiskennis gezien je moet gaan knippen in de kabelboom.
Resultaat: :shock: :D :D
Wat een verschil. De dip is volledig weg. De motor gaat nu hoorbaar en voelbaar voluit over de volledige rev range. Pikt makkelijker op en is minder bokkig bij lage toeren.
Eindelijk wat het van in het begin had moeten zijn. De motor blijft dus toch nog maar even :-)

Ohja, aangenaam bijverschijnsel. ik zat op 5,7l/100km en nu op 5,3l/100km!

grtn
Lode

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Geplaatst: do 10 aug 2017, 13:21
door Motormuus
Goed nieuws. Dat er meerdere oplossingen zijn.

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Geplaatst: vr 11 aug 2017, 00:37
door Sander_strom
Ik vind t nog steeds vreemd dat er zo moeilijk gedaan wordt over die ECU update. Ik snap dat dealers een minimale vergoeding krijgen voor vervanging, maar het is ook niet zo dat ze er een halve dag mee kwijt zijn.

Waarom heb je niet 'gewoon' verteld dat ie wel uitviel eigenlijk? Doel heiligt de middelen in deze?

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Geplaatst: vr 11 aug 2017, 08:51
door LHoey
Ze hebben er een testrit mee gemaakt en ondervinden geen problemen...

En vervangen van de ECU is inderdaad max een halfuurtje werk.
Het zadel, twee schroeven, twee connectors en even de laptop eraan voor programmatie van de sleutel.

Ik begrijp ook niet dat ze er zo moeilijk over doen.

Het is wel zo dat de motor buiten garantie is. (2 jaar in belgië)

grtn
Lode

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Geplaatst: vr 11 aug 2017, 12:46
door RedStrom
Mij is het ook niet gelukt. Allemaal omtrekkende bewegingen om het maar niet te hoeven vervangen. Prutsers.

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Geplaatst: vr 11 aug 2017, 14:05
door Motormuus
Vreemd. De dealer waar ik het onderhoud van de l5 had laten doen. Deed totaal niet moeilijk. Zelfs compleet nieuwe koppelingscilonder onder garantie na 20.000km.

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Geplaatst: vr 11 aug 2017, 23:22
door RedStrom
Jij rijdt toch KTM?
Avatar+tekst?

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Geplaatst: vr 11 aug 2017, 23:33
door Motormuus
Komt wel een keer als ik op de laptop online ben. Vind het niet belangrijk te melden. Dat ik nu Ktm rij.

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Geplaatst: za 12 aug 2017, 01:06
door RedStrom
Wees trots man. Geweldige machine. Kwijl.

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Geplaatst: di 15 aug 2017, 11:04
door Sanscorp
Rijker lopen en minder verbruik, ik vind dat op zijn minst bijzonder. Kan iemand dat toelichten?

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Geplaatst: wo 16 aug 2017, 09:38
door LHoey
Vermoedelijk vooral door een gewijzigde rijstijl.
Automatisch ga je meer in lagere toeren rijden omdat het daar nu ook fijn rijden is.

Dezelfde rijstijl + rijkere afstelling kan toch niet anders als meer verbruiken.

grtn
Lode

Re: L4 - wat is dat met die tweede versnelling

Geplaatst: wo 16 aug 2017, 22:54
door Sparkle Black Peter
Ik zal het proberen uit te leggen. Vanwege de euronorm ( werd gemeten bij 50km per uur in de 3de versnelling, stadsverkeer) mogen motoren maar een bepaalde hoeveelheid uitstoten. Om dit te bewerkstellingen werden de motoren o.a ( K2 t/m K9 van de 1000 ) erg 'zuinig' afgesteld. Hierdoor liepen de meeste in de hogere toeren aller belabberdst met een hoger verbruik. Dit kwam omdat de motor er alles aan deed om dit slechte lopen te compenseren, dus benzine erbij. De motor liep dus niet synchroon. Door de motor rijker af te stellen ( voor de 1000 3%) ging de motor beter lopen en was extra benzine niet nodig om het slechte lopen te compenseren. Met andere woorden. De motor liep weer netjes synchroon. Vandaar dat je van rijker afstellen, een zuinigere motor krijgt.

Snappie :duim: