Koppelingsplaten vervangen of niet?

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Koppelingsplaten vervangen of niet?

Bericht door Sanscorp »

De specs in het WPHB zijn duidelijk, 13.90 op de klauw van de plaat, ik meet 13.91.
De dikte van de driven plates moet zijn 2mm en ik meet 1.9.

De koppeling slipt verder niet en km teller staat op 53.000
Vind het wat vroeg, zeker na verhalen van 1 ton en dan pas koppeling hoeven vervangen.

Kosten zijn ook niet leuk, complete set (friction plates, driven plates, springs) zit ik met origineel op 253 euro.
OEM zit ik alsnog op 221 (combinatie TRW en EBC).
Los OEM kom ik met 1 setje op 184 euro.

Goedkoopste setje wat ik bij diverse sites bij elkaar kan sprokkelen is 162 euro excl. 2x verzendkosten van 6.50.

Nogmaals: ze slippen totaal niet, heb de koppelingskorf vervangen en ging maar eens even meten;
Niet wetende dat die meuk zo duur was (dacht een complete set voor 115 gezien te hebben, not..)

Kan natuurlijk gewoon gaan rijden tot ze op zijn, dan kan ik wel even sparen en ben ik later 10 euro duurder uit ivm de pakking mocht ik die niet een derde keer opnieuw kunnen gebruiken.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Koppelingsplaten vervangen of niet?

Bericht door Iron Horse »

Ik zou gewoon doorrijden. Hij zal echt niet van de ene op de andere dag compleet doorglijden, dat gaat geleidelijk. En als je je kilometerteller en bijbehorend toerental in een bepaalde versnelling in de gaten houdt dan weet je ook op welk moment de slip in gaat zetten. Tolerantie is zo goed als altijd aan de veilige kant, dus zal hij nog wel een aardig aantal kilometers meegaan denk ik.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Koppelingsplaten vervangen of niet?

Bericht door Sanscorp »

De voering is overal nog goed, het zijn dus puur de aangedreven platen en hier en daar de klauwen (maar lang niet overal).

Met die conclusie had ik het zojuist eigenlijk al weer in elkaar gezet :-)}

Heb nog meer gedaan, zoals de spacermod van de hub, 2mm er af aan de binnenkant en 2mm er bij buiten.

Af laten draaien waar ik ook mijn korf heb laten doen. Gewoon een rvs carr. ring af laten draaien (niet veel kunnen dat!).

De hub lag redelijk ver van de velg af, nu sluit het mooi aan en de ketting ligt in het midden van het tandwiel (had slijtage op het tandwiel maar alleen aan de binnenkant.

Ook meteen extra rubbertjes tussen de stootblokken gedaan waardoor de hub nu veel strakker zit en ik hoop hier dus veel lol van te hebben!

Nu de remmen even aan het schoonmaken, glijpennen polijsten en voorzien van kopervet en dan maar eens een rondje rijden!

Omdat ik zo tevreden ben zal ik bij deze een tip geven:

VVM Motorracing te Spaarnwoude heeft dit voor mij geregeld tegen een fractie van de gemiddelde prijs (koppelingskorf uit de UK of USA)
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Koppelingsplaten vervangen of niet?

Bericht door Eikie »

Gewoon doorrijden. Waarom kosten maken als het (nog) niet nodig is.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Koppelingsplaten vervangen of niet?

Bericht door Sanscorp »

Net weer gereden na het onderhoud, aanpassen van de spacer, opvullen van de rubber stootblokken en aanpassen van de koppelingskorf.

Scheelt een heleboel! Kan nu weer rijden zobder rammels, je kan normaal optrekken vanaf 2000 rpm, je hebt geen gebok meer bij gas los en uitrollen naar een rotonde oid en het schakelen gaat zonder luide KLUNK.

Aanraders voor iedereen!
Vaak ben ik sceptisch maar hier zit echt veel verschil tussen.


P.s het afdraaien van je eigen meegenomen spacer (en carrosseriering m12 van de gamma) kost je maar liefst 7,50 ipv de 30 + 11 euro verzendkosten elders.
Plaats reactie