3500 toeren en stoten?

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen Post
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 08 apr 2016, 22:09
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2011)

3500 toeren en stoten?

Bericht door Jeroen Post » ma 18 apr 2016, 20:57

Hallo, ik heb een DL650 (laatste model). Als ik zo'n 3500 toeren rij en deze constant hou bij een gangetje van 50 km per uur dan lijkt het erop dat hij een beetje stoot. Moeilijk te omschrijven maar stel je voor dat een cruise control hebt, dan zou ik een fractie van een seconde even 'het gas loslaten'. Bij optrekken, flink doortrekken etc is er niets aan de hand, de motor is erg soepel. Ik denk eigenlijk dat het te maken heeft dat als ik rustig door de stad rij ik elke hobbel 'opvang' met mijn arm en daarmee de gashendel onbewust een beetje draai. Of misschien is het wel een rij-eigenschap. Ik heb nog nooit eerder op een DL650 gereden dus misschien hebben jullie een idee? Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Eikie
DL650 berijder
Berichten: 7976
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A NB (L2) Wit
Locatie: Oud Beijerland

Re: 3500 toeren en stoten?

Bericht door Eikie » ma 18 apr 2016, 21:10

Ketting goed gespannen ?
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck

DL650 Vstrom NB

Gebruikersavatar
Supermuis
Berichten: 332
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 21:00
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A L3e
Locatie: Kampen

Re: 3500 toeren en stoten?

Bericht door Supermuis » ma 18 apr 2016, 21:16

Komt mij zeer bekend voor.
Geen paniek, ligt aan je kettingset, versleten of te slap.
Of veel te strak wat ook nog kan.

Gebruikersavatar
Jeroen Post
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 08 apr 2016, 22:09
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2011)

Re: 3500 toeren en stoten?

Bericht door Jeroen Post » ma 18 apr 2016, 21:30

Hoi, bedankt voor jullie reacties. Ketting en tamdwiel zijn nieuw dus ik neem aan dat die goed is.

Gebruikersavatar
Eikie
DL650 berijder
Berichten: 7976
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A NB (L2) Wit
Locatie: Oud Beijerland

Re: 3500 toeren en stoten?

Bericht door Eikie » ma 18 apr 2016, 21:34

Maar hoe is de spanning van de (nieuwe) ketting ?
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck

DL650 Vstrom NB

Gebruikersavatar
Jeroen Post
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 08 apr 2016, 22:09
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2011)

Re: 3500 toeren en stoten?

Bericht door Jeroen Post » ma 18 apr 2016, 21:39

Hoi René, volgens mij heb je gelijk. Hij is wel erg makkelijk omhoog te duwen, voelt niet of er ook maar enige spanning opstaat.

Gebruikersavatar
Knarf1990
DL650 berijder
Berichten: 151
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 09:36
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Locatie: kop van Noord-Holland
Contacteer:

Re: 3500 toeren en stoten?

Bericht door Knarf1990 » ma 18 apr 2016, 22:07

Juist een nieuwe kettingset moet je in de eerste kilometers relatief vaker op spanning brengen.

Gebruikersavatar
Daring Red Frank
Admin - DL1000 berijder
Admin - DL1000 berijder
Berichten: 5319
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 L8 (Glass Sparkling Black)(201)
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: 3500 toeren en stoten?

Bericht door Daring Red Frank » ma 18 apr 2016, 22:08

Paar (2-3) cm speling mag/moet ie hebben hoor... rij gewoon ff naar de motorzaak en laat je ketting ff opnieuw opspannen.. ;)
Groetjes,
Frank
___
Suzuki DL 1000 V-Strom L8 (2017) | Glass Sparkling Black | ER6N spiegels | Givi Airflow | Garmin Zumo 590 | Garmin Virb Elite | Schuberth C3 Pro + SRCS | Bridgestone Battlax A40 |

Gebruikersavatar
Weerman
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 27 aug 2014, 10:55
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650XTA L7 2017 (Geel)
Locatie: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: 3500 toeren en stoten?

Bericht door Weerman » za 07 mei 2016, 20:43

Mijn ervaring is dat het merk brandstof veel invloed heeft als ik andere brandstof tank dan het merk met die schelp
dan loopt mijn motor ook anders dat heb ik vorige week nog ondervonden.
Misschien iets om te proberen.

Wim.

Gebruikersavatar
Jeroen Post
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 08 apr 2016, 22:09
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2011)

Re: 3500 toeren en stoten?

Bericht door Jeroen Post » vr 13 mei 2016, 08:13

Bedankt voor jullie reacties, het heeft mij geholpen. Mijn conclusie is:
- Als de weg hobbelt dan merk ik het (nog) een beetje. Heeft dus te maken met de kettingaandrijving. Kettingspanning is goed denk ik.
- Ik heb een injectiereiniger toegevoegd aan de benzine. Liep al direct soepeler. Motor had tijdje stilgestaan.
- Op aanraden van iemand 98 getankt. Heeft een negatief effect. Het blok voelt minder soepel. Ik ga het weer bij 95 houden. Benzine heeft zoals Weerman schrijft heeft inderdaad effect.

Rene
Berichten: 282
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: 3500 toeren en stoten?

Bericht door Rene » vr 13 mei 2016, 09:31

Ik moet erg twijfelen of die ketting er toe doet - die moet wel geweldig slap staan wil dat merkbaar zijn.
En voor wat het waard is - mijn K9 loopt op alle brandstoffen (Van V-power tot budget Tinq 95, Macro etc.) precies hetzelfde. Erg raar dat een hoger octaangehalte slechter zou werken.
Wel vind ik 3500 toeren erg laag voor het toeren-hongerige blok van de V-strom. Zelf hou ik hem op gevoel toch wel op 4 - 5000rpm, daar leeft het blok het liefst. Het is geen Harley :o)

Ik denk zelf dat je zo weinig gas geeft, dat miniscule handbewegingen worden doorgegeven aan de gashandle.

Gebruikersavatar
Jeroen Post
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 08 apr 2016, 22:09
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2011)

Re: 3500 toeren en stoten?

Bericht door Jeroen Post » vr 13 mei 2016, 09:46

Hoi René, dank. Dat van die handbewegingen heb ik ook aan gedacht. Als ik over een hobbeltje rij dan wordt dat ook met mijn armen 'oopgevangen' wat dus direct wordt vertaald naar een fractie meer of minder gas. Volgens mij is er niets aan de hand. Ik rij ook wel erg rustig... Misschien toch een Harley kopen :D

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8094
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: 3500 toeren en stoten?

Bericht door Iron Horse » vr 13 mei 2016, 09:47

Misschien in een lagere versnelling rijden bij die snelheid? Moet je iets meer toeren maken met als gevolg minder schokken.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Bozobin
DL650 berijder
Berichten: 2950
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: 3500 toeren en stoten?

Bericht door Bozobin » wo 18 mei 2016, 21:36

3500 rpm is inderdaad vrij weinig, ik doe dat ook wel es als ik heeeel relaxed aan het tuffen ben.
Bijbehorend is dat je het stuur en je gas tussen duim en wijsvinger vasthoudt, dus eigenlijk je handen losjes op het stuur leggen en niet meer.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3

Gebruikersavatar
Jeroen Post
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 08 apr 2016, 22:09
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2011)

Re: 3500 toeren en stoten?

Bericht door Jeroen Post » wo 18 mei 2016, 21:45

Bedankt voor het meedenken allemaal! :duim:

Gebruikersavatar
Bozobin
DL650 berijder
Berichten: 2950
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: 3500 toeren en stoten?

Bericht door Bozobin » wo 18 mei 2016, 22:56

Goed hè, zo'n forum :-)
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1123
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: 3500 toeren en stoten?

Bericht door Sanscorp » ma 23 mei 2016, 19:46

Na enige modificaties kan ik op mijn dl1000 uit 2002 rustig tuffen op 1500 rpm zonder noemenswaardige schokken.

Zou toch eens naar die ketting (laten) kijken :duim:
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

Plaats reactie