Pagina 1 van 1

3500 toeren en stoten?

Geplaatst: ma 18-04-2016, 20:57
door Jeroen Post
Hallo, ik heb een DL650 (laatste model). Als ik zo'n 3500 toeren rij en deze constant hou bij een gangetje van 50 km per uur dan lijkt het erop dat hij een beetje stoot. Moeilijk te omschrijven maar stel je voor dat een cruise control hebt, dan zou ik een fractie van een seconde even 'het gas loslaten'. Bij optrekken, flink doortrekken etc is er niets aan de hand, de motor is erg soepel. Ik denk eigenlijk dat het te maken heeft dat als ik rustig door de stad rij ik elke hobbel 'opvang' met mijn arm en daarmee de gashendel onbewust een beetje draai. Of misschien is het wel een rij-eigenschap. Ik heb nog nooit eerder op een DL650 gereden dus misschien hebben jullie een idee? Alvast bedankt.

Re: 3500 toeren en stoten?

Geplaatst: ma 18-04-2016, 21:10
door Eikie
Ketting goed gespannen ?

Re: 3500 toeren en stoten?

Geplaatst: ma 18-04-2016, 21:16
door Supermuis
Komt mij zeer bekend voor.
Geen paniek, ligt aan je kettingset, versleten of te slap.
Of veel te strak wat ook nog kan.

Re: 3500 toeren en stoten?

Geplaatst: ma 18-04-2016, 21:30
door Jeroen Post
Hoi, bedankt voor jullie reacties. Ketting en tamdwiel zijn nieuw dus ik neem aan dat die goed is.

Re: 3500 toeren en stoten?

Geplaatst: ma 18-04-2016, 21:34
door Eikie
Maar hoe is de spanning van de (nieuwe) ketting ?

Re: 3500 toeren en stoten?

Geplaatst: ma 18-04-2016, 21:39
door Jeroen Post
Hoi René, volgens mij heb je gelijk. Hij is wel erg makkelijk omhoog te duwen, voelt niet of er ook maar enige spanning opstaat.

Re: 3500 toeren en stoten?

Geplaatst: ma 18-04-2016, 22:07
door Knarf1990
Juist een nieuwe kettingset moet je in de eerste kilometers relatief vaker op spanning brengen.

Re: 3500 toeren en stoten?

Geplaatst: ma 18-04-2016, 22:08
door Frank
Paar (2-3) cm speling mag/moet ie hebben hoor... rij gewoon ff naar de motorzaak en laat je ketting ff opnieuw opspannen.. ;)

Re: 3500 toeren en stoten?

Geplaatst: za 07-05-2016, 20:43
door Weerman
Mijn ervaring is dat het merk brandstof veel invloed heeft als ik andere brandstof tank dan het merk met die schelp
dan loopt mijn motor ook anders dat heb ik vorige week nog ondervonden.
Misschien iets om te proberen.

Wim.

Re: 3500 toeren en stoten?

Geplaatst: vr 13-05-2016, 08:13
door Jeroen Post
Bedankt voor jullie reacties, het heeft mij geholpen. Mijn conclusie is:
- Als de weg hobbelt dan merk ik het (nog) een beetje. Heeft dus te maken met de kettingaandrijving. Kettingspanning is goed denk ik.
- Ik heb een injectiereiniger toegevoegd aan de benzine. Liep al direct soepeler. Motor had tijdje stilgestaan.
- Op aanraden van iemand 98 getankt. Heeft een negatief effect. Het blok voelt minder soepel. Ik ga het weer bij 95 houden. Benzine heeft zoals Weerman schrijft heeft inderdaad effect.

Re: 3500 toeren en stoten?

Geplaatst: vr 13-05-2016, 09:31
door Rene
Ik moet erg twijfelen of die ketting er toe doet - die moet wel geweldig slap staan wil dat merkbaar zijn.
En voor wat het waard is - mijn K9 loopt op alle brandstoffen (Van V-power tot budget Tinq 95, Macro etc.) precies hetzelfde. Erg raar dat een hoger octaangehalte slechter zou werken.
Wel vind ik 3500 toeren erg laag voor het toeren-hongerige blok van de V-strom. Zelf hou ik hem op gevoel toch wel op 4 - 5000rpm, daar leeft het blok het liefst. Het is geen Harley :o)

Ik denk zelf dat je zo weinig gas geeft, dat miniscule handbewegingen worden doorgegeven aan de gashandle.

Re: 3500 toeren en stoten?

Geplaatst: vr 13-05-2016, 09:46
door Jeroen Post
Hoi René, dank. Dat van die handbewegingen heb ik ook aan gedacht. Als ik over een hobbeltje rij dan wordt dat ook met mijn armen 'oopgevangen' wat dus direct wordt vertaald naar een fractie meer of minder gas. Volgens mij is er niets aan de hand. Ik rij ook wel erg rustig... Misschien toch een Harley kopen :D

Re: 3500 toeren en stoten?

Geplaatst: vr 13-05-2016, 09:47
door Iron Horse
Misschien in een lagere versnelling rijden bij die snelheid? Moet je iets meer toeren maken met als gevolg minder schokken.

Re: 3500 toeren en stoten?

Geplaatst: wo 18-05-2016, 21:36
door Bozobin †
3500 rpm is inderdaad vrij weinig, ik doe dat ook wel es als ik heeeel relaxed aan het tuffen ben.
Bijbehorend is dat je het stuur en je gas tussen duim en wijsvinger vasthoudt, dus eigenlijk je handen losjes op het stuur leggen en niet meer.

Re: 3500 toeren en stoten?

Geplaatst: wo 18-05-2016, 21:45
door Jeroen Post
Bedankt voor het meedenken allemaal! :duim:

Re: 3500 toeren en stoten?

Geplaatst: wo 18-05-2016, 22:56
door Bozobin †
Goed hè, zo'n forum :-)

Re: 3500 toeren en stoten?

Geplaatst: ma 23-05-2016, 19:46
door Sanscorp
Na enige modificaties kan ik op mijn dl1000 uit 2002 rustig tuffen op 1500 rpm zonder noemenswaardige schokken.

Zou toch eens naar die ketting (laten) kijken :duim: