interpretatie 4 gas meting DL1000

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Ferdo

interpretatie 4 gas meting DL1000

Bericht door Ferdo »

Gisteren heb ik een 4 gassen uitlaatgas analyse laten verrichten en heb jullie hulp nodig er de juiste conclusies uit te trekken.

Even de geschiedenis van mijn DL1000. Begin augustus 2005 gekocht. Na een gemiddeld verbruik van 1:13.5 en een CO percentage van 7.5% is na 6000km de ECU en de lambdasonde vervangen. Verbruik ging toen naar gemiddeld 1:15.5.

2 weken geleden, toen het buiten kouder begon te worden, na bijna 12.000 km, begon mijn DL1000 te ploffen onder de tank.

De meting is als volgt bij 3500 toeren in de vrij van achter gezien:

Rechts:
CO 4.44vol%
CO2 4.69vol%
HC 197 ppm
O2 10.01vol%
Lambda 1.499

Links:
CO 3.25vol%
CO2 7.42vol%
HC 76 ppm
O2 7.12vol%
Lambda 1.313


Ferdinand.
Strommie

Bericht door Strommie »

Terug met 'die hap' naar de Nimag.

= GARANTIE (Lees mijn topic over garantie......)

Je hebt toch betaald voor een goede motor, of niet? :?
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Bericht door Hunter6 »

Wat de waardes betekenen en/of deze goed zijn weet ik niet, wat mij wel opvalt is dat er behoorlijke verschillen zijn tusen beide metingen. Het lijkt mij dat ze toch ongeveer gelijk horen te zijn. Ik zou terug gaan naar de dealer.
Weet diegene die de meting verricht heeft niet wat de waarde's betekenen?
Ferdo

Bericht door Ferdo »

Ik las net op het Duitse forum dat de hoge O2 waarden veroorzaakt worden door het PAIR system. Dat injecteert verse lucht in de uilaatgassen onder de 4000 rpm en bij open loop operatie. Bij closed loop operatie boven de 4000 rmp wordt het uitgeschakeld en kan de lambdasonde de regeling van het lucht/benzine mengsel overnemen.

Ik moet de meting dus eerst nog een keer over doen met de PAIR buizen aan de rechterkant dichtgeklemd voor dat er een uitspraak over de hoeveelheid O2 en de lambdawaarde gedaan kan worden.
KL Voranje

Bericht door KL Voranje »

Ik denk dit alles te maken heeft met het bekende probleem op te lossen
Volgens mij kan je er alleen wat mee als je een specialist op dit geied bent
Heb het al eens eerder gemeld over de behandeling die mijn KLV bij Hoegee heeft gehad.
Daarbij werd inderdaad ook de hoofd PAIR slang met een tang en ty raps afgesloten voordat de meting en afstelling op de Dyno met Yoshimura box werd gedaan.
Nu nog steeds lekker rijden, geen geplof, ruim 1:18 met normale rijstijl, nog 1 mm schaamrand over op de achter TW
Zou mijn licht maar bij Hoegee opsteken, ben je voor euro 114 + eigen transportkosten van het gezeur af
Lambda moet toch aan 1 naderen, weet echter verder niets van een uitlaatgas meting af, bij de Dyno meting werd de brandstof/luchtverhouding weergegeven, was soms 1:18, is nu net iets te vet, rijdt super en verbruikt redelijk. Ze is bijna de ideale schoondochter
Ferdo

Bericht door Ferdo »

Kennelijk weet niet iedereen van het PAIR systeem op de VStrom. Zelfs mij dealer noemde het niet direct als een verklaring voor de grote hoeveelheid zuurstof. Wel kreeg hij via z'n mobiel van dHr. Kaalvering van Nimag te horen dat de hoeveelheid zuurstof in de uitlaatgassen alleen onder last goed gemeten kan worden.

Ik heb in het verleden zowel van m'n oude DL650 http://www.vstrom.nl/forum/viewtopic.ph ... highlight= als van m'n huidige DL1000 (kan de link niet zo snel vinden) een dynojet uitdraai laten maken en daarop is goed te zien dat pas vanaf 4K toeren de lambdasonde het mensgel regelt. Onder de 4K zie je steeds het 'mengsel' super-arm worden. In werkelijk is het mengsel in dat gebied dus veel rijker en wordt er de valse PAIR zuurstof gemeten.

Daarentegen baarde de heren specialisten de 3,25 en 4,44 vol% CO meer zorgen. Opnieuw zou nu naar de klepspeling gekeken moeten worden.

Dus vorige week mijn motor gelijk maar bij de dealer laten staan en me terug naar de stad laten rijden. Hij moest toch ook een grote beurt en een nieuwe achterband. Dinsdag hoorde ik dat ze nieuwe inlaatrubbers hadden bestelt en vanochtend dat ie klaar was. Ik werd er notabene voor gewaarschuwd dat ik een compleet andere motor zou krijgen! :?
Andere motor??? Nu ja, met een heel ander motorkarakter, veel smoother en zonder trillingen. En hij zou nu ook maar 1:19 bij 120/130 op de snelweg verbruiken!

Tjonge, ik wist dus niet wat ik hoorde vanochtend. Balen zeg, dat het nu net te koud is om te rijden. Jullie begrijpen dat ik hier op hete kolen zit :oops:

Ferdinand.
Ferdo

Bericht door Ferdo »

Een update:

Woensdag mijn DL1000 opgehaald. De inlaatrubbers zijn onder garantie vervangen door nieuwe types met een hogere rand. Het ploffen is dus nu helemaal weg. En het lijkt alsof ie onderin wat meer vermogen heeft.

Jammergenoeg vind ik de motor nu onrustiger lopen dan voorheen. Dus tevreden ben ik nog niet helemaal.

Met name ook niet omdat ik vanmiddag mijn kentekenplaat ben kwijtgeraakt! :evil: Op de terugweg van een middagje door Drente rijden, werd ik op de snelweg ingehaald door een drukgebarende automobilist. Pfff, tja, wie kan er al zo goed gebarentaal.

Later bij de tankbeurt zag ik het opeens. Plaat weg! een stukje plastic van de achterplaat zit nog onder de schroeven. En de schroeven zitten ook nog goed vast. Dus gewoon een losgescheurde-getrilde plastic ophanging.

Heeft iemand weleens van aftermarket nummerplaat bevestigers gehoord?
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

ferdo schreef:Later bij de tankbeurt zag ik het opeens. Plaat weg! een stukje plastic van de achterplaat zit nog onder de schroeven. En de schroeven zitten ook nog goed vast. Dus gewoon een losgescheurde-getrilde plastic ophanging. Heeft iemand weleens van aftermarket nummerplaat bevestigers gehoord?

Het veiligste is volgens mij gewoon gaatjes boren in de kentekenplaat
en deze bevestigen op de daarvoor bedoelde plek op het achterspatbord
en vastzetten met RVS boutjes en borgmoertjes.
Kan je weinig meer gebeuren, zit bij mij al 4 jaar op deze manier.

gr.
Richard
Strommie

Bericht door Strommie »

#off-topic#, maar toch een reaktie:
ferdo schreef:
Later bij de tankbeurt zag ik het opeens. Plaat weg! een stukje plastic van de achterplaat zit nog onder de schroeven. En de schroeven zitten ook nog goed vast. Dus gewoon een losgescheurde-getrilde plastic ophanging. Heeft iemand weleens van aftermarket nummerplaat bevestigers gehoord?
Heel simpel, maar tegelijk toch heel doeltreffend: Doe wat (montage-)KIT achter op de nummerplaat tijdens dat je de nummerplaat in de nummerplaatbevestiging monteerd (1 of 2 'kloddertjes' is genoeg).

Met wat 'gepiel' kan hij er dan wel weer uitgehaald worden, maar uit zichzelf 'no way' :wink:

En toch wat mooier dan schroeven door je plaat, toch?!

Als je denkt dat de nummerplaatbevestiging niet 'solide' genoeg geschroefd zit, dan zou je daar ook wat kit achter kunnen doen? ..... maar daar heb ik zelf nog nooit van gehoord, dat die spontaan kapot kunnen gaan ...... tot nu toe dan :?
Met een metalen stripje (of grote ringen) kan je de krachten beter verdelen tussen de boorgaatjes, van je nummerplaatbevestiging.


8) Groet, Rinus
Ferdo

Bericht door Ferdo »

Hier is een foto van de situatie na het afbreken:

Afbeelding

Duidelijk zijn de restanten van de bevestigingsplaat nog onder de bouten te zien.

En zo ziet een DL1000 eruit met een witte nummerplaat. Die heb je nodig terwijl het RDW formulier 345 verwerkt....

Ik heb de bevestigingsplaat trouwens meer in het midden, dus hoger gemonteerd. Trillingen worden hopelijk zo meer evenredig verdeeld over de achterplaat.

Afbeelding
Strommie

Bericht door Strommie »

In mijn optiek is hier sprake van 'te weinig draagkracht' geweest.
Maak bij de bevestiging van de 'houder' een metalen strip, iets breder als tussen de boorgaten, en boor daar de gaatjes doorheen.
'Strip' monteren tussen de nummer-plaat en de houder.
Met een paar 'dotjes' kit zou dit ook niet gebeurd zijn. (Voorkomt ook 'trillingen'.)

Moeilijk om dit te 'schrijven', maar ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel?

Krijg je nou zo'n (lelijk) 1-tje? :?
Ferdo

Bericht door Ferdo »

Even weer terug naar op het onderwerp van het draadje.

Ik ben eruit! :D

Gisteren heeft mijn DL1000 een afspraak gehad met Peter van No-Limits http://www.nolimits-roden.nl/ uit Roden. No-Limits heeft een dynojet en ik schat de kwaliteiten van Peter veel hoger in dan die van de exclusief Suzuki dealer waar mijn VStrom vandaan komt. Niet alleen technisch, maar ook communicatief.

Na de 12.000 beurt bij de dealer, waarbij de inlaat rubbers vervangen waren liep ie wel krachtiger onderin, maar met veel meer trillingen en rare geluiden en zelfs geklik bij het gas opdraaien. Ja, ze hadden hem ook gesynchroniseerd, werd me verteld.

Nou mooi niet dus.

Ik vroeg Peter om met mij erbij de volgende procedure uit te voeren:
http://www.v-stromforum.de/./kb.php?mode=article&k=15

En ja hoor, bij handmatig volledig gesloten secundaire gas kleppen was de restopeningruimte van de voorste cylinder 3x groter dan de opening voor de achterste cylinder. Na bijstellen tot de opening van beide kleppen precies gelijk stonden, bleek de sensor voor de secundaire gaskleppen niet meer op 1100 maar 890 Ohm te staan in gesloten stand. Was nog even lastig omdat we geen tamperproof torx bitje T25 hadden, maar uiteindelijk, na veel gepruts, hadden we de sensor zo gedraaid dat ie de juiste weerstand aangaf. Vervolgens de primaire gaskleppen ook nog gesynchrosinseerd, want die stonden er nog steeds naast, zoals we direct aan het begin ook al maten.

Alles bij elkaar genomen, rijdt de DL1000 nu veel rustiger en met minder trillingen. Bij het gas geven trekt ie nu soepel vanaf 2500 rpm omhoog. De hele motor motor voelt aan alsof de beide cylinder nu opeens veel meer samenwerken ipv elkaar in de weg te zitten. Ik kan nu ook makkelijk met 2500 rpm in de 6 rijden zonder trillingen in het stuur!

Vandaag een wisselend stuk gereden met 1, 2 en 4 baans wegen. Normaal zou bij zo'n rit na ongeveer 90 km het eerste balkje van de tankindicatie wegvallen, vanmiddag gebeurde dat pas bij 108 km!

Het is nog te vroeg nu al een definitieve conclusie te trekken maar ik krijg hierdoor heel sterk het idee, dat mijn DL1000 nu eindelijk eens 1:19 gemiddeld gaat halen binnenkort.

Maar hij rijdt gewoon nu al veel fijner!

Wordt vervolgt met de volgende klus:
http://www.v-stromforum.de/viewtopic.php?t=527
Plaats reactie