Moeilijke neutraal....DL650L4

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Kristof
DL650 berijder
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 13-07-2012, 20:20
Mijn motor is een: Honda Africa Twin

Moeilijke neutraal....DL650L4

Bericht door Kristof »

Mijn Beesteke DL650L4 heeft de laatste 30 000km geen problemen geven...tot vorige week :(
Als ik van 1ste naar neutraal wil geen probleem 'mechanisch'; je voelt hem in neutraal gaan, maar geen groen lampje op het dashboard en de versnellingsindicator wordt blanco... Hij heeft het niet altijd, ongeveer 50/50.
laat je hem dan stationair draaien floept het groen lampje soms aan, en gaat weer uit.
Het eigenaardige aan de zaak is dat van 2de naar neutraal er geen probleem is :?:
Afgelopen vrijdag bij de dealer geweest; alle bewegende delen terug ingevet maar probleem bleef, volgens hem is het een contactje dat achter een plaatje schuin onder het voortandwiel zit. Hij gaat dinsdag contact opnemen met Suzuki Belgie.
Sowieso garantie :worship:
Ondertussen rijdt hij zonder problemen verder en heb ik de 42 000km beurt ingepland op vrijdag 27/02, dan gaat dit probleem ook verder nagekeken en opgelost worden.

Hij ging tegen dan ook proberen te weten te komen of mijn Beesteke onder de recall valt, indien ja ging hij deze ook uitvoeren :worship:

Iemand al vergelijkbaars meegemaakt? Of ben ik de enigste :?

Kristof.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Moeilijke neutraal....DL650L4

Bericht door Soesko »

Yep, met een GSX R. Er schijnt ergens een diode in het systeem te zitten en die wil wel eens kapot gaan. Ik had het met een GSX R, maar ik hoor dat er meerdere types Suzuki last van hebben. Niet iedere monteur of motorzaak is bekend met het probleem, waardoor ze vaak aan een andere oorzaak van het probleem denken. Zo heb ik er destijds door een monteur naar laten kijken en kreeg de motor terug inclusief storing. Hij kreeg het niet gevonden. Bij een andere zaak vertelden ze direct dat het de diode was en wisten precies hoe ze het probleem op konden lossen.
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Moeilijke neutraal....DL650L4

Bericht door Sanscorp »

Geen diode maar een weerstand, zal in de schakelaar zitten waar je niet bij komt.

Of natuurlijk gewoon vuil, dan wel bij de schakelaar of in de bedrading/stekkers.
Kristof
DL650 berijder
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 13-07-2012, 20:20
Mijn motor is een: Honda Africa Twin

Re: Moeilijke neutraal....DL650L4

Bericht door Kristof »

Ik ben nieuwsgierig, in de servicemanual vind ik wel iets terug van gearposition switch, maar ik zie nergens een diode of weerstand zitten.
Ik vermoed dat deze switch wel in garantie zal vervangen verworden.
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Moeilijke neutraal....DL650L4

Bericht door Sanscorp »

De weerstanden zitten in de schakelaar en het is idd de GPS (gear position switch).
Behuizing met enkele contactjes waar dus verschillende weerstanden achter zitten. Heb een eigen gpi (gear position indicator) gemaakt met hulp dus weer er alles van ;D
Kristof
DL650 berijder
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 13-07-2012, 20:20
Mijn motor is een: Honda Africa Twin

Re: Moeilijke neutraal....DL650L4

Bericht door Kristof »

Dat weet ik dan ook weeral :duim:
Blijkbaar zit daar olie achter, en heb dan voorgesteld om dit te combineren met het onderhoud :wink:
Al kan het wel zijn dat er tegen het onderhoud iets anders in de plaats gaat komen.... :twisted:
Kristof
DL650 berijder
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 13-07-2012, 20:20
Mijn motor is een: Honda Africa Twin

Re: Moeilijke neutraal....DL650L4

Bericht door Kristof »

Kristof schreef: Al kan het wel zijn dat er tegen het onderhoud iets anders in de plaats gaat komen.... :twisted:
Dat iets anders gaat dus een Africa Twin worden.
De DL650 heeft me veel plezier gegeven maar met onderstaande zaken was het een beetje teveel van het goede aan het worden.
Ik gebruik de moto elke dag en dan moet deze betrouwbaar zijn.

- Zweten van motorpakkingen; beide zijden van motorblok
- verschillende malen binnen geweest voor elektrische problemen
- voor diezelfde elektrische problemen ook 1x moeten laten takelen.
- nu dus het neutraal probleem.
- en het verbruik lijkt me de laatste weken ook in serieuze stijgende lijn te gaan.
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Moeilijke neutraal....DL650L4

Bericht door Sanscorp »

Ruil je hem in of wil je je probleemmotor voor een leuke prijs weg doen? Heb ik weer wat te knutselen O:-) :schater:
Kristof
DL650 berijder
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 13-07-2012, 20:20
Mijn motor is een: Honda Africa Twin

Re: Moeilijke neutraal....DL650L4

Bericht door Kristof »

Er zit nog Suzuki garantie op tot februari 2018 :wink:

De volledig uitgeruste DL neemt de dealer over, enkel de mistlampen, gps en spaakvelgen hou ik.
Voor de spaakvelgen krijgt Bert (van het Belgisch Vstrom forum) de eerste keus O:-)
Als je dezelfde prijs geeft als de dealer mag je hem zo komen halen, weet enkel dat er nu een probleempje is met de gearpositionsensor.
Stuur me anders een pm 8)
Laatst gewijzigd door Iron Horse op ma 01-02-2016, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie op een voorgaand bericht is ongewenst!
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Moeilijke neutraal....DL650L4

Bericht door Sanscorp »

Ik gok dat die prijs te hoog ligt :frusty: :D
En gezien de problemen tot nu toe vind ik dat voor die prijs net ff te.
Plaats reactie