Tussen versnelling 5 en 6 zit een neutraal

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Gert-JanD
Berichten: 488
Lid geworden op: vr 14-08-2015, 22:45
Mijn motor is een: 650 XTA van 2023
Woonplaats: Boreft (Bodegraven)

Tussen versnelling 5 en 6 zit een neutraal

Bericht door Gert-JanD »

Hallo allemaal,

Ik heb de laatste tijd een paar keer gehad dat ik tussen de 5e en de 6e versnelling de motor in de Neutraal stand had van mijn DL650 uit 2004 met tellerstand 20.500 km. Het is niet altijd en de motor schakelt verder als een zonnetje, vanmorgen reed ik tussen de 90 en 100 en schakelde van 5 naar 6 en toen zat versnelling in Neutraal gewoon verder schakelen naar 6 is niets aan de hand maar het is wel gek toch? Dit gebeurd dus zo af en toe, als ik het bewust probeer krijg ik niet voor elkaar.

Is er wat loos met de versnellingsbak??? Is dit een kwestie van afstelling van de versnellingsbak?

Herkent iemand dit rare probleem? Heb in nu een probleem :(

Gr. Gert-Jan
Als er één V-strom over de dam is, volgen er meer :-)}
Gebruikersavatar
Bruur
Berichten: 156
Lid geworden op: vr 06-04-2012, 10:50
Mijn motor is een: V-strom 650 2019
Woonplaats: Lelystad

Re: Tussen versnelling 5 en 6 zit een neutraal

Bericht door Bruur »

Ik heb het 1 keer gehad met een dl 1000 uit 2003, daarna nooit meer gehad.
Groeten Ronald.
Gert-JanD
Berichten: 488
Lid geworden op: vr 14-08-2015, 22:45
Mijn motor is een: 650 XTA van 2023
Woonplaats: Boreft (Bodegraven)

Re: Tussen versnelling 5 en 6 zit een neutraal

Bericht door Gert-JanD »

Hey Bruur,

Gelukkig :D , ik was al bang dat ik de enige ben die dit probleempje heeft. Fijn voor jou dat het maar een keertje was.

Het is zo verdacht stil met reacties :( .

Vandaag op de weg terug van mijn werk had ik het weer. Het gebeurde weer bij het opschakelen naar 6e versnelling bij 100 km per uur.

Hopelijk is er een techneut die helderheid kan brengen.

Gert-Jan
Als er één V-strom over de dam is, volgen er meer :-)}
Gebruikersavatar
Frimeur
Berichten: 119
Lid geworden op: di 14-02-2012, 22:24
Mijn motor is een: DL650A RAL 1015
Woonplaats: Limburg

Re: Tussen versnelling 5 en 6 zit een neutraal

Bericht door Frimeur »

Een "False neutral" heb ik ook eens in de zoveel tijd. Meestal bij, laten we zeggen pittig hoogtoerig bochtenwerk waarbij ik te kort en niet genoeg kracht heb gezet bij het opschakelen. Er wordt dan een tandwiel net ontkoppeld aan de ene kant maar nog niet gekoppeld aan de andere kant. Een false neutral. Je zit dan op de punt/nok van, laten we het arm van de schakel-ster noemen. Bij de echte neutraal zit je ook op een nok maar dan is er een klein kuiltje zodat hij er blijft zitten. Dat verklaart ook dat neutraal soms moeilijk is te vinden. Druk je te hard en ben je voorbij dat kuiltje en zit in de twee of de een.

Als het echt continu gebeurd kan er natuurlijk wat mis zijn in de bak: bijvoorbeeld de schakelvork(en). Simpel afstellen kan je de versnellingsbak overigens niet. Maar misschien zit je schakelpookje ietsje te hoog en schakel je door bijvoorbeeld een te stevige laars net niet genoeg omhoog.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Tussen versnelling 5 en 6 zit een neutraal

Bericht door Iron Horse »

Ik heb het ook wel vaker tussen versnellingen gehad. Technisch heb ik het niet uitgezocht, maar ik weet wel dat het voorkomt wanneer je niet volledig opschakelt maar een beetje halfbakken die pook omhoog beweegt. Er zal dus waarschijnlijk voldoende ruimte tussen de tandwielen zitten om er tussen te "zweven".
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gert-JanD
Berichten: 488
Lid geworden op: vr 14-08-2015, 22:45
Mijn motor is een: 650 XTA van 2023
Woonplaats: Boreft (Bodegraven)

Re: Tussen versnelling 5 en 6 zit een neutraal

Bericht door Gert-JanD »

Techneuten bedankt voor de info :duim: , meestal zijn er direct reacties dus ik dacht zal wel een raar probleem zijn heb ik dat.
Maar ik heb even op google gezocht op "false neutrals en motorcycle" en vindt zelfs een animatie waarom een false neutral voorkomt.
Animatiefilmpje: Fals neutrals explaned
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=f2hXXCmX3Iw[/youtube]

Ik zal in de gaten houden hoe ik schakel, wellicht iets meer druk zetten tijdens het schakelen.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op wo 23-12-2015, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Youtube link aangepast en zichtbaar gemaakt op het forum.
Als er één V-strom over de dam is, volgen er meer :-)}
Marre
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2012) L3

Re: Tussen versnelling 5 en 6 zit een neutraal

Bericht door Marre »

Ik probeer, zeker in de hogere versnellingen, de schakelpook op voorhand op druk te zetten. Op het moment dát je wil schakelen, moet je schakelpook dan minder afstand afleggen en moet je ook minder druk zetten. Bij bochtenwerk met veel geschakel is dat natuurlijk minder te doen (minder tijd om te anticiperen), maar het is een soort van reflex aan het worden.
(Maar ik heb geen ervaring met valse neutralen, DL650 L3)
Gebruikersavatar
Johnp
Berichten: 185
Lid geworden op: zo 29-03-2015, 12:26
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 MO
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Tussen versnelling 5 en 6 zit een neutraal

Bericht door Johnp »

Ik had het alleen toen ik nieuwe laarzen aangeschaft had. Ik moest dus duidelijk het nieuwe momentum vinden.
Nu komt het niet meer voor.

Hoop voor jou dat het ook zo iets is.
Lijkt me trouwens vreemd, temeer omdat jouw motor nog relatief weinig kilometers heeft gedraaid.

Met groet, John
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Tussen versnelling 5 en 6 zit een neutraal

Bericht door Soesko »

De bak tussen versnellingen in zetten doe je vaak zelf door wat nonchalant schakelen of net niet ver genoeg doordrukken. kijk even naar je kettingspanning, want als de ketting te los hangt dan wordt dit soms versterkt.
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Tussen versnelling 5 en 6 zit een neutraal

Bericht door Bozobin † »

En niet zo'n beetje ook !
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Rene
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 24-03-2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Tussen versnelling 5 en 6 zit een neutraal

Bericht door Rene »

Kennelijk is elke Strom weer anders.. die van mij schakelt het lekkerst als de ketting niet te strak staat.
Als ik de ketting op de max toelaatbare speling zet, dan rekt hij ook vrijwel niet meer.

.. en ik gebruik de koppeling ook niet altijd, dan schakel je ook niet makkelijk mis. :o)
Gert-JanD
Berichten: 488
Lid geworden op: vr 14-08-2015, 22:45
Mijn motor is een: 650 XTA van 2023
Woonplaats: Boreft (Bodegraven)

Re: Tussen versnelling 5 en 6 zit een neutraal

Bericht door Gert-JanD »

Soesko schreef:De bak tussen versnellingen in zetten doe je vaak zelf door wat nonchalant schakelen of net niet ver genoeg doordrukken. kijk even naar je kettingspanning.
Ik denk dat dit bij mij het probleem was, ik schakelde denk inderdaad wat nonchalant. Momenteel schakel ik wat krachtiger door de versnellingen en heb geen last meer.

Van de term "False neutral" had ik overigens nog nooit gehoord, Frimeur nog bedankt voor de oplossing :duim:
Als er één V-strom over de dam is, volgen er meer :-)}
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Tussen versnelling 5 en 6 zit een neutraal

Bericht door Bozobin † »

Rene schreef:Kennelijk is elke Strom weer anders.. die van mij schakelt het lekkerst als de ketting niet te strak staat.
Als ik de ketting op de max toelaatbare speling zet, dan rekt hij ook vrijwel niet meer.

.. en ik gebruik de koppeling ook niet altijd, dan schakel je ook niet makkelijk mis. :o)
Precies, BOVEN de max toelaatbare speling schakelt niet lekker meer. En die koppeling gebruik ik ook niet altijd.

Dus toch niet zoveel verschil tussen de diverse motoren :-)
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Plaats reactie