Teruglopend verbruik en trillingen

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
V-rider

Teruglopend verbruik en trillingen

Bericht door V-rider »

Ik heb het volgende:

Begin van het jaar een DL1000 K2 gekocht met 8.000 op de teller.

Nu ruim 12.000 kilometer gereden met een gemiddelde van boven de 1:18, maar de laatste tankbeurten loopt dat terug naar 1:16 en ik krijg het idee dat de motor slechter begint te lopen (erg rauw en veel trillingen).
Pas boven de 4.000 tpm gaat het blok weer 'normaal' lopen, maar ja, ik rijd nogal wat door files en dan ligt het aantal toeren toch iets lager en dat rijdt niet prettig.

Is er iemand die dit herkent of wellicht weet waar het aan kan liggen?
(Nog 2.000 km en dan de 24.000 beurt)

Bedankt,
Peter
MaxZeiler

verbruik enzo

Bericht door MaxZeiler »

hallo peter,

het gunstigste wat ik aan verbruik* gehaald heb is 1:17,5. maar erg rustig gereden, niet harder dan 110-120 op de teller en vooral veel in de O/D.

doorgaans haal ik 1:16 bij gevarieerd stads- en buitenweggebruik.

het ongunstigste was 1:14,8 tijdens een beetje dolle rit met duopassagier en bagage. was een slingertocht waarin geen gebruik van de O/D werd gemaakt, meestal ergens tussen de 2e en 4e versnelling.

ben benieuwd hoe jij 1:18 hebt gehaald?

de mijne heeft net de 6000 beurt gehad.

(*dl1000-k4)
Laatst gewijzigd door MaxZeiler op di 22-11-2005, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
P2U

Re: verbruik enzo

Bericht door P2U »

MaxZeiler schreef: ben benieuwd hoe jij 1:18 hebt gehaald?
ik heb hier zelfs al het onwaarschijnlijke 1/21 zien opduiken. Ik heb nog nooit beter gedaan dan 1/17. Zal wel iets met de rijstijl te maken hebben zeker?
En die man die 1/21 haalt, daar kan ik hoogstwaarschijnlijk voorbij met m'n Burgman125 die ik nog aan 't inrijden ben. :D :D :D
V-rider

Bericht door V-rider »

Tja, ligt denk ik ook aan het dagelijkse gebruik.
Ik rij dagelijks van Huizen naar Amsterdam over de a1 en a10.
Veel snelweg (ook veel file dus :( ).
Rijd in z'n 5 tegen de 120 op de rustige stukken en door de file in z'n 2 tegen de 50/60.
Ik houd van lekker vlot doortrekken naar de uiteindelijke snelheid.

Ik denk dat je dan niet veel kunt/zult gebruiken.
Tijdens een toerritje lekker doorrijden ging het verbruik inderdaad richting de 1:15.
Ruben

Bericht door Ruben »

ik heb ook ruim 1:21 gehaald maar dat was tijdens de vakantie, rijdend in 35 graden over 80 en 100 km wegen in Frankrijk.

Ik heb de ervaring dat hoe meer je Vstrom heeft gelopen hoe beter en zuiniger ie gaat rijden.

Desalniettemin heb ik nu geen Vstrom meer maar een BMW 1150GS.


...zucht, was het maar weer lente.....
BlueFlame

Bericht door BlueFlame »

Ik rij ook op een 1000 K2 en had na 15000 km. niet alleen trillingen maar ook een ratelend geluid wat langzaam erger werd.

Het bleek in de koppeling te zitten, nog net onder coulance van importeur de koppeling om kunnen ruilen voor een gemodificeerd type en de problemen waren weg.

Om dit te kunnen vasstellen moet je met een draaiende stilstaande motor de koppeling intrekken, als het geluid dan minder word of weg is kan je er vanuit gaan dat het de koppeling is.
Fred

Re: verbruik enzo

Bericht door Fred »

P2U schreef:
MaxZeiler schreef: ben benieuwd hoe jij 1:18 hebt gehaald?
ik heb hier zelfs al het onwaarschijnlijke 1/21 zien opduiken. Ik heb nog nooit beter gedaan dan 1/17. Zal wel iets met de rijstijl te maken hebben zeker?
En die man die 1/21 haalt, daar kan ik hoogstwaarschijnlijk voorbij met m'n Burgman125 die ik nog aan 't inrijden ben. :D :D :D

Ik snap ook niet hoe zo daarboven de Moerdijk aan die verbruikscijfers komen, ik ben net als PU2 nog nooit aan gunstiger cijfers als 1/17 oftewel ongeveer 6,5L/100km geweest, het was altijd al meer, met als toppers een dikke 8L/100 km (das is ongeveer 1/12 en een scheet zeker?)
V-rider

Bericht door V-rider »

@BlueFlame
Wanneer heb je dat laten doen?
De mijne moet volgende week voor de 24.000 beurt en ik heb dit aangegeven en hij kwam zelf ook al met het idee van de koppeling(huis).
BlueFlame

Bericht door BlueFlame »

V-rider schreef:@BlueFlame
Wanneer heb je dat laten doen?
De mijne moet volgende week voor de 24.000 beurt en ik heb dit aangegeven en hij kwam zelf ook al met het idee van de koppeling(huis).
Heb zelf een werkplaats met het goede gereedschap en heb de koppeling zelf vervangen. Heb er wel digi pics van gemaakt. Interesse :?:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Lijkt me dat je die hier ook wel mag plaatsen, zijn altijd mensen (zoals ik) in geinteresseerd. Of een link naar een plaats waar de foto's staan is natuurlijk ook prima.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Ferdo

Bericht door Ferdo »

Koppelingshuizen! Daar zijn er inmiddels nogal wat van, getuige deze thread met plaatjes:
http://11109.rapidforum.com/topic=10487 ... h%2Cbasket
Strommie

Bericht door Strommie »

#gedeeltelijk off-topic# (Had misschien bij topic 'tevreden over Suzuki' gemoeten?!)

Hoi Ferdo en mede-Strommers,

Nu ik die 'pics' van die koppelingshuizen zie, gaat er bij mij in één keer weer een :idea: branden:

Suzuki heeft in de jaren '70 ook al problemen gehad om een goed koppelingshuis te maken voor de toenmalige GT 750. ('de waterkoker/fluitketel')
Ikzelf heb bijv. (gelukkig ... en even 'afkloppen' :frusty: ) nog maar weinig mechanische defecten aan mijn ex-motoren gehad, maar ik herinner mij nú een situatie dat ik bij een GT 750 destijds een spontaan afgebroken 'lamel' had.
Bleek toen dus ook al een zwak onderdeel. (..... maar wát een motor was dat ....WOEHAAA .... geweldig, vond- en vind ik ze!)

Destijds werkte er bij Dick v/d Waerdt motoren in Doorn, een meer dan geweldige monteur 'Aart', die hem toen nog met een metalen band erom had gerepareerd, om mij de kosten van een nieuw koppelingshuis te besparen :wink:
(Waar zijn ze gebleven; die vakmannen met echt hart voor motoren? :roll: )

Groet, Rinus
Ferdo

Bericht door Ferdo »

Hier is een interessant verhaal te lezen over de trillingen die in een 90 graden V twin ontstaan. De veren in het koppelingshuis zijn ervoor om het optreden van deze trillingen bij een bepaald toerental tegen te gaan.
http://f2.grp.yahoofs.com/v1/gCGEQx3Em_ ... kshaft.doc

Bij te slappe veren, of te sterke krachten erop, gaat het koppelingshuis los zitten en krijg je het beroemde 'chudder' of schokkende effect. En dat gebeurt dan precies bij de resonanciefrequentie van het koppelingshuis, ergens tussen de 2800 en 3700 rpm.

Dit schokkende effect moet trouwens niet worden verward met het 'inhou' gedrag, dat de duitser KFR (konstantfahrruckeln) noemt.
Plaats reactie