Koppeling vervangen maar...

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Bibaco650

Koppeling vervangen maar...

Bericht door Bibaco650 »

Vandaag is mijn volledige koppeling vervangen van mijn dl650 k4. 50000 km. Niet veel km maar hij schakelde slecht en soms helemaal niet.
Kosten 575 euro. Ik rij weg vanavond bij de motoport, 500 meter verder weer niet schakelen. Enigzins "teleurgesteld" terug naar de motoport. Wordt nog even naar gekeken maar ze gingen sluiten dus morgen verder. Wel zegt ie " het kan het versnellingspookje zijn, we kijken morgen even" . Dus ik reageer: was het dan niet altijd al het pookje en hebben jullie nu voor niks een nieuwe koppeling er in gezet.
Probleem is: ik heb er totaal geen verstand van en zij hebben vorige week de diagnose gesteld van versleten koppeling.
Twee vragen: is 50.000 km niet veel te weinig kilometers voor een nieuwe koppeling, en wat zouden jullie doen in dit geval? Ik voel me behoorlijk genaaid...
Michael

Re: Koppeling vervangen maar...

Bericht door Michael »

Ai! Ik kan me goed voorstellen dat je daar een akelig gevoel bij krijgt.
Ik heb geen antwoord op je vraag maar hoop dat je die vlot krijgt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
De Graaf van Salland
DL650 berijder
Berichten: 418
Lid geworden op: wo 02-10-2013, 12:25
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 ABS L1
Woonplaats: Geëmigreerd van Salland naar Flevoland

Re: Koppeling vervangen maar...

Bericht door De Graaf van Salland »

Ik vindt 50.000 km wel erg snel voor versleten koppelingsplaten, mits de motor normaal behandeld is.
Vraag eens of ze aan jou de oude koppelingsplaten willen teruggeven (& neem ze mee naar huis).

GvS
"There is no such thing as bad weather, only wrong clothes" [Billy Connolly]
Rene
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 24-03-2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Koppeling vervangen maar...

Bericht door Rene »

Kan me voorstellen dat je baalt!

Wat werkt er precies niet? Komt de koppeling niet goed los?

Op mijn DL650K9 kan ik boterzacht opschakelen zonder koppeling, bij die beweging speelt de koppeling dus niet eens een rol.
M.i. moet een koppeling wel heel slecht zijn (onmogelijk om netjes weg te rijden oid) wil het schakelen echt in de weg zitten.

Ik zou (niet gehinderd door al te veel diepgaande kennis), idd meer denken aan iets in het schakelmechanisme. (schakelvork?)

Of de ketting staat veel te strak. Ik heb hem op ca 35 mm staan, en dat schakelt echt veel beter dan de 20..30mm die in het boekje staat.
Tandwielen in een ongesynchroniseerde bak moeten wat speling in de aandrijflijn hebben om "in elkaar te vallen".

Succes met de oplossing!
Bibaco650

Re: Koppeling vervangen maar...

Bericht door Bibaco650 »

Exacte probleem: bij opschakelen van 2 naar 3 ontkoppel ik, wil naar 3 schakelen de pook gaat omhoog maar gaat niet naar de volgende versnelling. Het is dezelfde ervaring alsof je in zijn zes staat een Nog een keer wil opschakelen maar de versnelling is er niet
Bibaco650

Re: Koppeling vervangen maar...

Bericht door Bibaco650 »

Volgens de motorzaak zou het nu aan de speling op de pook moeten liggen. Voor mijn gevoel was dat dan altijd het probleem al een hebben ze de koppeling voor niets vervangen.
Weerman
Berichten: 372
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
Woonplaats: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: Koppeling vervangen maar...

Bericht door Weerman »

Dat gevoel zou ik ook krijgen als ik dit zo lees, hebben ze zelf na de koppeling te hebben vervangen niet proef gereden dan?
hadden ze dan toch zelf ook moeten voelen dat het probleem er nog in zit.

Wim.
Rene
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 24-03-2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Koppeling vervangen maar...

Bericht door Rene »

Speling op de pook... ik twijfel.

Je zou kunnen kijken naar de stand van je pook tov je voet, en de kettingspanning.

(Ik denk meer aan schakelvorken of schakelwalsen die niet helemaal lekker zijn)

- Doet hij het alleen slecht van 2->3? -of alle versnellingen?
- Schakelt het ook niet tijdens rollen met een beetje nadrukken (koppeling op laten komen terwijl je druk op het pedaaltje houdt)
- Is het probleem ineens gekomen? (na welke activiteit), of was het altijd al een probleem?

Mijn brommer schakelt bijna telepathisch; daar heb jij niets aan - maar kennelijk is het geen std probleem met deze motoren.
Bibaco650

Re: Koppeling vervangen maar...

Bericht door Bibaco650 »

Probleem is: hij doet het niet altijd
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: Koppeling vervangen maar...

Bericht door AVC »

De Graaf van Salland schreef:Ik vindt 50.000 km wel erg snel voor versleten koppelingsplaten, mits de motor normaal behandeld is.
Vraag eens of ze aan jou de oude koppelingsplaten willen teruggeven (& neem ze mee naar huis).

GvS
Ik heb nu bijna 80 000 km op de strom staan, met de originele koppeling. Het lijkt me dus ook eerder onwaarschijnlijk dat de koppeling al doorgesleten is, maar het kan natuurlijk wel. Ik heb op een 125 cc'tje een gelijkaardig probleem gehad. Toen sprong hij soms spontaan uit de derde versnelling, en soms wilde hij er niet in. De garagist heeft toen gezegd dat het speling ter hoogte van de schakelvork was.
Wat ik je aanraad: download de volledige handleiding en kijk bij 'troubleshooting' . De meest voorkomende oorzaken van elk probleem kan je daar terugvinden. Hoe dan ook het geld van die koppeling terugvragen!
Jacco02

Re: Koppeling vervangen maar...

Bericht door Jacco02 »

Bibaco650 schreef:Exacte probleem: bij opschakelen van 2 naar 3 ontkoppel ik, wil naar 3 schakelen de pook gaat omhoog maar gaat niet naar de volgende versnelling. Het is dezelfde ervaring alsof je in zijn zes staat een Nog een keer wil opschakelen maar de versnelling is er niet
Lijkt me eerder een probleem van je versnellingsbak dan van de koppeling..

Verder heb jij het over een koppeling vervangen en anderen alleen over de platen? Is er een compleet nieuwe korf ingekomen? (wat mij nou niet echt nodig lijk en al helemaal niet bij pas 50k) Of alleen nieuwe platen? Dat laatste lijk me dan weer belachelijk veel geld.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Koppeling vervangen maar...

Bericht door John007 »

Als je koppelingsplaten zijn versleten dan gaat de koppeling slippen.
Dat kun je ook merken bij flink gasgeven, hij "trekt" niet echt meer.
Veel lawaai en weinig actie dus.
Zoals al eerder genoemd, de oude platen vragen.
Succes ermee.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Bibaco650

Re: Koppeling vervangen maar...

Bericht door Bibaco650 »

Alles is vervangen. Tja ik heb er verder niet zoveel kijk op, maar daarom laat ik hun ook de diagnose stellen. Als ik dan vervolgens het probleem houd, vind ik dat eigenlijk "hun probleem" waar zij mij in tegemoet zouden moeten komen. Wordt morgen een gezellige discussie want over de telefoon zei ie alleen maar dat ik het arbeidsloon voor het monteren en stellen van de nieuwe pook niet hoefde te betalen[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES]
Rene
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 24-03-2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Koppeling vervangen maar...

Bericht door Rene »

...maar in het kader van wetenschappelijk onderzoek: (hij doet het soms wel soms niet) hoe zit het nu met:
- positie pedaaltje tov voet (staat af fabriek soms op "Japanse voetjes" ingesteld, kan je niet goed doorschakelen)
- kettingspanning (veel te strak = moeilijker schakelen)
Bibaco650

Re: Koppeling vervangen maar...

Bericht door Bibaco650 »

Ik moet nog even wachten op het nieuwe pookje. Kettingsspanning is goed daar hebben ze naar gekeken
Gebruikersavatar
De Graaf van Salland
DL650 berijder
Berichten: 418
Lid geworden op: wo 02-10-2013, 12:25
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 ABS L1
Woonplaats: Geëmigreerd van Salland naar Flevoland

Re: Koppeling vervangen maar...

Bericht door De Graaf van Salland »

Misschien denk ik nu een beetje te simpel, maar als jij het probleem alleen hebt bij het schakelen van de 2e naar de 3e versnelling, dan kan dat toch nooit aan de koppeling liggen?
De koppeling is namelijk hetzelfde ding, of je nou in de 1 of in de 6e versnelling rijdt.
Als de koppeling het probleem was, dan kwam je (sporadisch) hetzelfde probleem in alle versnellingen tegen.

Naar mijn idee zit er een probleem in de versnellingsbak (maar ik vermoed dat de kans daarop wat kleiner is). Of in het schakelmechanisme (kans = wat groter).

Verder zou ik geen zaken meer doen bij deze firma, tenzij ze nu met een heel goed onderbouwde analyse komen, waarom ze de koppeling hebben vervangen.

GvS.
"There is no such thing as bad weather, only wrong clothes" [Billy Connolly]
Evberkel

Re: Koppeling vervangen maar...

Bericht door Evberkel »

Absoluut gelijk gvs. De koppeling vervangen zonder te onderzoeken of daar het probleem ligt is erg raar. Of ts heeft expliciet gevraagd om vervanging van de koppeling. Neemt nog steeds niet weg dat een motorzaak ook een adviserende functie heeft en niet klakkeloos opgedragen werkzaamheden moet uitvoeren. Zo ga je niet met klanten om.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Koppeling vervangen maar...

Bericht door Iron Horse »

Ik zou Nimag eens gaan raadplegen. Zij moeten toch ook wel iets objectiefs hierover kunnen zeggen. Of ze kunnen de dealer eens aan de tand voelen. (Niet dat ik nu zulke goede ervaringen heb met Nimag, maar het is het proberen waard.)
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Koppeling vervangen maar...

Bericht door Eikie »

Over welke Motoport heb je het Bas ??
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
De Graaf van Salland
DL650 berijder
Berichten: 418
Lid geworden op: wo 02-10-2013, 12:25
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 ABS L1
Woonplaats: Geëmigreerd van Salland naar Flevoland

Re: Koppeling vervangen maar...

Bericht door De Graaf van Salland »

Bibaco650 schreef: ........ en zij hebben vorige week de diagnose gesteld van versleten koppeling........
De diagnose voor versleten koppelingsplaten is heeeeeel simpel: je geeft gas en je ziet de toerenteller omhoog gaan terwijl je snelheid (nauwelijks) toeneemt.
Dit effect kan je het beste merken in de eerste versnelling.

Als je het voor jezelf wilt uittesten: zet het voorwiel eens tegen een stoeprandje en trek dan weg over het stoeprandje heen.

Appeltje, eitje........ 8)
"There is no such thing as bad weather, only wrong clothes" [Billy Connolly]
Bibaco650

Re: Koppeling vervangen maar...

Bericht door Bibaco650 »

Ondertussen motor weer opgehaald bij motoport Amsterdam. Hij schakelt weer als een zonnetje met een nieuw pookje en vervangen koppelingskabel. Mijn argument dat als eerst het pookje was vervangen dat mijn probleem dan opgelost was geweest werd niet echt op ingegaan. "Ja, de koppeling was ook niet 100% meer" zeiden ze. Op mijn opmerking dat ik vond dat hun analyse in eerste instantie te kort was geschoten en dat het symptoom van het niet kunnen schakelen niet was opgelost na het vervangen van de koppeling, en nu wel, en dat dus de pook het probleem was kwam de reactie "ja we vervangen geen onderdelen voor de lol". Ik heb uiteindelijk geen arbeidsloon betaald voor het plaatsen van de pook en het vervangen van de koppelingskabel. Kortom ik voel me nog steeds genaaid maar mijn onderhandelingstechnieken schoten duidelijk te kort. Motoport is in ieder geval een klant armer.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Koppeling vervangen maar...

Bericht door John007 »

Wat een prutsers. ...
Zijn ze daar ook aangesloten bij de bovag of iets vergelijkends zodat je daar je beklag kunt doen?
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Sander_strom
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 03-08-2014, 11:45
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Woonplaats: Eindhoven

Re: Koppeling vervangen maar...

Bericht door Sander_strom »

Wedden dat ze die oude koppelingsplaten net weg hebben gegooid...
't gas zit toch rechts he?
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Koppeling vervangen maar...

Bericht door Ebrostrom »

Dan kijk je toch even in de container ;-)...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Koppeling vervangen maar...

Bericht door Bozobin † »

Mijn vorige Strom 133.000 km met dezelfde koppelingsplaten. 50 kkm ? Ik geloof er geen barst van.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Koppeling vervangen maar...

Bericht door Sanscorp »

Gevalletje "Stealer" zoals helaas wel vaker gebeurd.
Bibaco650

Re: Koppeling vervangen maar...

Bericht door Bibaco650 »

Stealer?
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Koppeling vervangen maar...

Bericht door Sanscorp »

Woordspeling.
Engels: Steal

Geen dealer maar stealer.
Plaats reactie