x-tre info gevraagd

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Blackbusa
Berichten: 43
Lid geworden op: do 16 jul 2015, 22:57
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2014)

x-tre info gevraagd

Bericht door Blackbusa » zo 26 jul 2015, 15:08

hello, heeft iemand dit al op zijn v-strom gemonteerd?
ik heb een 2015 1000cc en zit er over te denken?

maar werkt het en is het de moeite?

Gebruikersavatar
Motormuus
DL1000 berijder
Berichten: 1037
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 11:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000 l5
Locatie: brouw

Re: x-tre info gevraagd

Bericht door Motormuus » zo 26 jul 2015, 15:43

Wat is x-tre?

Blackbusa
Berichten: 43
Lid geworden op: do 16 jul 2015, 22:57
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2014)

Re: x-tre info gevraagd

Bericht door Blackbusa » zo 26 jul 2015, 16:59

http://www.healtech-electronics.com/products/xtre/" onclick="window.open(this.href);return false;
oeps link stond er niet bij.

Gebruikersavatar
Theo2
DL650 berijder
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 07 jan 2013, 10:58
Mijn motor is een: Yamaha MT-07 Tracer 700 blauw 2016.

Re: x-tre info gevraagd

Bericht door Theo2 » zo 26 jul 2015, 17:02

Motormuus schreef:Wat is x-tre?
Dit is een Powerbox. :worship:
Bij o.a Suzuki worden motoren vaak geknepen vanwege emissie-eisen.
Met de X-TRE word dit opgeheven, waardoor u meer vermogen krijgt .

(Vooral op een rode...kan ie nog harder). :schater: :schater: :schater: :-)}

Blackbusa
Berichten: 43
Lid geworden op: do 16 jul 2015, 22:57
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2014)

Re: x-tre info gevraagd

Bericht door Blackbusa » zo 26 jul 2015, 17:19

idd, maar zijn er hier die dit gebruiken/hebben op hun moto?

zoek ergens pro's en contra's....

Gebruikersavatar
Bozobin
DL650 berijder
Berichten: 2935
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: x-tre info gevraagd

Bericht door Bozobin » ma 27 jul 2015, 09:14

De meeste winst is te halen uit je eigen stuurkunsten.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3

Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 4287
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Locatie: Maasbree

Re: x-tre info gevraagd

Bericht door Ebrostrom » ma 27 jul 2015, 10:19

:schater:


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | Zumo 660 & migsel | DTS | Xenon

Blackbusa
Berichten: 43
Lid geworden op: do 16 jul 2015, 22:57
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2014)

Re: x-tre info gevraagd

Bericht door Blackbusa » ma 27 jul 2015, 11:48

helemaal juist, maar bij het rechtdoor rijden is meer vermogen toch altijd leuk

Blackbusa
Berichten: 43
Lid geworden op: do 16 jul 2015, 22:57
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2014)

Re: x-tre info gevraagd

Bericht door Blackbusa » di 28 jul 2015, 15:30

http://www.stromtrooper.com/dl1000a-201 ... vee-3.html" onclick="window.open(this.href);return false;

deze info vond ik op een ander forum....

ik denk dat ik het na de "inrijperiode" wel ga proberen...

ps. hoeveel km is die inrijperiode eigenlijk?
mijn busa stond al na 1200 km op de testbank met een power commander en compleet aangepaste uitlaat (zonder cat en met andere dempers)

Gebruikersavatar
Ripple
Berichten: 195
Lid geworden op: za 20 dec 2014, 20:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000A (2015)
Locatie: Izegem West-Vlaanderen

Re: x-tre info gevraagd

Bericht door Ripple » di 28 jul 2015, 17:53

Blackbusa schreef: mijn busa stond al na 1200 km op de testbank met een power commander en compleet aangepaste uitlaat (zonder cat en met andere dempers)
Bij mijn V-Stromke stond na 1000 km al alles er op en er aan :mrgreen: ... en hij leeft nog :D
Morgen word hem volledig uitgetest door Ruud Fredricks ... hopelijk niet te veel regen ... want tis nog een eindje rijden :roll:

Een X-Tre of een G-Pack (zoals de mijne) laat gewoon weten aan de ECU dat de motor in 6de versnelling staat ... zo omzeild hij alle begrenzingen ... met het gas open ben je wel iets gewaar dat de motor iedere vitesse blijft door trekken :twisted:
Als toerist ben je daar helemaal niets van gewaar ... voor deze mensen is dat weggegooid geld :wink:

Blackbusa
Berichten: 43
Lid geworden op: do 16 jul 2015, 22:57
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2014)

Re: x-tre info gevraagd

Bericht door Blackbusa » do 30 jul 2015, 13:38

hey en dat is ook een 2014/15??
niceeee laat eens weten wat het resultaat is?

ps heb jij nog een normale versnellingsindicatie?

Gebruikersavatar
Phony123
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 16 mar 2014, 19:31
Mijn motor is een: vstrom 1000, model 2016
Locatie: Tilburg

Re: x-tre info gevraagd

Bericht door Phony123 » vr 31 jul 2015, 09:21

Het onderste kwam ik ook tegen op een motorforum ,,dus niet alleen maar positieve geluiden.

Over die X-Tre boxen is nogal wat te doen geweest. Van origine waren ze gemaakt voor specifieke types Suzuki, omdat die begrenzers hadden voor de lagere versnellingen. Ze zijn daarna voor een groot aantal andere motoren verschenen, hoewel sommige merken helemaal geen begrenzers gebruikten.

Ik meen me te herinneren dat een Duitser die dingen een keer heeft onderzocht door ze open te zagen. Toen bleek er een verzameling electronische onderdeeltjes in te zitten waarvan niemand begreep wat het nut er van kon zijn.

Gebruikersavatar
Ripple
Berichten: 195
Lid geworden op: za 20 dec 2014, 20:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000A (2015)
Locatie: Izegem West-Vlaanderen

Re: x-tre info gevraagd

Bericht door Ripple » vr 31 jul 2015, 21:16

Yep ... een Tre is gewoon een transistor en 2 weerstanden ... een X-Tre en G-Pack zijn al een chip :wink:

Gebruikersavatar
Ripple
Berichten: 195
Lid geworden op: za 20 dec 2014, 20:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000A (2015)
Locatie: Izegem West-Vlaanderen

Re: x-tre info gevraagd

Bericht door Ripple » vr 31 jul 2015, 21:23

Blackbusa schreef:
niceeee laat eens weten wat het resultaat is?
Blader deze maar eens door ... :wink: viewtopic.php?f=1&t=11531" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1123
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: x-tre info gevraagd

Bericht door Sanscorp » di 08 sep 2015, 13:33

TRE (timing retard elimination), is niks anders dan een transistor en 2 weerstandjes, kant en klaar te koop voor 80 euro, zelf solderen 10 cent.
Of deze manier op elke motorfiets (K en L) werkt, durf ik niet zeggen, ik meen mij te herinneren van niet.
X-TRE ken ik niet door en door, daar kan ik weinig zinnigs over zeggen, maar wat ik zo lees is dat je de GPI (gear position indicator) behoud waar deze anders dus niet meer zou werken.
Heb je een aftermarket GPI dan dien je die eerst te plaatsen en daarna pas de TRE, zo komt het signaal nog wel bij de GPI en dus je display, maar niet bij de ECU.

De healtech dyno charts zijn wel erg optimistisch, je zou er zomaar 15 tot 20 pk bij krijgen... :frusty:

Er is veel discussie over, maar zoals ik het begrijp zijn alle behalve de 4e versnelling "begrenst" in de vorm van een map in de ECU welke de timing regelt.
Door de transistor met weerstand (dezelfde weerstand als die van de schakelaar op de versnellingsbak in de 4e versnelling) te plaatsen, laat je de ECU constant denken dat de motor in de 4e (onbeperkte) versnelling staat.

Ik heb er mee gereden maar vond het verschil niet significant, maar ik ga binnenkort nog even opnieuw testen (ik heb een DIY versie liggen).
Veel modificaties zitten voor mijn gevoel "tussen de oren" en maar weinig mensen hebben het verschil gemeten (en zo wel dan kan ik de resultaten niet meer vinden).

Het zou wel gedaan zijn vanwege de milieu-eisen en omdat de motor voor absolute beginners erg fel kan reageren in de 1e en 2e.
Op een ander forum schrijft iemand "als je begint met rijden, absoluut geen TRE gebruiken!" maar dat is onzin, het is niet ineens een raket geworden en als je net begint met rijden zit je sowieso verkeerd op een DL1000 in mijn ogen.

Pro's zouden dus zijn: Geen limieten meer in alle versnellingen.
con's: Kosten voor een kant en klaar apparaat en je hebt geen OD lampje meer (want de schakelaar staat op de 4e versnelling ingesteld en "ziet" dus niet meer dat de bak in de 6e overdrive staat).
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

Rene
Berichten: 281
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: x-tre info gevraagd

Bericht door Rene » di 08 sep 2015, 13:46

Op het Duitse forum zijn hele horde's DL1000ABS bezitters al bezig nieuwe ECU's van de dealer te eisen (met succes).
In die nieuwe ECU zou een nieuwe mapping zitten die de evt, problemen ook tegemoet komt.

Ook zou de "fuel cutoff" in de 1e en 2e versnelling aangepast zijn, waardoor een mogelijk aan/uit gedrag wordt verbeterd.
Veel enthousiastme over het resultaat kennelijk...

Zijn die Duitsers een beetje pro-actiever dan ons Hollanders? (ik heb een DL650, die doet't gewoon :o) )

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1123
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: x-tre info gevraagd

Bericht door Sanscorp » di 08 sep 2015, 13:52

Im Deutschland zitten er wat meer technische mensen op het forum, eerlijk is eerlijk, hier valt het mij tegen :shock: (geen of zeer weinig "doe het zelfers "hier).
Je moet alleen het kaf van de koren zien te scheiden met wat betreft meningen en ervaringen, da's soms lastig.

Een nieuwe ecu lijkt me wat overbodig, een dealer of in ieder geval de importeur zou zo de laatste software versie in kunnen laden (flashen).
Maar sowieso is dit alleen van toepassing op de L, ik heb een K2 en daar zit net geen garantie meer op.

Helaas heb ik geen ervaringen met de nieuwere modellen en heb ik mij er dus ook nog nooit in hoeven verdiepen.
Dit staat overigens los van de TRE omdat de mappen geoptimaliseerd zijn en wellicht de Timing Retard al uit de mappen zelf gehaald is.
Sowieso is de fuel cutoff ook weer iets anders ;)
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

Blackbusa
Berichten: 43
Lid geworden op: do 16 jul 2015, 22:57
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2014)

Re: x-tre info gevraagd

Bericht door Blackbusa » ma 28 sep 2015, 23:00

hello, ik heb vandaag mijn x-tre ontvangen en direct gemonteerd.
VEEL dank aan ripple voor de nodige info

zonet een testrit gedaan en echt woow... wat een verschil, hij trekt echt linear door en is veel levendiger of ervoor (en ik heb er twee uur ervoor ook mee gereden)

echt super blij mee.... (beste accessoire ooit)

Gebruikersavatar
LHoey
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 20 sep 2015, 22:11
Mijn motor is een: DL 1000 Adventure L4
Locatie: BE - Mol

Re: x-tre info gevraagd

Bericht door LHoey » do 29 okt 2015, 12:38

Heeft de X-TRE invloed op de traction control?

Volgens een promofilmpje van suzuki over de traction control op de DL1000 wordt o.a. gebuikt gemaakt van de gear position voor de traction control.
Maar die staat met een X-TRE dus altijd op 4

mvg
Lode

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1123
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: x-tre info gevraagd

Bericht door Sanscorp » do 29 okt 2015, 12:49

Dat zal dan wel ja! Heeft met koppel te maken he
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

Gebruikersavatar
LHoey
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 20 sep 2015, 22:11
Mijn motor is een: DL 1000 Adventure L4
Locatie: BE - Mol

Re: x-tre info gevraagd

Bericht door LHoey » do 29 okt 2015, 13:44

inderdaad

en dan stel ik mij de vraag of de traction control nog wel correct werkt met de X-TRE:

reactie van Healtech op de vraag:
Hi Lode,

We had a limited amount of time to test this bike but we have not noticed any problems with the Traction Control with XTRE fitted. Also, we haven't received any complaints so far.

Kind Regards,
/Norbert
http://www.healtech-electronics.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1123
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: x-tre info gevraagd

Bericht door Sanscorp » do 29 okt 2015, 14:06

Nee totdat het fout gaat, als je zo'n antwoord geeft vind ik dat behoorlijk onprofessioneel....

Test het voordat je het verkoopt, je rijd wel op 2 wielen... :frusty:
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

Gebruikersavatar
LHoey
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 20 sep 2015, 22:11
Mijn motor is een: DL 1000 Adventure L4
Locatie: BE - Mol

Re: x-tre info gevraagd

Bericht door LHoey » vr 30 okt 2015, 18:54

Dat heb ik hen ook gezegd.
En hen gevraagd of ze kunnen garanderen dat alle veiligdheidssystemen zoals TC blijven werken zoals ontworpen.

reactie:
Hi Lode,

We can not do long tests with all products on all possible bike models, it is just not doable.
Many bikes come with traction control now and we haven't encountered with any problems so far.

The gear position signal is the least important factor for the TC.
The main signals are the TPS, RPM, wheel sensors (speed and slip).
Manufacturers claim they also use the gear position signal too but we found no evidence during our tests.

Kind Regards,
/Norbert

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1123
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: x-tre info gevraagd

Bericht door Sanscorp » vr 30 okt 2015, 19:32

Ik weet het niet hoor, want heb nog nooit een fiets met tc gehad, maar je hebt diverse mappen per versnelling en volgens mij vertel je de ecu met het gp signaal juist hoeveel het geknepeb moet worden. Zonder gp signaal gaat deze wss in een soort noodloop en op een gemiddelde ingrijpen.

Met een gp signaal altijd op 4 kan het zomaar zijn dat er te veel of te weinig ingegrepen word.

Maar dat verzin ik nu even ter plekke. Moet vast wel uit te zoeken/vinden zijn.
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

Blackbusa
Berichten: 43
Lid geworden op: do 16 jul 2015, 22:57
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2014)

Re: x-tre info gevraagd

Bericht door Blackbusa » do 05 nov 2015, 08:55

ik heb wel wat opzoeking gedaan hierover en de xtre heeft enkel invloed op de motorstuurdoos, niet op de TC.

het verschil in rijden is wel zeer goed voelbaar.

aangezien ik binnenkort nog enkele perfomance mods gan doen (volledige arrow uitlaatlijn, pc5 + autotune, vlinderkleppen weg) heb ik de xtre er even uitgehaald en hem op de bank gezet.. standaard dus!

nadien doe ik terug een run op de bank en dan weet ik het verschil he

standaars is het allesinds bedroevend

Gebruikersavatar
LHoey
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 20 sep 2015, 22:11
Mijn motor is een: DL 1000 Adventure L4
Locatie: BE - Mol

Re: x-tre info gevraagd

Bericht door LHoey » do 05 nov 2015, 11:05

Inderdaad, ik stoor mij er enorm aan het feit dat je voelt dat de motor niet voluit gaat.
Ik ben een standaardrijder en voel mij niet snel geneigd mods te doen.
Maar bij deze dus wel. Toch maar eens proberen dus.

grtn
Lode

Blackbusa
Berichten: 43
Lid geworden op: do 16 jul 2015, 22:57
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2014)

Re: x-tre info gevraagd

Bericht door Blackbusa » do 05 nov 2015, 14:36

idd, dat voel je heel goed... na de xtre is dat weg hoor.

groeten en succes

Gebruikersavatar
LHoey
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 20 sep 2015, 22:11
Mijn motor is een: DL 1000 Adventure L4
Locatie: BE - Mol

Re: x-tre info gevraagd

Bericht door LHoey » do 05 nov 2015, 14:44

Ik kom net als jij van een snellere naked. (cb900 Hornet)
dat zal er ook wel mee te maken hebben :-D

grtn
Lode

Blackbusa
Berichten: 43
Lid geworden op: do 16 jul 2015, 22:57
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2014)

Re: x-tre info gevraagd

Bericht door Blackbusa » do 05 nov 2015, 15:02

op mijn hayabusa heb ik zelfs een pc5 + autotune

en de catalysator heeft ook zijn ontslag gekregen...

ik vondt dat die met haperingen optrok en dat zag je ook perefect in de curve van een testbank....

bij mijn vstrom is het wel veel meer voelbaar... dus dat moet anders

Plaats reactie