Benzinegeur bij draaiende warme motor

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
S2Ralf

Benzinegeur bij draaiende warme motor

Bericht door S2Ralf »

Als ik ergens stil sta met warme motor ruik ik een benzine geur, nu ik dit met andere motoren nooit geroken heb vroeg ik me af of dit mischien iets is wat de vstrom wel heeft. Het is een 2012. Ben er deze middag mee naar de dealer gereden en de mechanieker houd het op verdamping of verluchting met dit warme weer. De motor drupt niet ofzo maar het is gewoon een irritante geur.
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: Benzinegeur bij draaiende warme motor

Bericht door AVC »

Mijn buurman zei dat als je zo'n geur waarnam dat het een teken was dat je bougies versleten waren. Geen enkel idee of er iets van waar is. Zelf merk ik ook wel soms een geurtje op, maar zolang er geen lekken zijn, geen verlies in power of algemene achteruitgang dan maak ik me eigenlijk geen zorgen. Ik denk dat het niet zo heel onlogisch is dat je soms ruikt dat de benzine 40 cm onder je neus aan het klotsen is.
S2Ralf

Re: Benzinegeur bij draaiende warme motor

Bericht door S2Ralf »

Rij ondertussen toch ook alweer 18 jaar met de motor en moet zeggen dat ik het zo fel nooit geroken heb. Dacht ga het hier ook even in de groep gooien.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Benzinegeur bij draaiende warme motor

Bericht door Eikie »

Gisteren bij +35c heb ik het voor het eerst geroken. De warmte zal er zeker mee te maken hebben.
Ook was mijn tank behoorlijk vol.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Benzinegeur bij draaiende warme motor

Bericht door Soesko »

Mijn mijn Dl650K5 ruik ik het soms ook, maar ik geloof niet dat er iets mis is. Ik heb het ding al jaren en inmiddels staat de teller op 65.000 km. Wellicht dat het de tankontluchting is die je ruikt. Als er niets lekt dan zou ik me er niet teveel zorgen om maken.
S2Ralf

Re: Benzinegeur bij draaiende warme motor

Bericht door S2Ralf »

Gisteren morgen rook ik het ook. Met de warmte alleen zal het niks te maken hebben. Bij mijn vorige 17 motoren heb ik nooit benzine geroken als ik ergens stil stond. (en daar zaten ook italianen tussen :mrgreen: )
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Benzinegeur bij draaiende warme motor

Bericht door Sanscorp »

Warmte kan zeker wel.
benzine zet uit zeker in de volle zon wordt je tank goed warm en dan gaat het ontluchtingsgaatje werken.

Deze zorgt er ook voor dat je tank niet vacuüm trekt want een tank kan nooit 100% gesloten zijn.

Verder is benzine ruiken geen teken van een versleten bougie.
Kan wel te maken hebben met een te rijke afstelling (stsrionair). Dit laatste kan je wel weer aan de bougie zien (nat/zwart).

Maar het nakijken van het luchtfilter, bougies en zeker ook alle rubbers (gasklephuis rubber maar inlaat en carterdamp slang naar luchtfilterhuis) kan nooit kwaad.

Ik vermoed echter dat er noppes aan de hand is.
Gebruikersavatar
Frimeur
Berichten: 119
Lid geworden op: di 14-02-2012, 22:24
Mijn motor is een: DL650A RAL 1015
Woonplaats: Limburg

Benzinegeur bij draaiende warme motor

Bericht door Frimeur »

Misschien is het ontluchtingsslangetje van de tank losgeschoten. De damp komt dan onder je tank vandaan inplaats van onder je blok nabij je rechtervoet waar het veel makkelijker wegwaait. Dus een stuk dichter bij de neus zullen we maar zeggen.
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Benzinegeur bij draaiende warme motor

Bericht door Sanscorp »

Eerlijk gezegd weet ik niet eens waar deze op de strom zit.

Ik ken ze ook veelal van een gaatje bij/in de tankklep. Dan ruik je het zeker snel.

Volgens mij zit er aan de onderkant van de tank geen slangetje (moet volgens mij ook boven zitten anders komt er geen damp maar benzine uit :))

Heb de tank al aardig wat keren los gehad en zo uit mijn hoofd hoef je maar 2 verbindingen los te halen: benzineslang en elektra.
Gebruikersavatar
Ballie
DL650 berijder
Berichten: 546
Lid geworden op: za 01-03-2014, 09:56
Woonplaats: Roosendaal - West Brabant
Contacteer:

Re: Benzinegeur bij draaiende warme motor

Bericht door Ballie »

Van de week met tanken even te lang naar de meter op de pomp gekeken en te weinig naar de vulopening van de motor. Met als gevolg dat er een kleine hoeveelheid boven de opening uitkwam. Deze verdween door de overloop en liep rechts onderaan de motor uit een slangetje. Een mooi plasje benzine op de vloer achterlatend :frusty:

Goed dat die vloeren tegenwoordig vloeistofdicht zijn. En gelukkig viel ook de financiële schade door de wel zeer lage literprijs ook nog mee :mrgreen:
You can't buy happiness, but you can buy a V-Strom...
Gebruikersavatar
Frimeur
Berichten: 119
Lid geworden op: di 14-02-2012, 22:24
Mijn motor is een: DL650A RAL 1015
Woonplaats: Limburg

Re: Benzinegeur bij draaiende warme motor

Bericht door Frimeur »

Precies, dat gaatje bovenin is dus verbonden met een buisje dat door je tank loopt en onderaan je tank naar buiten steekt. Hierop zit dus dat slangetje dat onder het blok uitkomt. Je zal er overigens twee zien. Die andere is namelijk de overloop van de accu. Als de accu, door wat voor oorzaak dan ook, te heet wordt en gaat koken krijg je geen zuur en brandbare gassen op een plek waar je het niet wilt.
Gebruikersavatar
Frimeur
Berichten: 119
Lid geworden op: di 14-02-2012, 22:24
Mijn motor is een: DL650A RAL 1015
Woonplaats: Limburg

Re: Benzinegeur bij draaiende warme motor

Bericht door Frimeur »

Overigens dient dat gaatje niet alleen voor de ontluchting maar ook voor de beluchting. Anders wordt de tank vacuüm getrokken. De tankdop sluit bij de meeste moderne motorfietsen namelijk volledig af. Ben je dat slangetje niet eerder tegengekomen op de Strom dan bungelt deze er waarschijnlijk al lange tijd naast. Je hebt dan geluk dat door overvullen of terugslag tijdens tanken er niet zoveel door dat gaatje is gegaan dat het op je blok heeft vlam gevat.
S2Ralf

Re: Benzinegeur bij draaiende warme motor

Bericht door S2Ralf »

Ben vorige vrijdag nog eens langs de motorzaak geweest en de 18de moet ie binnen voor eens naar het probleem te kijken. Kwam er ook nog achter dat de knop om de spanning te regelen van de achterveer hellemaal vast zat.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Benzinegeur bij draaiende warme motor

Bericht door Soesko »

Ook zo'n herkenbaar probleem. Gebeurt vaker en het is slim om er zo af en toe een draai aan te geven om te voorkomen dat hij vast gaat zitten.
Laatst gewijzigd door Stroompje op ma 17-08-2015, 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bij een directe reactie is quoten niet gewenst!
S2Ralf

Re: Benzinegeur bij draaiende warme motor

Bericht door S2Ralf »

Afgelopen zaterdag de motor binnen gedaan voor eens naar de benzine geur te laten kijken want het bleef irritant. Ondertussen had ik ook nog gemerkt dat de stel knop voor de achterveer vast zat. Vandaag de motor terug gaan halen en de geur is weg. De verluchting van de carter was los gekomen en zo kwamen er dampen vrij. En alles netjes onder garantie gemaakt. :duim: voor Erckens
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Benzinegeur bij draaiende warme motor

Bericht door Sanscorp »

Zoals ik eerder schreef ;)

Maar mooi dat het opgelost is.
Plaats reactie