Backfire uit luchtinlaat????
- Bibaboeba
- Berichten: 106
- Lid geworden op: do 15-01-2015, 23:09
- Mijn motor is een: DL1000 (2004), GPZ900R (1984)
- Woonplaats: Utrecht
Backfire uit luchtinlaat????
Beste mede-strommers,
Het is de afgelopen dagen een aantal keer voorgekomen dat ik na accelereren en vervolgens hard decelereren buiten de gebruikelijke backfire uit de uitlaat een klap onder de tank vandaan hoorde komen. Vervolgens merk ik niks anders in het gedrag van de motor o.i.d.. Kan het zijn dat er een explosie plaatsvind met overgebleven brandstof op het moment dat de inlaatkleppen open staan en er dus op dat moment een klap te horen is uit de luchtinlaat/luchtfilter??? Zo ja, kan dit kwaad en hoe is dit op te lossen??
Alvast bedankt voor het meedenken!
Het is de afgelopen dagen een aantal keer voorgekomen dat ik na accelereren en vervolgens hard decelereren buiten de gebruikelijke backfire uit de uitlaat een klap onder de tank vandaan hoorde komen. Vervolgens merk ik niks anders in het gedrag van de motor o.i.d.. Kan het zijn dat er een explosie plaatsvind met overgebleven brandstof op het moment dat de inlaatkleppen open staan en er dus op dat moment een klap te horen is uit de luchtinlaat/luchtfilter??? Zo ja, kan dit kwaad en hoe is dit op te lossen??
Alvast bedankt voor het meedenken!
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Re: Backfire uit luchtinlaat????
Waarschiijlijk is je luchtfilterhuis losgekomen van de injectie unit. En totdat je t weer vast zet blijft ie t vaker doen.
Backfires duiden op een te rijke afstellen als ik t goed heb.
De backfire kan bij mijn weten geen kwaad (klinkt wel vet) maar toch zou ik t luchtfilterhuis weer op zn plaats drukkem en de 2 klemmen goed aandraaien.
Backfires duiden op een te rijke afstellen als ik t goed heb.
De backfire kan bij mijn weten geen kwaad (klinkt wel vet) maar toch zou ik t luchtfilterhuis weer op zn plaats drukkem en de 2 klemmen goed aandraaien.
Gr. Chiel
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: Backfire uit luchtinlaat????
Backfire is niets anders dan een explosie die niet in de cilinder plaats vind, dus verkeerd mengsel verhouding (Air Fuel Ratio, of AFR), komt in het luchtfilter of in de uitlaat terecht en ontploft alsnog.
Backfires kunnen zowel bij een te arme als te rijke instelling gebeuren.
Dat de DL1000 standaard veel backfire heeft komt dan ook vaak omdat het mengsel te arm is.
Als er aan de ecu gerommeld is (tuning, yoshbox, powercommander) dan kan het dus ook te rijk staan.
Bij het aanpassen van de uitlaat of de inlaat (sportdemper of K&N) word de motor alleen maar armer.
Sowieso zorgt het PAIR systeem voor de nodige ploffen in de uitlaat (zeker bij aftermarket uitlaten).
Als het je kleppen zijn moet je het altijd hebben en zou de motor niet (goed) meer lopen.
Timing van de rotor of de distributieketting kan ook verkeerd zijn maar dan moet het ook constant zijn en niet eens in de zoveel keer.
Backfires kunnen zowel bij een te arme als te rijke instelling gebeuren.
Dat de DL1000 standaard veel backfire heeft komt dan ook vaak omdat het mengsel te arm is.
Als er aan de ecu gerommeld is (tuning, yoshbox, powercommander) dan kan het dus ook te rijk staan.
Bij het aanpassen van de uitlaat of de inlaat (sportdemper of K&N) word de motor alleen maar armer.
Sowieso zorgt het PAIR systeem voor de nodige ploffen in de uitlaat (zeker bij aftermarket uitlaten).
Als het je kleppen zijn moet je het altijd hebben en zou de motor niet (goed) meer lopen.
Timing van de rotor of de distributieketting kan ook verkeerd zijn maar dan moet het ook constant zijn en niet eens in de zoveel keer.
- Drummer
- Berichten: 329
- Lid geworden op: ma 26-03-2012, 22:43
- Mijn motor is een: Honda Crosstourer VFR1200X Dct
- Woonplaats: Schilde
Re: Backfire uit luchtinlaat????
Bij mijn DL1000 heb ik dit ook reeds 2 maal voorgehad. Bleken de uitlaatdichtingen te zijn die lek waren.
Na vervanging van deze was het probleem opgelost.
grtz Drummer.
Eerst nen Transalp, daarna een Suzuki V strom DL1000, en nu een Honda Crosstourer VFR1200X Dct
http://denoordkaap2016.blogspot.be/
http://corsica2018.blogspot.com
http://denoordkaap2016.blogspot.be/
http://corsica2018.blogspot.com
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: Backfire uit luchtinlaat????
Da's dus valse lucht in de uitlaat en eigenlijk hetzelfde als het PAIR systeem maar dan zonder "regeling"
- Piet Zahut
- V-Strom 1050 berijder
- Berichten: 512
- Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
- Mijn motor is een: 2024 Suzuki GSX-S1000GX
- Woonplaats: Zwolle
- Contacteer:
Re: Backfire uit luchtinlaat????
Het ding van mij laat ook met enige regelmaat een scheet. Heb nu 1x meegemaakt (in 35.000 km) dat de airbox eraf geblazen was. Niet zo spannend dus
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24