Verkeerde olie ...

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
BASsie

Verkeerde olie ...

Bericht door BASsie »

Hey allemaal; klein vraagje:

Gisterennacht merkte ik dat mijn oliepeil veel te laag zat. Vermits ik nog een heel eind moest rijden, maar geen van de tankstations die ik tegenkwam JASO-MA olie hadden, heb ik er "gewone" 10W40 semi-synth bijgekapt. Er zat al 10W40 semi-synth van Eurol in, dus nog een redelijke match :-)
Ik denk dat ik ongeveer een half litertje heb bijgevuld op de 2,8 liter die in mijn 650 passen (van 2007, moest het er toe doen).

Hij draaide terug lekker, en eigenlijk niks gemerkt van een slippende koppeling ofzo; dus volgens mij is het wel OK zo.

Nu vroeg ik me af: zou ik asap een oliewissel doen en de filter vervangen, of kan ik hier nog enkele maanden mee blijven rondrijden ?
(dagelijks 70km woon-werk verkeer)

Merci voor't advies!
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1584
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: Verkeerde olie ...

Bericht door Motormuus »

Persoonlijk zou ik het wisselen. Maar dat kan ik niet onderbouwen maar een gevoels kwestie
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Verkeerde olie ...

Bericht door Dyrck »

Motormuus schreef:Persoonlijk zou ik het wisselen. Maar dat kan ik niet onderbouwen maar een gevoels kwestie
Onzin!

Het gebruik van de juiste olie wordt door menigeen gruwelijk overschat.
Denk je nou echt dat je het blok in de soep draait, als er een half litertje andere olie in zit?
Die JASO-normering geeft alleen maar aan, dat de olie geschikt is voor bepaalde motoren.
Dat is echt wat anders dan : Dit motorblok gaat stuk als je er andere olie gebruikt.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
BASsie

Re: Verkeerde olie ...

Bericht door BASsie »

Over de smering maak ik me niet zo'n zorgen, maar wel een beetje over mijn koppeling :-)

Mij is verteld dat je het JASO-MA type moet gebruiken omdat gewone olie niet voorzien is op natte koppelingen, en die dan kunnen doorslippen.
Van het doorslippen heb ik nog niets gemerkt, dus eigenlijk zou de vraag moeten zijn: Kan ik ermee blijven rijden zolang ik niks abnormaals merk ?

En nu ik er - vanaf een afstandje - over nadenk: bwa ja :-) Zolang je geen slip merkt moet het wel OK zijn. Ne strom is geen high performance hoogtoerig PK-monster ?

Hopelijk kan er nu iemand dit afbreken of onderbouwen met een paar goeie argumenten, en kan ik weer - al dan niet na een oliewissel - met een gerust hart op weg...
Leon

Re: Verkeerde olie ...

Bericht door Leon »

Je zegt niet hoe lang de "oude" olie er al inzit.

4 liter Eurol kost je 3 tientjes (incl verzenden)
http://www.oliehandel.nl/eurol/eurol-mo ... rent=78210
dus de kosten zijn het niet.

Is de olie <2jaar <6,000km dan zou ik het lekker laten zitten en voor de winterslaap de olie vervangen.. (geen wetenschappelijke onderbouwing, is onderbuik...)
BASsie

Re: Verkeerde olie ...

Bericht door BASsie »

Leon schreef:Je zegt niet hoe lang de "oude" olie er al inzit.

4 liter Eurol kost je 3 tientjes (incl verzenden)
http://www.oliehandel.nl/eurol/eurol-mo ... rent=78210
dus de kosten zijn het niet.

Is de olie <2jaar <6,000km dan zou ik het lekker laten zitten en voor de winterslaap de olie vervangen.. (geen wetenschappelijke onderbouwing, is onderbuik...)
Ik doe steeds na de winter een wisseltje, dus da's nog niet zo lang geleden
maar nu ik er bij stilsta; ik doe sinds dit jaar 1500km/maand. Dan is het misschien wel een goei idee om 2 à 3 keer per jaar te wisselen...
Had ik daar eerder aan gedacht, ik had me een hoop twijfels bespaard :-)
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Verkeerde olie ...

Bericht door Sanscorp »

Je hebt auto olie in je motorfiets gegooid.
Ik zou wisselen.

Onderbouwing:
Hogere toerentallen, natte koppeling, andere dopes in de olie.

Maar volgens mij ging je al wisselen :D
Plaats reactie