Kleppen gecontroleerd DL1000
Geplaatst: vr 26-06-2015, 18:58
Ik ben toch maar gewoon begonnen met het controleren van de klepspeling.
De vorige keer heb ik alleen gemeten met een voelermaat die met stappen van 0,05mm op liep.
Toen ik vandaag weer gemeten had, kreeg ik 15 er nog tussen en 20 met veel moeite. moet 20 tot 30 zijn.
Dus nokkenas los, klepstelplaatjes er uit en naar de lokale motorzaak, ruilplaatjes zijn wat prijzig (7 euro p.s.) maar hij voert ook tussenmaten en maakt ze zelfs custom voor de echte fanatiekelingen.
Anyway, als eerste kreeg ik een voelermaat met stappen van 0,02mm in mijn handen en "ga daar eerst maar eens fatsoenlijk mee meten".
Dus zo gezegd, zo gedaan, en ik kom dus uit op .16 mm voor de uitlaatzijde. Inlaat zit er 1 op 18 en de ander ook op 16 (moet tussen 10 en 20 zijn). Dus heb volgens het wphb maar 1 stelplaatje nodig.
Morgen maar terug, ik wil dan niet volgens het handboek naar .21 maar 2 stappen minder dik naar .26 (wel even in overleg). Dan heb ik er al 2 nodig. Ik ga voor de los aan te schaffen plaatjes voor 1 euro meer, dan hou ik wat ik heb, wellicht voor in de toekomst. Nu de achterste cilinder nog opmeten en hopelijk is en blijft het redelijk droog!
Ik hoop dat dit de oorzaak is van het getik.
Heb ook wat foto's gemaakt.
Afgezien van "het gevoel" wat je moet hebben bij de voelermaatjes, is het een simpele maar tijdrovende klus.
Al met al valt het mij mee, alle kappen, tank en radiateur weg en je kan er bij.
Meteen even iridium bougies halen en dan zou het voorlopig weer OK moeten zijn.
De vorige keer heb ik alleen gemeten met een voelermaat die met stappen van 0,05mm op liep.
Toen ik vandaag weer gemeten had, kreeg ik 15 er nog tussen en 20 met veel moeite. moet 20 tot 30 zijn.
Dus nokkenas los, klepstelplaatjes er uit en naar de lokale motorzaak, ruilplaatjes zijn wat prijzig (7 euro p.s.) maar hij voert ook tussenmaten en maakt ze zelfs custom voor de echte fanatiekelingen.
Anyway, als eerste kreeg ik een voelermaat met stappen van 0,02mm in mijn handen en "ga daar eerst maar eens fatsoenlijk mee meten".
Dus zo gezegd, zo gedaan, en ik kom dus uit op .16 mm voor de uitlaatzijde. Inlaat zit er 1 op 18 en de ander ook op 16 (moet tussen 10 en 20 zijn). Dus heb volgens het wphb maar 1 stelplaatje nodig.
Morgen maar terug, ik wil dan niet volgens het handboek naar .21 maar 2 stappen minder dik naar .26 (wel even in overleg). Dan heb ik er al 2 nodig. Ik ga voor de los aan te schaffen plaatjes voor 1 euro meer, dan hou ik wat ik heb, wellicht voor in de toekomst. Nu de achterste cilinder nog opmeten en hopelijk is en blijft het redelijk droog!
Ik hoop dat dit de oorzaak is van het getik.
Heb ook wat foto's gemaakt.
Afgezien van "het gevoel" wat je moet hebben bij de voelermaatjes, is het een simpele maar tijdrovende klus.
Al met al valt het mij mee, alle kappen, tank en radiateur weg en je kan er bij.
Meteen even iridium bougies halen en dan zou het voorlopig weer OK moeten zijn.