Kleppen gecontroleerd DL1000

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Kleppen gecontroleerd DL1000

Bericht door Sanscorp »

Ik ben toch maar gewoon begonnen met het controleren van de klepspeling.

De vorige keer heb ik alleen gemeten met een voelermaat die met stappen van 0,05mm op liep.
Toen ik vandaag weer gemeten had, kreeg ik 15 er nog tussen en 20 met veel moeite. moet 20 tot 30 zijn.

Dus nokkenas los, klepstelplaatjes er uit en naar de lokale motorzaak, ruilplaatjes zijn wat prijzig (7 euro p.s.) maar hij voert ook tussenmaten en maakt ze zelfs custom voor de echte fanatiekelingen.

Anyway, als eerste kreeg ik een voelermaat met stappen van 0,02mm in mijn handen en "ga daar eerst maar eens fatsoenlijk mee meten".

Dus zo gezegd, zo gedaan, en ik kom dus uit op .16 mm voor de uitlaatzijde. Inlaat zit er 1 op 18 en de ander ook op 16 (moet tussen 10 en 20 zijn). Dus heb volgens het wphb maar 1 stelplaatje nodig.

Morgen maar terug, ik wil dan niet volgens het handboek naar .21 maar 2 stappen minder dik naar .26 (wel even in overleg). Dan heb ik er al 2 nodig. Ik ga voor de los aan te schaffen plaatjes voor 1 euro meer, dan hou ik wat ik heb, wellicht voor in de toekomst. Nu de achterste cilinder nog opmeten en hopelijk is en blijft het redelijk droog!

Ik hoop dat dit de oorzaak is van het getik.
Heb ook wat foto's gemaakt.

Afgezien van "het gevoel" wat je moet hebben bij de voelermaatjes, is het een simpele maar tijdrovende klus.

Al met al valt het mij mee, alle kappen, tank en radiateur weg en je kan er bij.

Meteen even iridium bougies halen en dan zou het voorlopig weer OK moeten zijn.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Kleppen gecontroleerd DL1000

Bericht door Iron Horse »

Tikken hoor je bij (te) wijd staan. Als ik het goed begrijp staan ze bij jou juist wat krapper, dat levert geen extra getik op.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Kleppen gecontroleerd DL1000

Bericht door Sanscorp »

dat is jammer en zal er meer aan de hand zijn.
ik gok niet dat het nog de moeite waard is om uit te zoeken of dat het aan de afstelling zal liggen.

Voor tikt het blok, achter is de bougie steeds nat van de olie.

Zou me niks verbazen als dit een van de kapotte blokken gaat worden.

Samen met de kromme voorpoot, radiateur en beschadigde kappen is de prijs ineens flink gedaald..
Plaats reactie