Cylinder in staking?

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
HRV

Cylinder in staking?

Bericht door HRV »

Hoi allemaal,

Na mijn DL-650 K7 een beurt gegeven te hebben even lekker wezen toeren. :-)}
Nou niet helemaal lekker helaas.

Het lijkt er op dat een cylinder af en toe ik staking gaat. Ik wilde de oprit af en had weinig vermogen, vervolgens komt die cylinder in (denk ik) en lig ik bijna in de heg.
Rechte stuk in de straat en in zijn 1 en 2 hetzelfde. Ineens veel vermogen erbij en dan wil ie er vandoor. Na de eerste bocht bijna omvallen want er is weer geen vermogen. Als de motor goed warm is is het probleem niet meer aanwezig.

Vandaag weer een ritje gemaakt en hoewel het minder is, komt het probleem bij koude motor nog steeds voor.
Olie en filter zijn vervangen evenals de bougies. De oude bougies stonden ruimer ingesteld dan de norm volgens het boekje. Ik heb ze nu op 0,7 staan. Kan dit het probleem zijn?

Hoe kan ik testen of het echt 1 cylinder is die ff niet meedoet?
Gebruikersavatar
Frimeur
Berichten: 119
Lid geworden op: di 14-02-2012, 22:24
Mijn motor is een: DL650A RAL 1015
Woonplaats: Limburg

Re: Cylinder in staking?

Bericht door Frimeur »

Ik zou de bougiedoppen eraf halen en opnieuw erop duwen. Check ook het dopje dat op het einde is geschroefd even of deze goed vast zit. Gezien het beurtje zal daar het probleem zitten.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Cylinder in staking?

Bericht door Iron Horse »

Heb je een echte K7 dan heeft die 2 bougies per cilinder. Dan verwacht ik niet dat het daar inzit of het moet de stroomtoevoer naar beide bougies tegelijk zijn. Het kan ook de injectie zijn, maar waarom dan alleen bij koud wegrijden? Dat zou weer kunnen duiden op een contactprobleem op een plek waar er een redelijke opwarming plaatsvindt, maar waar?
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
HRV

Re: Cylinder in staking?

Bericht door HRV »

Enig idee hoe ik kan testen of het inderdaad een cylinder is die er af en toe wel en af en toe niet inkomt?

Zal in ieder geval de bougiedoppen eens met contactspray insluiten en opnieuw bevestigen
Gebruikersavatar
Frimeur
Berichten: 119
Lid geworden op: di 14-02-2012, 22:24
Mijn motor is een: DL650A RAL 1015
Woonplaats: Limburg

Re: Cylinder in staking?

Bericht door Frimeur »

Dat is lastig checken omdat het af en toe gebeurd. Bij 4 cilinder kan je aan de uitlaat voelen welke cilinder niet meedoet dwz ook dan alleen als het niet af en toe is. Ik zou nog even de stappen doorlopen wat je hebt losgehaald om bij de bougies te komen. Of waar je mogelijk aan stekkers kunt hebben zitten zonder het te weten. Ps. een stekker hoeft niet altijd helemaal los te zijn om toch geen contact te maken. De fout is er na de beurt in gekomen dus daarmee moet er een relatie zijn.
HRV

Re: Cylinder in staking?

Bericht door HRV »

Of het komt omdat ie langer stil heeft gestaan natuurlijk. Het kan namelijk onmogelijk aan de monteur liggen O:-)

Ik ga de routine van het demonteren van de cowling maar weer eens doorlopen. Is toch altijd mijn favoriete klus :schater:
Ik hoop dat het een bougiekabel is met wat slechte contacten, of dat de afstand tussen de elektroden op 0,8 gezet moet worden. Als het wat anders is gaat het vast duurder worden...
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Cylinder in staking?

Bericht door Sanscorp »

De eerste vraag moet zijn, wat heb je exact gedaan en heb je foutmeldingen in je display staan als je de motor in "dealer modus" zet?


A.d.h.v. je onderhoud stappen kan je gaan bepalen wat er wellicht fout is gegaan.

als de motor voor de beurt prima reedt dan moet je jezelf eens 2x achter je oren krabben ;)

Bougie is genoemd, met de hand er in gedraaid? Vast genoeg en niet te vast? (bougie moet redelijk losjes en de eerste paar slagen moet je met de hand doen (bougiedop op verlengstuk en zonder ratel er in draaien)

juiste bougie gebruikt? electrodeafstand gecontroleerd voordat je hem gemonteerd hebt? bougiedop toevallig aan de kabel losgetrokken? (dop kan van kabel af, kabel niet van bobine) oude bougie er in 1 geheel uit gekomen? en zo heb je pas 1 onderwerp gechecked...

Tijdens demontage misschien een stekker los getrokken?

heb je ploffen uit de uitlaat of kom je helemaal nergens (rijdend)?
HRV

Re: Cylinder in staking?

Bericht door HRV »

Bougies en doppen en alles is gewoon goed.
Het gevoel van een uitgevallen cylinder heb ik niet meer gehad. Wel dat hij onderin extreem onrustig is en dat rijdt niet lekker weg, is niet prettig op rotondes, etc. Je bent altijd bang dat je op je plaat gaat.

Vandaag even bij de Valkenier langs geweest. Na een proefritje over de parkeerplaats vonden zij hem ook wel wat nukkig. Afstellen is het devies, synchroniseren.
Dus daar heb ik maar een afspraak voor gemaakt. Hopelijk lost dat het op.
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Cylinder in staking?

Bericht door Sanscorp »

De belangrijkste vraag is nog niet beantwoord, namelijk: Wat heb je gedaan aan onderhoud?
HRV

Re: Cylinder in staking?

Bericht door HRV »

  • Voorvorkolie en keerringen
    Olie
    Oliefilter
    Bougies
Maar ik heb alles op dat vlak al nagekeken, daar zit het waarschijnlijk niet in.
Geen foutmeldingen, ook niet met de dealermodus.
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Cylinder in staking?

Bericht door Sanscorp »

Waarom stel je hem zelf dan niet even af?
De eerste 3 veroorzaken dergelijke storingen idd niet ;)

Stekker is ook wel uitgesloten want dan had je een foutmelding gezien.

Voor de beurt reed de fiets prima?
Waar heb je de bougie elektrode afstand op afgesteld? EDIT: Staat in je begin post, 0,7 dus dat is goed. Alle 4 de bougies vervangen??

TPS staat mooi in het midden? als hij toch in dealermode stond. heb je een manometer of nog niet en kan je die zelf maken? (lang stuk aquariumslang, 2 connectoren en 2 vacuümslangetjes die je permanent op de motor kan laten zitten, voor 10 euro ben je klaar)

Otterloo is wel redelijk ver, maar je bent welkom in Almere om samen te kijken
HRV

Re: Cylinder in staking?

Bericht door HRV »

Dank je.

Moet nog ff Googlen op het afstellen, maar vindt het wel goed als de dealer het doet. Snelste resultaat tussen alle drukke werkzaamheden.

Zoals ik al aangaf heeft ie lang stil gestaan en voor de beurt heb ik niet gereden.
TPS? Tering precies schroefje?
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Cylinder in staking?

Bericht door Sanscorp »

Ik had hiervoor nog niet alles gelezen..
maar voordat ik verder vragen ga stellen: hoe lang is lang stilstaan?
HRV

Re: Cylinder in staking?

Bericht door HRV »

Jaartje ongeveer.
Wel met die rommel in de tank om alle benzine goed te houden.

Lees dat het afstellen niet al te veel voor hoeft te stellen en snap nu je "slangetjes" ook.
Alleen is voor mij nog niet helemaal duidelijk of je dit voor de secundaire gaskleppen ook kan doen. Maar goed, ik doe het een keer bij de dealer, kan ik alles goed zien en dan de volgende keer maar eens zelf gaan hobbyen.
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Cylinder in staking?

Bericht door Sanscorp »

Sec. kleppen gaan uitstekend met een paperclip.

Je houd de kleppen gesloten met de stand die de 2 kleppen met elkaar verbind.
Dan ga je de openingen met elkaar vergelijken.

Bij mij ging bij de vaste klep net de paperclip er tussen.
De verstelbare klep stond bij mij te ruim. Die ingedraaid en vast gezet met nagellak.

Daarna gaskleppen gesynchroniseerd met de manometer, de TPS sensor (gasklep positie sensor) gecontroleerd via dealer modus, streepje moet in het midden en bij ongeveer 1800 rpm naar hoog.

Dan heb je het belangrijkste wel afgesteld.

Ik vermoed echter dat je injectoren toch wel iets verstopt zitten. Is de motor ook gestart met de behandelde benzine zodat het ook in de injectoren zat?

Heb je verse peut toegevoegd? evt. een heel flesje injectorreiniger en een verse tank benzine, dan starten, nachtje laten staan en dag er na goed "los trappen" door het gehele toerenbereik even langs te gaan (uiteraard pas vol gas na een km of 10).

Ik vermoed zo dat met alleen het laatste je problemen al voorbij zijn.

Ik weet niet wat de dealer vraagt voor het afstellen, maar de keerringen in je voorvorken vv is meer werk.
HRV

Re: Cylinder in staking?

Bericht door HRV »

Dank je, lijkt inderdaad niet heel moeilijk.

Dat lostrappen en een tankje er doorheen jagen heb ik al gedaan. Alleen die langzame bochtjes.... Nee, dat was niet fijn.
Ik heb momenteel weinig tijd, dus hij gaat naar de dealer. Kan ik het ook een keer zien, ook wel prettig.

Is het dan nog niet 100%, dan een flesje erdoor.
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Cylinder in staking?

Bericht door Sanscorp »

Tijd is lastig idd.
nounlaat maar even weten wat er uitgekomen is. Ik hoop dat ze snel iets vinden.
HRV

Re: Cylinder in staking?

Bericht door HRV »

Probleem opgelost.

Het blijkt dat mijn Stom nooit goed gelopen heeft. Ik wist niet beter en weet het aan het karakter van de fiets. Maar het tegendeel is waar.
Hij heeft een tijdje bij de Valkenier gelogeerd en is weer helemaal beter.

Zij hebben hem afgesteld en het verschil is enorm.
Synchronisatie was het probleem niet, al het ander wat afgesteld kon worden aan het injectiehuis wel. Deels ook de injectoren vervuild denk ik.

Hoe dan ook, hij loopt nu werkelijk als een zonnetje. Nooit geweten dat ie zo lekker kon lopen.
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Cylinder in staking?

Bericht door Sanscorp »

Gelukkig, maar toch afstelling ;)
Als ze alles afgesteld hebben dan is er ook een synchronisatie uitgevoerd en dat merk je ook zeker!

Veel plezier! :)
Gebruikersavatar
TheLaw
Berichten: 145
Lid geworden op: wo 25-03-2015, 23:04
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure Triple Black 2017

Re: Cylinder in staking?

Bericht door TheLaw »

HRV schreef:Probleem opgelost.

Het blijkt dat mijn Stom nooit goed gelopen heeft. Ik wist niet beter en weet het aan het karakter van de fiets. Maar het tegendeel is waar.
Hij heeft een tijdje bij de Valkenier gelogeerd en is weer helemaal beter.

Zij hebben hem afgesteld en het verschil is enorm.
Synchronisatie was het probleem niet, al het ander wat afgesteld kon worden aan het injectiehuis wel. Deels ook de injectoren vervuild denk ik.

Hoe dan ook, hij loopt nu werkelijk als een zonnetje. Nooit geweten dat ie zo lekker kon lopen.
En beschrijf het "karakter" eens dan wat je al die tijd ervoor hebt gehad?
Altijd makkelijk om terug te lezen als iemand denkt dat die niet helemaal lekker loopt :mrgreen:
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Cylinder in staking?

Bericht door Sanscorp »

Een 650 hoort soepel te rijden, geen bokken oid.
al het andere = niet OK
Gebruikersavatar
TheLaw
Berichten: 145
Lid geworden op: wo 25-03-2015, 23:04
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure Triple Black 2017

Re: Cylinder in staking?

Bericht door TheLaw »

Hmm, dan denk ik dat ik eens lang de dealer moet.
Vindt 'm bokkerig. Lijkt op een auto die stottert zeg maar. Dacht dat het normaal was.
HRV

Re: Cylinder in staking?

Bericht door HRV »

Nou dat dacht ik ook.... karakter van aan V-Twin.
Maar na wat tunen is dat dus stukken verbeterd.

Het blijft een V-Twin, maar het is net of ik een andere motor er voor terug heb gekregen. Pakt veel soepeler op. Kan weer met gemak in de drie een rotonde over of een krap bochtje door zonder dat ik denk dat hij hem niet meer oppak. Echt veel beter nu.
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Cylinder in staking?

Bericht door Bozobin † »

Dat duidelijk hardere trillen in de lage toeren doet mij altijd pijn aan mijn technische hart, maar bokken, overslaan of zoiets heb ik nog nooit gevoeld met mijn 650'ers als ik me al eens een versnelling vergis.
Lekker tussen 3500 en 6000 rpm rijden. Afhankelijk van de belasting.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Plaats reactie