groot onderhoud 24000km

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
P2U

groot onderhoud 24000km

Bericht door P2U »

was het vergeten te melden: gisteren heeft de Strom z'n groot onderhoud van 24000km gehad. Een ietsiepietsie te laat weliswaar (25900km), maar dat komt door omstandigheden :wink:
Wat me verschrikkelijk opvalt is het verschil voor en na: voordat hij bij de dealer binnen ging reed hij ongelofelijk slecht en rauw. Aan zowat alle toerentallen. Vanuit lage toeren (vanaf 2500opm) wegscheuren als een raket was er niet meer bij en ik dacht dat er iets met de motor aan de hand was. Na het onderhoud echter, rijdt hij weer als nieuw. En het enige wat vervangen geweest is, zijn de ontstekingskaarsen, het luchtfilter, de olie en het filter.
Dit is het eerste gemotoriseerd voertuig in mijn bezit waar het verschil voor/na zó groot is.

UPDATE LUCHTFILTERINLAAT.
Bij vorig groot onderhoud werd er een zeef net voor de inlaat van de luchtfilterbox gemonteerd. Dat heeft geholpen in die zin dat er geen steentjes en takken meer in het filter zaten zoals dat toen werd vastgesteld. Aan dooie insecten echter geen nood: die konden er nog steeds in omdat het geen "waterdichte" oplossing was. Ik heb dus een nieuwe zeef gemaakt die helemaal rond de luchthapper bevestigd werd (aan de buitenkant). In principe kan er dus geen "grof vuil" meer in. Ik heb helaas geen foto's gemaakt omdat alles bij de dealer gebeurde. Ik hou jullie echter op de hoogte.
Wat ik niet begrijp is dat Suzuki geen oplossing voorziet voor het snel vervuilende luchtfilter. Volgens de Shop Manual moet het filter slechts om de 18000km vernieuwd worden. De praktijk wijst echter uit dat je met moeite aan de 12000km komt. Een aangepaste luchtinlaat zou ten zeerste welkom zijn. Iedere handige Harry kan daar dan al een oplossing voor verzinnen, maar strikt genomen zou het niet mogen.
Hallo Hammamatsu????? :evil:
Strommie

Bericht door Strommie »

Hallo P2U,

Ik heb er bij mijn luchtfilter een stukje 'vliegenhorren-gaas?' omheen geplakt.
Dat heb ik al in het voorjaar gedaan, want bij mijn eerste inspectie, met maar net circa 1000 km., zat het luchtfilter al vol met vliegen :?
Ik heb het topic (tevergeefs) nog geprobeerd op te zoeken, want ik had er ook foto's van.

Sindsdien heb ik niet meer gekeken, en heb inmiddels 7500 km. gereden, maar voor mijn gevoel rijdt hij nog als een nieuwe 8)

Binnenkort gaat de tank er weer een keer vanaf, om dan gelijk het (tussen-) resultaat te gaan bekijken.
Laatst gewijzigd door Strommie op ma 24-10-2005, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Strommie schreef:Hallo P2U,

Ik heb er bij mijn luchtfilter een stukje 'vliegenhorren-gaas?' omheen geplakt.
Dat heb ik al in het voorjaar gedaan, want bij mijn eerste inspectie, met maar net circa 1000 km., zat het luchtfilter al vol met vliegen :?
Ik heb het topic (tevergeefs) nog geprobeerd op te zoeken, want ik had er ook foto's van.

Sindsdien heb ik niet meer gekeken, en heb inmiddels 7500 km. gereden, maar voor mijn gevoel rijdt hij nog als een nieuwe 8)

Binnenkort gat de tank er weer een keer vanaf, om dan gelijk het (tussen-) resultaat te gaan bekijken.
Middenin eerste pagina van dit topic. :wink:
Laatst gewijzigd door Iron Horse op di 25-10-2005, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
P2U

Bericht door P2U »

Iron Horse schreef:
Afbeelding
bedankt voor de foto, IH. Dat is het inderdaad. Alleen heb ik de zeef niet uit plastiek of nylon gemaakt, maar uit metaal. Ik heb de originele zeef gebruikt die onderaan op elk (vierkant) luchtfilter van Suzuki zit, op maat geplooid en vastgepopt met rivetten. Was op een half uurtje gefikst :D
Nu hopen dat het helpt.
Strommie

Bericht door Strommie »

I.H.; bedankt voor het opzoeken van het juiste topic .... mij lukte het niet :?

P2U: als ná de komende inspectie van het luchtfilter blijkt, dat mijn 'trucje' (v.d. foto) heeft geholpen, dan maak ik ook gelijk een goede constructie van metaal-gaas.

Één ding weet ik nú al; het 'gaas' heeft tot op heden, nog niet negatief gewerkt, want de motor rijdt prima 8)
P2U

Bericht door P2U »

Strommie schreef: P2U: als ná de komende inspectie van het luchtfilter blijkt, dat mijn 'trucje' (v.d. foto) heeft geholpen, dan maak ik ook gelijk een goede constructie van metaal-gaas.

Één ding weet ik nú al; het 'gaas' heeft tot op heden, nog niet negatief gewerkt, want de motor rijdt prima 8)
wat mij mateloos stoort is dat er niet aan verholpen wordt door de constructeur. En dit terwijl er een zeer simpele en goedkope oplossing voor is.
Of krijgen die Jappen dezelfde kuren als de Moffen: de andere kant op kijken en doen of hun neus bloedt :evil:
Plaats reactie