Neutraal indicatie probleempje

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marvinjsn
DL650 berijder
Berichten: 129
Lid geworden op: do 15-12-2011, 15:16
Mijn motor is een: BMW R1150RT (2003)
Woonplaats: Barendrecht

Neutraal indicatie probleempje

Bericht door Marvinjsn »

Hallo allemaal,

Ik heb al gezocht op het forum en kwam ook wel items met neutraal tegen, maar niet met het probleempje wat ik heb, namelijk het volgende: als ik s'morgens op de motor stap is alles ok, neutraal lampje brand netjes en in en uit neutraal schakelen ook goed, dan kom ik 20 minuten later op mijn werk en zet de motor in neutraal...geen lampje...beetje wiebelen met pook doet lampje soms kort aankomen of beetje knipperen maar blijft uit, meestal na een seconde of tien komt ie vanzelf weer aan...
Alles werkt verder normaal, zonder jiffy, met jiffy, geen hakerige bak, schakelen als een mes door boter, motor slaat niet spontaan af etc., alleen dat lampje heeft dus een eigen willetje.
Ik heb de koppeling al opnieuw gesteld (volgens werkplaats handboek), maar geen verbetering, ik denk nu zelf dat mijn sensor aan het overlijden is of vies of iets dergelijks, heeft iemand hier ervaring mee? Kan je deze er makkelijk uithalen om is te bekijken?

Groeten,

Marvin
Ex-V-Strom rijder
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Neutraal indicatie probleempje

Bericht door Iron Horse »

Google even op ckps v-strom of ckp sensor v-strom of crank position sensor v-strom. Als de sensor defect zou zijn dan krijg je een C12 foutcode. Als dat niet het geval is lijkt het meer een contactprobleem in de bedrading naar je neutraallampje. Op pagina 4-49 van het WPH staat waar de sensor zit.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Neutraal indicatie probleempje

Bericht door Dyrck »

Ik zou als eerste even de stekkertjes even nakijken en zo nodig even met WD40 of contactspray inspuiten
Het lijkt op een contactprobleempje in het stekkertje en als deze corrosie heeft, dan zit de kans er in dat alle andere stekkers er ook last van hebben/ krijgen
Laatst gewijzigd door Dyrck op ma 23-03-2015, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
Marvinjsn
DL650 berijder
Berichten: 129
Lid geworden op: do 15-12-2011, 15:16
Mijn motor is een: BMW R1150RT (2003)
Woonplaats: Barendrecht

Re: Neutraal indicatie probleempje

Bericht door Marvinjsn »

Dat is een goede ja, contacten nakijken. Ik krijg geen code C-12 dus dat is dan is een defect niet het geval. Ik weet nu waar de stekker zit, net even gekeken, kan er net niet goed bij zonder de zijkap eraf te halen, dus als ik vanavond op mijn werk tijd heb rij ik de motor even de hangaar in en ga ik de stekker is nakijken/schoonmaken.

Thx, Marvin
Ex-V-Strom rijder
Gebruikersavatar
Marvinjsn
DL650 berijder
Berichten: 129
Lid geworden op: do 15-12-2011, 15:16
Mijn motor is een: BMW R1150RT (2003)
Woonplaats: Barendrecht

Re: Neutraal indicatie probleempje

Bericht door Marvinjsn »

Gisteren stekker losgehaald, niets bijzonders aan te zien. Schoongemaakt en met wd-40 ingespoten. Probleem is er helaas nog steeds.....vreemde vind ik ook dat het alleen gebeurt als de motor, en dus de olie, op temperatuur is.....bij koude motor nergens last van. 20 minuten rijden en dan doet het gek.
Zou het de olie kunnen zijn die bij warm worden een film laagje over de sensor legt waardoor die in de war raakt bijv? Of door warm worden materiaal afstand tussen sensor en vlak wat hij moet lezen te groot?
Schiet maar wat ideeën de ether in wat ik heb even geen plan meer wat nu te doen, alle hulp welkom, los het het liefst zelf op want dealer uurtarief is duur zat.

Groet, Marvin
Ex-V-Strom rijder
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Neutraal indicatie probleempje

Bericht door Soesko »

Ik herken het probleem, maar dan bij mijn GSXR750. Daarvan brandde het neutraal lampje ook niet bij een warme motor en als ik bij een warme motor het contact uitzette en weer aan dan deed het lampje het wel. Het is schijnbaar een regelmatig voorkomend probleem, in ieder geval bij de GSXR, maar ik meen ook bij de B-king en mogelijk dus ook bij de DL. Er schijnt ergens een diode of iets dergelijks in het systeem te zitten en die geeft hoogstwaarschijnlijk de storing. Ik heb destijds mijn GSX ingeruild op een Kawa en melding gemaakt van de storing. Toen vertelde men mij dat ze het probleem herkenden en later heb ik het in een motorzaak eens nagevraagd en ook daar benoemden ze direct het euvel te herkennen. Reparatie kost iets van 90 euro, te minste dat is wat ze toen noemden.
Je zou eens een Suzuki dealer kunnen bellen en je klacht voorleggen. Ik ben destijds bij Nippon bikes in Tilburg geweest en zij wisten me direct te zeggen wat er kapot was. Je zou ook hen eens kunnen bellen en het probleem voorleggen.
Gebruikersavatar
Marvinjsn
DL650 berijder
Berichten: 129
Lid geworden op: do 15-12-2011, 15:16
Mijn motor is een: BMW R1150RT (2003)
Woonplaats: Barendrecht

Re: Neutraal indicatie probleempje

Bericht door Marvinjsn »

Soesko, ik zal me daar is in verdiepen (even de wiring diagrams induiken) of die diode er ook in een Strom in zit. Heb vandaag de gear position sensor los gehaald en contact oppervlakken is goed schoongemaakt, kijken of dat helpt.
Ex-V-Strom rijder
Gebruikersavatar
Marvinjsn
DL650 berijder
Berichten: 129
Lid geworden op: do 15-12-2011, 15:16
Mijn motor is een: BMW R1150RT (2003)
Woonplaats: Barendrecht

Re: Neutraal indicatie probleempje

Bericht door Marvinjsn »

Problem solved!
Gisteravond de gear position sensor dus schoongemaakt, contact puntjes licht met scotchbrite behandeld en gisteravond laat na de rit naar huis: "klik" in de neutraal en netjes lampje meteen en stabiel aan.
Ben ook nog even door het wiring diagram gegaan, er zitten twee diodes in het systeem, maar of deze dit soort storing zouden veroorzaken dat weet ik niet zeker.

In ieder geval werkt het nu weer en is kijken of het nog terugkomt.
Ex-V-Strom rijder
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Neutraal indicatie probleempje

Bericht door Iron Horse »

Een fout signaal van de sensor geeft de C-12 code, dus het zit/zat sowieso niet in de sensor maar in de bedrading.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Marvinjsn
DL650 berijder
Berichten: 129
Lid geworden op: do 15-12-2011, 15:16
Mijn motor is een: BMW R1150RT (2003)
Woonplaats: Barendrecht

Re: Neutraal indicatie probleempje

Bericht door Marvinjsn »

Ik heb ook in het WPH gekeken en een C-12 code komt van de camshaft sensor, de gear position sensor geeft een C-31 code. Nou heb ik geen foutcode gehad, maar bij de troubleshooting van dit item verwijzen ze ook naar de gp sensor, Vandaar mijn oriëntatie hier naar toe.
Ex-V-Strom rijder
Gebruikersavatar
Marvinjsn
DL650 berijder
Berichten: 129
Lid geworden op: do 15-12-2011, 15:16
Mijn motor is een: BMW R1150RT (2003)
Woonplaats: Barendrecht

Re: Neutraal indicatie probleempje

Bericht door Marvinjsn »

En met gear position sensor bedoel ik de gear position switch
Ex-V-Strom rijder
Plaats reactie