Cam upgrade

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oussie
Berichten: 170
Lid geworden op: za 28-12-2013, 12:46
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Contacteer:

Cam upgrade

Bericht door Oussie »

Weet niet of het een nieuw topic waard is, maar wil voor de liefhebber de ervaring delen.

Niet dat een dl650 extra pk's nodig heeft ( ik vind het tot op heden een vlotte machine) maar dit is een aanpassing die weinig hoeft te kosten en een stukje
"rideability" toevoegt aan de toch al lekkere strom. En het is een leuk projectje :duim:
Nu lees ik veel over de (on)mogelijkheden, en heb inmiddels de meeste aanpassingen, en upgrades/accesoires erop gesleuteld, want dat is de hobby.

Een tijdje mezelf ingelezen op het amerikaanse forum over de upgrade naar inlaatnokkenas van een gen2 sv650, en ik was hier toch wel in geintereseerd.
Zoekende geweest voor een leuke aanbieding, en uiteindelijk via ebay een set kunnen scoren uit Italie voor weinig.
De ombouw staat goed beschreven op diverse fora, en ook het opnieuw merken van de nokkenas is eenvoudig.

Wat er gebeurt is het volgende:
Je neemt een gen2 sv650 inlaatnokkenas van de voorste en achterste cylinder, en wisselt deze met je huidige inlaatnokkenassen.
Ze gaan er op precies dezelfde manier in.
De huidige (originele) nokkenassen teken je opnieuw af volgens voorbeeld, en je plaatst deze zoals beschreven in het wp handboek.

Resultaat ben ik zeer tevreden over!
Vanavond uurtje gereden en de 650 trekt als een lier!
Ieder toerental is er net een schep meer strom aanwezig. :-)}
Geen idee wat het toevoegd in cijfers, maar voor het gevoel scheelt het.
Als je er voor in bent, zou ik het zeker niet laten.

Groet,
Arjan
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Cam upgrade

Bericht door Iron Horse »

Zullen niet velen je na doen (Chiel zie ik het wel doen). Is wel al vaker over geschreven hier. Ik zit er niet echt op te wachten want ik ben tevreden met de huidige prestaties, maar zou ik de behoefte hebben dan is het zeker een aanvulling die met veel aanwezige instructies te doen is.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1390
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Cam upgrade

Bericht door Cplegt »

Had het topic al gezien. Is niet iets wat op het verlanglijstje komt .. Ik moet eerst mn 650 maar weer eens aan de praat krijgen.
Ben wel benieuwd waarom je het denkt.
Daarnaasr ben ik wel erg benieuwd naar de daadwekelijke vermogensverschillen en de koppelcurve. Jammer dat er geen voor en na testbankritje komt.
Misschien win je juist nog meer vermogen door de motor goed te laten afstellen. Aangezien je motormanagment niet is veranderd en blok wel.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Oussie
Berichten: 170
Lid geworden op: za 28-12-2013, 12:46
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Contacteer:

Re: Cam upgrade

Bericht door Oussie »

Motormanagement upgrade zit ik nog over te denken in de vorm van een powercommander.
Lijkt me leuk om mee "spelen" alleen vind ik deze aan de prijs, wil dus wel gelijk de goede kopen.
Ik heb nog steeds een abs versie op mn verlanglijstje staan.
Als verzekering uitkeert, dan denk ik dat de nokkenassen ombouw in een abs versie, en de huidige strom verkoop.
Bij deze abs versie hoort weer een ander type powercommander, vandaar de aarzeling om er een te bestellen.

Testbank zou een optie zijn, als ik een andere strom koop.
Hiervoor heb ik dan weer een andere akrapovic nodig, dus dan kan Mile gelijk een dynorun doen
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Cam upgrade

Bericht door Iron Horse »

Kijk voor de power commander o.i.d. eens bij het topic van Sanscorp, die heeft er zelf eentje gebouwd.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Marc lw
Berichten: 168
Lid geworden op: wo 29-08-2012, 21:13

Re: Cam upgrade

Bericht door Marc lw »

en een gipro met atre, heft de snelheids beperking en toerenbegrenser op en is goedkoper dan een powercommander.

Marc
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1390
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Cam upgrade

Bericht door Cplegt »

@ ausie, met een powercommander kun je inderdaad alles exact afstellen. Een motorzaak met een testbank en een speciale afstelbox kunnen ook nu veel voor je betekenen. Met mijn strom was t een enorm verschil voor een zeer goede prijs.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Oussie
Berichten: 170
Lid geworden op: za 28-12-2013, 12:46
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Contacteer:

Re: Cam upgrade

Bericht door Oussie »

Gipro met Atre heb ik al.
Zelf een yoshbox maken lijkt me ook wel leuk om te doen, maar ik wil wel de mogelijkheid hebben om via laptop te sturen.

Denk dat ik afhankelijk van budget, straks toch voor de powercommander ga. Combinatie soft en hardware staat me wel aan.
Je hebt er mappings voor, die je aan kan passen naar eigen smaak. Zelfs mappings over elkaar heenleggen, en delen combineren
uiteraard alles op de laptop. Lijkt me een leuke bezigheid :duim:
Tuning bij een tuner lijkt me niet leuk...

Ik heb geen doel, alleen lekker bezig zijn met mn hobby!
Woonwerk doe ik met auto vd zaak, dus de strom hoeft niet te rijden, alleen voor fun

gr
Arjan
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Cam upgrade

Bericht door Sanscorp »

Yoshbox is heel wat anders dan een powercommander ;)
Met de yosh "tune" je wel op de officiële manier, maar kan je niets anders dan de duratie verlengen..
Zeer beperkt dus!

Powercommander is eigenlijk niks anders dan de boel voor de gek houden en als je het zo bekijkt vind ik die kastjes weer veel te duur..
Ja je kan er "mappings" in zetten, maar je doet nog steeds niets anders dan sensoren foppen, dat moet vast goedkoper kunnen :twisted:

Het ultieme zou zijn als je een interface kan maken (SDS?) en de ecu uitleest en gaat bewerken in WinOLS.
Met de auto ben ik dit nu aan het doen en dan leer je een hoop!

Zo heb ik bijv. softwarematig de EGR dicht gezet, het gaspedaalresponce flink aangepast (mening tuner doet dit ook) en heb ik het stationair toerental van 900 naar 950 en bij airco uit van 800 naar 950 gezet.
Ideaal!
Weet waar je aan begint overigens, want het is ernstig ingewikkeld.
Mappings moet je zelf gaan zoeken, want er zullen geen map packs zijn voor de DL650 of 1000..
Je moet dan eerder al eens met WinOLS gewerkt hebben want zo uit je hoofd ga je die mappings niet vinden.
Dit is wel het echte werk, niet zoals Hoegee het doet, maar helaas komt mijn motor uit 2002 en kan ik de ECU niet uitlezen (er zijn geen interfaces voor)...
Heb al gekeken naar een DIY interface, dit werkt pas vanaf K6 geloof ik, heb een hoop info op de pc staan, ooit eens uitgezocht voor iemand die met een Suzuki R1 aan de slag is gegaan.
Alleen als ik iets in mijn hoofd heb, dan ga ik er voor, en als je dan zegt "komt morgen wel" en je bent 4 maanden verder dan is mijn interesse weg.. Dat is meteen de reden waarom ik er mee gestopt ben bij de R1 en bij die kerel..

En wat heeft het gekost? Helemaal noppes! That's my style haha

Nokkenas upgrade is leuk, het scheelt dat er een hoop over uitgezocht is, maar als je het zelf moet bedenken dan moet je rekening houden met de lift, inspuitduur en natuurlijk je timing..
Dit is nu niet optimaal meer waardoor je haast wel aan de powercommander moet, helaas kom je zonder wideband lambda voor je AFR en dyno niet ver.
Op gevoel is leuk, als je dan vooral je AFR en wellicht nog belangrijker: je EGT maar in de gaten houdt.

Dit zijn allemaal dingen waar ik nog mee bezig ben, weet er nog veel te weinig van.
Maar al doende leert men denk ik maar altijd.

Wideband heb je al vanaf plm. 150 euro, zit er al een tijd over te denken voor o.a. de diesel en de motorfiets.
neem dan wel een LSU 4.9, die zijn betrouwbaarder / betere levensduur.

Als je van DIY'en houdt kan je eens kijken naar de 14point7 DIY kit :duim:


Ik heb niet veel aan mijn motor gedaan, 100 pk aan het wiel is meer dan zat, ik vind de milieushit en schone motor vooral interessant en zit daarom nog steeds aan WMI (maar dan zonder methanol) te denken.
Helaas moet je met de originele dempers wel aan de lambda blijven, want die pendelt juist voor de kat. Er uit kloppen vind ik zo permanent en durf ik (nog) niet aan, zal ook behoorlijk wat met het geluid doen.
Misschien, als ik ooit nog eens een goedkope set kan vinden (zoals de huidige set) dan probeer ik het eens.

Ondertussen heb ik andere problemen, kromme poot en radiateur bijv. die ik op wil lossen. maar niet voor de nieuwprijs van 400 - 600 euro :frusty:
Gebruikersavatar
Oussie
Berichten: 170
Lid geworden op: za 28-12-2013, 12:46
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Contacteer:

Re: Cam upgrade

Bericht door Oussie »

Wideband lambda is idd interesant. Heb er al het een en ander over gelezen.
Powercommander doet wel leuk werk. Je kan de inspuiting regelen, in de volledige toerenreeks.
Dat is eigenlijk (tezamen met de waardes van de lambda) het enige wat nog nodig is om een perfect lopende strom te krijgen.
Doel is lambda 1, onder de meest gangbare omstandigheden.

Ik denk dat de veranderde lifthoogte en duratie nog binnen de "bandbreedte" vallen, gezien de (huidige) mooie loop van de storm.
Koud-warm vollast of deellast maakt niet uit, en het verbruik is niet veranderd. Maar er valt zeker winst te behalen met finetunen van de inspuiting.
Vergeet niet dat de ecu is geprogrammeerd op wereldgebruik. Strom in de alpen heeft bv hetzelfde programma als die in de lage landen.
Wordt heel breed geregeld met ruime marges.


gr
arjan
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Cam upgrade

Bericht door Sanscorp »

vergeet niet dat er ook een MAP sensor op zit, deze regelt vaak beter dan een MAF en doet zijn werk prima.

Wat wel zo is, is dat de afstelling voldoet aan de europese wetgeving m.b.t. uitstoot.

PAIR er dus af, carterontluchting, snorkel in filterhuis, andere uitlaat (katloos) en dan afstellen met wideband ben je al een heel eind.

Cam vv gaat mij te ver, vind ik ook een relatief dure upgrade met marginale resultaten.

tuurlijk, je merkt het wel, maar wat kost zo'n set? Al gauw 200 euro schat ik?

Sowieso wel interessant allemaal ;) Hoop nog een hoop te leren!
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Cam upgrade

Bericht door Eikie »

Sanscorp schreef: Cam vv gaat mij te ver, vind ik ook een relatief dure upgrade met marginale resultaten.

tuurlijk, je merkt het wel, maar wat kost zo'n set? Al gauw 200 euro schat ik?
Marginaal.... toch ca 10% meer PK's, (van 66 naar 72pk) en hobby's kosten nu eenmaal geld.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Cam upgrade

Bericht door Sanscorp »

oh dat is niet wat ik eerder gelezen heb, dan had men het over 2% winst.

Dat zal voor de 1000 wel anders zijn dan.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Cam upgrade

Bericht door Eikie »

Dat is het verschil in PK's tussen de DL 650 en de SV650s.
Voor zover ik weet zijn de nokkenassen en de software in de ECU de enige motorische verschillen.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Cam upgrade

Bericht door Sanscorp »

dat zou heel goed kunnen ;) Heb geen 650 (soms helaas).
Gebruikersavatar
Oussie
Berichten: 170
Lid geworden op: za 28-12-2013, 12:46
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Contacteer:

Re: Cam upgrade

Bericht door Oussie »

Heb geen meting laten doen, is dus puur rijdersbeleving.
Met cijfers altijd voorzichtig, maar een aantal pk's zeker.
En niet bij een bepaald toerental, maar over de gehele powerband.

Ik kocht de nokkenassen via ebay uit italie voor 75,00 (100,00 incl verzenden)
Was daar wel al een half jaar passief naar op zoek voor ik een paar betaalbare tegenkwam.
Nu dus op naar de volgende uitdaging, finetuning :)

Gr
Arjan
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Cam upgrade

Bericht door Sanscorp »

Dat is best te doen, maar inderdaad schaars ;)
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Cam upgrade

Bericht door Eikie »

Oussie schreef: Resultaat ben ik zeer tevreden over!
Vanavond uurtje gereden en de 650 trekt als een lier!
Ieder toerental is er net een schep meer strom aanwezig. :-)}
Geen idee wat het toevoegd in cijfers, maar voor het gevoel scheelt het.
Als je er voor in bent, zou ik het zeker niet laten.
Arjan, heb je de motor hierna nog op een dyno gehad? Is het vermogen ook op papier toegenomen of alleen tussen de oren ?
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Plaats reactie