klepstellen 1000/stelplaatjes

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Elie

klepstellen 1000/stelplaatjes

Bericht door Elie »

Beste strommers,

Ik wil graag mijn kleppen gaan stellen. Ik heb geen ervaring met stelplaatjes.

Dus is mijn vraag hoe ga ik te werk en waar/hoeveel/welke kan ik stelplaatjes halen?

MVG Elie :-)}
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: klepstellen 1000/stelplaatjes

Bericht door Cplegt »

De stelplaatjes zijn om te ruilen, vaak tegen een kleine vergoeding bij de meeste motordealers. Voordat je er evt een ander plaatje in kunt doen zul je eerst moeten meten.
De werkwijze: Verwijder voor alle kappen, tank en radiateur, bougies er uit, motor op de bok in de versneling om het bovenste dode punt te vinden door een plastic staaf in het bougie gat te steken, kleppen deksel er af. Markeringen op de nokken as goed zetten.
Klepspeling voor de in of uitlaatkant meten met de voelermaatjes (welke kant je goed hebt gezet) dan de andere zijde goed zetten van de in of uitlaat kant. Alles metingen noteren. Nakijken wat het verschil met de fabrieksopgave is.
Niet voldoende/ te veel speling dan de kleppen stellen
Nokkenas van de in of de uitlaat kant op de markering zetten. Nokkenashouder los draaien, en de nokkenas los nemen. De klephoedjes van de desbetreffende zijde losnemen met een magneet. Aan de binnenzijde vind je het stelplaatje.
Nameten hoe dik/dun de oude plaatjes zijn, en vervolgens kun je bereken hoe dik d het nieuwe stelplaatje moet zijn.
. De oude plaatjes bij de dealer omwisselen voor de juiste dikte. Dan die in of uitlaat zijde weer monteren, plaats de nokkenas weer terug op de juiste positioneringsstrepen aan de tandwielzijde. En de andere zijde doen.
Daarna het zelfde verhaal voor de andere cilinder.