Vraagje over 2 cilinder met problemen.

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Phony123
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 16-03-2014, 19:31
Mijn motor is een: vstrom 1000, model 2016
Woonplaats: Tilburg

Vraagje over 2 cilinder met problemen.

Bericht door Phony123 »

Een collega heeft een Suzuki SV 1000 , 10 jaar oud en 50000 km. Na een grotebeurd en kleppen stellen loopt de motor niet meer goed. Dat wil zeggen, koud maar warm is het probleem weg.
Na onderzoek van de motor monteur blijkt de compressie van de achterse cilinder zeer slecht te zijn. Volgens de monteur komt dit door een overmatige slijtage. Oorzaak is dat de achterste cilinder niet of minder gekoeld word door de rij wind.

De oplossing is opboren van het blok en grotere vervang zuigers plaatsen. Kosten... Meer als 800 EUR.

Maar nu me vragen,,

Heeft mijn VStrom 1000 blok daar ook last van? Ik heb namelijk nog nooit zo iets gelezen of gehoord. En de tweede vraag is..klopt het? Of is het iets anders wat het probleem geeft?

Mvg, Frank.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Vraagje over 2 cilinder met problemen.

Bericht door Eikie »

Rijwindkoeling ? Gewoon vloeistofgekoeld toch.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Phony123
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 16-03-2014, 19:31
Mijn motor is een: vstrom 1000, model 2016
Woonplaats: Tilburg

Re: Vraagje over 2 cilinder met problemen.

Bericht door Phony123 »

Yep, klopt...ik vind het ook een raar verhaal..
Gebruikersavatar
De Graaf van Salland
DL650 berijder
Berichten: 418
Lid geworden op: wo 02-10-2013, 12:25
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 ABS L1
Woonplaats: Geëmigreerd van Salland naar Flevoland

Re: Vraagje over 2 cilinder met problemen.

Bericht door De Graaf van Salland »

Ja, dit is meer een probleem voor de luchtgekoelde V2-blokken.
Harley Davidson geeft b.v. de achterste cilinder een wat rijker mengsel en de ontsteking op de cilinder komt iets later, waardoor 'ie wat kouder blijft.

GvS
"There is no such thing as bad weather, only wrong clothes" [Billy Connolly]
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Vraagje over 2 cilinder met problemen.

Bericht door Soesko »

Lijkt me een kulverhaal, want de SV1000 is vloeistofgekoeld. Als de motor voor het kleppen stellen wel goed liep en daarna niet meer dan is er waarschijnlijk daar iets mis gegaan en ik denk dat ik het misschien weet. Ik meen dat bij de SV1000 de kleppen standaard op een grotere tolerantie gezet moeten worden, om problemen met de motorloop te voorkomen. Wellicht heeft de monteur ze binnen de normale toleranties gezet, waardoor eea niet goed meer werkt. Dat kan wellicht ook de slechte compressiemeting verklaren. Ik zou eens naar een officiële Suzukidealer bellen om te informeren wat zij als waarde voor de klepspeling hanteren voor de SV1000.
Gebruikersavatar
Phony123
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 16-03-2014, 19:31
Mijn motor is een: vstrom 1000, model 2016
Woonplaats: Tilburg

Re: Vraagje over 2 cilinder met problemen.

Bericht door Phony123 »

Bedankt voor de reacties tot nu toe, mijn collega heeft er wat aan gehad. Het zou idd kunnen dat de monteur niet de juiste tolerantie heeft gebruikt. Hij gaat komende dagen kijken of dit het geval is en eventueel opnieuw de kleppen stellen.

nogmaals bedankt voor de informatie, het was zeer nuttig om het probleem van een andere invalshoek te kunnen benaderen.

mvg, Frank.
Plaats reactie