harde klap bij het starten.

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Margon
Berichten: 1052
Lid geworden op: zo 16-08-2009, 23:01
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
Woonplaats: s`Gravendeel

harde klap bij het starten.

Bericht door Margon »

Vanmorgen zonder problemen naar het werk gereden.
Wil het vanmiddag verplaatsen omdat ie in de weg stond gaf blok een enorme klap bij het starten en liep heel erg onregelmatig.
Gelijk uitgezet en maar met de hand verplaatst.
Morgen komt de garage de strom op halen voor onderzoek.
Het gaat om een 650 uit 2007 met 71000km achter zich gelaten.
Heb niet met te weinig of teveel olie gereden. volg redelijk het 6000 km wissel.

Iemand alvast een suggestie over wat er aan de hand zou kunnen zijn.
:-)}650 K7 / L13 / L14/ L15 650 2018 xta geel
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: harde klap bij het starten.

Bericht door Iron Horse »

Inlaatrubber losgeschoten?
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: harde klap bij het starten.

Bericht door Sanscorp »

Idd, valse lucht dus vermoed dat 1 van de inlaatrubbers er af ligt.

Het is een soort backfire wat kan wijzen op een verkeerde afstelling, als de motor afgesteld is staat deze mogelijk te rijk.

Vast zetten en als je toch alles los hebt ff afstellen.
Margon
Berichten: 1052
Lid geworden op: zo 16-08-2009, 23:01
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
Woonplaats: s`Gravendeel

Re: harde klap bij het starten.

Bericht door Margon »

Bij de lokale motorzaak bij het werk gebracht, deze kon niets raar vinden behalve dat er wat stekkers onder de corrosie zaten.
Vond het bij thuis komst toch niet zo lekker lopen en afgelopen zaterdag door de Suzuki dealer en naar laten luisteren en mee laten rijden.
De hoofdmonteur kon ook niet raars horen of ondervinden tijdens het rijden.
Het zit tussen mijn oren volgens de monteur, en ik maar denken dat er juist niets tussen mijn oren zit :).
Was dan ook wel voorzichtig aan het kijken naar een eventuele vervanging misschien daarom juist voor mijn gevoel dat ie niet lekker liep ..
:-)}650 K7 / L13 / L14/ L15 650 2018 xta geel
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: harde klap bij het starten.

Bericht door Sanscorp »

kijk met een zaklamp nou gewoon eens naar de rubbers, dealers kunnen er vaak wat van..... en da's niet positief bedoeld :schater:
Margon
Berichten: 1052
Lid geworden op: zo 16-08-2009, 23:01
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
Woonplaats: s`Gravendeel

Re: harde klap bij het starten.

Bericht door Margon »

Zal het weekend er eens een blik op werpen , weet wel niet waar die rubbers zitten maar daar komen we wel achter.
Ook maar gelijk tussen de olie en koel radiator aluminium folie stoppen. Ander word het blok niet warm.
:-)}650 K7 / L13 / L14/ L15 650 2018 xta geel
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: harde klap bij het starten.

Bericht door Sanscorp »

Ik heb geen problemen met het warm worden van de KVS, geen idee wat de olie temperatuur doet want ik heb nog steeds geen olie temp. meter.
Wel liggen, niet gemonteerd.

Ik zou niet zomaar je oliekoeler afdekken zonder dat je de huidige temperatuur weet en straks na afdekken de temperatuur ziet.
100 ~ 120 graden is prima, daarboven wil je niet zitten en daar onder eigenlijk ook niet.

de rubbers zitten onder je gasklephuizen, kan niet missen.
Je hebt je luchtfilter bovenop, daaronder je gasklephuis, daaronder je rubber en daaronder je motorblok.
Maar als je rubber los ligt dan merk je dat meestal ook wel tijdens het rijden.
Het is in ieder geval een bekend fenomeen, flinke klap, niet lekker meer rijden en dan ligt meestal je rubber aansluiting van gasklephuis naar motor los, er op duwen en de klem goed aandraaien en het is weer gefixed.
Margon
Berichten: 1052
Lid geworden op: zo 16-08-2009, 23:01
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
Woonplaats: s`Gravendeel

Re: harde klap bij het starten.

Bericht door Margon »

Ik rij voor mijn woonwerk verkeer maar 15 km.
Voor dat ik de snelweg op schiet is er nog geen indicatie streepje te zien van de water temperatuur.
Vorig jaar de helft afgedekt en dan komt de temp wat sneller omhoog maar bij langere ritten niet verder dan de gebruikelijker drie steepjes.

Kan je zonder iets te demonteren zien of de rubber goed zitten ?
:-)}650 K7 / L13 / L14/ L15 650 2018 xta geel
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: harde klap bij het starten.

Bericht door RedStrom »

Woonwerk maar 15 km lijkt me erg weinig voor een goede warmtehuishouding en dan nog snelweg ook.

Is die klap iets mechanisch of kan het ook een ontploffing zijn. Dus vonkje gerelateerd zeg maar.
Lijkt dat onregelmatig lopen op lopen op 1 cilinder?

Die van mij zeg ook wel eens kloeng, maar dat is als ie niet start, als ie stil valt.
Topic blijf ik volgen in ieder geval.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Oussie
Berichten: 170
Lid geworden op: za 28-12-2013, 12:46
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Contacteer:

Re: harde klap bij het starten.

Bericht door Oussie »

Die kloeng met uitzetten heb ik met de freewind van mn zoon.
Staan er bekend om, is starterclutch limiter die slechter wordt.
Geen idee of dat bij de strom ook geld. Mijne heeft dat iig nog niet
Plaats reactie