Beste ervaringen met welke olie?

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Camino
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1327
Lid geworden op: zo 29-06-2014, 20:13
Mijn motor is een: KAWA Z1000SX Vorige: DL1000 L4,SuzukiDL1000 2005,ZZR1100, FZR600R,TDM850
Woonplaats: Eindhoven

Beste ervaringen met welke olie?

Bericht door Camino »

Het zal ongetwijfeld terug te vinden zijn op het forum maar kan het toch ff niet direkt vinden.
Met welke motorolie zijn voor de v-strom dl1000 de beste ervaringen? Bij mijn oude tdm had ik prima ervaringen met putoline sport 4 welke olie aanmerkelijk de schakelgeluiden verminderde. Als deze olie voor de strom dezelfde ervaringen zou geven dan werd het deze olie want de schakelgeluiden zoudenook wel wat minder mogen. Maar voor iedere motor is het weer anders. En putoline is wel behoorlijk prijzig.
Met een helm op nooit te oud voor........ (niemand ziet meer hoe lelijk je bent)

Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Beste ervaringen met welke olie?

Bericht door Iron Horse »

Als je op olie zoekt komt er toch wel een heleboel aan resultaten.

Ik heb in 2006 ook eens een stukje geschreven dat ik hier citeer:
Iron Horse schreef:Met de nieuwe Louis catalogus op schoot kwam ik ook weer bij het onderdeel olie aan. Nu heb ik laatst mijn oliewissel gedaan met een voordeelaanbieding van deelssynthetische olie. 4 liter kost nu 16,95. Dat is wel wat anders dan de werkplaatsen er vaak ingooien met een prijs die soms de 10 Euro per liter overstijgt. Maar is dat dan wel nodig?

Om daar achter te komen ben ik wat gaan Googlen. En mijn conclusie is; NEE, je hoeft echt niet zoveeel per liter te betalen. Het is zeker niet slecht(er) voor je motor maar het is absoluut geen must.

In de gebruikershandleiding wordt aangegeven dat men een motorolie dient toe te passen met een specificatie API SF of SG. Nou schiet mij maar lek dan, want zegt me dus geen mallemoer. Dat gaf al meteen twijfels over mijn vorige oliewissel, want die olie heeft een andere specificatie.

Dus na wat Googlen was ik er toch uit. wat blijkt is dat de olie die ik gebruikt heb de specificatie API SL heeft. En dat is dus een betere kwaliteit dan men in de handleiding voorschrijft. API staat voor 'American Petroleum Institute'. De eerste letter 'S' staat voor benzinemotoren. De tweede letter geeft de kwaliteit aan. Hoe hoger de letter hoe beter de kwaliteit. Met andere woorden, ik heb voor weinig een veel betere olie gebruikt dan de fabrikant voorschrijft.

Voor wie er nog meer over wil weten; tik in Google de woorden 'api' en 'olie' in en je hebt weer heel wat leesplezier.

Let wel op, want er is verschil tussen toepassing voor auto's en motoren. Motoren (enkele uitzonderingen daargelaten) hebben meestal een natte plaatkoppeling. Dit in tegenselling tot auto's die een droge plaatkoppeling hebben. Zou je een specifieke auto-olie gebruiken dan zou het kunnen gebeuren dat de koppeling gaat doorslippen omdat in die olie geen additieven zitten om dit te voorkomen. Koop je de olie bij een motorzaak dan zit dat wel snor. Maar een aanbieding bij de ALDI of LiDL, of even een stop bij een benzinestation is wel even oppassen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: Beste ervaringen met welke olie?

Bericht door AVC »

Ik heb me altijd laten wijsmaken dan semi-synthetische motorolie (voor motorfietsen met natte platenkoppeling uiteraard) voor de V strom voldoende is. Ik heb de voorbije 2 jaar Motul 5100 10W40 gebriukt, geen problemen mee gehad. Nu heb ik semi-synthetische 10W40 motorfietsenolie van Hein Gericke gekocht voor een prikje. Ik ben nieuwsgierig wat het verschil is. Voorlopig gaat alles naar behoren, het viel me wel op dat er meer olieverbruik was, maar mijn rijden is de laatste tijd ook anders dan ervoor. Het prijsverschil moet toch van ergens komen denk ik toch. Maar van wat? Over 3000 km gaat de olie eruit, ik volg de 6000km interval nog, iets wat velen blijkbaar niet (meer) doen. Ik heb me door Delboy's garage (youtube onder naam moonfleet 41) laten wijsmaken dat je het verschil tussen oude 'opgebruikte' olie en nieuwe kan voelen. Geen idee of het klopt. Ik heb het al eens geprobeerd maar ik voelde geen verschil. En er is inderdaad erg veel bruiikbare informatie beschikbaar op dit forum! :duim:
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Beste ervaringen met welke olie?

Bericht door PDvD »

Ik heb altijd de halfsyntheet van procycle, gewoon 10 w 40, topspul van motozoom en niet duur.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Beste ervaringen met welke olie?

Bericht door Cplegt »

Hier ook goede ervaring met de Motul 5100 10W40. Iedere 10.000km verversen, en het verbruik van de olie is vrij laag (bij mijn motor dan)
Gr. Chiel
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Beste ervaringen met welke olie?

Bericht door Soesko »

Ik gebruik zo'n beetje mijn hele motorcarrière (250.000 a 300.000 km) al Motul en heb nog nooit mechanische schade gehad. Ik durf over die olie wel te beweren dat hij goed is.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Beste ervaringen met welke olie?

Bericht door Soesko »

AVC schreef:Ik heb me altijd laten wijsmaken dan semi-synthetische motorolie (voor motorfietsen met natte platenkoppeling uiteraard) voor de V strom voldoende is. Ik heb de voorbije 2 jaar Motul 5100 10W40 gebriukt, geen problemen mee gehad. Nu heb ik semi-synthetische 10W40 motorfietsenolie van Hein Gericke gekocht voor een prikje. Ik ben nieuwsgierig wat het verschil is. Voorlopig gaat alles naar behoren, het viel me wel op dat er meer olieverbruik was, maar mijn rijden is de laatste tijd ook anders dan ervoor. Het prijsverschil moet toch van ergens komen denk ik toch. Maar van wat? Over 3000 km gaat de olie eruit, ik volg de 6000km interval nog, iets wat velen blijkbaar niet (meer) doen. Ik heb me door Delboy's garage (youtube onder naam moonfleet 41) laten wijsmaken dat je het verschil tussen oude 'opgebruikte' olie en nieuwe kan voelen. Geen idee of het klopt. Ik heb het al eens geprobeerd maar ik voelde geen verschil. En er is inderdaad erg veel bruiikbare informatie beschikbaar op dit forum! :duim:
Is het verstandig om met de olie te gaan experimenteren? Persoonlijk zou ik daar niet op bezuinigen, want het is zo'n beetje het belangrijkste onderdeel van je motor. Wat wil je er verder mee aantonen, dat goedkopere olie daadwerkelijk ook van mindere kwaliteit is? Als die kennis dan is opgedaan ten koste van mechanische schade, dan is het uiteindelijk een duur onderzoekje.
Ten aanzien van het verschil voor en na oliewissel, kan ik stellen dat ik altijd een heel duidelijk verschil bemerk. Na het verversen van de olie lijkt de motor altijd soepeler te draaien.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Beste ervaringen met welke olie?

Bericht door Iron Horse »

Zoals ik al eens heb uitgezocht (zie eerdere post) voldoen al die (veel) duurdere oliën aan specificaties die (veel) hoger liggen dan dat Suzuki minimaal voorschrijft. Dus waarom dan meer uitgeven. Het is geen racemachine die 20K toeren maakt en ultieme belasting voor z'n kiezen krijgt. De halfsyntheet van Louis voldoet prima en heeft een prima prijs. Dat een nieuwe olie, en misschien een iets dikkere, minder olieverbruik geeft is niet onlogisch. En als je de Procycle gebruikt is die zo leuk geprijsd dat elke 6000 km vervangen ook geen pijn in de portemonnee doet. Het beter zijn voor je motor door dure motorolie te gebruiken zit naar mijn idee gewoon tussen de oren.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Beste ervaringen met welke olie?

Bericht door Soesko »

Iron Horse schreef:Het beter zijn voor je motor door dure motorolie te gebruiken zit naar mijn idee gewoon tussen de oren.
Yep en daarom geven de gerenommeerde maatschappijen handenvol geld uit om hun producten te verbeteren. Ze zullen allemaal hun smerende werk wel doen, dat wil ik niet betwisten. Echter olie doet meer dan alleen smeren en ik vraag me af of je dat ook mee hebt gewogen. Ik denk inderdaad dat er geen slechte olie is (als je je ten minste aan de aanwijzingen van de fabrikant houdt), maar ik denk wel dat er sprake is van kwaliteitsverschillen. Ik heb wel eens een Amerikaande test gezien waarin diverse oliën met elkaar werden vergeleken en daar kwamen toch wel duidelijke verschillen uit naar voren. Dus ook olie van Hein Gericke of misschien zelfs van de Aldi zal aan de minimale kwaliteitseisen voldoen. Persoonlijk heb ik echter meer vertrouwen in een product van Motul, Putoline e.d.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Beste ervaringen met welke olie?

Bericht door Iron Horse »

Van Aldi of Lidl zou ik niet zomaar gebruiken, tenzij dit uitdrukkelijk motorfiets motorolie is. En meestal staat daar auto motorolie. Met een natte plaatkoppeling loop je het risico dat die dan gaat slippen. In motorfiets motorolie zitten additieven om slippen te voorkomen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: Beste ervaringen met welke olie?

Bericht door AVC »

Soesko schreef:
AVC schreef:Ik heb me altijd laten wijsmaken dan semi-synthetische motorolie (voor motorfietsen met natte platenkoppeling uiteraard) voor de V strom voldoende is. Ik heb de voorbije 2 jaar Motul 5100 10W40 gebriukt, geen problemen mee gehad. Nu heb ik semi-synthetische 10W40 motorfietsenolie van Hein Gericke gekocht voor een prikje. Ik ben nieuwsgierig wat het verschil is. Voorlopig gaat alles naar behoren, het viel me wel op dat er meer olieverbruik was, maar mijn rijden is de laatste tijd ook anders dan ervoor. Het prijsverschil moet toch van ergens komen denk ik toch. Maar van wat? Over 3000 km gaat de olie eruit, ik volg de 6000km interval nog, iets wat velen blijkbaar niet (meer) doen. Ik heb me door Delboy's garage (youtube onder naam moonfleet 41) laten wijsmaken dat je het verschil tussen oude 'opgebruikte' olie en nieuwe kan voelen. Geen idee of het klopt. Ik heb het al eens geprobeerd maar ik voelde geen verschil. En er is inderdaad erg veel bruiikbare informatie beschikbaar op dit forum! :duim:
Is het verstandig om met de olie te gaan experimenteren? Persoonlijk zou ik daar niet op bezuinigen, want het is zo'n beetje het belangrijkste onderdeel van je motor. Wat wil je er verder mee aantonen, dat goedkopere olie daadwerkelijk ook van mindere kwaliteit is? Als die kennis dan is opgedaan ten koste van mechanische schade, dan is het uiteindelijk een duur onderzoekje.
Ten aanzien van het verschil voor en na oliewissel, kan ik stellen dat ik altijd een heel duidelijk verschil bemerk. Na het verversen van de olie lijkt de motor altijd soepeler te draaien.
Wel, als je de voorschriften van Suzuki voor de V strom blijft volgen, dan zie ik niet in wat er zo kwaad kan. Het lijkt me pas schadelijk als je motorolie gebruikt die niet aan de voorschiften voldoet. Zoals 2takt olie, of olie voor een droge koppeling. Da's linke boel en dat zou ik nooit proberen.
Om een vergelijking te maken: genoeg mensen tanken nog Euro 98. Hoewel euro 95 volstaat. Is de 98 dan beter voor je motor? Dat durf ik niet te zeggen.

nb:Mijn oude motorolie ziet er donkerder uit dan de nieuwe. Best logisch ook denk ik. Qua schakelen en algemene motorloop merk ik geen verschil.
Leon

Re: Beste ervaringen met welke olie?

Bericht door Leon »

Ahhhh een olie discussie............ doen wij op het amerikaanse VFR forum niet meer aan... tenzij het hartje winter is, de motor al tijden in de schuur en geen zin om tijd met het gezin dor te brengen.

Als het aan de eisen van de motor voldoet (Suzuki en of Honda engineers verstaan hun vak) dan is het wat mij betreft goed.

Ik gebruik Kroon, omdat het een Nederlandse firma is, niet zijnde Shell :-)


Public Enemy zong al (was dat '86) Don't Believe The Hype.....


In de jaren 90 was ik lid van de Moto Guzzi Club UK waar ook eindeloos gepraat werd over olie en vervangingsintervallen. Tot er iemand zijn Agip na 6000 mile heeft laten analyseren en dat de meetwaarden nog binnen nieuw specificatie was.


Your bike
Your money
Your oil
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Beste ervaringen met welke olie?

Bericht door Ebrostrom »

Hier idd de castrol grand prix 10W40 halfsynth v Louis. Ik ga ervanuit dat die goed is (anders staat hij vast niet in t lijstje voor de v-strom ;-)). Nu nog n momentje vinden om t erin te gooien. Dan weten we t.


Tapatalk via mijn  iPhone
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: Beste ervaringen met welke olie?

Bericht door AVC »

Mooi gezegd en een prima afsluiter :duim:
Leon schreef:Ahhhh een olie discussie............ doen wij op het amerikaanse VFR forum niet meer aan... tenzij het hartje winter is, de motor al tijden in de schuur en geen zin om tijd met het gezin dor te brengen.

Als het aan de eisen van de motor voldoet (Suzuki en of Honda engineers verstaan hun vak) dan is het wat mij betreft goed.

Ik gebruik Kroon, omdat het een Nederlandse firma is, niet zijnde Shell :-)


Public Enemy zong al (was dat '86) Don't Believe The Hype.....


In de jaren 90 was ik lid van de Moto Guzzi Club UK waar ook eindeloos gepraat werd over olie en vervangingsintervallen. Tot er iemand zijn Agip na 6000 mile heeft laten analyseren en dat de meetwaarden nog binnen nieuw specificatie was.


Your bike
Your money
Your oil
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Beste ervaringen met welke olie?

Bericht door Sanscorp »

Valvoline durablend, goede dopes (zelfs meer dan dure varianten) en betaalbaar.

Volledig synthetisch niet zomaar in de motor donderen, eerst een flush uitvoeren en zeker weten dat de boel niet te veel vervuild is. Volsyntheet lost vuil beter op met de kans op verstopte oliekanalen als het blok niet schoon genoeg is.
Aadsmit67

Re: Beste ervaringen met welke olie?

Bericht door Aadsmit67 »

Waarom een syntheet gebruiken?
Synthetische olie gebruikt men normaal gesproken op plaatsen waar een minerale olie niet meer voldoet.
Door de temperatuur of de specifieke belasting verpulvert de oliefilm hetgeen bij een syntheet minder snel gebeurd.
Een syntheet heeft een langere standtijd (moderne auto's wisselen soms pas na 30.000 km) maar als we hier gewoon om de 6000 km verversen doe je niets met dat voordeel.
In het boekje staat in het zelfde lijstje ook de oud gediende 15 W 40
Een minerale multigrade die bijna overal in kant en te koop is, en in geval van nood ook is bij te vullen(lees vermengen) met een half syntheet.
Voor Europeese omstandigheden ruim voldoende en zelfs hier in de tropen (Suriname) gooi ik het gewoon in mijn strom.
De olie temperatuur loopt hier soms op tot boven de 120 gr.
Voordeel:overal verkrijgbaar, ruim toereikende spcificaties ,niet duur , gewoon geschikt voor een natte platen koppeling en zelfs die van de aldi voldoet aan de gestelde API eisen.
Doe er je voordeel mee want ook de grote olie maatschappijen willen je graag hun dure olie verkopen terwijl je ze bij lange na niet nodig hebt.
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Beste ervaringen met welke olie?

Bericht door Sanscorp »

boven de 140 graden doet je olie nog verassend weinig.
Dat haal je niet snel, zeker niet met een oliekoeler.

120 is prima, minimaal 100 graden moet je toch wel regelmatig halen wil je sludge voorkomen.

Een halfsyntheet (welke volgens mij aangeraden wordt, niet de volledige mineraalolie die jij hierboven beschrijft) voldoet ook prima aan alle eisen en deze kan je ook prima bij 10.000 km pas verversen.

Volsynthetisch heeft ten alle tijden mijn voorkeur omdat het het blok mooi schoon houdt. En da's weer interessant als je langere tijd plezier wil hebben van je motorfiets.

Natuurlijk ga je de 100, 150 of 200k km ook wel redden met een half syntheet. En goede olie is niet altijd de duurste, zo stelde ik dus de durablend al voor ;)

Valvoline en MPM zijn 2 uitstekende merken en zeer goed te betalen. Ja action olie voldoet ook aan de eisen en werkt ook prima, ik hou alleen van iets meer dan basisolie en zie graag wat meer gezonde dopes in mijn voertuigen ;)
Aadsmit67

Re: Beste ervaringen met welke olie?

Bericht door Aadsmit67 »

De fout die veel mensen maken is te denken dat een syntheet over betere eigenschappen zou beschikken.
Echter alleen de basisolieen verschillen.
De eigenschappen van een olie zijn te danken aan de toegevoegde dopes (additieven).
Het is dus kul om te denken dat een syntheet bijv.je blok beter zou schoonhouden.
Die zelfde dopes zitten nl ook in die minerale olie.
Hoe hoog zijn de eisen die je stelt?
Onze strommetjes zijn gewoon uit de kluiten gewassen brommers :lol: , met een motorblok dat qua ontwerp stamt uit de vorige eeuw, dus het minerale olietijdperk.
Maar ieder zn voorkeur :wink:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7552
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Beste ervaringen met welke olie?

Bericht door Iron Horse »

+1 :duim:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Plaats reactie