olieverbruik

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
P2U

olieverbruik

Bericht door P2U »

wie z'n Strom verbruikt olie en hoeveel? En wanneer is het begonnen?
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

dl650 met 33000km....geen merkbaar olieverbruik. dus bijna nul denk ik.
Motormug

Bericht door Motormug »

DL1000 K2. Net iets meer dan een halve liter van 7850-13200 km. Of dat goed is weet ik niet. Denk het wel.
Kermit

Bericht door Kermit »

dl1000 k5 12000 : geen druppel.
dl 650 k4 21000: 0,5 L per 6000
:mrgreen:
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5094
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Bericht door Stroompje »

DL 1000 K2 29500 km : geen druppel
DL 1000 K4 26750 km : geen druppel
DL 1000 K5 12000 km : geen druppel

:D
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
MacB

Bericht door MacB »

Dl 1000 K2 37000km geen druppel
Bandit

Bericht door Bandit »

DL 1000 K4, 14000 km. geen druppel............

8)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: olieverbruik

Bericht door Iron Horse »

P2U schreef:wie z'n Strom verbruikt olie en hoeveel? En wanneer is het begonnen?
Ik denk dat je je verhaal iets moet toelichten, want anders krijg je denk ik geheid alleen maar reacties met olieverbruik 0,0.

Bij mij tot op heden ook 0,0!
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Strommie

Bericht door Strommie »

:wink: Ja, dat is waar I.H., want in principe gebruikt natuurlijk iedere 'verbrandingsmotor' olie (de naam zegt het al), al is het verbruik tussen de verversingstermijnen zo klein, dat het (bijna) niet te meten is.

Bij sommige motoren lijkt het olie-peil misschien zelfs toe-te-nemen, omdat er ook nog verschil is, of je het oliepeil meet ná bijv. een paar honderd km. snelweg, of dat je véél korte ritjes hebt gereden, waarbij de olie niet (écht) helemaal op temperatuur komt, en dus geen kans ziet om het, eigen aangemaakte condens ná de koude start, te 'verdampen/verbranden'.

In het eerste voorbeeld (veel snelweg) verdampt het aanwezige vocht (water/condens) in de olie wél 8) , en in het tweede voorbeeld (korte stadsritjes) komt het er juist bij, zodat het lijkt ofdat je oliepijl aan het stijgen is.

P2U (André), mijn olieverbruik is eigenlijk ook (bijna :P ) nul.

Groet, Strommie (Rinus)
P2U

Bericht door P2U »

wel, het verhaal is nogal vreemd. Na het onderhoud ben ik voor ongeveer 3000km vrij van zorgen. Daarna echter begint dat ding olie te zuipen dat het een lieve lust is. Vorige zaterdag heb ik er een halve liter bijgevuld (geen olie meer zichtbaar in het kijkglaasje). Ik heb nog iets minder dan 500km te gaan tot het volgende onderhoud.
Tot 12000km heb ik nooit problemen gehad. Bij ong. 16000km is de miserie begonnen.
En hetgeen je zegt over een koude motor klopt ook niet want de Strom komt niet buiten voor ritten van minder dan 50km. Voor korte ritten (lees: woon-werkverkeer) gebruik ik m'n scooter.
Strommie

Bericht door Strommie »

Ja P2U, dat weet ik, maar de rest van de 'lezers' niet :wink:
Ik weet dat jij géén korte afstanden rijdt, en dat je dát op je 125 cc scooter doet.

Toen ik op 'verzenden' had gedrukt wist ik eigenlijk al, dat ik dat erbij had moeten zetten. :oops:

Mijn 'verhaaltje' was eigenlijk een beetje álgemeen bedoeld 8)

Wel vervelend dat je nú een 'olie-boot' hebt; wat denk jezelf dat het kan zijn?
P2U

Bericht door P2U »

Strommie schreef:Wel vervelend dat je nú een 'olie-boot' hebt; wat denk jezelf dat het kan zijn?
als dat inderdaad zou blijken, dan gaat hij niet lang in de haven liggen: raus und schluss damit. En ik denk niet dat er daarna nog een derde V-Strom zal komen. :cry:
Ondertussen zit ik wel met een probleem: de eerste 3- à 4000km na het onderhoud gebeurt er niets en dan begint hij plots olie te zuipen. Zoals eerder reeds gezegd heb ik dit nog nooit meegemaakt. Noch met motoren, noch met auto's. Een collega denkt dat de kwaliteit van de olie niet deugt. Maar ik gebruik uitsluitend de olie die bij de dealer verkocht wordt (Motul, 10w-50) en die wordt (dacht ik) door Suzuki Belgie verdeeld.
De dealer wimpelt het probleem af en zegt dat een olieverbruik van 1liter op 5000km normaal zou zijn (volgens Suzuki). Maar daarmee staat zijn paraplu lekker open en hoeft hij dus geen verdere stappen te ondernemen. Wat ik absoluut niet normaal vind is dat de motor tot op ongeveer 16000km ABSOLUUT GEEN olie verbruikt heeft. Wat er in ging, kwam er ook weer uit. En daarna is het plots begonnen.
Ik neem aan dat een motor geleidelijk aan olie gaat verbruiken (slijtage), maar zo vroeg reeds en zo abnormaal veel (volgens mij althans), dat kan er bij mij niet in.
Ik heb met m'n eerste VX800 bijna 120000km gereden (waarvan zeer veel korte kilometers voor woon-werkverkeer). Die is geleidelijk aan olie gaan verbruiken vanaf 70000km. M'n tweede VX had ongeveer 36000km toen ik 'm kocht en had zo'n 48000km toen ik 'm drie maanden later weer verkocht. Nooit één druppel olie moeten bijdoen. En ik heb daar niet echt zachtjes aan mee gereden. Onze eerste Volkswagen (1600TD, 70pk) had bijna 280000km toen we hem verkochten: geen noemenswaardig olieverbruik te bespeuren. Hoogstens een halve liter tussen 2 onderhoudsbeurten in op het einde (lek in een pakking). En ik kan je verzekeren dat dat beestje afgebeuld is geweest: mijn vrouw en mijn oudste zoon hebben er mee leren autorijden, caravan getrokken tijdens de zomervakanties, dikwijls een zeer zwaar geladen aanhanger getrokken tijdens de verbouwingen aan ons huis. Onze huidige auto (1900TDI, 90pk) heeft er ondertussen bijna 130000km opzitten: geen olieverbruik.
Ik weet nu ook wel dat een "trage dieselmotor" niet te vergelijken is met een hoogperformante motorfiets, maar die dieselmotor krijgt het meestal zwaar te verduren door de vele file-kilometers die hij doet. En dan wordt hij meestal door m'n vrouw gereden. Die doet het veel zachteraan dan ikzelf. Let wel: ik laat de motor (zowel de auto als de motorfiets) ALTIJD geleidelijk aan opwarmen voor de beuk erin gaat.
Ik ga vanaf nu dus alles nauwgezet controleren en een dagboek bijhouden. Dan heb ik tenminste iets om één en ander te bewijzen
Strommie

Bericht door Strommie »

P2U: Dus als ik het goed begrijp, is je olie-verbruik met je Strom nú 1 liter op 5000 km?

Dat is voor een moderne- vrij nieuwe motor, best veel.
Als je dat zou doortrekken naar de normale service-intervallen, dan verbruik je gewoon bijna 2 liter. Mits niet aangevuld, zou dat flinke interne motorschade kunnen opleveren. :?

De importeur zal zich er inderdaad wel van af willen maken, dat 1 liter per 1000 km. zelfs nog 'normaal' is.
Vroeger misschien, maar vandaag- de dag moet dat toch zeker niet meer hoeven, ook gezien jouw bovenstaand verhaal van jouw andere (ex-)transportmiddelen.

Ik schreef dat mijn verbruik 'nul' was, maar ik herinnerde mij later, dat ik onlangs een kwart-litertje heb bijgevuld, op ca. 3000 km (Just for the record.)

Hebben andere lezers van dit forum nog aanvuldende olie-verbruik-verhalen m.b.t. hun V-Stroms voor 'onze' P2U :?:
Ruben

Bericht door Ruben »

Voorheen met halfsyntheet castrol 10w40 olie van de dealer was het verbruik nagenoeg niets. De laatste beurt ben ik overgegaan naar Motul volsyntheet 10w40 en heb ik nu (na 5000 km) 200 cc bijgevuld. Daar staat tegenover dat schakelen ongekend soepel gaat met deze Motul olie.
M'n '03 dl1000 heeft nu bijna 31000 km gelopen.

Overigens wordt door veel dealers en fabrikanten een maximaal acceptabel olieverbruik (ok, volgens hen acceptabel :twisted: ) van 1 liter olie op 1000 km aangehouden. Persoonlijk zou ik dit veel te veel vinden. Zou je op vakantie met een liter of 2 in de bagage moeten rondrijden. :shock:

Je zou eens kunnen proberen een ander merk olie te gebruiken of wellicht een met een iets hogere viscositeit (20w50) maar dan heb je nog geen antwoord op de vraag waarom :?: de soes ineens is gaan gebruiken.
Het zal sowieso erg lastig worden daar uitsluitsel over te krijgen.
:?

Ruben
P2U

Bericht door P2U »

Ruben schreef:Je zou eens kunnen proberen een ander merk olie te gebruiken
Ruben,
is reeds gebeurd. Vroeger werd hij gevuld met Champion 10W-40. Bij de melding dat de motor plots olie zoop, is de dealer overgestapt op Motul.
Biker

Bericht door Biker »

Olieboot??? Dat valt toch wel mee!! Moet je dezelfde vraag eens op het BMW forum zetten. Als iedere motorrijder een BMW tussen de benen had dan zouden de olieprijzen nog verder stijgen :lol:
Fred

Bericht door Fred »

6000 km ==> olieverbruik = 0,0000000
Strommie

Bericht door Strommie »

n.v.t.
Laatst gewijzigd door Strommie op vr 17-02-2006, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

dat over dat de BMW's boxerblokken olie verbruiken, klopt wel maar dat is vaak doordat mensen er de verkeerde olie (lees te dun) in gooien. ik heb een BMW R1150GS gehad en daar 40000km mee gereden. en geen merkbaar olieverbruik. de dealer deed 20w50 in zoals aanbevolen door bmw.
motormuisdl650

Bericht door motormuisdl650 »

26000 Km DL650 geen drup verlies.... uh verbruik :lol:
M-Strom

Bericht door M-Strom »

kijk eens op de volgende pagina, hier vind je wat uitleg over olie.:

http://www.motorfietsweb.nl/nederlands/ ... rolie.html

en ook op deze pagina:

http://www.guzzioot.nl/html/olie-faq_s.htm
Fred

Bericht door Fred »

Ik heb me laten vertellen dat als je halfsynthetische castrol 10W40 gebruikt er geen enkel probleem zou zijn betreft olieverbruik.
Heb deze olie op mijn vorige gsxr ook altijd gebruikt en nooit olieverbruik gehad.
Indien er een probleem zou zijn met de motor (verstopte kanalen of dergelijke) dan doet suzuki belgië een test naar de gebruikte olie en indien het castrol blijkt te zijn dan neemt suzuki de garantie voor de reparatie voor zich, zelfs na de twee garantiejaren. Zo heeft men mij het verteld.
Plaats reactie