benzine in de olie!

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Ferdo

benzine in de olie!

Bericht door Ferdo »

Het was me al opgevallen dat mijn oliepijl aan de hoge kant was, maar nadat ik 13 dagen weg was lijkt het nu alsof het oliepijl alleen maar hoger is geworden. Eerst was het een twijfelgeval, maar nu is het overduidelijk te veel! De olie ruikt nu ook licht naar benzine.

Ik vond mijn verbruik al extreem hoog 1:13.8 gemiddeld, maar nu vermoed ik dat er benzine in het carter lekt! En dat met een nieuwe motor met nog geen 6000 km op de teller!!!

Uit mijn tankbeurtenboekhouding blijkt ook al dat de eerste tankbeurt na stilstand vaak een slechter verbruik oplevert. Bij meerdere tankbeurten op één dag wordt het verbruik steeds beter.

Wat is er aan de hand met mijn DL1000K5!
KL Voranje

Bericht door KL Voranje »

Ferdo
De schema's er op na geslagen, ik kan geen andere verbinding vinden van carter met brandstof dan carter ontluchting in luchtfilterkast of via de injectoren in de gasklep huizen.
Het lijkt me pittig dat er brandstof omhoog loopt in de luchtfilterkast en dan via carterontluchting in carter komt.
Aannemelijker is dat de fuelpomp lekt, daarbij via valdruk via de injectoren via inlaat via zuigerveren in het carter komt.
Ik heb een keer de tank gelicht, de snelkoppeling van de brandstofleiding los gemaakt. Geen brandstof. Als dit bij jou wel het geval is, lekt de pomp door, ben je misschien een stuk op weg voor reparatie.
Het lijkt me niet raadzaam om de motor nu te starten, de olie zal erg schraal zijn, om van mogelijk vuurwerk maar helemaal niet te spreken.
Roland
Ferdo

Bericht door Ferdo »

Hmm, ik heb er al weer flink meer gereden. En het viel me pas op nadat ik de laatste keer terug was. Samen met een afwezige bout van de valbeugel.

Het oliepijl ligt maar net boven het kijkglas. Toen ik de olievuldop er af had, zag ik geen vloeistofniveau maar rook duidelijk benzine.

Hoe voorzichtig moet ik hiermee rijden?
P2U

Bericht door P2U »

ferdo schreef:Hmm, ik heb er al weer flink meer gereden. En het viel me pas op nadat ik de laatste keer terug was. Samen met een afwezige bout van de valbeugel.

Het oliepijl ligt maar net boven het kijkglas. Toen ik de olievuldop er af had, zag ik geen vloeistofniveau maar rook duidelijk benzine.

Hoe voorzichtig moet ik hiermee rijden?
HELEMAAL NIET mee rijden!!!
Ontploffingsgevaar? Weet ik niet, maar de olie zal in ieder geval niet veel smerende eigenschappen meer hebben. En je wil die hele motor toch niet in de soep draaien? Of toch?
Bandit

Bericht door Bandit »

P2U schreef:
ferdo schreef:Hmm, ik heb er al weer flink meer gereden. En het viel me pas op nadat ik de laatste keer terug was. Samen met een afwezige bout van de valbeugel.

Het oliepijl ligt maar net boven het kijkglas. Toen ik de olievuldop er af had, zag ik geen vloeistofniveau maar rook duidelijk benzine.

Hoe voorzichtig moet ik hiermee rijden?
HELEMAAL NIET mee rijden!!!
Ontploffingsgevaar? Weet ik niet, maar de olie zal in ieder geval niet veel smerende eigenschappen meer hebben. En je wil die hele motor toch niet in de soep draaien? Of toch?
Mik de fiets op een trailer (bijvoorbeeld van de dealer) en naar de werkplaats met de "Diva". Zeker niet meer starten (als er al geen schade aan de lagering is opgetreden) Olie smeert niet alleen maar koelt ook, ik neem niet aan dat de benzine die beide eigenschappen heeft :?

8)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Het is natuurlijk nog niet aangetoond dat er daadwerkelijk benzine in de olie zit. De vraag is dan ook als het wel het geval is; wanneer gebeurt dat. Is het bij stilstand dan is het gemakkelijk te achterhalen door de olie af te tappen en na enige tijd nogmaals af te tappen om te zien of er dan alleen maar, of in ieder geval hoofdzakelijk, benzine kan worden afgetapt. (wel heel goed markeren dat er geen olie in het carter zit zodat je er niet mee gaat rijden of hem ook maar even start!) Dit lijkt me echter de minst aannemelijke situatie. Hoogstwaarschijnlijk gebeurt het tijdens het rijden en dat wordt moeilijker te controleren. Mocht je er echt zeker van zijn dat er benzine in de olie zit dan zou ik er niet meer mee rijden. Het kan een catastrofale uitwerking hebben, als het dat al niet heeft veroorzaakt.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
L-Strom

Bericht door L-Strom »

Probleem is een lekkende injector die niet goed afsluit en waarlangs tydens stilstand de systeemdruk (3 bar.) langzaam verdwynt. De brandstof loopt dan via inlaatspruitstuk naar de zuiger, en lekt dan langs de zuigerveren het carter in. Dus beslist niet mee ryden voordat je de storing gerepareerd hebt en de motorolie en filter vervangen zijn. Storing misschien op te lossen door een busje injectorcleaner aan de brandstof toe te voegen, maar de beste methode is om de injectoren ultrasoon te laten reinigen.

Groetjes Leo.
Ferdo

Bericht door Ferdo »

Bedankt voor het meedenken! Ik geloof dat ik misschien toch een te snel oordeel had. Alhoewel, hoe erg moet olie naar benzine stinken voordat er te veel van inzit?

Het probleem bleek nu te zijn dat bij de laatste vulbeurt precies maximaal is bijgevuld. Na een dag rijden, met nog een redelijke warme motor daarna het te hoge pijl ontdekt. Kan niet anders dan door uitzetting door hitte gekomen zijn. Is nu de conclusie. Maar ik ga het het nu goed bijhouden. Als het niveau nu weer zichtbaar stijgt is er dus echt iets niet goed. De afgetapt olie voelde trouwens nog wel goed vettig.

Nu ja, ik dacht even hierin de oplossing gevonden te hebben van mijn (veel) te hoge verbruik.

Omdat de dealer aangaf er verder niet meer over te willen nadenken en ook al niet over een 4 gasmeter bleek te besckikken, ben ik naar een autogarage gegaan. Daar had men gelukkig alle aparatuur beschikbaar. 4 Gasmeter in de uitlaat en een lamdbasondetester aangesloten en bij 3500 touren bleek dat de lambdasonde steets 'lean' en groen aangaf en erg vaak 'invalid signal' terwijl het CO gehalte naar 7.5 vol% omhoog schoot!

De meekijkende monteurs, ja zo vaak zien ze kennelijk geen DL1000, twijfelden of mijn lamdbasonde wel van hetzefde soort was als bij auto's. Want als mijn motor een auto was geweest was ik niet door de APK keuring gekomen!

Is mijn lamdbasonde misschien stuk? En bestaat er zo'n handige lambdasondetester ook voor motoren?
L-Strom

Bericht door L-Strom »

Zo'n handige lambda sonde tester is gewoon de voltmeter (liefst analoog) die bij een goed werkende lambda sonde/systeem zal peddelen tussen 0,4 en 0,9 volt .Waarschynlijk is de lambda sonde stuk en geeft deze 0 volt aan,waarna stuurapparaat denkt mengsel is te arm en dus gaat verrijken (vandaar hoog co/verbruik) Contoleer natuurlijk ook de verbinding tot aan het stuurapparaat.

Succes Leo.
Plaats reactie