Probleem met koppeling DL 1000

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Probleem met koppeling DL 1000

Bericht door PDvD »

Ik heb afgelopen week mijn ketting en tandwielen vervangen. Bij het demonteren van het koppelingshuis netjes zoals in het werplaatshandboek staat de koppelingshandel ingeknepen vastgezet en de boel weer netjes gemonteerd. Echter de koppeling doet helemaal niets meer. Het gevoel in de hendel is hetzelfde echter zet ik de motor in zijn eerste versnelling (gewoon met de hand en stilstaand) dan blokkeert de boel nog steeds gewoon als ik de hendel ingeknepen houdt. Wat kan dit zijn???

Afbeelding

De pin gaat zo het blok weer in door het kapje van het voorste tandwiel heen. Het rubber gaat er zo overheen zodat dit mooi in het koppelingshuisje past.

Afbeelding

Het koppelingshuisje. Wat niet te zien is maar wat ik wel gemonteerd heb is de afstandsbus.

Afbeelding

Clos-up van het rubber en de pin.

Afbeelding

En gemonteerd.

Wat doe ik fout??? HELP!!!!
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
V-Roon

Re: Probleem met koppeling DL 1000

Bericht door V-Roon »

Wat is het niveau van je koppeling olie reservoir op je stuur ? En de hele leiding ontlucht na alles genoteerd te hebben?
Zal vast wel ok zijn , maar ik tip alleen ff.


Tapatalk met iPhone
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Probleem met koppeling DL 1000

Bericht door PDvD »

Niveau is okay, olie spoot eruit bij inknijpen dus ik schat weinig tot geen lucht. Het is een gesloten systeem dus hoe zou dat er ineens in gekomen zijn?
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Probleem met koppeling DL 1000

Bericht door Voogie »

Ik heb tijdens het vervangen van het voortandwiel gewoon alles verwijderd zonder de handel in te knijpen. Daarna alles weer teruggebouwd en alles werkte zoals daarvoor. Lijkt me een goede manier. Ik zie niet in waarom je de koppelingshandel in zou moeten knijpen voor het verwijderen van het geheel.

verzonden vanaf mijn Sony Experia
Blije DL1000 rijder!
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Probleem met koppeling DL 1000

Bericht door PDvD »

Omdat dan de cylinder er uit loopt.... is gewoon zwaartekracht van de olie die er dan op drukt. Ik heb daarstraks wat dot4 gehaald en wat slangetjes... morgen de boel eens goed ontluchten kijken of dat wil werken.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Probleem met koppeling DL 1000

Bericht door Voogie »

Dan heb ik waarschijnlijk de boel goed weggehangen en is de cilinder netjes blijven zitten. Zal er een volgende keer op letten. :-)

verzonden vanaf mijn Sony Experia
Blije DL1000 rijder!
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Probleem met koppeling DL 1000

Bericht door PDvD »

Je hebt gewoon de oliedruk van bovenaf die op de cylinder drukt... of alles zit wat stroever bij jou en is wat vuiler??? Dan zou je 'm boven het reservoir op je stuur moeten hangen.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op di 24-06-2014, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een opvolgende reactie is onnodig en ongewenst.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Probleem met koppeling DL 1000

Bericht door PDvD »

De cylinder is er af en uit elkaar geweest. Rubbers waren nog geheel goed ook de kering etc... dus terug geplaatst de boel voor de zoveelste keer ontlucht (dik een wart liter dot 4 erdoorheen gespoeld).
Bij stilstand (en motor uit) draait het achterwiel in z'n vrij gewoon netjes vrij rond. Zet ik 'm handmatig in z'n 1 (motor nog steeds uit) dan is het achterwiel geblokkeerd, ook als ik de koppeling in knijp.

Echter bij een lopend blok kan ik de koppeling vanuit z'n vrij netjes op laten komen en er gewoon mee rijden en weer in z'n vrij zetten. Niets aan de hand.

Op de middenbok in z'n vrij draait het achterwiel lichtjes mee. In z'n 1 draait het volop mee ook met ingeknepen koppeling dit geld ook voor z'n 3 en 4. Bij de 5e en 6e versnelling wordt dit meedraaien al minder. Ook als de motor uit staat en het blok staat nog in z'n 5 of 6 kan ik het achterwiel met ingeknepen koppeling gewoon ronddraaien (weliswaar zwaar maar toch).

HELP!!! Wat kan dit zijn???
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Probleem met koppeling DL 1000

Bericht door Iron Horse »

Ik ben niet bekend met de koppeling van de 1000. Maar kan het een afstandsring o.i.d. zijn die verkeerd om zit waardoor de afstand te lang is waardoor je de platen niet ver genoeg van elkaar kunt drukken? Ik roep ook maar wat .... :roll: Of ga gewoon eens langs een dealer en maak er een praatje over, je hoeft toch niet meteen te betalen als je een vraag hebt lijkt me.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Probleem met koppeling DL 1000

Bericht door PDvD »

Diverse mensen gebeld en op fb al reacties gehad. Ik ga er nu van uit dat het plakkende platen zijn doordat ik van olie ben gewisseld. Ga dat nu dus eerst uitsluiten door de olie te wisselen met degene die ik altijd had (ja ook de filter die er al 2000 km op zit gaat er netjes af). Heb er alleen lange stukken mee gereden (en toen was de olie warm) dus niet echt op gelet toen hoe dat de motor rolde in z'n vrij met koude olie.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
V-for-Herman
Berichten: 292
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: Probleem met koppeling DL 1000

Bericht door V-for-Herman »

PDvD schreef:De cylinder is er af en uit elkaar geweest. Rubbers waren nog geheel goed ook de kering etc... dus terug geplaatst de boel voor de zoveelste keer ontlucht (dik een wart liter dot 4 erdoorheen gespoeld).
Bij stilstand (en motor uit) draait het achterwiel in z'n vrij gewoon netjes vrij rond. Zet ik 'm handmatig in z'n 1 (motor nog steeds uit) dan is het achterwiel geblokkeerd, ook als ik de koppeling in knijp.

Echter bij een lopend blok kan ik de koppeling vanuit z'n vrij netjes op laten komen en er gewoon mee rijden en weer in z'n vrij zetten. Niets aan de hand.

Op de middenbok in z'n vrij draait het achterwiel lichtjes mee. In z'n 1 draait het volop mee ook met ingeknepen koppeling dit geld ook voor z'n 3 en 4. Bij de 5e en 6e versnelling wordt dit meedraaien al minder. Ook als de motor uit staat en het blok staat nog in z'n 5 of 6 kan ik het achterwiel met ingeknepen koppeling gewoon ronddraaien (weliswaar zwaar maar toch).

HELP!!! Wat kan dit zijn???
Als je wiel mee draait in zijn versnellingen met ingeknepen koppeling dan ontkoppelen je platen dus niet, dit heeft naar mijn idee niets te maken met plakkende platen maar meer dat je stift je platen niet of onvoldoende ontkoppeld. Dus toch in je koppeling cilinder.
Ik zou het niet zoeken in verkeerde olie, mits je er olie in heb gegooid die niet geschikt is voor motorfietsen met natte koppeling maar bv. met olie voor auto's
V-Strom Bj.2010
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Probleem met koppeling DL 1000

Bericht door Wullebolle »

Hmzzz
Heb ook al zoiets gehad na het uit eraf halen van de koppelingscylinder. Koppeling ontkoppelde niet.
Hendel was niet ingetrokken, wel de piston in het cylindertje beveiligd met een spanbandje.
Alles nagelopen, alles was gemonteerd zoals het moest.
Met ingetrokken koppeling kon ik wel met heel veel kracht het achterwiel wat draaien..
Dan maar vanuit neutraal, starten, wat peddelen tot 5km/u en dan in zen 1 stampen en weg te rijden ... na 50 meter was het probleem opgelost.
Geen idee wat de oorzaak was, ik vermoed plakkende platen.
Ondertussen 18.000 km verder, schakelt en ontkoppelt hij nog steeds als de beste.
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Probleem met koppeling DL 1000

Bericht door PDvD »

Met heel veel kracht lukt mij dat ook... en hoe hoger de versnelling des te makkelijker. Want des te minder omwentelingen hoeft het blok te maken. In z'n 5 en 6 draait ie gewoon... dus blok is ontkoppeld maar wordt tegengehouden door iets... denk dus dat plakkende...
Laatst gewijzigd door Iron Horse op wo 25-06-2014, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een opvolgende reactie is onnodig en ongewenst.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Knarf1990
DL1000 berijder
Berichten: 113
Lid geworden op: do 29-07-2010, 09:36
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: kop van Noord-Holland
Contacteer:

Re: Probleem met koppeling DL 1000

Bericht door Knarf1990 »

Maar is het probleem uiteindelijk opgelost? Ik heb namelijk precies het zelfde. Hoor graag wat de juiste oplossing is.
Gebruikersavatar
Knarf1990
DL1000 berijder
Berichten: 113
Lid geworden op: do 29-07-2010, 09:36
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: kop van Noord-Holland
Contacteer:

Re: Probleem met koppeling DL 1000

Bericht door Knarf1990 »

Inmiddels de koppelings olie ververst..dat maakte geen verschil. Vervolgens even gereden. En nu kan ik het wiel gewoon weer rond draaien bij het inknijpen van de koppeling.
Plaats reactie