motorolie

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
A5vanduijne
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 02-08-2013, 23:47
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2007)

motorolie

Bericht door A5vanduijne »

stomme vraag ... of zijn die er niet?
pas een half jaar een mooie 650
eind van de week een weekend lekker toeren in duitsland
sleutel nooit zelf aan mijn motor; 1 x per jaar een beurt en dat is het
dacht kom zal eens naar het oliepeil kijken.....schrok....niveau onder L !
hoe nu?
schroef los en olie bijvullen?
welke olie?
graag advies.....
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: motorolie

Bericht door John007 »

Probeer te achterhalen wat voor olie erin zit en anders gewoon bijvullen met 10 w 40, zit je nooit echt verkeerd.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Bruintje
DL650 berijder
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 04-07-2008, 11:16
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Hoogkarspel

Re: motorolie

Bericht door Bruintje »

Navragen bij de garage wat voor olie.
Niet zomaar olie er in gooien.

En misschien een stomme vraag, maar je motor stond wel horizontaal en niet op de standaard ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: motorolie

Bericht door John007 »

Bruintje schreef: Niet zomaar olie er in gooien.
Maar... beter een iets andere olie ( viscositeit ) dan geen of te weinig olie.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Bruintje
DL650 berijder
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 04-07-2008, 11:16
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Hoogkarspel

Re: motorolie

Bericht door Bruintje »

Heb je wel gelijk in maar pas op als je lange stukken gaat rijden.
Verschillende soorten viscositeit door elkaar kan wel eens nadelig uitpakken. Vooral bij motoren, die hebben vaak een hogere temperatuur.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op zo 04-05-2014, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een opvolgende reactie is onnodig en ongewenst.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: motorolie

Bericht door Iron Horse »

Er is eigenlijk maar 1 ding dat echt belangrijk is, en dat is dat je er motorfietsolie in gooit en geen automotorolie. In motorfietsolie zitten additieven die voorkomen dat de natte plaatkoppeling kan gaan slippen. Gooi je er auto olie in dan kan dit misschien problemen geven, hoeft niet perse maar het kan wel. Voor de rest maakt het geen bal uit als je bijvult met om het even welke motorolie. Meestal zal dit een meest universele 10W40 zijn, maar of die nu organisch, synthetisch of halfsynthetisch is maakt weinig uit. Zeker niet als het om een beetje bijvullen gaat. Al zullen sommige garages of freaks je anders willen doen geloven. Maar meestal heeft dat met de portemonnee te maken, die van de garage wel te verstaan.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
JBerg
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 15-06-2012, 22:58
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: Delft

Re: motorolie

Bericht door JBerg »

Dubbel check of de motor op een rechte ondergrond stond tijdens de peiling :? O:-)
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7822
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: motorolie

Bericht door Eikie »

En anders alles aftappen, nieuw filter er op en zelf nieuwe olie er in doen.
Weet je gelijk wat er in zit.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2963
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: motorolie

Bericht door Tulipan »

Had vorige week precies hetzelfde probleem: veel te laag, maar wat erin ?
Ik heb gedaan wat Iron nu schrijft: Hup Motul 10W40 erin....klaar 8)
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: motorolie

Bericht door Iron Horse »

Eikie schreef:En anders alles aftappen, nieuw filter er op en zelf nieuwe olie er in doen.
Weet je gelijk wat er in zit.
Kan natuurlijk, maar voor wat bijvullen lijkt me het absoluut onnodig. De eisen wat betreft de motorolie liggen bij de V-Strom echt niet hoog. Maar daar is al vaker over geschreven en heb ik al eens vergelijkingen van gemaakt. Doorsnee olie voldoet prima. Daarbij komt dat de wissel van de V-Strom 6000 km voorschrijft, maar die is echt wel kort, met het dubbele kun je ook prima uit. Het is maar wat men zich laat aanpraten door de fabrikant. Zover ik heb begrepen is die interval bij de DL1000 K4 wel verhoogd, is ook niet meer dan normaal. De olie van vandaag de dag is niet die van mijn begintijd in de jaren 70.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: motorolie

Bericht door Soesko »

Iron Horse schreef:Er is eigenlijk maar 1 ding dat echt belangrijk is, en dat is dat je er motorfietsolie in gooit en geen automotorolie. In motorfietsolie zitten additieven die voorkomen dat de natte plaatkoppeling kan gaan slippen. Gooi je er auto olie in dan kan dit misschien problemen geven, hoeft niet perse maar het kan wel. Voor de rest maakt het geen bal uit als je bijvult met om het even welke motorolie. Meestal zal dit een meest universele 10W40 zijn, maar of die nu organisch, synthetisch of halfsynthetisch is maakt weinig uit. Zeker niet als het om een beetje bijvullen gaat. Al zullen sommige garages of freaks je anders willen doen geloven. Maar meestal heeft dat met de portemonnee te maken, die van de garage wel te verstaan.
Helemaal mee eens. Ik heb eens een artikel gelezen over motorfietsolie en daarin stond dat de verschillende soorten onderling prima te mengen zijn. Zoals al vermeld, lekker bijvullen met 10W40 en dan wel die geschikt is voor een natte platen koppeling.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: motorolie

Bericht door John007 »

En wat heb je gedaan?
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Plaats reactie