Stationair toerental verlagen bij een koude start
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Stationair toerental verlagen bij een koude start
Onlangs heb ik de kleppen en gaskleppen van mijn motor gesteld.
Sinds dat is uitgevoerd loopt ie weer als een zonnetje (deed ie daarvoor ook al, maar nu nog beter)
Enkel heb ik een ''probleem" bij het starten van de motor, het toerental tijdens het ''warmdraaien'' loopt op tot richting de 4000toeren. Dat was eerst niet zo.
Ook blijft hij erg lang hoog in de toeren om op te warmen. Dat is zeer irritant, want ik heb geen zin om eerst 5 minuten te wachten totdat ik een beetje fatsoenlijk weg kan rijden.
Weet iemand of ik dat toerental kan verlagen, of op zn minst de duur flink kan verkorten? Alvast dank
Sinds dat is uitgevoerd loopt ie weer als een zonnetje (deed ie daarvoor ook al, maar nu nog beter)
Enkel heb ik een ''probleem" bij het starten van de motor, het toerental tijdens het ''warmdraaien'' loopt op tot richting de 4000toeren. Dat was eerst niet zo.
Ook blijft hij erg lang hoog in de toeren om op te warmen. Dat is zeer irritant, want ik heb geen zin om eerst 5 minuten te wachten totdat ik een beetje fatsoenlijk weg kan rijden.
Weet iemand of ik dat toerental kan verlagen, of op zn minst de duur flink kan verkorten? Alvast dank
Gr. Chiel
- SN0Wman
- DL650 berijder
- Berichten: 143
- Lid geworden op: za 24-08-2013, 14:29
- Mijn motor is een: was een Suzuki V-Strom DL 650
- Woonplaats: Nijmegen
Re: Stationair toerental verlagen bij een koude start
Wordt het toerental na die 5 minuten wel gewoon laag dan? Zo ja dan lijkt het me ergens een defect stukje elektronica.
In het wph staat het volgende:
geen idee waar dat schroefje precies zit en het plaatje is van een 650.
Maar nogmaals, als na het opwarmen het toerental wel goed is zou ik niet aan dat schroefje zitten.
In het wph staat het volgende:
geen idee waar dat schroefje precies zit en het plaatje is van een 650.
Maar nogmaals, als na het opwarmen het toerental wel goed is zou ik niet aan dat schroefje zitten.
Groeten,
Rudy
Rudy
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Re: Stationair toerental verlagen bij een koude start
Het is alleen zo hoog tijdens en vlak na het starten. Na enkele minuten zit ie keurig op 1200 toeren.
En die schroef zit er enkel om t toerental af te stellen als de motor warm is. Die heeft geen invloed op de hoogte of de duur van de opwarm tijd.
En die schroef zit er enkel om t toerental af te stellen als de motor warm is. Die heeft geen invloed op de hoogte of de duur van de opwarm tijd.
Gr. Chiel
- John007
- DL650 berijder
- Berichten: 930
- Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
- Woonplaats: Friesland
Re: Stationair toerental verlagen bij een koude start
Gewoon rustig wegrijden en dan zakt het toerental wel.
Tenminste dit is mijn ervaring met een 650.
Tenminste dit is mijn ervaring met een 650.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
-
- Berichten: 294
- Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
- Mijn motor is een: V-strom DL650
Re: Stationair toerental verlagen bij een koude start
Zou het toch in de afstelling van je gasklep zoeken, de mijne loopt na het starten hooguit1600 rpm.
Eerst niet, na afstellen wel, 1+1=...
Zal wel rot in zijn 1e versnelling knallen met 4000 toeren?
Eerst niet, na afstellen wel, 1+1=...
Zal wel rot in zijn 1e versnelling knallen met 4000 toeren?
V-Strom Bj.2010
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Re: Stationair toerental verlagen bij een koude start
Ja, dat is het probleem ook.. Nu kan ik het gas wel wat dichter draaien en hem in de eerste zetten, maar dan gaat t nog steeds met 2000toeren ofzo, niet lekker voor mn bak. Daarbij is het gewoon bagger rijden, je kunt niet lekker afremmen op de motor. En aangezien ik mn motor iedere dag gebruik, en daarbij een keer of 4 een koude start maak, begint het wel aardig irritant te worden.
Gr. Chiel
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Stationair toerental verlagen bij een koude start
Aangezien de ECU het toerental regelt door de waardes van sensoren zit daar misschien iets fout. Ik neem aan dat dit probleem zich niet direct na je afstelling van de gaskleppen voordeed want dan had je er ongetwijfeld al eerder over geschreven. Eén van de waardes die voor het stationair toerental wordt gebruikt is die van de aanzuigluchtdruksensor. Misschien dat daar de oorzaak ligt. Als de sensor een verkeerd signaal doorgeeft dan zal de ecu een verkeerde actie ondernemen.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Re: Stationair toerental verlagen bij een koude start
Zal morgen eens op zoek gaan naar losse slangetjes. Ik hoop dat het zoiets simpels is.
Gr. Chiel
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Re: Stationair toerental verlagen bij een koude start
Vandaag de motor weer gedemonteerd om op zoek te gaan naar losse slangetjes.
Na een beetje zoeken kwam ik er 1 tegen van de vacuüm demper van de IAP sensor. Echter kan het ook zijn dat deze los is geraakt tijdens het demonteren. Maar de slangetjes weer op zn plaats gedrukt, en getest. Resultaat, geen. Nog steeds hoog in de toeren.
Na een beetje nadenken, bedacht ik mij ineens dat de vacuümpoort voor de gasklepsynchronisatie van de achterste cilinder niet eens afgedopt was geweest. Dus de doppen weer verwijderd, en gekeken of er resultaat was, en weer geen geluk. Wat wel opviel was dat er geen merkbaar effect was tussen wel en niet afgedopt lopen.
Wat eerder ook al was opgevallen, was dat er 2 vacuümpoorten waren. Na de gasklepsynchronisatie heb ik ze allebei afgedopt. Na gekeken te hebben bij gasklepsynchronisatie viel op dat op 1 van die twee poorten wel een slangetje zat. Die zat er bij mij dus niet op. Nu ben ik gaan zoeken of ik ergens een losse slang heb hangen bij het motorblok maar ik kan er geen vinden.
Een plaatje uit het werkplaatshandboek erbij gepakt betreffende emission controll, blz. 9.5. (hier staat van alles betreft het vacuümsysteem) En toen slangetjes gaan controleren. Ik vermoed dat het ontbrekende slangetje van de PAIR controll valve is. Maar ik weet dit niet zeker.
Hier nog ff een foto van hoe de beide vacuüm poorten er bij mij nu uitzien. Misschien kan iemand even een foto plaatsen van zn eigen motor, met het juiste slangetje er wel op, of kan mij vertellen waar ik het juiste slangetje vandaan kan herleiden om hem weer te bevestigen.
Na een beetje zoeken kwam ik er 1 tegen van de vacuüm demper van de IAP sensor. Echter kan het ook zijn dat deze los is geraakt tijdens het demonteren. Maar de slangetjes weer op zn plaats gedrukt, en getest. Resultaat, geen. Nog steeds hoog in de toeren.
Na een beetje nadenken, bedacht ik mij ineens dat de vacuümpoort voor de gasklepsynchronisatie van de achterste cilinder niet eens afgedopt was geweest. Dus de doppen weer verwijderd, en gekeken of er resultaat was, en weer geen geluk. Wat wel opviel was dat er geen merkbaar effect was tussen wel en niet afgedopt lopen.
Wat eerder ook al was opgevallen, was dat er 2 vacuümpoorten waren. Na de gasklepsynchronisatie heb ik ze allebei afgedopt. Na gekeken te hebben bij gasklepsynchronisatie viel op dat op 1 van die twee poorten wel een slangetje zat. Die zat er bij mij dus niet op. Nu ben ik gaan zoeken of ik ergens een losse slang heb hangen bij het motorblok maar ik kan er geen vinden.
Een plaatje uit het werkplaatshandboek erbij gepakt betreffende emission controll, blz. 9.5. (hier staat van alles betreft het vacuümsysteem) En toen slangetjes gaan controleren. Ik vermoed dat het ontbrekende slangetje van de PAIR controll valve is. Maar ik weet dit niet zeker.
Hier nog ff een foto van hoe de beide vacuüm poorten er bij mij nu uitzien. Misschien kan iemand even een foto plaatsen van zn eigen motor, met het juiste slangetje er wel op, of kan mij vertellen waar ik het juiste slangetje vandaan kan herleiden om hem weer te bevestigen.
Gr. Chiel
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Re: Stationair toerental verlagen bij een koude start
Edit, een straatgenoot kwam ff langsgelopen en die had toevallig nog een Dl1000 uit 2002 in zn garage staat. Daar ff gekeken, en daar zijn beide vacuümpoorten ook afgedopt. Misschien is dat bij latere modellen anders?
Zo niet, dan moet ik ff op zoek naar een andere oplossing.
Zo niet, dan moet ik ff op zoek naar een andere oplossing.
Gr. Chiel
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Stationair toerental verlagen bij een koude start
Ik heb nog eens hier en daar wat zitten lezen maar dat had betrekking op de 650. Mogelijk dat je dat ook voor de 1000 kunt gebruiken. Het ging wel over de 650 tot 2007. Zoek eens op "too fast idle rpm v-strom" die is namelijk apart af te stellen. O.a. i.c.m. het meten van een voltage. Maar ik heb het niet helemaal in detail gelezen dus je zult misschien zelf even in die richting moeten zoeken. Ik kwam er op door dit draadje. Of deze misschien, die is wel van de 1000.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Re: Stationair toerental verlagen bij een koude start
Dat laatste linkje, daar lijkt het op, ga gelijk ff kijken
Gr. Chiel
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Re: Stationair toerental verlagen bij een koude start
Nope, helaas, 500 toeren naar beneden, en meer niet .
En toen had ik geen zin meer, dus de motor weer in elkaar gezet aangezien ik vanavond nog weg moet.
Anders woensdag eens richting de dealer om daar samen eens te gaan kijken.
En toen had ik geen zin meer, dus de motor weer in elkaar gezet aangezien ik vanavond nog weg moet.
Anders woensdag eens richting de dealer om daar samen eens te gaan kijken.
Gr. Chiel
- R.Vanmeegen
- DL1000 berijder
- Berichten: 604
- Lid geworden op: vr 12-07-2013, 22:25
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000-K3
- Woonplaats: Huissen
Re: Stationair toerental verlagen bij een koude start
Hoi Chiel. Dat is flink balen. Al die energie voor niets.
Is het geen sensor of vervuiling op een sensor?
Kan je mijn monteur aanraden, alleen is wel een stuk rijden (Brummen).
Gr.
Is het geen sensor of vervuiling op een sensor?
Kan je mijn monteur aanraden, alleen is wel een stuk rijden (Brummen).
Gr.
DL 1000 - Zilver grijs - K3 - TomTom Rider 400 - 2 Akra's - Sony HDR-AS200
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Re: Stationair toerental verlagen bij een koude start
Ik weet het ff niet meer. Ik wacht wel tot woensdag, dan heb ik weer tijd om bij de garage langs te gaan.
Niks anders dan lof voor mn eigen dealer/monteur. Zelf ook een groot VStrom fan, bestuurder/vliegenier en expert. Misschien heeft hij nog een idee als de boel weer los ligt.
Niks anders dan lof voor mn eigen dealer/monteur. Zelf ook een groot VStrom fan, bestuurder/vliegenier en expert. Misschien heeft hij nog een idee als de boel weer los ligt.
Gr. Chiel
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Stationair toerental verlagen bij een koude start
Tja, soms verlang je wel eens terug naar die "simpele" technieken van de carburateur fietsen. Maar die hightech dingen hebben ook z'n voordelen, als ze werken. Het vergt alleen heel wat meer kennis en vaardigheden. Maar als voordeel hebben we dan wel weer Google, maar ook dat geeft niet alle hoop op een oplossing, want weet het maar eens te vinden.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Re: Stationair toerental verlagen bij een koude start
En zo te lezen is Chiel een bekwaamd sleutelaar. Reden te meer voor mij om daar met mijn poten vanaf te blijven
Verstuurd vanaf mijn GT-P5110 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn GT-P5110 met Tapatalk
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Stationair toerental verlagen bij een koude start
Ter info,
Gisteren ff goed opgelet tijdens de rit van het werk naar huis:
Stond overdag koud ~10°C.
Starten, direct & stabiel 2000 rpm in neutraal, handschoenen aan en vertrekken.
Na 100m op hoekje van de straat even stilstaan in neutraal : 1600rpm
Na 700m stilstaan in neutraal voor stoplicht: 1200 rpm
Thuis, na 12km in neutraal: ook 1200rpm.
Gisteren ff goed opgelet tijdens de rit van het werk naar huis:
Stond overdag koud ~10°C.
Starten, direct & stabiel 2000 rpm in neutraal, handschoenen aan en vertrekken.
Na 100m op hoekje van de straat even stilstaan in neutraal : 1600rpm
Na 700m stilstaan in neutraal voor stoplicht: 1200 rpm
Thuis, na 12km in neutraal: ook 1200rpm.
Spooky Action At A Distance !
-
- Berichten: 294
- Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
- Mijn motor is een: V-strom DL650
Re: Stationair toerental verlagen bij een koude start
Zitten de inlaatrubbers nog wel op hun plek of een schuurtje waardoor hij valse lucht trekt?
Remmenreiniger test?
Remmenreiniger test?
V-Strom Bj.2010
-
- DL1000 berijder
- Berichten: 123
- Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
- Woonplaats: Oosterhout NB
Re: Stationair toerental verlagen bij een koude start
Na het stellen van de gaskleppen moet je controleren of er nog speling aanwezig in de aanslagschroef:
http://www.vstrom.info/Smf/index.php/topic,12954.0.html
Zeker als je veel hebt moeten bijregelen kan deze speling wel eens weg zijn.
http://www.vstrom.info/Smf/index.php/topic,12954.0.html
Zeker als je veel hebt moeten bijregelen kan deze speling wel eens weg zijn.