Olieniveau meten zonder middenbok

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1157
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Olieniveau meten zonder middenbok

Bericht door Sanscorp » di 11 feb 2014, 13:05

Ik heb geen middenbok en/of een recht stuk straat.
inmiddels heb ik meer dan 3 liter bijgevuld omdat het peilglaasje tussen min en max in stond na 3 liter vullen.

denk dat er nog 300ml bij is gegaan voordat het peil op max stond.

meten heb ik gedaan met een waterpas op de tankdop en dan de motor rechtop houden + bijvullen en met een spiegel kijken naar het peilglaasje.
later nog eens gecontroleerd door iemand naast de motor te laten kijken naar het peilglaasje.

hoe kan het dat er na het aftappen + verwijderen filter meer dan 2,9L in ging?
heb hem wel lang laten uitdruppelen en tijdens het aftappen de motor even schuin gehouden.
Aftappen is uiteraard gebeurd met een op bedrijfstemperatuur motorblok.
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 2259
Lid geworden op: za 02 mei 2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Locatie: Belgische kust

Re: Olieniveau meten zonder middenbok

Bericht door Wullebolle » di 11 feb 2014, 13:37

Het boekje schrijft voor 2900 met filterwissel
Maar dat hangt dan weer af van hoeveel er effectief is uitgelopen en hoeveel olie is achtergebleven.
Ik ben niet verwonderd dat je er 300ml meer hebt ingedaan.
As je motor "gevoelsmatig waterpas stond -vooral links/rechts is belangrijk, voor/achter is minder belangrijk-, EN na het vullende olie tussen de streepjes staat. En na afgekoeld te zijn na de eerstvolgende goeie ritde olie nog altijd tussen de streepjes staat, is het goed.

Dus: ritje doen, olie laten koelen, motor rechtop houden in evenwicht, en iemand anders laten kijken naar het oliepeil.
Daar je conclusies uittrekken.

Merk op dat 200ml teveel geen drama is, er is nog wel wat speling op die 2900.
Het wordt pas lastig als je er een hele liter teveel in gooit ...
Spooky Action At A Distance !

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1157
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: Olieniveau meten zonder middenbok

Bericht door Sanscorp » di 11 feb 2014, 14:02

Zal het eens goed nakijken, kan zijn dat ik het voorzichtig ingeschat heb, de kleinste beweging laat het peil al flink schommelen. Maar wel bedankt ;)
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2888
Lid geworden op: wo 18 nov 2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Locatie: Tenerife

Re: Olieniveau meten zonder middenbok

Bericht door Tulipan » di 11 feb 2014, 14:44

Heb je geen buurvrouw die er even op kan gaan zitten ??
Hasta luego
Tulipan
Alle toeters en bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1157
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: Olieniveau meten zonder middenbok

Bericht door Sanscorp » di 11 feb 2014, 15:09

de enige die ik daarmee vertrouw is mijn vriendin en die komt niet bij de grond! :frusty: :schater:

maar ik heb de motor recht gehouden d.m.v. de waterpas en zij heeft gekeken, stond netjes tegen de max. aan.
toch raar dat er volgens opgave 2,9 liter in moet en er nu dus 3,4 in zit :o)

er is 500ml meer in gegaan en dat vind ik niet niks
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2888
Lid geworden op: wo 18 nov 2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Locatie: Tenerife

Re: Olieniveau meten zonder middenbok

Bericht door Tulipan » di 11 feb 2014, 15:57

En het filter dan ??
Daar is je halve litertje weer !!
Hasta luego
Tulipan
Alle toeters en bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "

Silverstorm
DL650 berijder
Berichten: 1039
Lid geworden op: za 10 jan 2009, 19:06
Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
Locatie: Houthalen

Re: Olieniveau meten zonder middenbok

Bericht door Silverstorm » di 11 feb 2014, 16:32

Weet niet hoe het met een dl 1000 is maar bij een dl 650 gaat er 2.9 l in bij vervangen oliefilter.
Teveel olie is helemaal niet goed voor je motor.
Zou dit toch nakijken en eventueel wat aftappen.
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1157
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: Olieniveau meten zonder middenbok

Bericht door Sanscorp » di 11 feb 2014, 16:48

Zo even uit mijn hoofd is het zonder filter wissel 2,7 liter, met filter 2,9 en af fabriek 3,2l

Een filter bevat nooit een halve liter aan olie denk ik

En ja wat is te veel, ol het oog recht is niet nauwkeurig genoeg, als je de motor ook maar een cm naar links beweegt staat het oliepeil ineens bij de min. Naar rechts en dan zit je boven de max.

Volgens de waterpas op de tank recht, staat het peil nu tegen de max aan.
Er blind exact 2,9 liter er in mikken is ook geen optie, de ene keer blijft er meer olie achter dan de andere keer.
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1157
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: Olieniveau meten zonder middenbok

Bericht door Sanscorp » di 11 feb 2014, 16:52

Ik weet dat 200~400 ml te veel olie geen kwaad kan, maar ben gewoon nieuwsgierig hoe jullie dat zonder middenbok doen en wat de juiste, meest accurate manier is.
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

Gebruikersavatar
Bozobin
DL650 berijder
Berichten: 2977
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Olieniveau meten zonder middenbok

Bericht door Bozobin » do 20 feb 2014, 18:03

Vlak stukje weg/straat zoeken, met 1 hand de motor in evenwicht houden, door je knieën zakken en aflezen/
Zo heb ik het jaaaren gedaan.

Die niveaustreepjes moet je je nmi ook niet teveel van aantrekken.
Zolang je lucht EN olie ziet is het dik voor mekaar.

Onder min betekend voor mij dat ik ergens de komende dagen es een keertje een scheut bij moet vullen. (tijdens vakantie)
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3

V-for-Herman
Berichten: 363
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: Olieniveau meten zonder middenbok

Bericht door V-for-Herman » do 20 feb 2014, 18:45

Vorig jaar voor de eerste keer zelf het onderhoud gedaan, daarvoor zat i nog in de fabrieks gearsntie.
De olie die ik toen aftapte, van de dealer dus was inclusief filter precies 3 liter.
Ik heb dus ook weer 3 liter incl. Nieuw filter terug gedaan, hierbij stond i op een vlakke ondergrond precies in het midden van het peilglas na een paar minuten stationair draaien..
V-Strom Bj.2010

AVC
DL650 berijder
Berichten: 280
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Honda CBX 550 F2 ('84)/ Honda CRF 250 M
Locatie: Leuven

Re: Olieniveau meten zonder middenbok

Bericht door AVC » do 20 feb 2014, 19:31

Ik heb bij mijn strom ook al 2 maal een oliewissel gedaan, éénmaal met en éénmaal zonder filterwissel. Ook ik moest een pak meer bijvullen dan aangegeven stond in de handleiding. De olie was goed warm, dus lekker vloeibaar, en liep er vlotjes uit. Ik heb dan ook lang gewacht tot alles eruit was.
Ben blij dat ik niet de enige ben die hier afwijkende waarden bekwam.
Voorts verschilt het oliepeil op de bok en op de wielen wel wat. Het valt me niet altijd mee om het echt goed te meten. Best met tweetjes dan :)

Gebruikersavatar
Drummer
Berichten: 431
Lid geworden op: ma 26 mar 2012, 22:43
Mijn motor is een: Honda Crosstourer VFR1200X Dct
Locatie: Schilde

Re: Olieniveau meten zonder middenbok

Bericht door Drummer » do 20 feb 2014, 19:38

8) 8) 8)


Ik heb er zo eentje staan voor de moto van m'n vriendin. En vroeger ook gebruikt voor m'n Transalp.

Afbeelding

Kan je helemaal alleen je moto recht laten staan zonder middenbok en perfect je oliepijl nakijken.

grtz Drummer.
Eerst nen Transalp, daarna een Suzuki V strom DL1000, en nu een Honda Crosstourer VFR1200X Dct

http://denoordkaap2016.blogspot.be/

http://corsica2018.blogspot.com

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1157
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: Olieniveau meten zonder middenbok

Bericht door Sanscorp » do 20 feb 2014, 19:50

Denk dat de waterpas zijn werk ook wel gedaan heeft.
Wil wel een middenbok hebben maar alleen voor de juiste prijs.

Een goed oliepeil is belangrijk als je regelmatig je toerenbereik doorloopt.
Liever iets te veel dan te weinig.

Misschien heeft het gescheelt dat ik de motor nog extra bewogen heb, even flink links en rechts op laten hellen.
Wel goed om te horen dat ik niet de enige ben ;)

Ennuh, voor die 10 euro gewoon altijd je filtertje wisselen ;)
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

AVC
DL650 berijder
Berichten: 280
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Honda CBX 550 F2 ('84)/ Honda CRF 250 M
Locatie: Leuven

Re: Olieniveau meten zonder middenbok

Bericht door AVC » do 20 feb 2014, 20:31

Ennuh, voor die 10 euro gewoon altijd je filtertje wisselen ;)[/quote]

Heb ik eens gevraagd aan de lokale garagist. En dan alle andere mechaniciens O:-)
Er werd toch meermaals aangebracht dat een oliefilter pas echt goed werkt na enkele duizende kilometers. Het zou dus niet altijd een voordeel zijn om hem steeds te wisselen. Natuurlijk niet simpel om na te gaan of het echt klopt.
Aangezien Suzuki aangeeft dat het niet moet, het meer werk, geld en olie kost, doe ik het niet standaard bij een oliewissel. Ik volg het boekje, dus een keer niet en dan weer wel. Hij rijdt alleszins goed :-)}

Soesko
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 08 feb 2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Olieniveau meten zonder middenbok

Bericht door Soesko » do 20 feb 2014, 20:49

Ik weet niet wat voor garagisten jij spreekt, maar alle monteurs die ik tegen kom zeggen altijd filter wisselen als je de olie wisselt. Dat een filter pas na een paar duizend kilometer goed gaat werken lijkt me onzin. Ik denk dat hij eerder na een paar duizend kilometer minder goed gaat werken, als gevolg van de verontreiniging in de olie. Hij slibt als het ware steeds meer dicht, waardoor hij minder olie door laat. Ik heb wel eens een artikel gelezen waarin stond dat olie beter gaat werken als hij er even in zit. Dat had te maken met de additieven die als het waren door het gebruik in de motor 'kapot geslagen worden' waardoor ze beter gaan werken. Je hebt het dan wel over moleculair niveau.

Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 4381
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Locatie: Maasbree

Re: Olieniveau meten zonder middenbok

Bericht door Ebrostrom » do 20 feb 2014, 21:10

Ik heb ook zo'n inrijklem (powertools). De strom staat mooi recht. Handig voor t uitlezen en bijvullen, maar ook voor bij t wassen vd strom of om de strom rechtop in de garage te plaatsen. Dat laatste scheelt n bak ruimte!
Ergens ook ooit iets gelezen ve voormalig topman ve motoroliefabrikant dat t vervangen v motorolie een marketingstunt was en niet zo zeer als spoedige noodzaak. Je kunt dus makkelijk een stukje verder doorrijden.


Tapatalk via mijn  iPhone
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5316
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Olieniveau meten zonder middenbok

Bericht door RedStrom » do 20 feb 2014, 21:13

Wat kost dat?
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 4381
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Locatie: Maasbree

Re: Olieniveau meten zonder middenbok

Bericht door Ebrostrom » do 20 feb 2014, 21:14

Bij powertools volgens mij rond €50.


Tapatalk via mijn  iPhone
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5316
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Olieniveau meten zonder middenbok

Bericht door RedStrom » do 20 feb 2014, 21:16

Da's goedkoper dan een middenbok. Het overwegen waard dus.
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 4381
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Locatie: Maasbree

Re: Olieniveau meten zonder middenbok

Bericht door Ebrostrom » do 20 feb 2014, 21:18

Sorry, powerplustools en idd 59,95.
http://www.powerplustools.nl/motor/inri ... -2009.html#


Tapatalk via mijn  iPhone
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1157
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: Olieniveau meten zonder middenbok

Bericht door Sanscorp » do 20 feb 2014, 21:30

Heel verhaal getypt, is t weg...

Anyhow, gwn olie en filter wisselen.

Heb de motor net en heb het volgende gedaan:
Olie + Filter vervangen
Remvloeistof vervangen
Bougies vervangen
Lichtfilter vervangen

Over 5000km een olie flush en dan volsyntheet er in.
Van de week nog even een kvs flush en nieuwe koelvloeistof er in.

Kleppen stellen kan ik nog niet, schijnt al gebeurd te zijn, maar wil het voortaan zelf doen.
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 1246
Lid geworden op: wo 30 sep 2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Locatie: Friesland

Re: Olieniveau meten zonder middenbok

Bericht door John007 » do 20 feb 2014, 23:07

Sanscorp schreef:
Over 5000km een olie flush en dan volsyntheet er in.
Waarom zou je kiezen voor een volsyntheet??
Je kunt problemen krijgen met je koppeling ( slippen )
Bovendien wordt het niet voorgeschreven.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8450
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Olieniveau meten zonder middenbok

Bericht door Iron Horse » do 20 feb 2014, 23:41

John007 schreef:Je kunt problemen krijgen met je koppeling ( slippen )
Dat klopt niet als het motorfiets motorolie is, dan zitten er de juiste additieven in die dit voorkomen. Wanneer je motorolie bestemd voor auto's zou gebruiken dan loop je weldegelijk een groot risico bij een natte plaatkoppeling.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1157
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: Olieniveau meten zonder middenbok

Bericht door Sanscorp » vr 21 feb 2014, 08:28

Precies.

Een volsyntheet houd de motor schoner, zitten andere additieven / dopes in, en deze heeft de gradatie 5W40.

Een vereiste is wel datje blok schoon is, dus niet zomaar blind volsyntheet er in mikken, liever nog een keer extra spoelen met schone olie, dan flushen en dan de goede olie er in.
Als je motor wel vervuild is en je gooit er meteen vol in dan kunnen je oliekanalen verstopt raken.
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

Gebruikersavatar
Margon
Berichten: 1058
Lid geworden op: zo 16 aug 2009, 23:01
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
Locatie: s`Gravendeel

Re: Olieniveau meten zonder middenbok

Bericht door Margon » zo 23 feb 2014, 17:12

Flushen wat houd dat in en hoe doe je dat dan ?
:-)}

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1157
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: Olieniveau meten zonder middenbok

Bericht door Sanscorp » zo 23 feb 2014, 18:16

Flushen houdt in dat je een (geschikt!) additief zoals forté of Petromark bij de olie voegt, vlak voor een oliewissel.
Deze verdunt de olie en weekt alle meuk / aanslag los. Als je dan de olie wisselt komt alle meuk mee en is de binnenkant weer mooi schoon.

Maar, je kan niet elke flush gebruiken met een natte koppeling, dus let daar even op.

Na het schoonspoelen kan je een volsyntheet in het blok doen.
Maar, je kan bij twijfel of onbekende vervuiling en/of historie, beter even 1000 km rijden met verse olie, dan flushen en dan nieuwe volsyntheet er in.

Als de motor te vervuild is en alles komt in 1x los dan KUNNEN je oliekanalen verstopt raken, en dan ben je de sjaak ;)
Dus bij veel korte ritten (onder 50km) moet je goed de vervuiling in de gaten houden (door eerst 1000km met olie verse te rijden)
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

Gebruikersavatar
Margon
Berichten: 1058
Lid geworden op: zo 16 aug 2009, 23:01
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
Locatie: s`Gravendeel

Re: Olieniveau meten zonder middenbok

Bericht door Margon » di 25 feb 2014, 21:04

Woonwerk verkeer is maar 17 km enkele reis, Rij wel met grote regelmaat veel langere afstanden.
Doe altijd zelf de kleine beurten , laats bij hoeghe de een grote beurt laten doen. Weet niet of zij half of vol gebruiken? Mail ze eerst even voor dat ik de olie weer wisselt ( eigenlijk altijd half synth ). Doe altijd het filter ook verwissellen.
Is fluschen ook nodig zijn bij regelmatig vervangen van de olie ?
:-)}

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1157
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: Olieniveau meten zonder middenbok

Bericht door Sanscorp » di 25 feb 2014, 21:34

Nouja een motor vervuild altijd intern wel, echt kwaad kan het niet.
Wmi is ook een optie maar dan meer voor je cilinders.

Maar ach, je motor redt de 2 ton ook wel zonder flush.
Ik doe het liever wel, mooi schoon en goed onderhoud voel ik me beter bij ;)
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

AVC
DL650 berijder
Berichten: 280
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Honda CBX 550 F2 ('84)/ Honda CRF 250 M
Locatie: Leuven

Re: Olieniveau meten zonder middenbok

Bericht door AVC » wo 26 feb 2014, 19:19

Soesko schreef:Ik weet niet wat voor garagisten jij spreekt, maar alle monteurs die ik tegen kom zeggen altijd filter wisselen als je de olie wisselt. Dat een filter pas na een paar duizend kilometer goed gaat werken lijkt me onzin. Ik denk dat hij eerder na een paar duizend kilometer minder goed gaat werken, als gevolg van de verontreiniging in de olie. Hij slibt als het ware steeds meer dicht, waardoor hij minder olie door laat. Ik heb wel eens een artikel gelezen waarin stond dat olie beter gaat werken als hij er even in zit. Dat had te maken met de additieven die als het waren door het gebruik in de motor 'kapot geslagen worden' waardoor ze beter gaan werken. Je hebt het dan wel over moleculair niveau.
Garage Moto Sprint de Leuven, en eentje uit Tremelo vanwie de naam me even ontglipt.
Waarom zegt Suzuki dat je niet elke keer een filterwissel moet doen? Daar moet toch ook een reden voor zijn.

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1157
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: Olieniveau meten zonder middenbok

Bericht door Sanscorp » wo 26 feb 2014, 19:29

Omdat de interval van 6000km olie verversen wel erg kort is?
Filtertje kan wel langer mee, hetzelfde filter zit in mijn auto voor 20.000km

Anyhow, na nog wat lezen op het internet kan je schijnbaar beter geen flush uitvoeren.
De 1 zegt van wel, de ander niet, ik wil niet degene zijn die het een ander aanbevolen heeft en het vervolgens defect raakt.

Ik heb het bij al mijn motoren gedaan en nooit een slippende koppeling gehad.
Dat zijn nu 5 motoren in 8 jaar tijd.

Gewoon een keer met goedkopere olie rijden, 1000km en dan vullen met volsyntheet.
To be on the safe side ;)
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 8869
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Locatie: Oud Beijerland

Re: Olieniveau meten zonder middenbok

Bericht door Eikie » wo 26 feb 2014, 19:56

Volsyntheet met een interval van 6000 km ?? Zonde van het geld.
Als je nu een 200pk racer hebt zou ik het overwegen maar met een VTwin met 70pk lijkt mij die volsyntheet volslagen onzin. Mensen op het motorforum in het SV topic komen er allemaal van terug omdat bij vol vermogen toch de koppeling slipt.
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck.

The first thing we want to do is find the loudest exhaust The second thing is finding the quietest helmet

V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1157
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: Olieniveau meten zonder middenbok

Bericht door Sanscorp » wo 26 feb 2014, 20:20

Tja ik twijfel nu ook, terwijl ik het wel altijd al gedaan heb. Een voor motoren geschikte volsyntheet kan geen kwaad.
Een willekeurige (auto) olie wellicht wel.

Pk is 100 en koppel doet meer met je koppeling.
Een gemiddelde racer komt volgens mij niet eens aan dit koppel(?)
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8450
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Olieniveau meten zonder middenbok

Bericht door Iron Horse » wo 26 feb 2014, 21:26

Nergens voor nodig die dure oliën. Ik gebruik al jaren de halfsyntheet van Louis en geen centje pijn. Kost nu bij 4 liter € 6,46 per liter. (Moet je het wel zelf gaan halen.) Heeft ook een hogere kwaliteitsspecificatie dan Suzuki voorschrijft, namelijk API SM. En Suzuki schrijft SF of SG voor. (S staat voor benzinemotor en de letter erachter is de kwaliteit, hoger = beter)

Afbeelding

Directe link.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1157
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: Olieniveau meten zonder middenbok

Bericht door Sanscorp » ma 02 jun 2014, 19:58

Even een update.
Na (toevallig exact!) 3000 kilometer heb ik een oil flush toegevoegd (150ml) en de motor 12 min. Stationair laten lopen.
Daarna olie afgelaten, oliefilter los en cheap ass olie er in gegooid.
20 km gereden, ff op zijn donder gegeven en daarna weer olie afgelaten en het filter vervangen, nu Valvoline Durablend 10W40 olie er in.

Ik heb zowel van de goedkope heijn hericke olie als de valvoline 3 L afgemeten en toegevoegd, maar het niveau staat nog steeds onder het max als ik de motor in het midden balanseer.

Klopt het glaasje niet of doe ik iets verkeerd???

Er moet na oliefilter wissel 2,9L in, er zit 3 in (die 100ml maakt ook niet uit).

Tijdens het aflaten van de olie heb ik de motor wel schuin gehouden en even "geschud".
Zou dit dan 200ml of iets dergelijks meer aflaten??

Ik ga er nu maar van uit dat 3L wel even genoeg is maar raar is het wel ;D
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8450
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Olieniveau meten zonder middenbok

Bericht door Iron Horse » ma 02 jun 2014, 20:31

Denk je nu echt dat ik afmeet hoeveel erin gaat. Gewoon vullen tot hij gelijk is met het maximum streepje. Even laten draaien, even laten rusten, controleren en eventueel bijvullen. Klaar. En of daar nu 100 ml meer of minder in is gegaan, so what?
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 2024
Lid geworden op: zo 17 apr 2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Locatie: Enschede

Re: Olieniveau meten zonder middenbok

Bericht door Cplegt » ma 02 jun 2014, 21:23

Ik kom meestal met verversen ook eerder aan de 3.5 liter dan aan de 3.1 of wat dan ook voorgeschreven is volgens het boekje.
Gr. Chiel

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1157
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: Olieniveau meten zonder middenbok

Bericht door Sanscorp » ma 02 jun 2014, 21:27

Waar is het aantal liters in het onderhoudsboekje en zelfs onder/naast het peilglaasje voor?
Normaal meet ik dus ook niet maar omdat ik twijfelde heb ik er nu exact 3 liter in gedaan.

Nou morgen dan maar een flesje bijhalen en dan nog maar 100 á 200 ml bijvullen tot max.
Zit er net onder, kan geen kwaad.

Heb dit eerder nog niet meegemaakt iig.
Mja toen had ik ook een (rechte) middenbok en een vlakke ondergrond, dus eigenlijk nooit getwijfeld.
Morgen maar een middenbok bestellen.
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 1246
Lid geworden op: wo 30 sep 2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Locatie: Friesland

Re: Olieniveau meten zonder middenbok

Bericht door John007 » ma 02 jun 2014, 22:29

Sanscorp schreef: Nou morgen dan maar een flesje bijhalen en dan nog maar 100 á 200 ml bijvullen tot max.
Zit er net onder, kan geen kwaad.
Mijn ervaring is, als de motor goed warm is en je peilt hem dan staat het peil iets hoger dan bij een koude motor.
Als het peil tussen min en max staat doe je niets verkeerd. :duim: en kun je het bijvullen wel achterwege laten.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.

Elie
Berichten: 22
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 23:24
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 K4
Locatie: België

Re: Olieniveau meten zonder middenbok

Bericht door Elie » di 03 jun 2014, 22:44

Cplegt schreef:Ik kom meestal met verversen ook eerder aan de 3.5 liter dan aan de 3.1 of wat dan ook voorgeschreven is volgens het boekje.
Sorry voor het off topic, maar zou het kunnen dat ik je niet meer kan bereiken? Heb al enkele keren gemaild voor de middenbok, zonder resultaat?

MVG Elie

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1157
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: Olieniveau meten zonder middenbok

Bericht door Sanscorp » wo 04 jun 2014, 06:20

as lahaye apestaart gmail .com

Tussen as en achternaam moet een punt.
@gmail.com

Om de spam enigzins te beperken :)
06 mag ook, whatsapp of sms: 20649360.

Ook hier is de 06 even gescheiden.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op wo 04 jun 2014, 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een opvolgende reactie is onnodig en ongewenst.
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

Plaats reactie