Diverse vragen, afstelling, bokken, tikken en optrekken

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Diverse vragen, afstelling, bokken, tikken en optrekken

Bericht door Sanscorp »

Heb de motor net dus heb gewoon even wat vragen:

De motor tikt behoorlijk als deze eenmaal goed warm is gereden.
Ik heb veel gelezen dat het er een beetje bij hoort en dat het geen kwaad kan, maar het valt me wel echt op.
Ook hoor ik de versnellingsbak goed, als je de koppeling indrukt verdwijnt er een hoop geluid. het is geen tikken of rammelen, maar wat slepen.
Woont er een DL1000 rijder in de buurt van Almere en heb je zin om eens "geluiden te vergelijken?" :schater: :worship:

Dan de afstelling:
Bij de aanschaf plofte de motor bij gas los vanuit hoge toeren.
De motor was 2.000km voor aanschaf nog helemaal door de dealer nagekeken.
Zelf, eigenwijs als ik ben, heb ik toch alles nog een keer vervangen; alleen dan heb je 1000% ( :roll: ) zekerheid!
Het luchtfilterhuis was niet lekker bevestigd op de inlaatrubbers; hence, valse lucht.

Alles ververst, vervangen en netjes vastgemaakt. bouten nagelopen niets hoeven aandraaien en nu ploft de motor helemaal niet meer bij gas los.
Als de motor wel is afgesteld met valse lucht, dan lijkt het me handig om de boel nog eens na te lopen, hoef ik dan alleen maar aan een TBS te denken of is er meer af te stellen?

en dan nog het optrekken:
Als ik vanuit lage toeren goed het gas opendraai dan lijkt het net alsof ik in overdrive 50 probeer te rijden.
Motor houd in, gaat rommelen en giga bokken.
Het lijkt mij dat je, gezien het koppel, in zijn 2e versnelling vanaf 3000 ~3800 rpm gewoon flink op met kunnen trekken toch?
Vanaf 4000 rpm en hoger lukt dit pas goed.

Ben geen agressieve rijder maar een keer als eerste weg zijn bij het stoplicht is ook niet erg :o)

Het KAN allemaal gewenning zijn hoor, er hoeft niet perse iets mis te zijn, maar ach ik sleutel ook graag dus waarom niet zeker weten dat het goed is?
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Diverse vragen, afstelling, bokken, tikken en optrekken

Bericht door Tulipan »

Ik heb zelf geen 1000, maar ik zou bij Hoegee eens een afspraak maken om hem goed af te stellen.
Daarmee los je probleem 2 en 3 al mee op, en als je mazzel hebt probleem 1 ook meteen.
Zoek hier maar een op Hoegee en je begrijpt wat ik bedoel. :D

Succes
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Diverse vragen, afstelling, bokken, tikken en optrekken

Bericht door Sanscorp »

Afspraak bij hoegee ga ik sowieso maken, gezien de hoeveelheid sneeuw wellicht al heel snel!
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Diverse vragen, afstelling, bokken, tikken en optrekken

Bericht door Soesko »

Ik zie dat je een 2002 uitvoering hebt. Ik heb destijds ook eens een Dl1000 gehad uit dat jaar en kwam vrij snel tot de conclusie dat de motor wat hardnekkige kinderziektes had. Naast de bijgeluiden heb ik die van mij nooit helemaal goed aan het lopen gekregen. Nadat de afstelling was aangepast liep hij wel wat soepeler, maar hij bleef wat bokken. Ook het om onverklaarbare wijze wel eens afslaan bleef bestaan. Voor mij was het uiteindelijk reden om de motor weg te doen, waarbij een valpartij het verkoopproces aardig versnelde. Ik vrees dat de eerste serie Dl1000's niet het beste product is uit Hamamatsu.
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Diverse vragen, afstelling, bokken, tikken en optrekken

Bericht door Sanscorp »

Ik begrijp dat de korf nogal rammelt en dat daar niets zinnis aan te doen is.
Toch vraag ik me af in hoeverre de onderdelen uitwisselbaar zijn, 2005 versnellingsbak op een 2002 model?

Afslaan doet ze gelukkig niet ;) en dat bokkig lopen kan er ook wel uit gepoetst worden, daar ben ik van overtuigd, maarhoe meer info ik heb, des te beter ik een diagnose kan stellen en gericht het probleem op kan lossen.

De motor rijd goed, en ik vind hem niet minder sturen dan de 650, maar dat kan ook zijn omdat ik een zware diversion ben gewend.

Anyway, het is hobby, als het betaalbaar blijft is het leuk!!
Gebruikersavatar
Bruur
Berichten: 156
Lid geworden op: vr 06-04-2012, 10:50
Mijn motor is een: V-strom 650 2019
Woonplaats: Lelystad

Re: Diverse vragen, afstelling, bokken, tikken en optrekken

Bericht door Bruur »

Ik had ook een 1000 uit 2003 (net ingeruild voor een l2). De koppeling is een bekend probleem had ik ook de mijne vond het ook fijner om meer toeren te maken minimaal 4000 toeren. Het bokken was in het begin flink na afstellen (in mijn geval bij de valkenier in Barneveld agenda van mij en hoegee kwamen niet overeen) liep die een heel stuk beter. Ook de mijne viel weleens spontaan uit. Zijn denk ik allemaal kwalen van de eerste serie.

Verstuurd vanaf mijn GT-I8260 met Tapatalk
Groeten Ronald.
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Diverse vragen, afstelling, bokken, tikken en optrekken

Bericht door Sanscorp »

Toch maar even een TBS gedaan met een DIY manometer, scheelt merkbaar in het bokken.
stond niet helemaal lekker afgesteld, ruim 7cm uit elkaar, nu weer gelijk!

toch maar even in dealermode zetten en kijken of de TPS nog goed staat.
Leocreusen

Re: Diverse vragen, afstelling, bokken, tikken en optrekken

Bericht door Leocreusen »

Heb nu 2 weken een DL 1000 uit 2002 met 9000KM op de klok (ja je leest het goed 9000KM).
Mijn eerste rij ervaring is dat het best een soepel blok is mits je boven de 3000 RPM blijft, geen last van bokken, maar het is en blijft natuurlijk een big twin en die vinden lage toerentallen en zeker in de hogere versnellingen niet leuk. In de eerste 3 versnellingen accelereer ik nog wel beneden de 3000 RPM maar in de hoogste 3 blijf ik daar zeker boven. Zorg er voor dat de motor soepel draaid anders rijdt je hem gewoon kapot op de lange duur, je belast de krukas, en zuigers op zijdelingse druk onnodig in de lage toeren. De 6 is een echte overdrive gezien de overbrenging en wat mij betreft alleen boven de 90 KMH geschikt. In de bebouwde kom rij ik dus hooguit in de 3e of 4e versneling (60 KMh).

Een maand geleden heb ik op het Griekse eiland Corfu een DL 650 een week gehuurd, dat was dus een mooie proefrit.
Die is ook de aanleiding geweest om een Vstrom te kopen. ondanks dat mijn Yamaha diversion 900S een mega soepel blok heeft (optrekken met 2000 RPM in de hoogste versnelling) heeft deze 900 een meer piekerig vermogen en begint goed door te sjouwen bij de 5000 RPM. de Vstrom en ja ook de 650 heeft een mooier koppel tussen de 4000 en 9000 RPM evenals de DL 1000. Echter de DL 650 heeft een andere overbrenging als de DL 1000 en dat is ook logisch met meer koppel en vermogen en maakt de DL 1000 minder toeren in dezelfde versnelling. Ten opzichte van mijn Diversion 900 stuurt de Vstrom prachtig in de bergen met het gooi en smijtwerk. De Vstroms zijn beide lichter en ook de 650 had ik compleet onderschat qua prestaties. de Diversion is beter op de snelweg. Met de 650 reed ik op Corfu een gemiddelde van 1 op 17 wat mijn diversion ook gemideld doet, met de DL 1000 ben ik nog aan het rekenen, Pas 1 keer getankt haha.(in duitsland natuurlijk want ik woon in Cuijk) O ja nog even dit, ik denk dat de Yamaha wel wat taaier in in de corrosie bestendigheid dan de Vstroms, de roestvrijstalen uitlaten roesten al gauw en de oliekoeler etc zit recht achter het spatwater van het voorwiel.

Wil je echt bleeeeren koop dan een R1, de Vstrom is een goede alrounder waar je veel plezier mee kan beleven, met een goede kofferset de ideale vakantie fiets. De motoren die ik heb gehad kun je op 3 handen niet meer tellen, daarbij zaten OA ook een BMW R100RS, Guzzi Calif 2 1000, Jawa 350 en een paar hoogtoerige 4 cylinders, de XT 500 was mijn eerste fiets.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Diverse vragen, afstelling, bokken, tikken en optrekken

Bericht door Sanscorp »

Grappig, ik heb ook de div 900 gereden voor deze motor. Door die machine ben ik in 3 jaar het vertrouwen en de lol kwijt geraakt...

Maar dat zal meer aan het technische aspect van die betreffende motor hebben gelegen. Heb ook wraak genomen:

http://link.marktplaats.nl/821483913

:twisted:
Laatst gewijzigd door Stroompje op di 24-06-2014, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Externe link aangepast, deze voorzien van de [url] tags.
Plaats reactie