Olieverbruik

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Olieverbruik

Bericht door RedStrom »

Bij Louis.de nog goedkoper, zowel de olie als de Versandkosten. En is voor mij om te halen nog dichterbij ook.

Gesamt Waren in € 25,95
Versandkosten in € 7,95

Is 20W50 niet te dik? Alhoewel, met minder dan -10 C heb ik nog niet gereden.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Olieverbruik

Bericht door Chopperbiker »

10W-olie gaat vanaf -20 graden en 20W-olie vanaf -10 graden Celcius.
Dus als je lekker gaat toeren tussen de -20 en -10 graden zou ik voor de 10W40 gaan.. :D
En een poolpak!

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Olieverbruik

Bericht door RedStrom »

Wat vinden we van een dergelijk additief: http://www.bardahl.nl/uploads/media/B2116NL.pdf.
Klinkt goed, maar ... Er is vast wel iets tegen. Best duur en
Ik heb ze gevraagd of het voor natte koppelingen geschikt is. En of je niet gewoon een dikkere olie kunt toepassen.
Ben benieuwd.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Olieverbruik

Bericht door Iron Horse »

Het is een leuk onderwerp voor de discussie en menigeen zal er wel iets van leren. Maar zoals al meermaals eerder geschreven is je olieverbruik totaal niet zorgwekkend. Het zou leuk zijn als het minder was, maar dat is niet zo. Dus gewoon mee leren leven bij een motor met 75K op de teller. Wat is er mis mee om om de zoveel tijd even wat olie bij te vullen, je tankt toch ook elke paar honderd kilometer, smeert je ketting enz. ....., kan dit er ook wel om de zoveel 1000 km bij. Ik weet ook wel dat veel motoren momenteel 10k of meer tussen de beurten kunnen zonder een druppel bijvullen. Maar wat boeit dat? Die paar euro die je nu aan olie kwijt bent staat niet in verhouding met een revisie en is dus nergens nodig voor. Die Strom van jou kan in deze vorm nog makkelijk 100K mee, hoef je verder niks aan te doen. Of je moet gewoon ergens geld willen wegbrengen en andermans zakken vullen.

Afgezien van een eventuele oliekeerring van de koppelingsas natuurlijk want dat kost je 5 tot 10 euro en wat werk.

Just my opinion!
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Olieverbruik

Bericht door John007 »

JW,

Persoonlijk zou ik mij niet druk maken om zo'n klein olieverbruik.
Iedere motor neemt wel wat olie en daar is niets mis mee.
Mijn V strom neemt ongeveer 0,1 liter per 1000 km en dat is mij best.
Misschien zal de dikkere olie je wat helpen.
We lezen het wel denk ik...
Succes.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Olieverbruik

Bericht door RedStrom »

Ik denk ook helemaal niet meer aan een revisie. Maar ik vind het wel vreemd dat het nu begint en daarvoor was het nooit een punt.
Het sluipt er in en ineens is het er.
En dan is zo'n forum heel leerzaam. Ik word nog dagelijks ontmaagd. Eerste motor, dus alles is nieuw.Ik heb alweer een hoop geleerd van jullie commentaar.
Heb de topics over oliesoorten ook al doorgespit. Ook heel leerzaam.
En wellicht is dit topic is ook weer leerzaam voor de volgende die wat langer doorrijdt op zijn Strom.

Had ik al gezegd dat ie vandaag liep als een zonnetje. Geen rare geluidjes, geen rook, niks.
Bedankt zover.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Olieverbruik

Bericht door Iron Horse »

RedStrom schreef:Had ik al gezegd dat ie vandaag liep als een zonnetje. Geen rare geluidjes, geen rook, niks.
Zie je wel, hij rijdt lekker en houden zo. (Alleen op z'n tijd een beetje olie voeren :mrgreen: ).
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7822
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Olieverbruik

Bericht door Eikie »

en een ander voortandwiel.... :o)

beter nog een hele nieuwe ketting en tandwielset. moet je het verschil eens voelen :duim:
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Olieverbruik

Bericht door Cplegt »

Enkel je voortandwiel kan ook, levert je weer een kilometer of 10.000 op. Dat was op mijn 1000, misschien dat het met een 650 meer is..
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Olieverbruik

Bericht door Iron Horse »

Alleen voortandwiel kan heel goed. Het voortandwiel krijgt ca. 3 keer zoveel te verduren dan het achtertandwiel. Bij controle zul je zien dat het achtertandwiel vaak weinig aan te zien is en dat de ketting ook niet over de tanden getrokken kan worden terwijl het voortandwiel dan al haaientanden kan hebben. Er zijn overigens ook verschillende hardheden in tandwielen verkrijgbaar, dus ook dat heeft invloed op de (on)gelijkmatigheid van slijten. Ik ga er vanuit dat de ketting nog niet teveel is opgerekt. Hieronder nog eens het bekende tekeningetje met de maten van de ketting.

Afbeelding
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Olieverbruik

Bericht door RedStrom »

Ik heb een momentsleutel (1/2'', 28-210 Nm) gekocht. Gamma gaf BTW korting.
Het is een exemplaar dat onder meer merknamen op de markt is, en ook nog eens goed getest.
Best duur nog voor een ding wat je maar een paar keer gebruikt. Bijna 50,-. Maar ze zijn er nog veel duurder en beter.
Maar deze is goed genoeg. Ik wil nog een 1/2 - 1/4 verloopje zoeken. Doppen genoeg.
Achterwielmoer ook maar eens opnieuw vastzetten. Ik heb het idee dat ik iets eerder te strak aan draai, dan te los.

Daarnaast een tandwiel bij Motoport. Geen op voorraad, maar een originele zgan voor 5,- gaat voldoen.
Even terug gekeken: de huidige heeft er 21 k opzitten, net als de rest van de kettingset. Dus het mocht ook wel een keer.

Het olieprobleem nog even besproken. Zij vinden het moeilijk om te bepalen of het veren of kleppen is met een simpel testje.
Het zegt niet alles. Ik kreeg uit de werkplaats een flesje Forte mee om voor de volgende wissel te gebruiken.
Om eea schoon te maken. Om ook weer uit te sluiten dat het daar aan ligt. Baat het niet, dan schaadt het niet. Toch aardig.
Als dikke olie raden ze een halfsyntheet aan 15W50 die ook in BMW's gebruikt wordt.

Morgen weer wat te klussen. Tandwiel eraf, erop, koppeling stellen, ketting stellen.
En meteen de voorkant eens lossen en opnieuw vastzetten zodat de vorkjes weer exact gelijk staan na het weghalen van het doorsteken.
Op hoge snelheid in bochten deint de achterkant nog heel iets. Dus de voorspanning voor en achter gaan we ook maar meteen doen.
Bijna net zo leuk als rijden. Dat geeft zondag vast weer een tevreden gevoel :duim:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
V-for-Herman
Berichten: 294
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: Olieverbruik

Bericht door V-for-Herman »

Iron Horse schreef:Het is een leuk onderwerp voor de discussie en menigeen zal er wel iets van leren. Maar zoals al meermaals eerder geschreven is je olieverbruik totaal niet zorgwekkend. Het zou leuk zijn als het minder was, maar dat is niet zo. Dus gewoon mee leren leven bij een motor met 75K op de teller. Wat is er mis mee om om de zoveel tijd even wat olie bij te vullen, je tankt toch ook elke paar honderd kilometer, smeert je ketting enz. ....., kan dit er ook wel om de zoveel 1000 km bij. Ik weet ook wel dat veel motoren momenteel 10k of meer tussen de beurten kunnen zonder een druppel bijvullen. Maar wat boeit dat? Die paar euro die je nu aan olie kwijt bent staat niet in verhouding met een revisie en is dus nergens nodig voor. Die Strom van jou kan in deze vorm nog makkelijk 100K mee, hoef je verder niks aan te doen. Of je moet gewoon ergens geld willen wegbrengen en andermans zakken vullen.

Afgezien van een eventuele oliekeerring van de koppelingsas natuurlijk want dat kost je 5 tot 10 euro en wat werk.

Just my opinion!
Zo gesteld heeft Iron Horse wel een goed punt, gewoon lekker doorrijden en bedrag wat je aan revisie kwijt zou zijn lekker bij een volgende strom leggen.
V-Strom Bj.2010
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7822
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Olieverbruik

Bericht door Eikie »

Positieve bijkomstigheid:
Als je regelmatig bijvult kan je het olie verversen best een paar kilometer uitstellen toch?
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Olieverbruik

Bericht door RedStrom »

OFF TOPIC!

HELP!

Ben bezig met het tandwiel. Koppelingsdingetje verwijderd. Komt dat ding een stuk van zijn wormwiel af en vallen de kogeltjes er uit.
Ik heb er van de 10 uiteindelijk na veel gepiel 8 op z'n plek gekregen en de koppeling lijkt gewoon te werken.
MAG DAT?

Of is er een goede methode om te zorgen dat ze alle 10 weer op hun plek komen.

Wie dit ziet en snapt begrijpt het wel.
kogeltjes (Custom).jpg
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Olieverbruik

Bericht door Iron Horse »

Kogeltjes zet je normaal gesproken en heel gemakkelijk op z'n plek door er eerst een klodder kogellagervet in te smeren en daar de kogeltjes stuk voor stuk in te drukken. Op die manier blijven ze er inplakken en kun je alles gemakkelijker in elkaar zetten. Ze moeten er echt allemaal in voor een gelijkmatige drukverdeling, dus geen 8 maar 10.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Olieverbruik

Bericht door RedStrom »

Er zit gelukkig nog heel veel vet en ze blijven zitten tot het moment dat ik het over het wormwiel schuif/draai.
Ik ga het eens andersom proberen. Dwz het 'busje' met kogeltjes op het wormwiel te zetten en dan het 'huisje' er over heen.
Volgt.

Ervaring is een optelling van het oplossen van je uitdagingen geloof ik :wink:
Of zoiets.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Olieverbruik

Bericht door Iron Horse »

Nieuw kogellagervet werkt beter dan oud en gebruikt vet. Nieuw is stugger en plakkiger.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Olieverbruik

Bericht door RedStrom »

WE DID IT!
Bedankt Rob. :duim: :duim: :duim: :worship: :worship: :worship:
Extra vet helpt zeker. De buurman had lagervet.

Ik ga weer verder. :P

ONTOPIC
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Rongoos

Re: Olieverbruik

Bericht door Rongoos »

pff dat was effe schrikken, alles gelukt verder?
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Olieverbruik

Bericht door RedStrom »

Alles is gelukt.
En hij doet het ook nog.
Morgen kijken of dat zo blijft :-)}
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
MartijnR

Re: Olieverbruik

Bericht door MartijnR »

:duim: topper
Lekker bezig geweest jw
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Olieverbruik

Bericht door RedStrom »

76800 km.
Oliepeil op L.
400 ml Motorflush er in en hij staat weer op F. Dus 0,4 ltr verbruik op 2200 km. De Motorflush van Forte er in om het blok eens goed te reinigen.
De Motorflush 30 minuten stationair laten draaien, het warme dropwater afgetapt en het blok weer gevuld met honingkleurige 20W50 van Procycle.
Filter ook vervangen natuurlijk.
5 minuten laten draaien met de nieuwe olie. Niveau nu net op de F.
De vorige keer na de wissel was de olie meteen weer zwart. Nu is de honingkleur nog aanwezig. De uitlaatgassen ruiken ook anders. Lekkerder.
Overigens tijdens het starten en stationair draaien geen uitlaatgassen gezien. Heel even werd het wat wit. Dat was net toen het eerste tempblokje opkwam.
Kort daarna wederom kleurloos.

De 20W50, wat dikker dan de 10W40, wordt veel door olieverbruikers toegepast met goed resultaat. Zijnde minder olieverbruik.
Eens kijken of het mijn Strom ook helpt.
Wordt vervolgd.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Spurm
Berichten: 1521
Lid geworden op: do 19-08-2010, 17:37
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 blauw/zwart
Woonplaats: Winterswijk - Ratum (the behind corner) Achterhoek :)
Contacteer:

Re: Olieverbruik

Bericht door Spurm »

Gisteren de olie vervangen van de Hornet van Willey...
Was ook gitzwart, 3.7 liter verse Motul 5100 10w40 vond de Honda ook heel lekker :)
Fietsen is gezond! Eet meer fietsen! :p
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Olieverbruik

Bericht door RedStrom »

Laatste meting: 0,5 ltr op 2900 km. Valt wel mee. Kilometerstand is nu 83200 km.
1 week Franse Alpen en via Duitsland weer terug.
Litertje meegenomen en elke dag even gepeild. Met name de dag met de cols hakte er in. Op de Alpe d'Huez 0,3 er bij gedaan. Dat was bijna halverwege de rit na de hoge cols.
Maar echt merkbaar verschil met de peiling van de dag er voor.
Later thuis er nog eens 0,2 ltr bijgedaan. 2-de helft zaten ook bergjes in, en ook veel snelle stukken plus 150 km snelweg als toetje naar huis toe
Op zich valt het wel mee en is het niet veel slechter geworden.

Wat wel opviel is dat de Strom (met 25000 km meer ervaring!) van Fogel merkbaar meer power had en geen verbruik dat bijgevuld moest worden.
Die motor is z'n leven lang beheerst (niet verwarren met langzaam) gereden en dat loont.
Bergop was hij sneller weg en bergaf moest ik in dezelfde versnelling bijremmen waar hij op de motor kon afremmen. Geen supergrote verschillen, maar wel duidelijk merkbaar.
En zo af en toe gaf ik rooksignalen waardoor indianen dachten dat ze thuis moesten komen eten. Bij volgas dus.
Maar eens een keertje compressie meten denk ik. Ik vermoed dat die wat lager ligt dan normaal. Zuigerveren?

Dus als je wat meer analoog rijdt met je motor en niet digitaal, gaat hij langer mee.
Doe je dat niet, dan kun je nog steeds rustig met een Strom met veel kilometers op de klok de bergen in.
Samen hadden we 190000 km op de teller staan en ze hebben geen krimp gegeven.
Met analoog rijden bedoel ik dat je met een fluwelen rechterhand je gas bedient en niet doet alsof het een aan/uit schakelaar is (digitaal) :o)
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Olieverbruik

Bericht door RedStrom »

Daar is ie weer. Inmiddels 89000 km op de teller.

Elke rit even kijken hoe de oliestand is en zo af en toe een kopje vol er bij gedaan.
Ondanks al die aanvullingen moet de olie, en het filter, maar eens een keer vervangen worden.
Ik kom er net achter dat het al weer 12000 km geleden is. Moet kunnen. Er zit 20W50 in. Dat staat hierboven wel.
De olie is nu lekker zwart. Zwarte Piet is er niks bij.

De laatste 2 ritten is het verbruik duidelijk minder. Op de heen- en terugrit trek ik wat minder door in de toeren dan ik anders zou doen.
Maar inhouden tijdens een rit is zonde, en tijdens de moosrit had het helemaal niet gekund. Dan was ik de rest kwijtgeraakt.
Maar dan verwacht je een merkbaar olieverbruik, maar ik zie niks. Dwz geen verbruik.
En dat was tot voor kort wel zo. Dan kon ik het na een rit echt zien.

Ik heb de laatste 0,5 liter in 2x bijgevuld en dat was Stabil Eurosynth FE 10W-40, een semi-syntheet.
Waarom? Omdat ik moest bijvullen, en mijn 20W50 op was.
Dat is voor de auto gekocht. Er staat niet op dat het ook voor motorfietsen is.
Het exceeds API SL/CF. Suzuki schrijft in het boekje SF/SG of SH/SJ voor.

De puzzel voor deze druilerige dag is:
- hoe ouder de olie, hoe minder verbruik?
- kan die, ook al is het maar een 0,5 ltr, Stabil SL/CF voor minder verbruik zorgen?
- kan die Stabil kwaad?
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7822
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Olieverbruik

Bericht door Eikie »

Gewoon verversen JW. Eerst blok spoelen met een juist middel daarvoor en een nieuw oliefilter.
Mengen van verschillende oliën lijkt mij niet de bedoeling en auto-olie is niet bevorderlijk voor het behoud van je koppeling.

En 12000km is netjes hoor. Dat is al 2x zoveel als er in je instructieboekje wordt aanbevolen.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Olieverbruik

Bericht door RedStrom »

Tuurlijk. De koppeling. Daar doen we het ook voor.
Verversen en spoelen ga ik sowieso doen.
Twijfel alleen nog welke olie er deze keer ingaat.
Ik denk dat ik Louis.de maar eens met een order ga verblijden.
Ach nee, ik ga het wel even halen. Over een uur is het droog en ze zijn op zaterdag tot 20u open daar in Wesel :duim:
Het kon wel eens de laatste keer zijn voor deze motor. Dus we gaan hem nog eens lekker verwennen.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Olieverbruik

Bericht door Ebrostrom »

Waar spoel je t motorblok dan mee?
Ik ga me iig eventjes schamen: 14000km na laatste grote onderhoudsbeurt (ja René, speciaal onderhoudsbeurt vermeld anders ga je weer rare dingen verzinnen...:-)). Ga t snel doen. Spulletjes zijn al binnen. Tijd vinden wordt iets lastiger.


Tapatalk via mijn  iPhone
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Olieverbruik

Bericht door RedStrom »

Zoiets.
De vorige keer liep de olie er als dropwater uit.

Het exceeds API SL/CF. Suzuki schrijft in het boekje SF/SG of SH/SJ voor.
Inmiddels gelezen dat een ''hogere'' letter beter is dan wat daar onder zit.
De SL is dus beter dan de SF - SJ. Of kan in ieder geval ook gebruikt worden.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7822
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Olieverbruik

Bericht door Eikie »

Wel eerst een beetje olie (200cc) aftappen voordat je de inhoud van het flesje bij de olie doet!
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Olieverbruik

Bericht door RedStrom »

Je bedoelt: zorg dat je samen met de olie die er al in zit niet boven de F uitkomt.
De hoeveelheid van dat spoelmiddel is niet erg, maar overbevulling van je carter is niet gewenst.
:duim:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7822
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Olieverbruik

Bericht door Eikie »

Ik kan het niet beter verwoorden :duim:
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4865
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Olieverbruik

Bericht door RedStrom »

Verse olie en filter. Procycle 10W40 maar weer.
Op naar de 100000 km :duim:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Elie

Re: Olieverbruik

Bericht door Elie »

KN138 oliefilter, is dit goede kwaliteit? Denk het wel he, want nog gehoord dat Champion niet goed is?

MVG Elie
Plaats reactie