Olieverbruik

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5306
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Olieverbruik

Bericht door RedStrom » za 28 dec 2013, 11:29

De linker komt uit de voorste cilinder. Wat is dat?
Lijkt op oxidatie.
Met doekje/wipe om de bougiesleutel het gat zo goed mogelijk schoongemaakt.
Ik heb de iridium bougies die er bij de beurt 3000 km geleden (met 10000 km op hun donder) er weer in gezet. Kijken of dat wat uitmaakt.
Overigens heb ik 2 oude bougies van een beurt daarvoor bekeken. Die hadden dezelfde sporen, maar veel minder. Lijkt op doffe aanslag.
De verkleuring zit alleen aan de kant die je ziet. De andere kant is schoon.

Het is droog. Ik ga zo eens even naar Motoport. Kijken of ze de sonde kunnen meten. En dit even bespreken.
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8444
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Olieverbruik

Bericht door Iron Horse » za 28 dec 2013, 11:38

Komt door lichte lekkage van het afsluitrubber. En aangezien de voorste cilinder gemakkelijker water oppakt is het meestal ook de voorste cilinder waarbij er wat roest op de bougie te vinden is. Kan geen kwaad. Ik heb het ook al eens geconstateerd.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5306
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Olieverbruik

Bericht door RedStrom » za 28 dec 2013, 11:43

Weer snel Rob met je reactie :duim:
Pfff. Die allroad van ons is niet zo geschikt voor ''all'' omstandigheden misschien.
De iridium bougies waren helemaal schoon. Die zitten er nu weer in. Kijken of de plofjes weg zijn.
De carteronluchting (dank voor de foto) is helemaal vrij voor zover ik kan beoordelen.

ik trap hem aan :-)}
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8444
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Olieverbruik

Bericht door Iron Horse » za 28 dec 2013, 11:50

Als je naar de vorm van de roestvlek kijkt zie je ook dat het precies het plasje water is dat aan de onderkant van de bougie in het bougiegat van de cilinderkop blijft staan.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Eikie
DL650 berijder
Berichten: 8821
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Locatie: Oud Beijerland

Re: Olieverbruik

Bericht door Eikie » za 28 dec 2013, 11:59

Met al dat off-road rijden zal het gaatje voor de afwatering ook sneller verstopt raken. Regelmatig doorblazen is dan wel belangrijk.
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck.

The first thing we want to do is find the loudest exhaust The second thing is finding the quietest helmet

V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5306
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Olieverbruik

Bericht door RedStrom » za 28 dec 2013, 17:00

Motoport monteurs al aan de oliebollen, dus volgend jaar de sonde maar eens na laten kijken.
Na 200 km zonder enig raar geluidje kan ik nog weinig zeggen.
Olie lijkt iets lager te staan nu en verbruik was prima (van 4 naar 3 blokjes op 210km is goed).
Als het droog blijft ga ik nog wel wat meer rijden dit jaar.
Wordt vervolgd.
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5306
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Olieverbruik

Bericht door RedStrom » zo 29 dec 2013, 19:33

900 km verder.
Benzineverbruik rond de 1 op 20. Zal wel aan de lage buitentemperaturen liggen.
Olieverbruik: duidelijk te zien op het glaasje, ik schat 0.15-0.20 ltr. Veel te veel.
De nieuwe olie helpt dus niet. Hoe kom er nu achter wat de oorzaak is?
Verder meen ik wat te voelen in de stepjes. Valt op bij constante snelheid.
Niet regelmatig, niet te duiden.

Ondanks alles toch weer lekker gereden vandaag. :duim:
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8444
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Olieverbruik

Bericht door Iron Horse » zo 29 dec 2013, 20:49

Dat komt dus neer op 1 liter op ca. 5000 tot 6000 km. Daar zou ik me niet druk om maken, maar gewoon bijvullen. Verhelpen (als je zou weten wat het is) kost waarschijnlijk een veelvoud dan dat beetje extra olie. En 1:20 kan misschien wel beter, maar zo slecht is dat nou ook weer niet. Ligt toch aan veel factoren, maar daar vertel ik niks nieuws. En wat is het vreemde dat je constateert aan de stepjes?
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5306
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Olieverbruik

Bericht door RedStrom » zo 29 dec 2013, 20:51

Ik voel iets in de stepjes wat ergens daar onder gegenereerd wordt. Kan het alleen niet goed duiden. Is onregelmatig en niet altijd aanwezig.
Maar het komt ergens uit het blok.
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Leville

Re: Olieverbruik

Bericht door Leville » zo 29 dec 2013, 21:41

Doorverkopen aan motordealer. Jongere fiets kopen met top-blok en vele opties. ;-)

Gebruikersavatar
Eikie
DL650 berijder
Berichten: 8821
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Locatie: Oud Beijerland

Re: Olieverbruik

Bericht door Eikie » zo 29 dec 2013, 22:18

Verbruikt de Strom olie of lekt het misschien via de uitgaande as bij het voortandwiel.
Vaak heb je daar geen erg in want de ketting wordt dan gelijk goed gesmeerd.
Het (vretende) gevoel in de stepjes zou zo maar eens een kapot lager kunnen zijn.
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck.

The first thing we want to do is find the loudest exhaust The second thing is finding the quietest helmet

V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5306
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Olieverbruik

Bericht door RedStrom » zo 29 dec 2013, 22:20

Welk lager precies?
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
Eikie
DL650 berijder
Berichten: 8821
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Locatie: Oud Beijerland

Re: Olieverbruik

Bericht door Eikie » zo 29 dec 2013, 22:24

Ik vermoed het lager van de tandwielas.
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck.

The first thing we want to do is find the loudest exhaust The second thing is finding the quietest helmet

V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8444
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Olieverbruik

Bericht door Iron Horse » zo 29 dec 2013, 22:27

Zie hier voor meer info.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5306
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Olieverbruik

Bericht door RedStrom » zo 29 dec 2013, 22:36

:worship:

Ik zie mezelf in dat topic. Wederom: toeval bestaat niet.
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8444
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Olieverbruik

Bericht door Iron Horse » zo 29 dec 2013, 22:43

Gelukkig heb ik een redelijk goed geheugen. Ik kan me dingen vanaf 18 maanden jong in detail herinneren waar anderen niet eens weten dat ze geleefd hebben. Dus moet dat met het forum toch ook wel een beetje lukken, al weet ik natuurlijk ook niet alles te herinneren.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5306
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Olieverbruik

Bericht door RedStrom » ma 30 dec 2013, 10:53

Ik heb wat linkjes doorgelezen over het lager. Dat is ook een duur klusje. Alhoewel ik geen enkele olielekkage heb.
Jammer is dat het alleen vermoedens zijn dat het daar zit. Zelfde als met het olieverbruik.
Volgende stap daar is dikkere olie gebruiken. Eens kijken of dat helpt.

Wat kost een tweedehands blok eigenlijk en waar kun je die krijgen? Eens even googelen.
Ik heb geen idee. Zal wel tegenvallen.

Off topic: Ik kwam deze tegen. Lijkt me heel goedkoop. Zou er iets mee zijn? L3, 2013, 4000km, EUR 6.950,-
In Zelhem staat iets soortgelijks en die moet EUR 8.190,- kosten.
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 2023
Lid geworden op: zo 17 apr 2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Locatie: Enschede

Re: Olieverbruik

Bericht door Cplegt » ma 30 dec 2013, 11:06

Ik heb afgelopen jaar de keerring van de schakelas moeten vervangen, dat viel best mee met de prijs.
Gr. Chiel

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5306
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Olieverbruik

Bericht door RedStrom » di 31 dec 2013, 13:08

Achter het kapje maar weer eens gekeken. Ik smeer de ketting met vet. Dat was duidelijk, Er zat veel smurrie.
Ik meende hier en daar glanzende druppels te zien. Onder het blok leek het toch alsof er een vochtige plek was.
Ik heb de smurrie verwijderd en gepoetst. Even laten draaien, niks te zien. Te kort misschien.
Wel witte rook die bij 2 blokjes temperatuur verdween.
Wel is altijd die koppelingsas voorzien van druppels olie. Aan het uiteinde tussen het borgringetje zeg maar.
Ik laat hem het hele jaar zo staan en kijk volgend jaar of er wat te zien is.
Maar ik verwacht niet veel. Het olieverbruik is volgens mij gekoppeld aan een werkende motor.

Maar wat foto's gemaakt. Misschien ziet iemand iets raars?
IMAG0280 (Custom).jpg
IMAG0276 (Custom).jpg
IMAG0277 (Custom).jpg
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5306
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Olieverbruik

Bericht door RedStrom » di 31 dec 2013, 13:09

En nog 2.
IMAG0279 (Custom).jpg
IMAG0278 (Custom).jpg
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8444
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Olieverbruik

Bericht door Iron Horse » di 31 dec 2013, 16:06

Ik zou zeggen; toe aan in ieder geval een nieuw kettingwiel voor. Als vergelijking heb ik even een foto bijgevoegd van degene die ik nog nieuw op voorraad heb liggen.

Afbeelding
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 1246
Lid geworden op: wo 30 sep 2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Locatie: Friesland

Re: Olieverbruik

Bericht door John007 » di 31 dec 2013, 17:12

RedStrom schreef: Wel is altijd die koppelingsas voorzien van druppels olie. Aan het uiteinde tussen het borgringetje zeg maar.
Die olie hoort daar niet, mits jij het zelf aanbrengt natuurlijk. :o)
Als je de koppelingsas droog maakt en gaat rijden en er zit weer olie op dan weet je genoeg.
Dan is je keerring lek. :x
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5306
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Olieverbruik

Bericht door RedStrom » di 31 dec 2013, 17:42

Welke precies John?
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 1246
Lid geworden op: wo 30 sep 2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Locatie: Friesland

Re: Olieverbruik

Bericht door John007 » di 31 dec 2013, 17:56

De keerring van je koppelingsas.
Heb even gezocht en kom hier op uit:
( is wel voor een k7 model maar dat zal wel niet veel uitmaken.)

23 OIL SEAL (6X34X5.5) 09285‐06015
Laatst gewijzigd door Iron Horse op di 31 dec 2013, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is niet nodig en ongewenst!
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5306
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Olieverbruik

Bericht door RedStrom » di 31 dec 2013, 18:45

Dank je. Ik zoek de tekening er bij.
Zou mooi zijn als dit het was.
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8444
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Olieverbruik

Bericht door Iron Horse » di 31 dec 2013, 19:16

:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5306
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Olieverbruik

Bericht door RedStrom » di 31 dec 2013, 19:33

Laatste van mij in 2013: bedankt Rob!
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 1246
Lid geworden op: wo 30 sep 2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Locatie: Friesland

Re: Olieverbruik

Bericht door John007 » di 31 dec 2013, 19:35

Iron Horse schreef:Nummertje 23.
Klopt, ik kreeg alleen de tekening er niet bij.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5306
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Olieverbruik

Bericht door RedStrom » wo 01 jan 2014, 10:14

Moet de olie er af bij het wisselen?
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
Eikie
DL650 berijder
Berichten: 8821
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Locatie: Oud Beijerland

Re: Olieverbruik

Bericht door Eikie » wo 01 jan 2014, 10:35

RedStrom schreef: Maar wat foto's gemaakt. Misschien ziet iemand iets raars?
]
Ik zie een cirkelzaag ipv een voortandwiel. Ketting lijkt wat droog/glimmend. Weet niet hoe de ketting en het achtertandwiel er verder uit zien maar dat 'vretend' gevoel in de stepjes zou ook zo maar eens daar vandaan kunnen komen. Laten we hopen dat het niet het lager is van de tandwielas.
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck.

The first thing we want to do is find the loudest exhaust The second thing is finding the quietest helmet

V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8444
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Olieverbruik

Bericht door Iron Horse » wo 01 jan 2014, 12:52

Eikie schreef:.... maar dat 'vretend' gevoel in de stepjes zou ook zo maar eens daar vandaan kunnen komen.
Dat was ik inderdaad nog vergeten om bij de foto als opmerking te zetten.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5306
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Olieverbruik

Bericht door RedStrom » wo 01 jan 2014, 13:25

Het was net allemaal schoongemaakt daar. Dus zoveel mogelijk vetvrij. Vandaar het glimmen.
Achtertandwiel ziet er een stuk beter uit dan het voortandwiel.
Dat in het echt er beter uitziet dan op de foto, maar inderdaad ik schrok er ook van toen het kapje er af ging. Juist omdat achter veel beter is.
Ik heb de ketting wel een kwart slag strakker gezet. Die zit nu aan de losse kant van de speling conform boekje. Liever iets te los dan te strak.
De ketting vertoont geen onregelmatigheden en ligt nog goed op het achtertandwiel. De hele set is 21500 km oud/jong.

Motor heeft sinds vorig jaar (klinkt wel leuk) stil gestaan. Ik zie vandaag geen verschil met vorig jaar. Geen druppels oid. Dus stilstaand lekt er niks zo te zien.
Ik ga nr. 23 eens zoeken op het net.
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 548
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Locatie: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Olieverbruik

Bericht door Chopperbiker » wo 01 jan 2014, 13:39

Wat bij de eerste foto (afstelling koppeling) opvalt, is dat de borglip niet op de moer zit.
Na afstellen moet deze weer tegen de moer zijn aangebracht.

Voortandenwieltje heeft wel z'n beste tijd gehad.

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5306
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Olieverbruik

Bericht door RedStrom » wo 01 jan 2014, 14:15

IMAG0280b (Medium).jpg
A: moet eigenlijk andersom zitten dus? Ik heb hier nooit aangezeten.
B: de ring lijkt niet uit 1 stuk te bestaan. Is dat OK?
C: aan die kant van de ring zie ik daar olie. Ook wel op de andere 3 plekken, maar dus aan die kant van de ring.
D: en helemaal als ik dat asje beweeg. Als ik daar de vinger opzet kan ik dat asje bewegen. Is dat OK?
die ring, B zeg maar, kan ook bewegen. Dwz zit niet muurvast.

Is het slim als ik seal 23 (zie link boven) vervang, de as (nr 15) ook meteen vervang> Lekkend seal door vuil of wellicht kromme as?
Hij is een keer op links gevallen toen hij van 40 naar 0 in 1 seconde ging op een mogelijk-ECR- zandpad tijdens het proefrijden.
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8444
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Olieverbruik

Bericht door Iron Horse » wo 01 jan 2014, 14:17

Nummertje 18 en 19.

Op de eerste foto zie je een afstelschroef met contramoertje. Die zetten zichzelf vast en heeft geen borglip. Zie exploded vieuw nummer 18 en 19.

Het deel waar de kabel (17) aanzit werkt als een wig die de as (15) naar binnen drukt om vervolgens via het druklager (22) de drukgroep (7 en 3) weg te drukken waardoor de koppelingsplaten los van elkaar kunnen draaien waardoor de motor en versnellingsbak worden ontkoppeld. Met nummer 18 wordt het moment van aangrijpen ingesteld, te ver naar binnen draaien zou een slippende koppeling of gehele ontkoppeling tot gevolg hebben.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5306
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Olieverbruik

Bericht door RedStrom » wo 01 jan 2014, 14:29

CaptureWiz.jpg
Het bewegen is ook niet veel, millimeter werk. 1 mm.
Maar er zit beweging in, en dat viel me op.

De ring heeft op de tekening de lip ook naar buiten staan zie ik. Ik kan iet zien of hij uit 1 stuk behoort te zijn.

De andere vragen?
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 548
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Locatie: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Olieverbruik

Bericht door Chopperbiker » wo 01 jan 2014, 14:40

Ik zou eerst de moer losdraaien, de middenstift met een schroevendraaier geheel rechtsom draaien tot vast, dan een kwart linksom terug.
Moer vastdraaien terwijl je de stift niet verdraaid, nu is je koppeling opnieuw afgesteld. Borglip omvouwen tegen de moer.
Het is niet normaal als hier olie uit drupt, in de gaten houden dus. Seal 23 is eerste verdachte.

De lip op de tekening staat naar buiten omdat de moer op de tekening niet gemonteerd zit.


:-)}
Laatst gewijzigd door Chopperbiker op wo 01 jan 2014, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.

MartijnR
DL650 berijder
Berichten: 148
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 18:34
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2006) (rood)
Locatie: hoorn

Re: Olieverbruik

Bericht door MartijnR » wo 01 jan 2014, 14:43

als de olie uit die hoek komt,kan het niet anders als dat je keering lekt.
nieuwe keering bestellen, boel open maken, keering eruit wippen, en gelijkmatig de nieuwe erin tikken, dichtbouwen afstellen en je lekage is opgelost.
en dan ............ :-)} stukkie rijden :-)} daarna weer kapje weghalen en kijken of je lekage 100% weg is,
tot zondag JW :bye: :bye:
beter 1 strom op de weg dan 10 op de sloop

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5306
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Olieverbruik

Bericht door RedStrom » wo 01 jan 2014, 15:25

Gedaan Chopperbiker. Met rechtsom vast bedoel je tot de speling uit de kabel is? Handvast zeg maar. Want daarna kan ik nog wel verder draaien.
Ik heb nu zo'n 15 mm speling op de knop van de hendel.
Mooie manier om de koppeling te stellen. Het asje heb ik zeker een hele slag verder naar rechts kunnen draaien.
Het lipje omgebogen. Die heeft nu ook weer een functie. :duim:

Het 'gepiel' met de koppeling liet al weer olie zien op de boven aangegeven plaats, die ik net helemaal droog gemaakt had.
Dus Martijn, inderdaad die keerring maar eens ergens bestellen.
Zal ik die as ook meteen doen?

Inmiddels op Stromtrooper en VSRI meer info gevonden.
Olie in de airbox?
Ik ga die carterontluchting toch nog eens even inspecteren. Gewoon loshalen. Die vieze lucht moet ik niet in m'n brommer. :wink:

Overigens is zondag nog een ovb voor mij.
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

MartijnR
DL650 berijder
Berichten: 148
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 18:34
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2006) (rood)
Locatie: hoorn

Re: Olieverbruik

Bericht door MartijnR » wo 01 jan 2014, 15:45

Ik zou die as lekker laten zitten. Gaat niet zomaar krom
tenzij je geld over hebt haha
beter 1 strom op de weg dan 10 op de sloop

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5306
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Olieverbruik

Bericht door RedStrom » wo 01 jan 2014, 19:20

Toch nog even.
Dat seal zit in het blok en is na het schoonmaken vorig jaar nog steeds schoon.
De koppelingas en aandrijfas ook.
Ik heb hem een minuut of 10 op de middenbok laten draaien. Beetje in de 1 en 2.
En alles blijft schoon. Het seal, de koppelingas, de aandrijfas achter het tandwiel.
Dat is niet hetzelfde als een stuk rijden.
Maar zou die olie bij punt C op de foto niet gewoon uit de smurrie komen en van de ketting kunnen komen en niet via de koppelingas?
Er zat best veel, zelfs op de as.

Als ik kan ga eerst wel een stukje rijden.
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8444
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Olieverbruik

Bericht door Iron Horse » wo 01 jan 2014, 20:35

Tijdens het echte rijden schakel je veel vaker. Op het moment dat je de koppeling intrekt komt er druk op de assen te staan en draaien ze mee (op het druklager (22)). Als de koppeling niet is ingeknepen draait de as niet of minder snel. Als de as stilstaat of weinig draait zal eventuele lekkage minder zijn dan bij snel draaien. Ik heb dit nooit gecontroleerd, maar als je naar het systeem kijkt lijkt me dit goed mogelijk.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Eikie
DL650 berijder
Berichten: 8821
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Locatie: Oud Beijerland

Re: Olieverbruik

Bericht door Eikie » wo 01 jan 2014, 20:47

Vergeet ook niet dat tijdens het rijden er trillingen in het blok zijn die olie de raarste bewegingen laat maken.
Zondag een lekkere rit plannen JW en thuis de balans weer opmaken.
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck.

The first thing we want to do is find the loudest exhaust The second thing is finding the quietest helmet

V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin

Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 548
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Locatie: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Olieverbruik

Bericht door Chopperbiker » do 02 jan 2014, 01:17

Een nieuwe seal kost de kop niet dus het is te overzien. Stukkie rijden en als je weer olie ziet een nieuw sealtje erin.
Kijk wel even of de as onbeschadigd is.
Rechtsom tot vastlopen, niet met kracht doordraaien. Dan een kwart linksom en vastzetten. De speling uit de kabel haal je met de kabelafstelling bovenop het kapje wat je hebt verwijderd of bij je koppelingshendel.

Komt goed, suc6!
:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5306
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Olieverbruik

Bericht door RedStrom » do 02 jan 2014, 12:07

Waardevolle reacties! Mooi :duim:

Inmiddels nog niet kunnen rijden. Regen en zo. Maar wel even onder het luchtfilter gekeken.
Bij het verwijderen vielen de druppels op aan het plastic van het luchtfilter ter hoogte van het zeefje/filter/'sponsje'.
Dus op het plastic boven het 'sponsje' aan de onderkant van het luchtfilter.

Dat er zelf als onder uitziet. De airbox zelf is helemaal schoon en droog. Het luchtfilter is z.g.a.n.
Het sponsje ruikt duidelijk naar olie natuurlijk. En er is water. De druppels schud je er zo uit.
Het lijkt alsof het ter plaatse van de carterontluchting van de voorste cilinder wat meer verontreinigd is dan van de achterste.
Ik ben van het weekend door een plas gereden in Hoek van Holland, daarvoor was de laatste regen tijdens de ECR.
Waar komt dat vocht vandaan? Condens?
Is dit normaal? Bij beurten (conform topic Chopperbiker :duim: ) is me dit niet eerder opgevallen.
Comments, tips? Moet ik verder kijken? Hij ligt nu toch open.

Wat is een goede manier om te testen of de carterontluchting werkt eigenlijk?
Kan hem nu wel starten, maar zonder tank ...
IMAG0283 (Custom).jpg
IMAG0284 (Custom).jpg
IMAG0286 (Custom).jpg
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 548
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Locatie: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Olieverbruik

Bericht door Chopperbiker » do 02 jan 2014, 12:48

Dit is normaal, gewoon vocht. Het filter is daarom ook zo ontworpen, bij een fijnmaziger filter zou hij dichtslaan.
Bij verbranding van benzine ontstaat waterdamp welke voor een deel in je carter (dus in je olie) terecht komt. Bij opwarming verdampt die weer uit je olie en blijft tijdelijk hangen in het grove filter.
Na een half uurtje rijden is het blok lekker warm en is alle vocht weer verdampt. Je zal dan zien dat het filter ook weer droog en schoon is.

Dus uitkloppen en weer terugplaatsen. Door de smurry op het filter is gelijk bewezen dat je carterventilatie niet verstopt zit!
En zoals altijd, de problemen verdwijnen als je weer eens een lekkere toerrit hebt gemaakt :lol:

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5306
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Olieverbruik

Bericht door RedStrom » do 02 jan 2014, 13:15

Mooi! Had er al op gehoopt. Bedankt voor de deskundige bevestiging.
Ik zet hem weer in elkaar.

Al met al wat geëlimineerd. Maar het neigt toch naar grotere duurdere reparaties.
Nog te doen:
- lamda sonde checken
- vaststellen of het verbruik via kleppen of zuigerveren gaat (nog andere tips hiervoor?)
- ritje maken en check bovengenoemd seal nadien
- voor tandwiel vervangen (ik heb die 14 tands nog liggen; hmmmmm)
- dikkere olie proberen
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5306
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Olieverbruik

Bericht door RedStrom » do 02 jan 2014, 17:33

Zo'n 65 km gereden. Toch nog.

Kapje er af. Sporen van kettingvet, maar niet van olie. De seal is zelfs helemaal schoon gebleven.
Op het asje wel wat vet, duidelijk in het verlengde van de ketting.
Wel een drup te zien op de bekende plek C, maar dat ziet er misschien nog. Er is aan die kant in ieder geval geen spoor aan de buitenkant.
Er is geen olie uit gekomen.
Ik zal als ik genoeg licht heb de hele zaak nog eens goed schoonmaken en wat meer kilometers maken. En dan nog eens kijken.
Maar dat is niet de oorzaak van het verbruik. Voor de zekerheid vervang ik hem misschien wel als ik het tandwiel vervang.
Het meeste (overtollig) kettingvet is er nu wel af. Dat vet is goed voor de ketting. Maar geeft wel troep. Misschien eens naar een teflon (interflon) overstappen.

Nog te doen:
- lamda sonde checken
- vaststellen of het verbruik via kleppen of zuigerveren gaat (nog andere tips hiervoor?)
- ritje maken en check bovengenoemd seal nadien
- voor tandwiel vervangen (ik heb die 14 tands nog liggen; hmmmmm)
- dikkere olie proberen
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 548
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Locatie: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Olieverbruik

Bericht door Chopperbiker » do 02 jan 2014, 17:46

:duim:

Bij een olieverbruik van 0,5 tot 1 liter per 1000km wordt het echt tijd voor drastische maatregelen. Je huidige verbruik valt erg mee, geen reden om slecht van te slapen.
Tot die tijd, lekker rijden en af en toe wat olie bijvullen.

Het goede nieuws is dat motozoom de ProCycle 20W50 in de aanbieding heeft : 4 liters voor 29,95 euro!
Door de iets dikkere olie verwacht ik wat minder olieverbruik t.o.v. 10W40.

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 5306
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Olieverbruik

Bericht door RedStrom » do 02 jan 2014, 18:06

Bedankt voor de tip!
:-)} eerst rijden, dan oordelen ...
DL650 (2006, rood); 2010-2015, DL1000A (2014, zwart); 2015-...

Plaats reactie