Turbo concept

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Leville

Turbo concept

Bericht door Leville »

Een tijdje geleden heb ik een nieuwe auto moeten kopen. De keuze viel toen op een model met een kleine benzinemotor met turbo. En die motor blijkt tot grootse prestaties in staat. Terwijl hij weinig verbruikt.

Naar aanleiding hiervan had ik een gesprek met iemand van een motormagazine. Of dat de grote motorfietsfabrikanten niet opnieuw dachten aan modellen met een compressor of turbo. Nu dat de neveneffecten van een turbo beter kunnen opgevangen worden. En het lage verbruik een grote troef is.

De redacteur zei me toen dat hij daar ook al over gesproken had met de fabrikanten. En dat ze - naar eigen zeggen - de boot afhielden omdat er met minder complexe technologie nog genoeg winst viel te boeken.

Toeval wou dat er toen net in Motoren & Toerisme een artikel verscheen van Alan Cathcarth over een voor mij onbekende Italiaanse fabrikant die een turbomodel ontwikkelt.
Maar dat is natuurlijk maar een kleine garnaal. Wel, Suzuki heeft net op de Tokyo Motor Show een concept bike met turbo voorgesteld.

Wordt dit de toekomst op middellange-termijn? Want elektrische motorfietsen zijn nog steeds heel duur, en hun actieradius is vrij beperkt.

--------

P.S.: Suzuki verbaast me in positieve zin met deze innovatieve concept-bike.

---
@MODS: eigenlijk hoort dit onder motorpraat. Zou het mogelijk zijn het topic te verhuizen?
Stan
Berichten: 154
Lid geworden op: di 08-05-2012, 21:41
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A
Woonplaats: Schiedam

Re: Turbo concept

Bericht door Stan »

Kleine kanttekening die naar mijn beleving toch wel op z'n plaats is:
- in de praktijk haalt geen van die kleine, geblazen motortjes het opgegeven verbruik...sterker nog, het valt vaak vies tegen.
- de techniek is verbeterd maar een turbo blijft nog steeds een kwetsbaar, gevoelig onderdeel waar met de nodige zorg mee om gegaan moet worden anders kom je voor (hele) dure reparaties te staan.

Het rijden met een turbo en bijbehorend "turbogat" zorgt enerzijds voor een kick maar kan ook als zeer hinderlijk ervaren worden, zeker bij allerdaags gebruik.

Ik zie niet echt een grote toekomst weggelegd voor een turbo op de motorfiets....
Honda NX650 Dominator, Honda XRV750 Africa Twin, Honda CBR1000f, Honda XL1000V Varadero '02, Honda VFR800i, Yamaha TDM900, Honda XL1000V Varadero '03, Suzuki DL650 ABS Adventure '10.
Gebruikersavatar
Piet Zahut
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 512
Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
Mijn motor is een: 2024 Suzuki GSX-S1000GX
Woonplaats: Zwolle
Contacteer:

Re: Turbo concept

Bericht door Piet Zahut »

Ik hoop dat Suzuki hiermee doorgaat, vind het gewoon gaaf. Omdat het kan!

Hmmm, misschien volgend jaar op de Intermot??
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
Leville

Re: Turbo concept

Bericht door Leville »

@Stan:

Over het verbruik ben ik het niet met je eens. Het opgegeven verbruik wordt misschien niet gehaald. Maar bij welke auto is dat wel zo? Die eco-diesels verbruiken ook aardig meer dan op een artificieel testcircuit.

Mijn compacte benzine-auto verbruikt nu effectief gemeten 5,6-5,8 l/100km. Dat is genomen een mix van kleinere wegen en autostrade. Bij een rustige rijstijl en af en toe stevig optrekken. In de file of bij stevig gassen loopt dat op tot 6,3 l/100km. Nu, ik woon in de omgeving van Brussel en daar is het niet volledig vlak. Mocht ik enkel snelweg doen of in het meer vlakke Nederland wonen, dan denk ik dat ik het verbruik kan drukken tot 5l/100 km of minder. Voor een benzinewagen vind ik dat persoonlijk vrij indrukwekkend.

Zeker als je weet er uit de kleine motor toch 90pk komt gerold en er vanaf 1700rpm voldoende trekkracht is. Onder dat toerental is het wel terugschakelen geblazen, want dan valt de beperkte cilinderinhoud op.

(Er is geen compleet vergelijken aan, maar mijn vrouw haar wagen heeft 300cc cilinderinhoud meer, verbruikt gemakkelijk 1-1,5l/100km meer en is een PAK langzamer. Nu, de auto weegt ook 100 kilo meer. Wat zij met haar pluimgewicht dan weer wat compenseert.)
Stan
Berichten: 154
Lid geworden op: di 08-05-2012, 21:41
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A
Woonplaats: Schiedam

Re: Turbo concept

Bericht door Stan »

Hee Leville,
Heb meerdere reviews/testen gelezen van o.a. Polo,Golf, Clio die waren v.z.v. Tsi, Tce motoren. In de praktijk waren ze zuiniger dan auto's van hetzelfde merk, type die waren voorzien van een normale 1.6 motor....echter, slechts fractioneel, ongeveer het verschil dat jij aangeeft, 1 a 1,5 liter per 100km. Wat me verder is bijgebleven is dat hoe sneller men ging rijden hoe kleiner de verschillen werden, hoe minder zuinig de kleine motortjes werden.

Maar het gaat uiteraard altijd om wat het individu zoekt en belangrijk vindt. Veel trekkracht onderin bij relatief weinig toeren is doorgaans prettig rijden ipv lang door moeten trekken voor er eindelijk iets gebeurd.

Als ze motoren gaan bouwen met een turbo, zullen er ongetwijfeld klanten voor te vinden zijn.
Honda NX650 Dominator, Honda XRV750 Africa Twin, Honda CBR1000f, Honda XL1000V Varadero '02, Honda VFR800i, Yamaha TDM900, Honda XL1000V Varadero '03, Suzuki DL650 ABS Adventure '10.
Leville

Re: Turbo concept

Bericht door Leville »

20% zuiniger vind ik toch behoorlijk. Natuurlijk moeten die motoren toeren draaien om hun vermogen vrij te geven. En dan neemt het verbruik toe.
Bij hogere snelheden komt koppel ook om de hoek kijken, om het gewicht van de auto en de winddruk te kunnen counteren. Een zware motor heeft doorgaans ook meer koppel.

Da's net hetzelfde met een DL-650 versus een DL-1000. De 650 is zuiniger. Maar met belading en bij hogere snelheid op de autostrade wordt het verschil kleiner.
Nu, door de band genomen is de 650 zuiniger.

En motordfietsen zijn sowieso een stuk lichter dan auto's. Dus als de emissienormen strenger worden, en er toch moet gedownsized worden, kan zo'n turbo leuk zijn. Om toch nog het vermogen en koppel van een grotere te hebben. Maar niet het doorsnee hogere verbruik.

Daarbij komt dat een kleinere motor ook lichter en compacter kan zijn, en waarschijnlijk geen kachelpijp als uitlaat nodig heeft. Wat het totaalgewicht van de fiets wat kan drukken.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7822
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Turbo concept

Bericht door Eikie »

Toch blijft het bijzonder dat de motorfietsen nog steeds veel benzine verbruiken in vergelijk met auto's.
Het is straks niet meer goed te praten dat een motorfiets met 1000cc en 250kg meer verbruikt dan een auto met gelijkwaardige motor en 1000kg. Het wordt hoog tijd dat er turbo's en lagere toeren motoren geïntroduceerd worden. Ben benieuwd of Suzuki met de primeur komt.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Turbo concept

Bericht door Ebrostrom »

Daar zeg je zo wat. Mijn auris verbruikt idd evenveel maar vaak minder dan mijn strom. Gaat het richting hogere snelheden wordt t verschil alleen maar groter.


Tapatalk via mijn  iPad
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
BIG Ad
DL650 berijder
Berichten: 345
Lid geworden op: di 29-12-2009, 23:05
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A L7
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Turbo concept

Bericht door BIG Ad »

Hoe hoger de snelheid, hoe meer invloed van stroomlijn (luchtweerstand). Dus zo gek is dat niet.
Afbeelding
Groeten, (BIG) Ad
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Turbo concept

Bericht door Wullebolle »

Een goed motorconcept zou een 500/600 cc turbodiesel zijn.
Extreem zuinig, met een 3L/100 geraak je er wel, en kan gerust tot een 70pk geraken zonder uit elkaar te vallen.
Ook het koppel zou hoog genoeg zijn om een porsche het nakijken te geven.
Als ik met mijn auto van 1850 kilo en 2.0 turbodiesel toekom met gemiddeld 6.5L/100 -in 5e 70 bollen aan 1400rpm verbruikt 3.0L/100, in 6e 110 aan 2000rpm doet 5.0L/100 zegt de boordcomputer-, dan moet de helft verbruiken bij een normale rijstijl voor een motorfietsje toch wel haalbaar zijn zeker?
De Track was een goeie poging, maar te kleinschalig om slagen.
Lepel zo'n 600cc driecilinder turbodiesel in een ding als de honda ncx700 en je hebt een winner ... O:-)
Spooky Action At A Distance !
Leville

Re: Turbo concept

Bericht door Leville »

Een stinkende winner, dan wel. En dieselmotoren zijn nog veel complexer. Je hebt ook een extra partikelfilter nodig, etc.

Als er dan toch een (weeral erg complex) alternatief zou zijn, dan denk ik dat het eerder richting een hybride aandrijving gaat. (Zoals op een Chevrolet Volt/Opel Ampera. De benzinemotor werkt daar enkel als grote alternator, en draait in zijn meest ideale toerengebied.) Maar dan eerder voor grote toerbuffels enzo. Waarop je naast een kleine benzinemotor nog een batterypack en electromotor kan wegsteken.
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Turbo concept

Bericht door Cplegt »

Een tijdje terug in Groningen een Royal Enfield diesel motor zien en ruiken rijden.
En een Nederlands bedrijf,Track heeft onlangs gepoogd een diesel motorfiets in de markt te zetten, ik meende ook voor defensie. Maar ze zijn inmiddels al weer gestopt met de productie.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Turbo concept

Bericht door Iron Horse »

Ik ben er wel eens geweest in Valkenburg (ZH). Hier staat er meer van. Met 33 kW niet echt een krachtpatser en je moest behoorlijk in de buidel tasten.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7822
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Turbo concept

Bericht door Eikie »

Laatst gewijzigd door Iron Horse op do 31-10-2013, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Youtube link aangepast. Zichtbaar op forum gemaakt.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7822
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Turbo concept

Bericht door Eikie »

**** SMART TIGER ****

Own one for £9450 OTR,120 MPG - 110 MPH,Turbo!

The ultimate touring machine.




Afbeelding

Geweldig toch, en lijkt ook nog eens op een Vstrom !!



2010 saw the first appearance of the first British built common rail diesel motorcycle based around the Triumph Tiger or 'Steamer' as it is nick-named.
The engine is a Mercedes Smart 800cc triple coupled with a six speed Ultima gearbox. The builder, Neil Laughlin, has recently returned from Nepal on this machine having given it a good shakedown in the process.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7822
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Turbo concept

Bericht door Eikie »

hmmmm, misschien beter maar een nieuw Topic starten dus....
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Leville

Re: Turbo concept

Bericht door Leville »

Correctie: Kawasaki gebruikt een compressor. Maar goed, het gaat dus om een aangeblazen motor, net als bij Suzuki.
Leville

Re: Turbo concept

Bericht door Leville »

VW gaat beginnen met een elektrische turbo. Zo'n precieze aansturing zou ideaal zijn voor motorfietsen. Omdat de turbo dan bij heel laag toerental en heel geleidelijk zou kunnen aanslaan.

In dat opzicht heb ik me eens afgevraagd of zo'n Dyson luchtcompressor op een motorfiets te monteren valt.
Plaats reactie