olieverbruik te hoog?

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
T-Bone

olieverbruik te hoog?

Bericht door T-Bone »

Wie o wie heeft antwoord.
In aug.heb ik een DL 650 gekocht van 2008 met 11.500 km.op de teller.
Inmiddels heb ik er 2000 km.mee gereden en heb een halve liter olie bij moeten vullen.
Dit lijkt mij aardig veel voor een jonge motor.
Het blok is vrij van olie, hij rookt niet en doet het verder prima.
Volgens de dealer is dit niet abnormaal en mag een motor 1 liter op de 1000 km.gebruiken.
Wat volgens mij is dat wel erg veel.
Leville

Re: olieverbruik te hoog?

Bericht door Leville »

Vraagje: rijd je veel aan 120km/u of sneller? Want dan zou het olieverbruik de hoogte in gaan. En is bij mijn 650 ook effectief zo. Normaal lijkt er bij mijn strom een half litertje per onderhoudstermijn bij te moeten.

Sommige GS'en schijnen inderdaad tot 1L per 1000km te drinken. Persoonlijk vind ik dat ook extreem veel.
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: olieverbruik te hoog?

Bericht door Frank »

Ik heb ook een V-Strom van 2008 en hoef nooit olie bij te vullen. Ik rij van beurt tot beurt (6000km) zonder ook maar één druppel bij te vullen. Dus 6 liter tussen twee beurten vind ik extreem veel.
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
T-Bone

Re: olieverbruik te hoog?

Bericht door T-Bone »

Nee, ik rij helemaal niet hard.
Meestal op wegen waar je tussen de 80 en 100 km.mag
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: olieverbruik te hoog?

Bericht door Iron Horse »

Gebruik je wel de juiste olie? Niet te dun dus. Anders is het vreemd. Bij de tweede die ik nu uit 2004 heb, heb ik ook weleens een half litertje moeten bijvullen. Maar aangezien ik tegenwoordig vrij weinig rijd kan ik moeilijk zeggen op hoeveel km dat is geweest. En deze heeft ook nog weinig km's.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: olieverbruik te hoog?

Bericht door John007 »

Er zijn motoren die naarmate ze meer kilometers draaien minder olie gaan nemen dus het zou beter kunnen worden.
Je weet ook niet hoe de motor door de vorige eigenaar is gebruikt / ingereden.
Ik ben van mening dat iedere motor wat olie verbruikt, de een wat meer dan de ander.
Mijn V strom verbruikt ongeveer 0,1 l per 1000 km. dus een halve liter per 5000 km.

Een motor van 5 jaar oud met slechts 11.500 km op de teller is niet veel en ik weet niet of jij hoog in de toeren rijdt maar dat zou ik wel gaan doen.
Er zijn motoren die minder olie gaan nemen als je ze vlink op hun donder geeft en dus hoogtoerig rijdt. Men spreekt ook wel van het "dichtrijden"
Dit is geen fabeltje van mij omdat een maat dit gedaan ook heeft gedaan bij een motor en dat verbruik was nadien nihil.
Laagtoerig rijden is schadelijker en de toerenbegrenzer zit er niet voor niets op.
Succes
Laatst gewijzigd door John007 op do 17-10-2013, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: olieverbruik te hoog?

Bericht door Framomile »

Ik ben nu aan mijn 2e strom bezig en denk gemiddeld dat ik een 1/2 litertje olie tussen de beurtjes (6000km) door bijvul. Het vreemde is dat mijn dealer juist zegt dat de strom nagenoeg niets zou moeten gebruiken tussen de 6000km beurt.
Bij deze dus bevestigd dat mijn beide stroms wat olie verbruikte.

Er zit dus nogal wat verschil in de diverse adviezen van "kenners".

Zelf ben ik geen monteur maar jouw verbruik lijkt mij toch iets boven het gemiddelde te liggen. Je hoort er eigenlijk nooit iemand over hier op het forum.

Sterkte met het uitzoeken.


Gr Franc
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: olieverbruik te hoog?

Bericht door Iron Horse »

John007 schreef:Er zijn motoren die minder olie gaan nemen als je ze flink op hun donder geeft en dus hoogtoerig rijdt. Men spreekt ook wel van het "dichtrijden"
Dit is geen fabeltje van mij omdat een maat dit gedaan ook heeft gedaan bij een motor en dat verbruik was nadien nihil.
Laagtoerig rijden is schadelijker en de toerenbegrenzer zit er niet voor niets op.
Klopt als een bus! Het is eigenlijk een soort van polijsten van de cilinderwand. Terwijl je met lage toeren "krassen" maakt.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: olieverbruik te hoog?

Bericht door Ebrostrom »

Lekker doortrekken dus. Mooi.


Tapatalk via mijn  iPhone
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
V-for-Herman
Berichten: 293
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: olieverbruik te hoog?

Bericht door V-for-Herman »

Iron Horse schreef:
John007 schreef:Er zijn motoren die minder olie gaan nemen als je ze flink op hun donder geeft en dus hoogtoerig rijdt. Men spreekt ook wel van het "dichtrijden"
Dit is geen fabeltje van mij omdat een maat dit gedaan ook heeft gedaan bij een motor en dat verbruik was nadien nihil.
Laagtoerig rijden is schadelijker en de toerenbegrenzer zit er niet voor niets op.
Klopt als een bus! Het is eigenlijk een soort van polijsten van de cilinderwand. Terwijl je met lage toeren "krassen" maakt.
Je bedoelt hiermee het zg. kantelen van de zuigers bij lage toeren en veel koppel leveren?
V-Strom Bj.2010
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7550
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: olieverbruik te hoog?

Bericht door Iron Horse »

Die uitdrukking ken ik niet als zodanig, maar hoge toeren leveren een beter gepolijst oppervlak dan bij lage toeren. Als je het zo wilt omschrijven klopt dat waarschijnlijk ook wel.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: olieverbruik te hoog?

Bericht door Sparkle Black Peter »

Heb al heel wat V-STrom's 'versleten' maar nog nooit één druppel olie bij hoeven vullen. (m.u.v. de beurten). Heb zelfs geen olie in huis. 8) Maar wat wil je ook met al die toertochten. We maken toeren genoeg. Of bedoelen jullie dat niet :mrgreen:

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: olieverbruik te hoog?

Bericht door Wullebolle »

Het zijn hoge toeren ... alpen colletjes enzo :mrgreen:
Spooky Action At A Distance !
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: olieverbruik te hoog?

Bericht door Soesko »

Mijn 650 met de kilometerstand 47000 verbruikt ook geen olie en de vorige van mijn vrouw ook niet. Ik heb eigenlijk bij nieuwere Suzuki's nog nooit olie bij hoeven te vullen, terwijl ik er best wel wat heb gehad en de motoren ook behoorlijk belast worden.
Wat zou kunnen is dat je motor destijds is afgeleverd met nieuwe olie en een nieuw filter en dat men hem niet meer heeft bijgevuld na het laten draaien met het nieuwe filter. Daar gaat toch best een hoeveelheid olie in.
Ik zou het even in de gaten houden als ik jou was.
T-Bone

Re: olieverbruik te hoog?

Bericht door T-Bone »

Hallo Soesko,
Aan die theorie heb ik ook al zitten denken, het verschil met en zonder filter is 0,4 liter.
In ieder geval bedankt iedereen die tot nu toe een reactie heeft gegeven.
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: olieverbruik te hoog?

Bericht door Bozobin † »

Normaal gesproken heb ik ook erg weinig olieverbruik. Soms wordt ik wel eens gefopt als de motor niet helemaal waterpas en recht overeind staat.

Met de vakanties (4-7000 km) moet ik wel altijd bijvullen, maar dan magtie ook echt werken. Passen en steile klimmen met 2 personen en volledige kampeeruitrusting.
Het zou inderdaad kunnen komen door het niet goed inrijden in de eerste 1500km. Je inhouden met zo'n kakelvers blokje is erg moeilijk want hij wil er echt wel vandoor.

Overleg eens met je dealer om een keertje zuiver minerale olie te gebruiken, deze laat de onderdelen wat meer op elkaar inlopen.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: olieverbruik te hoog?

Bericht door John007 »

Rhino VStrom schreef:Heb al heel wat V-STrom's 'versleten' maar nog nooit één druppel olie bij hoeven vullen. Peter
Maar heb je wel gepeild dan? niet hoeven bijvullen wil nog niet zeggen dat hij geen olie verbruikt, toch?
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: olieverbruik te hoog?

Bericht door Sparkle Black Peter »

Helemaal gelijk John :D , maar met mijn kilometers heeft de Strom elke 2,5 maand een beurt. Kijk ook regelmatig het oliepeil tussendoor even na. Maar nooit olie hoeven bijvullen.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
V-for-Herman
Berichten: 293
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: olieverbruik te hoog?

Bericht door V-for-Herman »

Rhino VStrom schreef:Helemaal gelijk John :D , maar met mijn kilometers heeft de Strom elke 2,5 maand een beurt. Kijk ook regelmatig het oliepeil tussendoor even na. Maar nooit olie hoeven bijvullen.
Hoeveel km rij ji in 2,5 maand dan, en vergroot je de intervallen dan niet betreft olie en oliefilter en evt. de bougie,s?
Is dan een dure onderhouds kwestie gerekend per jaar.
V-Strom Bj.2010
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: olieverbruik te hoog?

Bericht door Framomile »

Even voor mijzelf. Het is toch zo dat de olie ook zorgt voor de smering van het schakel-gedeelte(versnellingen). Bij mij is het namelijk zo dat ik na een aantal maanden merk dat ik wat minder soepel ga terugschakelen en dan blijkt dat het oliepeil ook ietsie is gezakt. Het schakelen gaat dan ook weer beter na het bijvullen.

Klopt dit of doe ik samen met mijn motor aan het placebo effect?

En als dit wel klopt, is er dan niemand die dit zelfde ervaart?


Gr Franc
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: olieverbruik te hoog?

Bericht door John007 »

Framomile schreef:Bij mij is het namelijk zo dat ik na een aantal maanden merk dat ik wat minder soepel ga terugschakelen en dan blijkt dat het oliepeil ook ietsie is gezakt. Het schakelen gaat dan ook weer beter na het bijvullen.

Klopt dit of doe ik samen met mijn motor aan het placebo effect?

En als dit wel klopt, is er dan niemand die dit zelfde ervaart?


Gr Franc
Franc,

Verschil met schakelen na het bijvullen van motorolie dat merk ik eigenlijk niet maar als ik mijn ketting schoongemaakt heb, gespannen en gesmeerd dan merk ik het wel degelijk met het schakelen. Het schakelen gaat dan veel soepeler, hoe het kan weet ik niet maar het is wel zo.

Gr. John :bye:
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: olieverbruik te hoog?

Bericht door Sparkle Black Peter »

V-for-Herman schreef: Hoeveel km rij ji in 2,5 maand dan, en vergroot je de intervallen dan niet betreft olie en oliefilter en evt. de bougie,s?
Is dan een dure onderhouds kwestie gerekend per jaar.
Ik rij zo'n 6000-7000 per 2,5 maand. Motor heeft 5 beurten per jaar. De intervallen wil ik wel eens oprekken maar niet te gek. Kosten per jaar zo'n 700-900 eurie. En dan rij ik een oud mannetje van z'n fiets en koop een nieuwe :mrgreen:

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: olieverbruik te hoog?

Bericht door John007 »

Rhino VStrom schreef:
Ik rij zo'n 6000-7000 per 2,5 maand.

Peter
Peter, de kilometervreter :mrgreen:
Laatst gewijzigd door John007 op zo 20-10-2013, 13:05, 3 keer totaal gewijzigd.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: olieverbruik te hoog?

Bericht door Joskestiller »

Rhino VStrom schreef:
Ik rij zo'n 6000-7000 per 2,5 maand. Motor heeft 5 beurten per jaar. De intervallen wil ik wel eens oprekken maar niet te gek. Kosten per jaar zo'n 700-900 eurie. En dan rij ik een oud mannetje van z'n fiets en koop een nieuwe :mrgreen:

Peter
Op die ene fietser zal het niet steken... er rijden er nog genoeg in Holland! :o)
Honi soit qui mal y pense!!
T-Bone

Re: olieverbruik te hoog?

Bericht door T-Bone »

John007 schreef:Er zijn motoren die naarmate ze meer kilometers draaien minder olie gaan nemen dus het zou beter kunnen worden.
Je weet ook niet hoe de motor door de vorige eigenaar is gebruikt / ingereden.
Ik ben van mening dat iedere motor wat olie verbruikt, de een wat meer dan de ander.
Mijn V strom verbruikt ongeveer 0,1 l per 1000 km. dus een halve liter per 5000 km.

Een motor van 5 jaar oud met slechts 11.500 km op de teller is niet veel en ik weet niet of jij hoog in de toeren rijdt maar dat zou ik wel gaan doen.
Er zijn motoren die minder olie gaan nemen als je ze vlink op hun donder geeft en dus hoogtoerig rijdt. Men spreekt ook wel van het "dichtrijden"
Dit is geen fabeltje van mij omdat een maat dit gedaan ook heeft gedaan bij een motor en dat verbruik was nadien nihil.
Laagtoerig rijden is schadelijker en de toerenbegrenzer zit er niet voor niets op.
Succes
Hoi John,

Bij hoog in de toeren rijden, aan welk toerental moet ik denken?
Normaal rij ik nooit hoog in de toeren, maar het is natuurlijk het proberen waard.
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: olieverbruik te hoog?

Bericht door Tulipan »

Na aanleiding van de hoge toeren suggestie ben ik dat maar eens gaan uitvoeren.
Alhoewel mijn olieverbruik laag is, rij ik vaak laag in toeren.
Afgelopen weekend " La Burra " maar eens el Teide opgejaagd. Toeren tussen 6000 en 9000 p/m
niet meer dan 300 mtr recht en daar is de volgende bocht al, 2200 mtr stijgen en direct weer dalen.
En dat zo`n 100 km nadat ie eerst 30 km warm mocht worden.

Hij gaat soepeler en trilt minder, pakt makkelijker op. Kortom ik merk het verschil wel.
Gisteren injectiereiniger in de tank gedaan en twee maal naar het zuiden in volle wind.
Eens kijken deze week of dat ook enige positieve bijdrage oplevert.
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
AkapUch

Re: olieverbruik te hoog?

Bericht door AkapUch »

Ik ben 30000k, verder en geen druppel olie verbruikt
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: olieverbruik te hoog?

Bericht door John007 »

T-Bone schreef:
Hoi John,

Bij hoog in de toeren rijden, aan welk toerental moet ik denken?
Normaal rij ik nooit hoog in de toeren
Probeer het eens tussen de 6000 en 9000 toeren, dus even wat "pittiger" rijden.
Ook het bochtenwerk vanaf zo'n 6000 toeren :duim:
Hoeveel toeren maak hij normaal dan?
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
T-Bone

Re: olieverbruik te hoog?

Bericht door T-Bone »

John007 schreef:
T-Bone schreef:
Hoi John,

Bij hoog in de toeren rijden, aan welk toerental moet ik denken?
Normaal rij ik nooit hoog in de toeren
Probeer het eens tussen de 6000 en 9000 toeren, dus even wat "pittiger" rijden.
Ook het bochtenwerk vanaf zo'n 6000 toeren :duim:
Hoeveel toeren maak hij normaal dan?
Ik denk ongeveer 3 a 4000 toeren.
Komt denk ik omdat ik in een dieselauto rij.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: olieverbruik te hoog?

Bericht door John007 »

T-Bone schreef:
Ik denk ongeveer 3 a 4000 toeren.
Komt denk ik omdat ik in een dieselauto rij.
Dat is echt te weinig, er is niets op tegen om hem af en toe eens even in de toerenbegrenzer te jagen.
Tussen de 6000 en 9000 toeren rijdt hij gewoon :duim:
Rijden als een diesel is in mijn ogen slecht en geeft weinig fun.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: olieverbruik te hoog?

Bericht door Ebrostrom »

Rijden mét n diesel (icm dikke automaat) juist weer wel!


Tapatalk via mijn  iPad
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: olieverbruik te hoog?

Bericht door Peterzeeland »

nooit geweten van toerental en olieverbruik verband.


ik wist trouwens ook niet dat je een v-strom zo laag in de toeren kon rijden...


ben heel benieuwd naar vervolg.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: olieverbruik te hoog?

Bericht door Eikie »

Ebrostrom schreef:Rijden mét n diesel (icm dikke automaat) juist weer wel!


Tapatalk via mijn  iPad

Chapeau !! Mijn Croma is niet echt een 'dikke' maar wel diesel met automaat. Zelden boven de 2000 tpm
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Leville

Re: olieverbruik te hoog?

Bericht door Leville »

Peterzeeland schreef:ik wist trouwens ook niet dat je een v-strom zo laag in de toeren kon rijden...
T-bone rijdt met een 650, he. Kan je laten afzakken tot 2000rpm of zelfs minder.
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: olieverbruik te hoog?

Bericht door Tulipan »

Na verschillende kritische rondjes de afgelopen dagen kan ik zeggen dat het verschil merkbaar is.

Na zo 'n 100 km hoog in de toeren gereden te hebben ( zie boven ) loopt de motor soepeler,
hij wil makkelijker vooruit. Na de injectiereiniger merk ik ook dat het gas subtieler gaat als je
bv 5 km in de file rijdt. Gas reageert sneller en het open/dicht is preciezer minder abrupt.

Voor het toerenkuurtje: gas vol open en horend werken. Nu gas open en reageert meteen, kan me zwaar vergissen,
maar op de stijgende snelweg vanaf Santa Cruz heb ik het gas minder ver open bij 120 km/h, heb meer over.
Ook bij lage toeren optrekken; hij pakt sneller, makkelijker op en trilt dan minder, speelser gevoel :-)}

Denk dat zo'n toerenkuurtje elke 10.000 km de zuigers en zuigerwand goed doen bij lage toerenrijders :-)}
Olieverbruik had ik niet, maar vond het hoge toeren rijden een logische tip :D
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: olieverbruik te hoog?

Bericht door Peterzeeland »

@Tulipan: nu snap ik waarom je hem 'el burro' had genoemd!!!
Gassen met dat ding! In jouw contreien..... zucht...
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: olieverbruik te hoog?

Bericht door Peterzeeland »

o sorry, je behandelde haar als een vrouw....la burra...
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: olieverbruik te hoog?

Bericht door Tulipan »

Niet als vrouw, maar bestijg liever iets vrouwelijks, gewoon gevoelsmatig iets O:-)

En voor de Strom had ik een Audi 100 5 cil. '86, die trok opvanuit stilstand in de derde versnelling, da's pas lage toeren rijden :mrgreen:
Maar omdat ik eigenlijk nooit op de snelweg kom en weinig rechte weg heb, trek ik ( te vaak ) in lage toeren op :oops:
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: olieverbruik te hoog?

Bericht door Peterzeeland »

Noem 'la burra' voortaan Tornado (het paard van Zorro) en zie eens wat er gebeurt!!!!
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
T-Bone

Re: olieverbruik te hoog?

Bericht door T-Bone »

Beste Strommers,
Bedankt voor de vele reacties, ik ben inmiddels weer 2000 km.verder en heb weer olie bijgevuld.
Dit was maar 0,2 liter, een heel verschil met de vorige melding.
Vraag me nu toch af of er toen wel een halve liter in is gegaan.
Hoeveel olie gaat er in als je van min naar max bijvult?
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: olieverbruik te hoog?

Bericht door RedStrom »

0.4 ltr.

Interessant topic. Die van mij lust na bijna 80000 km ook meer dan voorheen. 0.2-0.3 op 2000 km.
Ik moet nog meer toeren maken lees ik hierboven ergens.
Even volgen dit.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Plaats reactie