Grote beurt zelf doen!
Grote beurt zelf doen!
Afgelopen weekend heb ik de motor eens flink onder handen genomen. Met ruim 26000 km op de teller was het hoog tijd voor de grote beurt waarvan het onderdeel kleppen stellen toch wel het meest gecompliceerd is. Desalniettemin ben ik vol goede moed, met veel tips uit het engelstalige forum en het werkplaatshandboek aan de slag gegaan met bevredigend resultaat. Van de 8 kleppen moest er bij 5 de speling worden afgesteld (4 uitlaat en 1 inlaat van de voorste cilinder). De speling was in alle gevallen nét buiten de toleratiewaarden (te krap welteverstaan, 0.05 mm meer speling en het zou goed geweest zijn). Verder is de koelvloeistof en de rem- en koppelingsolie ververst en uiteraard de motorolie en oliefilter. Oja, twee bougies maken de beurt compleet. Als extra toegift heb ik ook ketting en tandwielen vervangen (waren nog origineel). Luchtfilter is van K&N en kan nog lange tijd mee.
Het was een hele operatie maar gelukkig zijn we geen rare dingen tegengekomen. Alles netjes weer inelkaar gezet (met momentsleutel, de waardes worden vermeld in het werkplaatshandboek) en ze draait weer als een zonnetje! Synchroniseren van de gaskleppen was niet nodig.
Al met al kostte het me net geen 300 euro aan onderdelen, arbeidsloon was uiteraard 0,00 in tijd was het een uurtje of 8 (volgende keer zal het iets vlotter gaan haha).
Nog een tip: bij een officiele Suzuki dealer kostte een klepstelplaatje 6,50 per stuk. Motoport Druten had ze voor 3,50 per stuk. Op 5 plaatjes is het geen enorm bedrag maar ik wordt niet graag opgelicht. Daarbij, 15 euro is toch 1,5 krat bier
Samengevat, het is een leuke dag sleutelen en je weet weer een stuk meer van je motor!
Groet,
Ruben
__________
'03 DL1000
Het was een hele operatie maar gelukkig zijn we geen rare dingen tegengekomen. Alles netjes weer inelkaar gezet (met momentsleutel, de waardes worden vermeld in het werkplaatshandboek) en ze draait weer als een zonnetje! Synchroniseren van de gaskleppen was niet nodig.
Al met al kostte het me net geen 300 euro aan onderdelen, arbeidsloon was uiteraard 0,00 in tijd was het een uurtje of 8 (volgende keer zal het iets vlotter gaan haha).
Nog een tip: bij een officiele Suzuki dealer kostte een klepstelplaatje 6,50 per stuk. Motoport Druten had ze voor 3,50 per stuk. Op 5 plaatjes is het geen enorm bedrag maar ik wordt niet graag opgelicht. Daarbij, 15 euro is toch 1,5 krat bier
Samengevat, het is een leuke dag sleutelen en je weet weer een stuk meer van je motor!
Groet,
Ruben
__________
'03 DL1000
zo nu en dan is het verstandig alle boutjes en moeren te controleren...ik den dat Toontje daar op doelt....zo niet dan verbetert hij mij wel
zou ben ik nu bezig met het opnieuw spuiten van mijn middenbok...let op hij heeft net een beurt gehad (dus zou alles gecontroleerd moeten zijn) ik kon de bouten vd middenbok er met de handen uitdraaien....ik ga dus ook vaker onder de moto liggen......
zou ben ik nu bezig met het opnieuw spuiten van mijn middenbok...let op hij heeft net een beurt gehad (dus zou alles gecontroleerd moeten zijn) ik kon de bouten vd middenbok er met de handen uitdraaien....ik ga dus ook vaker onder de moto liggen......
Bij iedere grote beurt hoort het natrekken van alle bouten. Er kan altijd iets lostrillen. En zo gaat zo'n beurtje toch wat tijd kosten. Ik lees hier wel over afzetters en te hoge kosten voor te veel geschreven uren, maar als alles volgens het boekje wordt gedaan, duurt een grote beurt al gauw een uurtje of vier.Ruben schreef:Alle bouten/boutjes die ik los heb gehad, met name die van de nokkenassen en de cilinderkopdeksel, voortandwiel en achtertandwiel.
Heb je er nog bepaalde ideeën over daar je er zo specifiek naar vraagt?
Groetjes,
Ruben
_______________
'03 DL1000
hier ben ik het mee eens. op de silvrettapas miste ik ineens mijn versnellingshendel. ook losgetrild dus...Toontje schreef:Bij iedere grote beurt hoort het natrekken van alle bouten. Er kan altijd iets lostrillen. En zo gaat zo'n beurtje toch wat tijd kosten. Ik lees hier wel over afzetters en te hoge kosten voor te veel geschreven uren, maar als alles volgens het boekje wordt gedaan, duurt een grote beurt al gauw een uurtje of vier.Ruben schreef:Alle bouten/boutjes die ik los heb gehad, met name die van de nokkenassen en de cilinderkopdeksel, voortandwiel en achtertandwiel.
Heb je er nog bepaalde ideeën over daar je er zo specifiek naar vraagt?
Groetjes,
Ruben
_______________
'03 DL1000