Kapot achtertandwiellager

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Calimero
Berichten: 127
Lid geworden op: za 12 jul 2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Locatie: Den Haag

Kapot achtertandwiellager

Bericht door Calimero » do 12 okt 2017, 20:02

Vandaag een 'proefritje' van een dikke 400 km kunnen maken op een kanariepietjegele DL1000 demoStrom.
Wat dat met een kapot achtertandwiellager te maken heeft? Alles!
Mijn 650 staat bij de dealer na een gevalletje van dikke pech.
Het kapotte lager heeft ook nog op de een of andere manier ervoor gezorgd dat de afstandsbus in de achterbrug is gaan vreten.
Dat betekent dus ėn een nieuw lager ėn een andere achterbrug.AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk


Gebruikersavatar
Eikie
DL650 berijder
Berichten: 7914
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A NB (L2) Wit
Locatie: Oud Beijerland

Re: Kapot achtertandwiellager

Bericht door Eikie » do 12 okt 2017, 20:18

Holy Moses. Hoe krijg je dat voor elkaar. Dure grap
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck

DL650 Vstrom NB

Gebruikersavatar
Motormuus
DL1000 berijder
Berichten: 1036
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 11:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000 l5
Locatie: brouw

Re: Kapot achtertandwiellager

Bericht door Motormuus » do 12 okt 2017, 21:44

Ik had ook een kapot lager op mijn 1000. Dit lager zelf vervangen door een lager wat wel aan 2 kanten dicht was. Dat is het originele lager niet. Alleen het lager. Bij de tractorboer hier in de buurt was al 45 euro.
Gelukkig kan ik het meeste zelf dus bleef het daarbij.

Gebruikersavatar
Calimero
Berichten: 127
Lid geworden op: za 12 jul 2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Locatie: Den Haag

Re: Kapot achtertandwiellager

Bericht door Calimero » do 12 okt 2017, 21:52

Wat de oorzaak van het kapotte lager is zal waarschijnlijk altijd wel een vraag blijven.
De ellende van de achterbrug had ik waarschijnlijk kunnen voorkomen door eerder het achterwiel te controleren. :(

Bij het aanbrengen van mijn kettingslot door het achterwiel had ik al eerder bij het in de juiste positie draaien van het wiel gemerkt dat het wiel wat stroef draaide. Mijn eerste gedachte was dat ik het automatische kettingsmeersysteem van mijn motor te arm had ingesteld waardoor de ketting de weerstand gaf bij het draaien van het wiel. het rijker afstellen gaf echter geen resultaat.

Door deze verkeerde inschatting heb ik de afgelopen anderhalve week dus zeker 1.000 km doorgereden met een lager dat al niet meer goed was. :oops:
Toen ik af en toe een schurend geluid hoorde ben ik de volgende dag direct naar mijn dealer gereden met het idee dat een achterwiellager aan zijn einde was.
Onderweg is toen waarschijnlijk het tandwiellager vastgeslagen met ook nog eens schade aan de achterbrug.

Bij Boonstra lag gelukkig nog een tweede hands achterbrug die nu als donor gaat dienen waardoor de kosten gelukkig lager zullen uitvallen.

Ik hoop morgen weer op mijn eigen Strom kilometers te kunnen maken. :-)}

Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1883
Lid geworden op: wo 25 nov 2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Locatie: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Kapot achtertandwiellager

Bericht door PDvD » ma 30 okt 2017, 16:42

Als je het onderhoud aan je motor zelf doet en een beetje regelmatig alles controleert kun je zulke zaken voorkomen. Gewoon af en toe voelen aan het achterwiel of er geen speling op zit en begint dit er wel op te komen dan is het tijd voor nieuwe lagertjes. Zowel bij mijn voor- als achterwiel heb ik het zelf gedaan. Okay het is even een klusje maar op zich zo gedaan.

Setje lagers welke vele malen beter zijn (ivm beide kanten dicht) dan het origineel kocht ik voro nog geen 40 euro: http://www.tweewielerserviceveghel.nl/i ... l&aid=2971
En voor het voorwiel (iets lastiger klusje met eruit halen) omdat deze aan beide kanten gelijk zijn voor nog een heel stuk minder: http://www.tweewielerserviceveghel.nl/i ... l&aid=2868

Klusje is natuurlijk het makkelijkste te doen als je toch je wil er uit hebt voor tandwiel/ketting en of bandenwissel. (mits je dit natuurlijk niet door een dealer laat doen). Lagers tik je er het makkelijkste uit als je ze eerst insprayt met freezer spray waardoor ze iets krimpen.

Sterkte met de reparatiekosten nu!
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning

Plaats reactie